Serviceintervaller- og kostnader

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av frankh »

Ingen som har akkurat GSXR1000 eller R1 - for alt jeg vet kan det være stor forskjell på service på disse og de som nevnes konkret :-)

Men det er det kanskje ikke?

Jeg er litt overrasket over hvor lite service folk tar på syklene sine, av det som nevnes her i tråden. Det virker jo som om det kan gå flere sesonger mellom hver service, annet enn de småtingene man gjør selv. Men iom. at jeg kjenner japanske sykler heller dårlig på dette området så skal jeg selvfølgelig ikke protestere på noe som helst. Men det er i såfall en enorm forskjell på disse syklene og Ducati på det området, da jeg aldri har hørt noen "ducatister" anbefale å skippe én eneste 10.000-service.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av AJ »

frankh skrev:Men hvilke sykler er dette?
Har ikke servicefakturaene foran meg akkurat nå, men mener å huske at jeg aldri har betalt mer enn 3500 kr. for en service med alt inkludert på TDM'en.
Den dyreste var 40.000 servicen med ventilsjekk/justering...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av AJ »

frankh skrev: Jeg er litt overrasket over hvor lite service folk tar på syklene sine, av det som nevnes her i tråden. Det virker jo som om det kan gå flere sesonger mellom hver service, annet enn de småtingene man gjør selv.
Noen med sykler uten garanti og slike ting skipper nok en og annen service, vil jeg tro...
Selv har jeg ikke gjort det siden jeg kjøpte min ny i 2006 og med fem års garanti er det klokt å ta servicene, sku je mene...
I tilfelle det skulle skje noe.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av frankh »

Det er åpenbart ganske vanlig, ser det ut til. Jeg snakket nettopp med en som skulle selge en GSXR1000 2002-mod med kjørelengde rundt 25.000, og han snakket om at "han hadde ikke hatt noen kostnader på den annet enn oljeskift, plugger hvert 2 år og en sjelden ventiljustering". Det er mulig det er ganske annerledes med japanske sykler, men når det f.eks. gjelder Ducati ville jeg aldri kjøpt en sykkel hvor selger ikke kan dokumentere at servicene er fulgt. Men riskokerne fremstår jo nå nærmest som vedlikeholdsfrie for meg. Det snakkes om oljeskift, rensing/skifting av luftfilter og bytting av plugger i forbindelse med service, men for meg er slikt (med unntak av pluggene) ting jeg gjør med Ducatien i tillegg til og mellom servicene hver 10.000km.

Enten misforstår jeg, eller så er førere av riskokere sløvere med service og vedlikehold enn førere av pastakokere, eller så er riskokere en drøm mht. vedlikehold.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av AJ »

frankh skrev:
Enten misforstår jeg, eller så er førere av riskokere sløvere med service og vedlikehold enn førere av pastakokere, eller så er riskokere en drøm mht. vedlikehold.
Tror nok det siste er mer riktig selv om jeg ikke akkurat vil bruke ordet "drøm"... :roll
Men at japanske MC'er i det store og hele er/har vært mer pålitelige og dermed mer servicevennlige enn en del italienske modeller er vel alment kjent... :-J

Selv har jeg byttet plugger på TDM'en én gang. Det var ingen drømmejobb, for å si det sånn... Derfor satte jeg i Iridium plugger i håp og tro om at jeg kan drøye intervallene til det dobbelte.

Bytte oljefilter er heller ikke den enkleste operasjonen på TDM og helt klart noe jeg ikke gjør i tide og utide...
Men har jeg kjørt 7-8000 og skal på langtur og tar jeg meg selv i nakken og bytter før slike turer selv om jeg antakelig ikke overskrider skiftintervallet på turen, dvs. runder 10000 km merket for service.

Ingen sykkel tar skade av hyppigere oljeskift enn hva fabrikken har lagt seg på.
Og på langturer, som nevnt ovenfor, med litt høyhastighetskjøring, passasjer og bagasje som er det greit med ny frisk olje/filter selv om det er en stund til serviceintervallet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av frankh »

AJ skrev:
frankh skrev:
Enten misforstår jeg, eller så er førere av riskokere sløvere med service og vedlikehold enn førere av pastakokere, eller så er riskokere en drøm mht. vedlikehold.
Tror nok det siste er mer riktig selv om jeg ikke akkurat vil bruke ordet "drøm"... :roll
Men at japanske MC'er i det store og hele er/har vært mer pålitelige og dermed mer servicevennlige enn en del italienske modeller er vel alment kjent... :-J

En drøm i forhold til Ducati, da :-)

Men joda - det er velkjent at det er en forskjell. Den later bare til å være større enn jeg trodde.
AJ skrev: Selv har jeg byttet plugger på TDM'en én gang. Det var ingen rømmejobb, for å si det sånn... Derfor satte jeg i Iridium plugger i håp og tro om at jeg kan drøye intervallene til det dobbelte.

Bytte oljefilter er heller ikke den enkleste operasjonen på TDM og helt klart noe jeg ikke gjør i tide og utide...
Men har jeg kjørt 7-8000 og skal på langtur og tar jeg meg selv i nakken og bytter før slike turer selv om jeg antakelig ikke overskrider skiftintervallet på turen, dvs. runder 10000 km merket for service.

Ingen sykkel tar skade av hyppigere oljeskift enn hva fabrikken har lagt seg på.
Og på langturer, som nevnt ovenfor, med litt høyhastighetskjøring, passasjer og bagasje som er det greit med ny frisk olje/filter selv om det er en stund til serviceintervallet.
Klart de ikke tar skade av det. Men det er bare så veldig stor forskjell på hva som anbefales, synes jeg. Ducati anbefaler oljeskift hver 5.000 km og japanske sykler hver 10.000 - det er rimelig stor forskjell. Men det ligger vel enten i at motoren er mer følsom eller at oljen "slites ut" mye raskere?

Akkurat oljefilter, luftfilter og denslags er superenkelt å skifte på Ducati (om enn ikke alle modeller). Ellers så inkluderer jo 10.000 service at man går over det som er av kritiske og mindre kritiske slitedeler (lagre, bremser etc.), og det regner jeg jo med er det samme på en Suzuki/Yamaha-service.

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av Misha »

frankh skrev: Jeg er litt overrasket over hvor lite service folk tar på syklene sine, av det som nevnes her i tråden. Det virker jo som om det kan gå flere sesonger mellom hver service, annet enn de småtingene man gjør selv. Men iom. at jeg kjenner japanske sykler heller dårlig på dette området så skal jeg selvfølgelig ikke protestere på noe som helst. Men det er i såfall en enorm forskjell på disse syklene og Ducati på det området, da jeg aldri har hørt noen "ducatister" anbefale å skippe én eneste 10.000-service.
Hø? :eh Er det noen her som skipper servicene da?
Jeg gjør da mer enn å bare bytte oljen på 6000km, men jeg gadd ikke skrive hele listen siden det var olje og ventiler som ble diskutert. Og min luftkjølte yamaha har såpass enkel mekkanikk at det ikke er noe problem for en kyndig kar som meg med riktig verktøy å foreta servicene selv. :thumleft


Jeg kunne faktisk tenkt meg en ducati selv, st4 for å være nøyaktig. Helt til jeg leste testen i mc-avisa hadde gjort, der de stønna fælt av service-kostnadene på 7500,- hver 10000km...
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av frankh »

Nei, jeg tenkte mer på at det er lenge mellom hver verkstedservicene, og at det virker som om man gjør mer selv enn jeg er vant til. Hvis det er ventiljustering hver 20.000 km og oljeskift hver 5-10.000, så har man jo ikke sykkelen til service på verksted oftere enn 20.000, f.eks?

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av mekkern »

:thumleft men må jo sjekke fks bremseklosser og slikt da...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av frankh »

mekkern skrev::thumleft men må jo sjekke fks bremseklosser og slikt da...
_Det_ er slikt som til og med jeg kan gjøre selv. Men iom. at Ducatis serviceintervaller er så "nazi" som de er så er det jo ikke plass til annet enn skifte av olje og filter mellom hver service.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av pelsen »

frankh skrev:_Det_ er slikt som til og med jeg kan gjøre selv. Men iom. at Ducatis serviceintervaller er så "nazi" som de er så er det jo ikke plass til annet enn skifte av olje og filter mellom hver service.
Det er vel ventilservice på Ducati som gjør de korte intervallene, har en gammel 750 F1 som jeg tok ventilservice på selv den gangen den var i drift. Den jobben er mindre kompleks enn ryktene vil ha det til. Og når man først har en følelse med hvordan den skal være, så er en ventilkontroll ganske enkelt. På min er det bare å ta av noen små deksler og sjekke klaringene.

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av frankh »

Tror det krever litt mer både å sjekke og å evt. justere desmo-ventilene, men du har nok rett i at ventilene er årsaken til de idiotisk korte serviceintervallene.

Godtvoksen

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av Godtvoksen »

Jeg fikk akkurat regning for 10 000 km service utført på min Honda Shadow, den var på kr. 3000,-

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av ole m. »

frankh skrev:Tror det krever litt mer både å sjekke og å evt. justere desmo-ventilene, men du har nok rett i at ventilene er årsaken til de idiotisk korte serviceintervallene.
Ducati 750 F1 har desmo-systemet. Desmo-ventiljusteringen er vel i prinsippet ikke noe vanskeligere enn for vanlige ventiler, men du må også justere lukkingen så det blir dobbelt så mange justeringer.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Gammelgutt

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av Gammelgutt »

Leste nylig at Ducati Multistrada 1200 fra 2010 modellene øker ventiljusteringsintervallene fr 12000 km til 24000 km.

Svar