Side 2 av 2

Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.

Lagt inn: 27 jan 2011, 21:20
av MaxTron
2000Touring skrev:
MaxTron skrev: Forresten: Alle skryter av STOOOR forbedring av lyset. Men lovlig er det jo ikke..... :redface
Har vurdert å bytte til Xenon på min R850R. Vil ikke akkurat skryte av lysene på den når det er mørkt.
Hvor har du det fra at det ikke er lovlig? Er fullt klar over reglene for å ha Xenon på bil, men er usikker på reglene for MC.
Beklager, lette litt rundt på lovdata, men klarte ikke å finne noe om MC og HID-lys.
Men rent logisk: hvorfor skulle det være lovlig på MC når det ikke er på bil??
Ett kjøretøy der lyset er montert over dobbelt så høyt som på en personbil, og som har mye kortere akselavstand, m.a.o. vipper mye mere opp og ned enn en bil.

Vil GJERNE at noen kommer opp med en forskrift som sier at æ tar feil!!

Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.

Lagt inn: 27 jan 2011, 21:41
av 2000Touring
MaxTron skrev: Har du noen linker som beskriver at de faktisk har HID som standard??
Se her (nyttig for alle som har BMW-motorsykkel, delkatalog på nett)
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=63&fg=05
1200LT med standard Xenon...

Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.

Lagt inn: 27 jan 2011, 21:53
av 2000Touring
MaxTron skrev: Beklager, lette litt rundt på lovdata, men klarte ikke å finne noe om MC og HID-lys.
Men rent logisk: hvorfor skulle det være lovlig på MC når det ikke er på bil??
Ett kjøretøy der lyset er montert over dobbelt så høyt som på en personbil, og som har mye kortere akselavstand, m.a.o. vipper mye mere opp og ned enn en bil.

Vil GJERNE at noen kommer opp med en forskrift som sier at æ tar feil!!
Er ikke så sikker på at jeg er enig i den logikken, men samme det - det er loven som gjelder!
Det jeg er enig med deg i er at jeg er veldig interessert i om noen kunne hoste opp en forskrift som tilsier at det er lov/ikke lov.

Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.

Lagt inn: 27 jan 2011, 21:53
av MaxTron
2000Touring skrev:
MaxTron skrev: Har du noen linker som beskriver at de faktisk har HID som standard??
Se her (nyttig for alle som har BMW-motorsykkel, delkatalog på nett)
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=63&fg=05
1200LT med standard Xenon...
"The desired equipment can be retrofitted
using individual parts."
At BMW lager noe som tydeligvis er orginalprodusert ekstrautstyr bekrefter vel bare at det IKKE er standard???

Og at folk kan montere på eget ansvar, eller i land der det FAKTISK ER lovlig??

Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.

Lagt inn: 27 jan 2011, 22:00
av 2000Touring
MaxTron skrev:
2000Touring skrev:
MaxTron skrev: Har du noen linker som beskriver at de faktisk har HID som standard??
Se her (nyttig for alle som har BMW-motorsykkel, delkatalog på nett)
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=63&fg=05
1200LT med standard Xenon...
"The desired equipment can be retrofitted
using individual parts."
At BMW lager noe som tydeligvis er orginalprodusert ekstrautstyr bekrefter vel bare at det IKKE er standard???

Og at folk kan montere på eget ansvar, eller i land der det FAKTISK ER lovlig??
Mekkern snakket om hvilken modell som har HID som original, bare den jeg fant fram. Hvis du tenker på om noen som har disse lampene som standard på alle modeller, men allikevel bruker vanlig pærer kan jeg ikke tenke meg - dvs enig med deg ;e

Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.

Lagt inn: 28 jan 2011, 00:29
av MaxTron
AJ skrev:Begynner å lure på om jeg heller skal gå for Osram Nightbreaker i stedet... :8-[
Osram Nightbreaker gir ett noe hvitere og skarpere lys.
Men koster vel ca 3 ganger så mye som ei standard tilsvarende fra Bilxtra e.l., og varer i 2-4 måneder.
Har riktignok bare prøvd de på min Honda CR-V bil, men var meget skuffet over holdbarheten :oh
Selvfølgelig mulig de har blitt bedre det siste året...

Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.

Lagt inn: 28 jan 2011, 00:50
av tagesk
I en xenon-lampe er lys-legemet (det som lyser) på en annen plass enn i en halogan lyspære.
Det gir massevis med strølys.

Noen sykler, min for eksempel, har en "skjerm" montert inne i reflektoren.
Derfor bruker jeg H7 også på nærlyset.
Det gjør at jeg kan sette inn Xenon uten å få stølys "oppover".
At det fremdeles er ulovlig er en annen sak.
Det blender hvertfall ikke.

Men selv med vanlig halogen må jeg justere lyset ned når jeg svinger inn på motorvei.
I 140 km/t gjør dreiemomentet som overføres til bakken at fronten løfter seg såpass mye at hele bakruten på biler jeg kjører fobi flombelyses.
Heldigvis har jeg en skrue som kan brukes uten verktøy, men ikke uten å ta av meg hansken.
Detfor blir det ikke noe Xenon i nærlyset på meg.

Men jeg kunne godt tenke meg å sette inn en Xenon-lamle i fjærnlyset, eller i én (eller begge) ekstralysene.
Det ville hjulpet godt.

[TaSK]

Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.

Lagt inn: 28 jan 2011, 01:02
av MaxTron
Fint å ha høydejusteringen så lett tilgjengelig, burde vært påbudt på alle motorsykkler.

Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.

Lagt inn: 28 jan 2011, 08:13
av Flattop
MaxTron skrev:
AJ skrev:Begynner å lure på om jeg heller skal gå for Osram Nightbreaker i stedet... :8-[
Osram Nightbreaker gir ett noe hvitere og skarpere lys.
Men koster vel ca 3 ganger så mye som ei standard tilsvarende fra Bilxtra e.l., og varer i 2-4 måneder.
Har riktignok bare prøvd de på min Honda CR-V bil, men var meget skuffet over holdbarheten :oh
Selvfølgelig mulig de har blitt bedre det siste året...
Har hatt nightbreaker på min K1200LT i 2 år nå. Har enda ikke skiftet ei pære.

Riktignok BOR ikke jeg på sykkelen om sommeren, men bruker den til og fra arbeid og ellers foretrekker jeg den foran bilen, nødvendig onde, så i sesongen er det 2 hjul som teller.

Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.

Lagt inn: 28 jan 2011, 09:10
av FJZZR
K1300S/GT m.fl. har vært å få med xenon en stund. Er nok redd for at denne har aut. høyderegulering også!

Noen sykler "føler" på strømen nærlyset trekker og gir et varsel i info. display hvis den drar for mye eller for lite. Her kan det bli trøblete med ettermontering av HID og 100W "rally" pære.

CAN bus (Controller Area Network) er et "data nettverk" som mange kjøretøy produsenter bruker til kommuniasjon ombord. Dette berører ikke lyset sånn direkte, men beskjeden "lampe-feil" formidles gjerne fra lysmodul til instrument panel gjennom dette nettverket.

CAN bus brukes også litt i automasjons sammenheng. Omron, Allen Bradley m.fl er produsenter som kan bruke denne.

Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.

Lagt inn: 28 jan 2011, 11:39
av tagesk
FJZZR skrev: CAN bus (Controller Area Network) er et "data nettverk" som mange kjøretøy produsenter bruker til kommuniasjon ombord.
...og det gjør at antallet ledninger og reléer går drastisk ned.
Fordelen er et mye enklere (og billigere) elektrisk anlegg.
Ulempen er at det blir hel-elektronisk (og ikke elktro-mekanisk).

På 12GS har det ikke vært problemer relatert til dette i det hele tatt.;

[TaSK]

Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.

Lagt inn: 28 jan 2011, 11:56
av MaxTron
Flattop skrev:
MaxTron skrev:
AJ skrev:Begynner å lure på om jeg heller skal gå for Osram Nightbreaker i stedet... :8-[
Osram Nightbreaker gir ett noe hvitere og skarpere lys.
Men koster vel ca 3 ganger så mye som ei standard tilsvarende fra Bilxtra e.l., og varer i 2-4 måneder.
Har riktignok bare prøvd de på min Honda CR-V bil, men var meget skuffet over holdbarheten :oh
Selvfølgelig mulig de har blitt bedre det siste året...
Har hatt nightbreaker på min K1200LT i 2 år nå. Har enda ikke skiftet ei pære.

Riktignok BOR ikke jeg på sykkelen om sommeren, men bruker den til og fra arbeid og ellers foretrekker jeg den foran bilen, nødvendig onde, så i sesongen er det 2 hjul som teller.
Når æ tenker etter var det nok mere enn ett år siden æ prøvd Nightbreaker, de var fortsatt å regne for en nyhet den gangen. (hvor lenge kan det være tru??)
Og det var på vinteren, noe som gir større forskjell mellom varm og kald pære, og kan ha innvirkning. De fleste har jo ikke den problemstillinga med MC.
Det er også meget sannsynlig at de har forbedret dem, hørte flere som klaga i den perioden æ prøvd...

Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.

Lagt inn: 28 jan 2011, 12:11
av MaxTron
FJZZR skrev:K1300S/GT m.fl. har vært å få med xenon en stund. Er nok redd for at denne har aut. høyderegulering også!
Godt mulig K1300 også leveres med HID som standard, men vist den også har automatisk nivåregulering så er vi like langt med tanke på lovlighet av ettermontering på MC generelt desverre :(
FJZZR skrev:Noen sykler "føler" på strømen nærlyset trekker og gir et varsel i info. display hvis den drar for mye eller for lite. Her kan det bli trøblete med ettermontering av HID og 100W "rally" pære.

CAN bus (Controller Area Network) er et "data nettverk" som mange kjøretøy produsenter bruker til kommuniasjon ombord. Dette berører ikke lyset sånn direkte, men beskjeden "lampe-feil" formidles gjerne fra lysmodul til instrument panel gjennom dette nettverket.

CAN bus brukes også litt i automasjons sammenheng. Omron, Allen Bradley m.fl er produsenter som kan bruke denne.
Vist sånne varselsystem også føler på om lyset også drar for LITE strøm blir vel også HID problematisk her ja, alle HID-kit æ har sett annonsert trekker bare 35W. Dette er jo ellers en fordel på MC som ofte har litt små generatorer.

Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.

Lagt inn: 29 jan 2011, 11:23
av ejs
:thumleft

Bi-xenon kitet som jeg hadde på Kawaen var på 50 watt,masse strølys på nærlys.Var et enormt kraftig lys.
Som skrevet før,varte det bare 4 mnd.Vibrasjonene tok knekken på det.Muligens fordi den bevegelige sleiden var for dårlig forankret.