Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av jhn »

Det ser ut som du får mange gode tips her.Det e helt riktig som du sier at det e ikke sykkelen som e farlig,det e sjåføren,så lenge du e bevisst på det skulle det ikke bety noe
om du kjøper en 600 eller 900.Snikkeren sier som regel mye fornuftig men æ e ikke helt
enig at det e nok at du når ned med en fot,det kommer nok til å skje at du må stoppe
et sted det ikke e så jevnt og fint som ønskelig og da e det lett å miste balansen.
Men det kan selvfølgelig gå bra også.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Snikkeren »

jhn skrev:Snikkeren sier som regel mye fornuftig men æ e ikke helt
enig at det e nok at du når ned med en fot,det kommer nok til å skje at du må stoppe
et sted det ikke e så jevnt og fint som ønskelig og da e det lett å miste balansen.
Men det kan selvfølgelig gå bra også.
Bare å la vær å stoppe der det er ujevnt det. :lol

Neida. For å være litt seriøs: Har man et "handycap" (les lav person), så lærer man seg teknikker når man skal stoppe. Når man stopper, og merker hvilken side sykkelen tipper mot, så setter man foten ned på den siden. Må man stoppe der det er litt helling, så lener man seg mot hellingen når man stopper, sånn at man får foten ned på riktig side. Som jeg har nevnt i en annen tråd: Det finnes ikke problemer. Det finnes kun utfordringer. :thumleft

Her er en liten video til inspirasjon:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=yo_24_qTNac[/video]
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av SveinT »

Hei.
AJ, cbrdama og Globe har jo gode forslag synes jeg,
det kommer jo an på hvor mye penger du skal legge i totalt da,
med forsikringer og vedlikehold.
Men ZX9R ? ...
Som nybegynner eller førstegangskjøper er det to ting du bør styre unna.
Nemlig sykler med R-merke og de med mye kubikk og mange hestekrefter.
sier Bike-redaktør Morten Broks.

http://www.online.no/tips_rad/paa_nett/ ... rommen.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.oldguy.us/easy-riding/bg-first-bike.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Hva med denne ? :-)
http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=23946005" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ducatimonster.org/faq/faq_shortrider.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Rottenikken »

Hei, her er noen tips:

Zusuki SV 650 eller Gladius

Kawasaki ER 5 eller ER 6

Honda CB 500 eller 600

Yamaha xj600 Diversion, xj6, eller FZ 6

Dette er relativt små, lette og svingvillige sykler med bra kvalitet.

Lykke til! :thumleft
Veien er viktigere enn målet.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Duville »

Tåspissstørrelse - er du liten og bare rekker ned med en tåspiss så vil jeg tro at det i det minste vil være en fordel å ha muskler å stå i mot med hvis ikke hellningsplanen fungerer.

Veldig dumt den gangen planen ikke virker - spesiellt når du er ny sjåfør ute på tur med gjengen. Hørte om ei dame med masse penger som kjøpte en av de største Harlyene og første turen la den seg ned (stillestående i ett kryss!)uten at hun klarte å stå i mot - det ble med den turen.. Dum dame muligens, jeg vet ikke hva som påvirket valget av den tunge sykkelen, dumt resultat, ja, dumt valg av sykkel ja absolutt.

Kan du ikke ta mot sykkelen når den begynner å helle så har du i vert fall en utfordring om ikke ett problem siden det kun er to måter å se det på - utfordringen blir å begynne med styrketrening eller så må du bytte sykkel kanskje :-).

Nå er sikkert denne damen en muskelbunt (vet ingen ting om dette) som sikkert blir fornærmet når jeg antyder at hun ikke klarer en liten Ninja, men da hun bare overse dette :-J for heller ikke dette er ment som en fornærmelse..... :8-[

Kanskje en sånn plan kan fungere på sykkel nr 2 eller 3 når alle de andre sakene med behandling av sykklelen sitter, kanskje ikke den første?

Makro
Innlegg: 7
Registrert: 12 jun 2010, 18:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSR 600 2008

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Makro »

"Tåspisslanding" går helt fint det så lenge alt skjer etter planen! Men de gangene det ikke går helt etter planen så...... Er selv dame på 165 som har kjørt Honda Transalp. Ikke en spesielt god kombinasjon men interressant. :bananas Ble litt som når alle andre reiste seg opp fra syklene så klatret jeg ned. Har nå kjøpt meg en Honda 600 GSR. Bare en ting å si om den: Fantastisk! :notworthy:

Gammelgutt

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Gammelgutt »

Ninja 250 er vel en grei begynnersykkel. Den har faktisk en ganske rett opp og ned sittestlling. Den er forholdsvis liten og lett, og 250 er slett ingen sinke, må bare gire litt mer.

Jeg er bare 170 cm og ikke allverdens sprek, så jeg setter pris på og rekke ned med begge føttene samtidig på flat vei. Måtte en gang stoppe i en utkjøring der det var asfaltert "grøft", fikk et hjul på hver side av dumpa. Strakte benet så mye at jeg fikk krampe og måtte legge ned sykkelen, ødela et blinklys og løste ut airbagen. Har også opplevd krampe når jeg har forsøkt og holde igjen sykkelen ved stillestående, sykkelen ville legge seg ned, resultat skikkelig muskelbrist på baksiden av låret.

På MCmessen i Porsgrunn i vinter, snakket jeg med en politimann (politi og biltilsyn hadde egen stand) som viste meg et bilde av en motorsyklist som såvidt rakk ned med tåspissene. Han sa at de mente at slikt ikke var bra.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Snikkeren »

Det var da svært så negative dere var da. :[-X

Å kategorisk si at en nybegynner ikke bør begynne på større sykkel enn en 600 synes jeg blir for dumt. Damen sier jo selv at hun ikke er ute etter å kjøre svin, og dermed kan det godt være at hun er fornuftig nok til å håndtere stor motor. Selv om dere ikke klarte det når dere var ferske vil ikke si at hun ikke klarer det. Og damer er ofte mer fornuftig enn menn når det gjelder fart. Man kan liksågodt smelle på en 600 også. Farten kan bli ganske stor på de også.

Når det kommer til salhøyde snakker ikke jeg om å kun nå nedi med tåspissen på ene siden. Jeg snakker om å nå nedi på ene siden. Sklir hun seg litt over på en av sidene så bør hun nå nedi.

Bare en liten historie: Ved fisketorget i Bergen (samlingsplass for mc) kom det en ganske stor kar på en flett ny Goldwing. Han stoppet, og skulle ha sykkelen opp på midtstøtten. Uansett hvor mye han prøvde, så klarte han det ikke. Han ble rødere og rødere i ansiktet. Da kom det bort en liten dame (ca 155 cm høy) bort og spurte: Skal jeg hjelpe deg? Hun tok tak i sykkelen og satte den lekende lett på midtstøtten. Han karen ble rimelig flau.
Det jeg vil frem til er at det ikke alltid går på rå styrke, men teknikk.

Og det med at hvis atte dersom kanskje osv. hun en gang må stoppe et sted hun ikke når nedi på noen av sidene synes jeg blir for søkt. Det kan jo skje med alle det, hvis atte dersom kanskje osv.

Så det så! :terge
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38047
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av AJ »

Snikkeren er helt klart inne på vesentlige ting. Sykkel/kubikkstørrelsen alene betyr lite. Det som er viktig, og som jeg tror også er nevnt tidligere her i tråden, er forholdet sal - fotpinner - bakken og sal - styre, slik at føreren opplever å ha kontroll og føler seg komfortabel.
Det å ha god kontroll er viktig!
Og siden de fleste ulykker skjer i svært lave hastigheter (mener jeg å ha lest et eller annet sted...) så er det viktig å ha god kontroll i nettopp slike situasjoner.

En annen ting som jeg setter pris på er rimelig rett opp og ned kjørestilling og forholdsvis bredt styre. Det gir meg følelsen av god kontroll, mens de som liker R-sykler kanskje opplever at de har god kontroll med en mer framoverlent kjørestilling og dermed mer nærkontakt med sykkelen.
Uansett er det mange faktorer som spiller inn, som bla. tyngdepunktet på enkelte sykler. Høyt tyngdepunkt opplever mange som mer krevende enn sykler med lavt tyngdepunkt. Motorløsningene har også en del å si: to-sylindrende MC'er har ofte en litt mer 'ruskete' motorgange, gjerne på lavturtall, som nybegynnere ikke blir helt trygge og fortrolige med, mens firesylindrede motorer har en jevner gange over hele turtallsområdet og dermed mer forutsigbare og lettere å håndtere...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Snikkeren »

For å ta listen til Rottenikken:

Bilde

Glemte å ta med Ducati Monster som SveinT anbefalte, men her er målene for 2000 modell av den.

Salhøyde 770 mm, tørrvekt 174 kg, og 51 Hk.

Så får du vurdere ut i fra det om ZX9R'en blir for stor for deg.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Kamillalala
Innlegg: 44
Registrert: 28 aug 2010, 21:31
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX-6R 2001

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Kamillalala »

Hei, her er noen tips:

Zusuki SV 650 eller Gladius

Kawasaki ER 5 eller ER 6

Honda CB 500 eller 600

Yamaha xj600 Diversion, xj6, eller FZ 6

Dette er relativt små, lette og svingvillige sykler med bra kvalitet.

Lykke til! :thumleft
Her var det mange fine! Takk for forslag! Dessverre var prisene på mange av de for høye :(
Jeg har prøvd å regne ut litt hvor mye penger det kommer til å gå med utenom sykkelen selv, og når jeg må ha MC-lappen, klær, forsikring, osv blir det fort en veldig stor sum å betale i løpet av få måneder. Jeg har derfor kommet fram til at jeg ikke kan gi så mye mer enn 35 000 for sykkel, og da begynner ting å begrense seg ganske bra når det gjelder utvalget :-k
Selvfølgelig kan det være at jeg plutselig får inn litt ekstra uventa penger i løpet av året, men tenkte det heller burde settes på en konto for plutselig uventa utgifter på sykkelen :knegg

Jeg er "dessverre" ikke så muskuløs som en kvinnelig bodybuilder, men ei pinglete jente er jeg heldigvis ikke, og om det skulle stå mellom en lettere sykkel, eller begynne med styrketrening, så går jeg selvfølgelig for styrketreninga! :P

I begynnelsen så jeg mye på Kawasaki 250R, for jeg syntes de var kanonfine, og jeg tenkte at det kanskje var en fordel å starte med noe som ikke var FOR heftig (så jeg ikke ble frista for tidlig til å begynne å kjøre over evne :redface ) , men så er det veldig viktig for meg å kunne ha passasjer med meg, og da lurer jeg på om det kanskje blir litt overkill på en såpass "liten" sykkel? Vet ikke hvor gode disse er å sitte to på.
Fordelen med sykkelen er jo at den bare er et par år gammel, så da slipper jeg kanskje unna en del problemer og reparasjonsutgifter i starten, og at jeg forhåpentligvis får solgt den igjen etter noen år uten at prisen har rast så alt for mye? Eller raser den typer sykler fort i pris? (den er allerede i øvre grensen av hva jeg har råd til).
My hovercraft is full of eels

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Snikkeren »

Ut i fra de kriteriene ville jeg gått for noe sånt:

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=23376721" onclick="window.open(this.href);return false;

Fin sykkel som man kan ha med passasjer på. Går greit også.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av d.strand »

Snikkeren skrev:Ut i fra de kriteriene ville jeg gått for noe sånt:

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=23376721" onclick="window.open(this.href);return false;

Fin sykkel som man kan ha med passasjer på. Går greit også.
Er helt enig med denne! Og Hei forresten! :-)

Kjører selv en CBR 600, og disse er det mer enn nok av kraft i til en nybegynner. Også er det veldig lettkjørt og svingvillig :-) Og ikke minst, de er ikke dyre i vedlikehold og du vil raskt finne en rimelig forsikring :-)

Nå har jeg ikke sjekket ut hvor i landet du bor, men om du skulle få lyst til å prøve en CBR så får du si ifra ;e
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Relax »

Jeg ville valgt en sykkel hvor jeg føler jeg har god kontroll...dvs sålene godt ned på bakken,,,, som første sykkel.. "play safe"... Ofte bytter man ut den første sykkelen ganske fort uansett, men dette ville gi deg gode, fine erfaringer og inspirere til mer kjøring og kanskje senere en annen sykkel når du er moden og kvalifisert for det. Da ville du også ha langt mer peiling på sykler og hva du virkelig vil ha ;e . Å kjøpe en sykkel man kanskje ikke er 100 % sikker på som første sykkel, kan gi noe mer "ubehagelige" erfaringer...og "sykling" blir ikke så morsomt...

Å få lappen betyr ikke at man kan kjøre sykkel, det betyr bare at man er tillatt å slippe ut i trafikken på egenhånd for lære seg det selv... :D

Samme med klær,,,du må ha prøvd litt for å finne ut hva som egentlig passer deg.. Ikke kjøp for dyrt første gang ;e

Lykke til!
:D
"Do the right thing"

Brukeravatar
Kamillalala
Innlegg: 44
Registrert: 28 aug 2010, 21:31
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX-6R 2001

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Kamillalala »

Haha, så vittig! Jeg satt nettopp og så gjennom CBR'ene på finn! Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke har vurdert disse før? :scratch
Prismessig var de VELDIG ok, men ser jo at de som er billigst er de som har gått mye. Hvor mye er "for mye?" Er det dumt å f.eks. kjøpe en 95-modell som har gått 50 000? :-k

Og, det store spørsmålet, er CBR'ene snille mot dvergfolk? ;)
My hovercraft is full of eels

Svar