INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
Sving Uten nedlegg?.Når man har lært å "lese" svingene ang.fart å sporvalg er d unødvendig m bremser.Reguleres v av/på med gassen.Fin ting å trene på er unnamanøver isving.Svært viktig for å overleve.Mest aktuelt ved møte av bil i venstresving.
Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
Bruk av gass i sving er åpenbart kritisk kunnskap, og det er jo en av kjøregårdsøvelsene i oppkjøringa også. Jeg er ærlig talt ikke helt sikker på når denne tangent-teknikken var ment å brukes, selv om jeg har en mistanke om at det handlet om høyresvinger med dårlig sikt gjennom svingen. Kanskje noen her fulgte bedre med i timen enn jeg?Blackbird skrev:Sving Uten nedlegg?.Når man har lært å "lese" svingene ang.fart å sporvalg er d unødvendig m bremser.Reguleres v av/på med gassen.Fin ting å trene på er unnamanøver isving.Svært viktig for å overleve.Mest aktuelt ved møte av bil i venstresving.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
I svingen kjører jeg der veien er slettest...
Eller rettest.

Eller rettest.

Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
Ja husk å ikke bikke feil vei..hehe
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Kjellrf skrev:I svingen kjører jeg der veien er slettest...
Eller rettest.
Tildels enig..
Venstresvinger i høyre hjulspor.
Høyresvinger i venstre hjulspor.
Idealspor dersom farten tilsier det.

Det er i hjulsporene det er minst risiko for sand, søl ,grevlinger ,deler fra TDM900,Tiger1050 osv.
If it ain't broke, I'll break it.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
ejs skrev: Det er i hjulsporene det er minst risiko for sand, søl ,grevlinger ,deler fra TDM900,Tiger1050 osv.


http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
Sporvalgene som nevnes, majoriteten av dem, er jeg enig i. Men...husk...Grep før Sporvalg 
og du ejs.....

...det eneste TDM legger igjen etter seg....er alle de som passeres!!

og du ejs.....


...det eneste TDM legger igjen etter seg....er alle de som passeres!!

- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
Altså helt ryddig bak TDM'nGlobe skrev:Sporvalgene som nevnes, majoriteten av dem, er jeg enig i. Men...husk...Grep før Sporvalg
og du ejs.....![]()
...det eneste TDM legger igjen etter seg....er alle de som passeres!!

Ellers så hadde ejs en fin måte å beskrive sporvalget på.

- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
Byner jaggu å tru at for å kjøre MC må du være høyskoleutdannet og lobotomert,kirurgisk
som Jostein Flo og finslepen som John Kuræv..
Sjøl kjører så jeg er mest mulig sikker uansett hva som måtte skje...
Ligger vel på vippen til lusesneglekjører jeg,men...
Og ser jeg en traktorbonde er jeg ekstra forsiktig,hydraulikkoljestriper etter dem er gørfarlig,det..

som Jostein Flo og finslepen som John Kuræv..


Sjøl kjører så jeg er mest mulig sikker uansett hva som måtte skje...


Og ser jeg en traktorbonde er jeg ekstra forsiktig,hydraulikkoljestriper etter dem er gørfarlig,det..




Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
I dag har æ gjennomført årets første "langtur", det ble vel ca 26-27 mil tilsammen.
Æ ringte en gammel kompis som bor i Alta, ca 22 mil herfra. Vi avtalte å møtes på hytta mi som ligger nøyaktig midt i mellom Honningsvåg og Alta. Han har 11 forholdsvis kjedelige mil med hovedsaklig 90 sone, mens æ har 11 mil med 100vis av svinger i en perfekt kombinasjon av korte krappe og lange slakke svinger. Det va deilig å kjenne at den vinterlige dødsstivheta gradvis slapp taket. En fantastisk tur.
Men til trådens tema..Æ følge vanligvis det rådet æ fikk hos kjørelærer, og som de aller fleste på mc siden også gir, godt til venstre i høyresvinger og motsatt, litt enkelt sagt.
Men av en eller annen grunn lå æ langt ut til høyre i en høyresving, og takk for det, midt i svingen dukka det opp en møtende varebil i mitt kjørefelt, æ hadde ca en meter til rådighet.
Da hørte æ et par gloser inn i hjelmen som æ aldri hadde hørt før.
Men det gikk godt
Æ ringte en gammel kompis som bor i Alta, ca 22 mil herfra. Vi avtalte å møtes på hytta mi som ligger nøyaktig midt i mellom Honningsvåg og Alta. Han har 11 forholdsvis kjedelige mil med hovedsaklig 90 sone, mens æ har 11 mil med 100vis av svinger i en perfekt kombinasjon av korte krappe og lange slakke svinger. Det va deilig å kjenne at den vinterlige dødsstivheta gradvis slapp taket. En fantastisk tur.
Men til trådens tema..Æ følge vanligvis det rådet æ fikk hos kjørelærer, og som de aller fleste på mc siden også gir, godt til venstre i høyresvinger og motsatt, litt enkelt sagt.
Men av en eller annen grunn lå æ langt ut til høyre i en høyresving, og takk for det, midt i svingen dukka det opp en møtende varebil i mitt kjørefelt, æ hadde ca en meter til rådighet.
Da hørte æ et par gloser inn i hjelmen som æ aldri hadde hørt før.
Men det gikk godt
- Bimma
- Innlegg: 713
- Registrert: 03 nov 2008, 15:11
- Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
Jeg vil enda en gang oppmuntre dem som har mulighet til å delta på KURS SOM DETTE , om å melde seg på. Her får man trent på det aller meste. :=D> Både øvelser i kjøregård og riktig sporvalg (på banen). På teorikvelden blir bl.a. riktig sporvalg i sving nøye forklart og begrunnet.
Årets kurs var en stooor suksess. Til neste år blir det en ny mulighet. Benytt dere av den, dere som ønsker fornuftige og riktige forklaringer på spørsmål og samtidig har lyst til å øve på teorien i praksis under kyndig veiledning av "motorsykkelpoliti-gutta"
MEGABRA KURS...!!!
(Jeg er litt
her, men det er bare godt ment!
)
Svar til trådstarters spørsmål er som følger: Plasser deg i veibanen slik at du har best mulig oversikt innover i svingen (start en høyresving ute ved midtstripa), men ta høyde for at motgående trafikk kan kutte svingen. Legg deg nærmere kantstripa i svingen, og skli pent ut mot midtstripa igjen når du er ute av svingen. Nå er du igjen godt synlig for andre trafikkanter på din videre ferd
Men kjør etter forholdene og bruk hodet!
(der kom pekefingeren fram, hehe
)
Ikke så enkelt å forklare med ord for at det skal bli forståelig
Bli heller med på kurs og prøv det ut i praksis! VELDIG SMART! 
GOD TUR...!!
Husk at det er viktig å se, men det er like viktig å bli sett!
Årets kurs var en stooor suksess. Til neste år blir det en ny mulighet. Benytt dere av den, dere som ønsker fornuftige og riktige forklaringer på spørsmål og samtidig har lyst til å øve på teorien i praksis under kyndig veiledning av "motorsykkelpoliti-gutta"

MEGABRA KURS...!!!

(Jeg er litt


Svar til trådstarters spørsmål er som følger: Plasser deg i veibanen slik at du har best mulig oversikt innover i svingen (start en høyresving ute ved midtstripa), men ta høyde for at motgående trafikk kan kutte svingen. Legg deg nærmere kantstripa i svingen, og skli pent ut mot midtstripa igjen når du er ute av svingen. Nå er du igjen godt synlig for andre trafikkanter på din videre ferd

Men kjør etter forholdene og bruk hodet!


Ikke så enkelt å forklare med ord for at det skal bli forståelig


GOD TUR...!!

Livet består av øyeblikk - nyt dem !
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
Det e ikke alltid at teori og praksis stemme helt overens. Grunnen til at æ kjørte høyre hjulspor var dårlig asfalt i venstre.Det e jo bare en av mange variabler som spiller inn.
Det heter seg i vegvesenets statutter at det skal være lik radius gjennom hele svingen, men det e det ofte ikke, det e en annen variabel som kan gjøre det vanskelig å følge teorien.
Men det e så klart veldig nyttig å vite hvordan det burde gjøres, og ha det som veiledende.
I dag e æ glad for ikke å ha fulgt veiledende i akkurat den svingen.
Forøvrig synes æ du forklarte det veldig bra
Det heter seg i vegvesenets statutter at det skal være lik radius gjennom hele svingen, men det e det ofte ikke, det e en annen variabel som kan gjøre det vanskelig å følge teorien.
Men det e så klart veldig nyttig å vite hvordan det burde gjøres, og ha det som veiledende.
I dag e æ glad for ikke å ha fulgt veiledende i akkurat den svingen.
Forøvrig synes æ du forklarte det veldig bra

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
Bra det gikk godt. Det er vel dette som er poenget med "tangentteknikken", altså å unngå møtende traffikk som kutter svingen.jhn skrev:Men til trådens tema..Æ følge vanligvis det rådet æ fikk hos kjørelærer, og som de aller fleste på mc siden også gir, godt til venstre i høyresvinger og motsatt, litt enkelt sagt.
Men av en eller annen grunn lå æ langt ut til høyre i en høyresving, og takk for det, midt i svingen dukka det opp en møtende varebil i mitt kjørefelt, æ hadde ca en meter til rådighet.
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
Tidligere hadde jeg en djevel i meg som gjorde at jeg svingte MOT biler som kuttet svinger, slik at dem ble tvunget til å hive seg over eller å krashe med meg...frodef skrev:Bra det gikk godt. Det er vel dette som er poenget med "tangentteknikken", altså å unngå møtende traffikk som kutter svingen.jhn skrev:Men til trådens tema..Æ følge vanligvis det rådet æ fikk hos kjørelærer, og som de aller fleste på mc siden også gir, godt til venstre i høyresvinger og motsatt, litt enkelt sagt.
Men av en eller annen grunn lå æ langt ut til høyre i en høyresving, og takk for det, midt i svingen dukka det opp en møtende varebil i mitt kjørefelt, æ hadde ca en meter til rådighet.
Er ikke fult så keen på å gjøre det i dag, med kjerring og to unger... I dag irriterer jeg meg grønn over slike idioter, og har jeg muligheten, snur jeg og kjører etter dem for å fortelle dem hva dem egentlig holder på med.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??
Æ må jo innrømme at æ va inne på tanken, men fant ut at æ hadde det altfor trivelig til å starte en krangel med en vinglepetterCrinos skrev: ... I dag irriterer jeg meg grønn over slike idioter, og har jeg muligheten, snur jeg og kjører etter dem for å fortelle dem hva dem egentlig holder på med.