Vask og polering/voks

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av rogg »

Tiden for vinterlagring nærmer seg og vi er i gang med å finne voksen for vinterlagringen.
Skal du bruke det samme som bestandig eller fant du et nytt produkt i sesongen 2012 som du skal prøve ut..? Hva er best og hvorfor vil du bruke dette polering og voksmidlet?
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av poulet_cavalier »

rogg skrev:Tiden for vinterlagring nærmer seg og vi er i gang med å finne voksen for vinterlagringen.
Skal du bruke det samme som bestandig eller fant du et nytt produkt i sesongen 2012 som du skal prøve ut..? Hva er best og hvorfor vil du bruke dette polering og voksmidlet?
Autoglym våtvoks fordi det er enkelt og lynkjapt og godt nok for garasjen.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Svolp »

Jeg bruker fremdeles alt fra swissvax med untak av et par såper fra Chemical guys!
Veldig fornøyd og det er som og ta ut en ny sykkel år etter år! :prf
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

ZZR-Erling

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av ZZR-Erling »

Du kan godt spye ed hageslange. Man også bruke høytrykk, men vær da veldig os på hvordan du bruker den. Feks spyler man hjulakslene, presses nok vann inn i hjullagrene, og pass på dekalene :knegg , elektronikken, innsuget osv...best å bare bruke hageslangen ja. PArafin er forøvrig et billig og bra middel til å gjøre ren bakfelgen.

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av JohnnyTh »

Idag fant jeg noe annet som var fint å fjerne oljesøl og kjedespeay med, våpenolje:) men sikkert litt dyrt å bruke hvis man har dårlig tilgang. Ble bare en tynn oljefilm igjen som var lett å vaske av. Kjeder ble helt supert.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Bringisen »

Nå er jeg litt nerd på dette punktet og følger med på et forum som heter detailersclub.no.

Jeg vasker regelmessig og i allefall en gang i uken.

1.Skummer sykkelen med Autofoam og en sjampoblanding via høytrykkspyler. Sykkelen blir helt hvit av skum som løser opp skitten før jeg spyler med vanlig hageslange.
2. Vasker sykkelen med en mild sjampo f.eks Swissvax Carbath eller hvis den er ekstra skitten Meguiars NXT sjampo. Bruker ikke svamp siden den holder på skitten slik at man lett kan gni dette utover lakken og lage striper. Jeg bruker en vaskemitt (hanske) av lammeull. Da trekker evt skitt langt inn i fibrene. Så har jeg en Swissvax vaskebøtte på 20liter med grittguard i bunnen. Grittguard er en rist i bunnen av bøtter som jeg gnir vaskehansken mot slik at skitten dras av og havner i bunnen av bøtten, da legger skitten seg på bunnen og risten gjør slik at jeg ikke får dette på hansken igjen.
Viktig å bruke masse vann, derfor stor bøtte. Spyler godt.
3. Tørker sykkelen godt men bruker ikke pusseskinn, det kan ripe lakk faktisk. Jeg bruker microfiber kluter til tørking. Starter sykkelen slik at motoren blir varm for å tørke ut der jeg ikke kommer til.
4. Til slutt bruker jeg Swissvax Protection Matt på sorte plastdetaljer for å sikre at disse delene fremstår helt sorte og blanke. Bruker også gjerne Swissvax Pneu på deksidene for å holde de sorte og blanke, men for all del ikke få det på dekkbanen, det blir farlig glatt.

Jeg vokser lakken hver 14 dag med en hurtigvoks som f.eks Swissvax Nano Express og tar en ordentlig voksing med Swissvax Shield hver annen måned. Før vinterlagring renses lakken med Swissvax Cleaner Fluide før voksing. På blankt metall bruker jeg Meguiars NXT Metalpolish , vokser ikke motor og varme deler da det lett setter gul farge.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Hjernen »

Du er vel medlem her også eller??

http://www.detailersclub.no/


:notworthy:


Det var jo en imponerende oppskrift, selv bruker jeg bare såpe fra Husrema som jeg
spyler av med høytrykk (dog ikke nærmere enn ca 1m ), bruker svamp men starter å
vaske oppe , bytter vann og avslutter med motoren som er det mest møkkete..
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Bringisen »

Hjernen skrev:Du er vel medlem her også eller??

http://www.detailersclub.no/


:notworthy:


Det var jo en imponerende oppskrift, selv bruker jeg bare såpe fra Husrema som jeg
spyler av med høytrykk (dog ikke nærmere enn ca 1m ), bruker svamp men starter å
vaske oppe , bytter vann og avslutter med motoren som er det mest møkkete..
Ja jeg er medlem der ja og får mange tips og rabatter der. Jeg må vel med hånden på hjertet innrømme at slik som jeg liker å gjøre det ikke alltid er like nødvendig for et resultat man kan ha god samvittighet for. Jeg gjør det fordi jeg liker det og fordi en adventuresykkel ofte blir skitten og trenger godt stell. Mage mener en adventuresykkel SKAL være skitten men jeg er uenig, hvorfor skal en slik sykkel alltid være skitten? Jo fordi eieren ikke gidder å holde den ren så ofte :-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av tor2502 »

Jeg vasker sykkelen titt og ofte , liker at der ser strøken ut, dermed poleres også sykkelen oftere, til lakk bruker jeg autoglym og
er strålende fornøyd med produktet.
Nå er det slik at på denne sykkelen min er det mye krom (for å si det sånn. inn i helv... mye) , dette tar mye tid, men det er ikke noe som er mere avstressende enn å stå i garasjen å polere sykkel.

Er det noen som kan anbefale produkt til å polere opp krom med, har prøvd mye rart men har enda ikke funnet det rette produktet.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av LordShaft »

Jeg er ikke beskjeden, har heller ingen problemer med å innrømme at jeg er stor en liten posør. Sykkelen skal heller vaskes en gang for mye, enn for lite! Kjører dere fine sykler, ja så skal det skinne! Tar ikke så mye tid. :P :p

Er det noen av dere som har prøvd dette produktet?
Bilde

Dette tar enkelt rester etter kjedespray både på hugger og bakfelg! Utrolig effektivt, for ikke å snakke om skånsomt. Bruker dette til å vaske hele sykkelen med. Prøv dette middelet på grønske/groe som typisk setter seg på plastikk hagemøbler :thumleft

Men jeg skulle gjerne hatt et tips på hva jeg kan dusje på sykkelen min før jeg spyler den. Som tar et meste av svevestøv osv. Før jeg går løs med svamp. Vil ikke ha unødvendige roser i lakken :knegg

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Bringisen »

LordShaft skrev:Jeg er ikke beskjeden, har heller ingen problemer med å innrømme at jeg er stor en liten posør. Sykkelen skal heller vaskes en gang for mye, enn for lite! Kjører dere fine sykler, ja så skal det skinne! Tar ikke så mye tid. :P :p

Er det noen av dere som har prøvd dette produktet?
Bilde

Dette tar enkelt rester etter kjedespray både på hugger og bakfelg! Utrolig effektivt, for ikke å snakke om skånsomt. Bruker dette til å vaske hele sykkelen med. Prøv dette middelet på grønske/groe som typisk setter seg på plastikk hagemøbler :thumleft

Men jeg skulle gjerne hatt et tips på hva jeg kan dusje på sykkelen min før jeg spyler den. Som tar et meste av svevestøv osv. Før jeg går løs med svamp. Vil ikke ha unødvendige roser i lakken :knegg
Det er som å banne i kirken på detailers forumet når de hører dette , men Turtle Super vask er faktisk knakande god. Jeg bruker det som vintervask på bilen med meget godt resultat. Noen ivrige sjeler mener at produktet fjerner voksen som man eventuelt har lagt på siden produktet inneholder terpentin/parafin (du kjenner det på lukten). Men min erfaring er at om man velger en holdbar voks om vinteren som f.eks Collinite eller SW Shield , så er i allefall voksen intakt gjennom en vestlandsvinter. Supervask inneholder også en god del voks og i kombinasjon med terpentinen så preller vannet og skitten ganske godt av. Hvis man er redd for at en dyr voks som SW Shield skal renses bort av Supervasken så har jeg veldig god erfaring med Collinite 476 som er en rimelig men knallgod voks og har holdt gjennom denne vinteren. Blir ikke like fin glød som av sommervoksene til SW men om vinteren er beskyttelsen viktigst.

Når det gjelder spylevask før skikkelig vask så har jeg en slik såpedispenser fra Scandicshine som jeg fester på høytrykkspyleren. Beholderen fyller jeg med en blanding av mild såpe , skumfoam og vann. Når jeg spyler dette på sykkelen eller bilen blir den dekket av et tykt såpeskum som løser støv og slikt. Da renner dette av ved lett spyling eller høytrykks spyling. Genialt og skånsomt.

Skum.
Bilde

Spyleutstyr.
Bilde

Slik ser det ut.
Bilde
Sist redigert av Bringisen den 07 apr 2013, 13:13, redigert 2 ganger totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av DrGreve »

Til krom og annet blankt bling anbefaler jeg Autosol.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Bringisen »

DrGreve skrev:Til krom og annet blankt bling anbefaler jeg Autosol.
Den er jo en klassiker , men denne er også knallfin.

Bilde
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av tor2502 »

DrGreve skrev:Til krom og annet blankt bling anbefaler jeg Autosol.
Autosol har mye slipemiddel......
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av LordShaft »

Bringisen skrev:
LordShaft skrev:Jeg er ikke beskjeden, har heller ingen problemer med å innrømme at jeg er stor en liten posør. Sykkelen skal heller vaskes en gang for mye, enn for lite! Kjører dere fine sykler, ja så skal det skinne! Tar ikke så mye tid. :P :p

Er det noen av dere som har prøvd dette produktet?
Bilde

Dette tar enkelt rester etter kjedespray både på hugger og bakfelg! Utrolig effektivt, for ikke å snakke om skånsomt. Bruker dette til å vaske hele sykkelen med. Prøv dette middelet på grønske/groe som typisk setter seg på plastikk hagemøbler :thumleft

Men jeg skulle gjerne hatt et tips på hva jeg kan dusje på sykkelen min før jeg spyler den. Som tar et meste av svevestøv osv. Før jeg går løs med svamp. Vil ikke ha unødvendige roser i lakken :knegg
Det er som å banne i kirken på detailers forumet når de hører dette , men Turtle Super vask er faktisk knakande god. Jeg bruker det som vintervask på bilen med meget godt resultat. Noen ivrige sjeler mener at produktet fjerner voksen som man eventuelt har lagt på siden produktet inneholder terpentin/parafin (du kjenner det på lukten). Men min erfaring er at om man velger en holdbar voks om vinteren som f.eks Collinite eller SW Shield , så er i allefall voksen intakt gjennom en vestlandsvinter. Supervask inneholder også en god del voks og i kombinasjon med terpentinen så preller vannet og skitten ganske godt av. Hvis man er redd for at en dyr voks som SW Shield skal renses bort av Supervasken så har jeg veldig god erfaring med Collinite 476 som er en rimelig men knallgod voks og har holdt gjennom denne vinteren. Blir ikke like fin glød som av sommervoksene til SW men om vinteren er beskyttelsen viktigst.

Når det gjelder spylevask før skikkelig vask så har jeg en slik såpedispenser fra Scandicshine som jeg fester på høytrykkspyleren. Beholderen fyller jeg med en blanding av mild såpe , skumfoam og vann. Når jeg spyler dette på sykkelen eller bilen blir den dekket av et tykt såpeskum som løser støv og slikt. Da renner dette av ved lett spyling eller høytrykks spyling. Genialt og skånsomt.

Skum.
Bilde

Spyleutstyr.
Bilde

Slik ser det ut.
Bilde
Her er en som liker å stelle med tingene sine slik som jeg gjør :=D> :=D> :=D>
Hvor får jeg tak i det skummet? Jeg skulle hatt en mulighet for å sprøyte det på uten å bruke høytrykk.... jeg har ikke mulighet for å få vann ut på dette her jeg bor. Ja jeg bor i borettslag.

Men jeg har en veldig god brannslange som henger rett ved siden av min spot :-D
Dette skummet i en vanlig sprayflaske må jo også være gull? eller må du mikse det med vann?

Svar