12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...
Re: Montering av 12V?
Da er alternative å koble det direkte til noe som kun har strøm når sykkelen er igang/tenningen på. Evt via et rele som slår av strømmen om tenningen er av. Enkleste er fortsatt å bruke hukommelsen og koble direkte :-)
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Montering av 12V?
Ok... Hørtes innviklet ut!
Til det andre spørsmålet mitt da... Har også gps samt hurtiglader tilkoblet polene, gjør det noe at f.eks 12v og gps blir brukt på likt??
Har null peil på elektrisitet
Til det andre spørsmålet mitt da... Har også gps samt hurtiglader tilkoblet polene, gjør det noe at f.eks 12v og gps blir brukt på likt??
Har null peil på elektrisitet

NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
Re: Montering av 12V?
Tenker begge går på 12v så da bør det jo gå greit om det er nok ampere på batteriet. I hvertfall så lenge du lader/har motoren i gang. Selv brukte jeg en Ctrek hurtigkobling til USB-lading av diverse før. Måtte dog merke + og - GODT på den hjemmesnekra ledningen (Gammel 'pc-ledning' som jeg filet ned til å passe. Klarte selvsagt å snu den feil vei og grille den første USB-laderen) 

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Montering av 12V?
Prøvde å finne posten i bloggen min hvor jeg la ut bilder av sikringsboksen jeg kjøpte fra USA hvor det kunne kobles til forskjellig utstyr, som bl.a. den 12 v kontakten du har kjøpt. Den ligner veldig på den jeg monterte på TDM'en.
Fant ikke posten jeg leita etter...
Så får heller prøve å forklare med får ord:
Bestilte boksen herfra: http://www.casporttouring.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Monterte den med "tjuvstrøm" fra baklyset og koblet på ekstra sikring og det det hele.
Etter at den var montert koblet jeg til 12 v. kontakten og et par andre ting til + og - kontakten på sikringsboksen.
Funket helt problemfritt så lenge jeg hadde sykker'n.
Bedre med slik løsning enn å koble flere strømkrevende enheter til selve batteriet...
Fant ikke posten jeg leita etter...
Så får heller prøve å forklare med får ord:
Bestilte boksen herfra: http://www.casporttouring.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Monterte den med "tjuvstrøm" fra baklyset og koblet på ekstra sikring og det det hele.
Etter at den var montert koblet jeg til 12 v. kontakten og et par andre ting til + og - kontakten på sikringsboksen.
Funket helt problemfritt så lenge jeg hadde sykker'n.
Bedre med slik løsning enn å koble flere strømkrevende enheter til selve batteriet...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Montering av 12V?
Takk for tips...
Ble plutselig innviklet detta..
Så lenge jeg har biken i gang trur du det vil skape noe problemer med at både gps og 12v er i bruk?
Ble plutselig innviklet detta..
Så lenge jeg har biken i gang trur du det vil skape noe problemer med at både gps og 12v er i bruk?
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
- BMWilly
- Innlegg: 184
- Registrert: 09 apr 2012, 16:29
- Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
- Bosted: Elverum
Re: Montering av 12V?
Nei, det skal ikke ha noe og si så lenge det er kapasitet på batteri. Regner med du slår av gps når du parkerer for dagen.Svolp skrev:Ok... Hørtes innviklet ut!
Til det andre spørsmålet mitt da... Har også gps samt hurtiglader tilkoblet polene, gjør det noe at f.eks 12v og gps blir brukt på likt??
Har null peil på elektrisitet
edit: skriver for treigt gitt og hadde gått for en løsning som AJ beskriver
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Montering av 12V?
Her fant jeg lit mer info, som jeg håper kan være til nytte:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=115290#p115290" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=115290#p115290" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Montering av 12V?
Jeg ville absolutt ha vurdert et rele der ja, om du er redd for å glemme ting i laderen mens motoren ikke sviver.
GPS kan fort suge batteriet tomt for start juice.
Et rele er ganske så enkelt å koble på.. Du kan bruke en kabeltyv på en ledning du vet er aktiv når tenninga er på.. Fks til parklyset. "Aktiv" signal til rele'et trenger ikke mye futt.. så åpner den full pupp fra batteriets pluss pole til denne sig-tenneren din.
Søker du på fks "power relay diagram" på google og så velger bilder... Finner du nok av eksempler på hvordan du kan gjøre det!
Er du veldig i tvil, kan du sende meg en PM. Så kan jeg prøve å forklare i detalj hva du må gjøre! Pluss en tegning eller to!
GPS kan fort suge batteriet tomt for start juice.
Et rele er ganske så enkelt å koble på.. Du kan bruke en kabeltyv på en ledning du vet er aktiv når tenninga er på.. Fks til parklyset. "Aktiv" signal til rele'et trenger ikke mye futt.. så åpner den full pupp fra batteriets pluss pole til denne sig-tenneren din.
Søker du på fks "power relay diagram" på google og så velger bilder... Finner du nok av eksempler på hvordan du kan gjøre det!

Er du veldig i tvil, kan du sende meg en PM. Så kan jeg prøve å forklare i detalj hva du må gjøre! Pluss en tegning eller to!
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Montering av 12V?
Jeg fant følgende tråd, som var meget oversiktlig og fin ang. det å koble til et relé.
http://www.canyonchasers.net/shop/generic/relay.php
http://www.canyonchasers.net/shop/generic/relay.php

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Montering av 12V?
Temaet har vært omhandlet tidligere...
Mer å lese her:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=48313#p48313" onclick="window.open(this.href);return false;
Mer å lese her:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=48313#p48313" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Coach
- Innlegg: 249
- Registrert: 06 mar 2012, 13:01
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
- Bosted: Heimdal
Re: Montering av 12V?
Halloen
Jeg monterte en slik sikkringsboks/rele på min TDM etter anbefaling fra AJ.
http://www.nippynormans.com/products/fu ... el-fuz-fz1" onclick="window.open(this.href);return false;
Den fungerer utmerket, man legger opp en ledning til minus på batteriet og en ledning med sikring til plus på batteriet og en ledning til plusledningen til baklyset.
Og vips så har du en boks med sikkringer som du kan koble til 6 forskjellige enheter.
Det som er veldig smart med dette innebygde releet er at når man slår terningen av, så kuttes all strøm til boksen. Da er du sikker på at utstyret ikke står på når du forlater sykkelen.
Hvis noe er uklart kan du bare ta kontakt.
Jeg monterte en slik sikkringsboks/rele på min TDM etter anbefaling fra AJ.
http://www.nippynormans.com/products/fu ... el-fuz-fz1" onclick="window.open(this.href);return false;
Den fungerer utmerket, man legger opp en ledning til minus på batteriet og en ledning med sikring til plus på batteriet og en ledning til plusledningen til baklyset.
Og vips så har du en boks med sikkringer som du kan koble til 6 forskjellige enheter.
Det som er veldig smart med dette innebygde releet er at når man slår terningen av, så kuttes all strøm til boksen. Da er du sikker på at utstyret ikke står på når du forlater sykkelen.
Hvis noe er uklart kan du bare ta kontakt.
Mvh
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Montering av 12V?
Takk for tips folkens.. Er sikkert ikke så vanskelig men med en gang det er snakk om elektrisitet og koblinger går det kaldt nedover ryggen min... :-)å
Husker ikke hvirdan gps er koblet men når jeg slår av tenningen kommer det på displayet 'Spenningen er borte, vil du slå av gps? Så den får tydeligvis bare strøm når tenning er på. Skal klare og ikke glemme mobil eller gopro i lader når jeg forlater sykkel. Tar jo uansett med meg alt av verdi når jeg parkerer. Eneste so kan skje e jo hvis non tjuvlader og tapper batteriet mitt på den måten men sjangsen for det er vel relativ liten
Husker ikke hvirdan gps er koblet men når jeg slår av tenningen kommer det på displayet 'Spenningen er borte, vil du slå av gps? Så den får tydeligvis bare strøm når tenning er på. Skal klare og ikke glemme mobil eller gopro i lader når jeg forlater sykkel. Tar jo uansett med meg alt av verdi når jeg parkerer. Eneste so kan skje e jo hvis non tjuvlader og tapper batteriet mitt på den måten men sjangsen for det er vel relativ liten

NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 17 aug 2011, 11:43
- Motorsykkelen din: 2002 Triumph Sprint ST 955i
Re: 12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...
Hei
Jeg har en slags mini-lighter 12V-kontakt med sprutsikkert lokk, inneklemt mellom tank og sidekåpe..
Er det noen som selger adaptere fra "MINI--til--VANLlG"- lighter uttak??
Trenger sårt å lade Iphonen mens j bruker den som navigasjonsenhet..
Hva slags koblingsstandard er dette egentlig? En BMW-greie..?
Har det på en Triumph ST Sprint..
Eiern før meg var politimann. .:-)
På forhånd takk!
Jeg har en slags mini-lighter 12V-kontakt med sprutsikkert lokk, inneklemt mellom tank og sidekåpe..
Er det noen som selger adaptere fra "MINI--til--VANLlG"- lighter uttak??
Trenger sårt å lade Iphonen mens j bruker den som navigasjonsenhet..
Hva slags koblingsstandard er dette egentlig? En BMW-greie..?
Har det på en Triumph ST Sprint..
Eiern før meg var politimann. .:-)
På forhånd takk!
-
- Innlegg: 114
- Registrert: 19 jul 2011, 23:33
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2011
- Bosted: Kolbotn
Re: 12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...
MC Oslo har overganger fra "liten" til normalstort lighter uttak!BlåSprintST955i skrev: Er det noen som selger adaptere fra "MINI--til--VANLlG"- lighter uttak??
Trenger sårt å lade Iphonen mens j bruker den som navigasjonsenhet..
Henger på veggen til venstre før du kommer til disken i ekspedisjonen i 2 etasje :-)

-
- Innlegg: 17
- Registrert: 17 aug 2011, 11:43
- Motorsykkelen din: 2002 Triumph Sprint ST 955i
Re: 12 v strømuttak - gode og dårlige løsninger...
Boxer skrev:MC Oslo har overganger fra "liten" til normalstort lighter uttak!BlåSprintST955i skrev: Er det noen som selger adaptere fra "MINI--til--VANLlG"- lighter uttak??
Trenger sårt å lade Iphonen mens j bruker den som navigasjonsenhet..
Henger på veggen til venstre før du kommer til disken i ekspedisjonen i 2 etasje :-)
Kult! Takk for tipset..
Får trekke kølapp tidlig på morran! :-)