Nakkekrage
- MaxTron
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Re: nakkekrage
Skal ikke se bort ifra at disse, eller en modell som blir tilpasset landeveiskjøring, blir vanlige også på landeveien. Folk blir mer og mer opptatt av sikkerhet og sikkerhetsutstyr har æ inntrykk av.
Ser for mæ at regn kommer til å renne rett inn, men er mulig æ tar feil, så det er jo en ting som må løses vist den skal brukes til turkjøring.
Og denne er ubrukelig på R-sykkel ja.
Ser for mæ at regn kommer til å renne rett inn, men er mulig æ tar feil, så det er jo en ting som må løses vist den skal brukes til turkjøring.
Og denne er ubrukelig på R-sykkel ja.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Uansett et helvete å få sett i dødvinkelen med RR sykler uten å rette seg opp og snu hele kroppen... 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
pukkelen er for å beskytte nakken mot slag samt aerodynamikk. Den er ikke til hinder for nakkesleng.Rottenikken skrev:De nye RR kjøredressene har ofte "pukkel" på ryggen, og det er fordi den skal hindre for stor vinkel på hodet bakover dersom uhellet er ute.
Åja, helhjelm er et must! Har reddet meg ihvertfall en gang.
Har en dress med pukkel som jeg kjøpte i 95, så det er ikke helt nytt.
Pukkelen kom etter at Wayne Rayney krasja, det er dessverre slike stygge ulykker som fører til framskritt.
sant nok, men det er jo aldri noen i den dødvinkelenmekkern skrev:Uansett et helvete å få sett i dødvinkelen med RR sykler uten å rette seg opp og snu hele kroppen...

KTM'en min er faktisk ganske ok, styret er relativt høyt i forhold til setet, dette var viktig når jeg valgte den sykkelen.
Hehesant nok, men det er jo aldri noen i den dødvinkelen![]()

-
- Motorsykkelen din: Yamaha
..plutselig kan det være en "rottenikk" derpelsen skrev: sant nok, men det er jo aldri noen i den dødvinkelen

Veien er viktigere enn målet.
- MaxTron
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Og nå er det kommet en krage for gatebruk ja..

http://hellforleathermagazine.com/2011/ ... -the-road/" onclick="window.open(this.href);return false;
PDF brosjyre: http://www.sps.no/filer/leatt_2011_nett.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Importør i Norge er SPS

http://hellforleathermagazine.com/2011/ ... -the-road/" onclick="window.open(this.href);return false;
PDF brosjyre: http://www.sps.no/filer/leatt_2011_nett.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Importør i Norge er SPS
karosseri er for biler!
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
bergenser83 skrev:var innom Biltema i går for å handle litt. så der at de solgte nakkekrage. noen som har "erfaringer" med dette? er det normalt å bruke? har aldri sett noen med det. Noen bevis for at det fungerer?
Kikket på en slik på Biltema i dag og endte likesågodt opp med å kjøpe en. Satte den på da vi dro hjem igjen og må si at denne helt klart gjorde en merkbar forskjell!Snikkeren skrev:Er det denne her du tenker på?
Har aldri sett noen bruke sånn på veien heller. Vil tro at den hemmer bevegeligheten litt. Kanskje den er mer beregnet for de som kjører offroad, eller annet tøfft terreng? Men no bare synser jeg, for dette har jeg ikke så god greie på.
Fikk ihvertfall bilde av den i tråden om ikke annet. (Hvis det var den du tenkte på da)
Støynivået ble betydelig redusert. U fra erfaringen jeg gjorde i løpet av de milene jeg brukte kragen i dag, er jeg rimelig sikker på at denne fort kan bli et 'må-ha' produkt for oss med lang smal hals.
Det er nå en gang slik at hjelmer slipper inn støy fra undersiden. Og jo større avstand, fra skulderpartiet og opp til underkanten på hjelmen, jo større sannsynlighet for økende grad av vindstøy.
Jeg var skeptisk til Biltema-kragen, men ble fort overbevist da vi kom opp i fart. Og effekten holdt seg på et overbevisende godt nivå etter hvert som farten økte.
Svingblikkbevegelsen betyr at hode og hjelm beveger seg en del under kjøringen uten at kragen er til hinder for dette, selv om jeg merker at den er der.
Så langt tyder dette kjøpet på å være vel anvendte 109 kroner.
Her et bilde av kragen "påmontert":

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- stiandre
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F - 650kubikk - 2011 modell
- Kontakt:
Stod med den kragen i hånda istad og tenkte hva i huleste trenger jeg den til.... men når du begynner å snakke om støy blir den plutselig interessant... For er det noe den hjelmen min har er det støøøøy..
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
I utgangspunktet er hjelmene jeg har veldig støysvake, to NZI hjelmer (en av de i karbon) + Premier karbonhjelm. Men pga. av avstanden mellom skuldre og hals/nedkant av hjelmene, kommer støyen inn her - samme hvor bred kragen og hakelappen er (begge deler bedre på å NZI enn Premier, for øvrig...).stiandre skrev:Stod med den kragen i hånda istad og tenkte hva i huleste trenger jeg den til.... men når du begynner å snakke om støy blir den plutselig interessant... For er det noe den hjelmen min har er det støøøøy..
Med nakkekragen ble, som allerede nevnt, støybildet for min del noe helt annet enn uten denne kragen.
På lengre turer vil nok denne alltid bli brukt heretter. Tar max. 10 sek. ekstra å få satt den på. Det er det verdt!

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Sharkspeed har noe lignende, ser det ut til.
Men til en helt annet pris...:
http://www.sharkspeed.se/sv/artiklar/cu ... ety-3.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Men til en helt annet pris...:
http://www.sharkspeed.se/sv/artiklar/cu ... ety-3.html" onclick="window.open(this.href);return false;

- stiandre
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F - 650kubikk - 2011 modell
- Kontakt:
Høres bra ut... tror jeg tar meg en tur og investerer i en slik. Og for den prisen kan den godt gå i søpla om jeg missliker den....AJ skrev:I utgangspunktet er hjelmene jeg har veldig støysvake, to NZI hjelmer (en av de i karbon) + Premier karbonhjelm. Men pga. av avstanden mellom skuldre og hals/nedkant av hjelmene, kommer støyen inn her - samme hvor bred kragen og hakelappen er (begge deler bedre på å NZI enn Premier, for øvrig...).stiandre skrev:Stod med den kragen i hånda istad og tenkte hva i huleste trenger jeg den til.... men når du begynner å snakke om støy blir den plutselig interessant... For er det noe den hjelmen min har er det støøøøy..
Med nakkekragen ble, som allerede nevnt, støybildet for min del noe helt annet enn uten denne kragen.
På lengre turer vil nok denne alltid bli brukt heretter. Tar max. 10 sek. ekstra å få satt den på. Det er det verdt!
- Svolp
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Kommer vel snart sikkerhetsbelte også til mc 

NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
tja.......
=449394&cHash=f5fd1c663157e50dbcf7222993a5ac75]Link
drittlink...
=449394&cHash=f5fd1c663157e50dbcf7222993a5ac75]Link
drittlink...
Snikkeren skrev:Prøvde å fikse linken. Får se om den virker no.
Edit: Nope. Drittlink![]()
Kode: Velg alt
http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381297&tx_ttnews[tt_news]=449394&cHash=f5fd1c663157e50dbcf7222993a5ac75
Sist redigert av Dexter den 23 aug 2011, 06:19, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Putta den inn dær, så kan de som vil bare kopiere den. Slik blir linkene når dem bruker klammer...
Begrunnelse: Putta den inn dær, så kan de som vil bare kopiere den. Slik blir linkene når dem bruker klammer...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Sprint
- Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sikkerhetsbelte og veltebøyler
,det hadde blitt bare lekkert 
](./images/smilies/grrr.gif)

For livets glade gutter går solen aldri ned.