Ringte i går til forhandler for å bestille første service. Fikk samtidig vite at en del av de ekstra tingene vi hadde bestillt var ankommet. Så turen til forhandleren var ganske kjapt gjort :-)
Så nå har vi fått regndress, håndbeskyttere, stål fothvilere, krasjpute til fothvilere bak, strømuttak, LED-lys til tanken (blå horelys), regntrekk til sykkel, tankveske, tankpads, alarm og kort bakskjerm.
Optimisten som jeg er trodde jeg at jeg skulle få installert alt i løpet av kvelden i går.
Vel, slik gikk det absolutt ikke
Startet med å installere alarmen. Dette er en originalalarm tilpasset Duke-en.
Først var det å få på plass monteringsplaten, som skal stå mellom batteri og baklykt, under passasjersetet. En helt enkel platebit, som skal skrues fast i eksisterende fester på rammen. Ikke pokkker om det er fysisk mulig å få det gjort med bare enkelt håndverktøy. For det første var plasseringen av mutterhodene innihampen klønete plassert helt inntill rørrammen, så trangt at du bare kan glemme å komme til med verktøy som skrujern, ringnøkkel, skiftenøkkel. Og ikke nok med det, men boltefestene passet ikke sammen. Etter endel forsøk på å gjøre det umulige mulig (bende, brekke, smøre, presse) ga jeg opp, og borret opp boltehullene i festeplaten fra 5-6mm til 12 mm. Pluss diverse justering av festene på rammen. Lakkering, vente til det ble noenlunde tørt, så gikk det greit å montere. Festingen av magnetbryter til setet var jo også ganske morsom: Monteringsanvisningen mente jeg skulle klare å bruke noen svært små såkalt selvborrende skruer gjennom den ca 2mm tykke stålplaten som ligger mellom rammerørene, under setet. Fram med 2,5mm bor på drillen, så gikk det greit. Resten av montasjen av alarmen gikk lekende lett, alle elektriske koblinger lå klare og hadde nøyaktig tilpassede lengder og gummimansjetter, og koblingene virker både solid og ganske fuktsikret. Bra!
Selve funksjonen til alarmen virker utmerket, og originalt sitter det en liten lampe framme på instrumentpanelet som viser status. Så bortsett fra at man må stille inn diverse innstillinger for å få den slik en alarm normalt skal virke i EU/Norge, er dette kanskje det jeg mest vil anbefale andre Duke-eiere å få installert "ASAP". Standard er det nemlig svært lite som skal til for å tjukoble denne sykkelen. Her er ingen startsperre som standard, slik som f.eks Honda har hatt i mange år.
Enkel/daglig bruk av alarmen er lekende lett: Ett trykk på knappen for å deaktivere alarm/startsperre når du skal starte opp, ett trykk for å aktivere når kjøreturen er slutt. Den har både magnetbryter på setet, startsperre og bevegelsesføler. Og en rikelig høy lyd, både i styrke og frekvens. Her tipper jeg at katter, rotter og fluer kommer til å gjemme seg når denne går av
Så var det dags for å mekke ny rumpe, tunge, bakstuss, etc.
Med den heller dårlige erfaringen med monteringen av alarmen, hadde jeg et håp at konstruktøren av den nye stussen hadde gjort en bedre jobb.
Men nei, her var det om mulig enda værre
](./images/smilies/grrr.gif)
Stussen består av en god slump deler, inkludert modifisert innerskjerm samt nytt skiltlys. Monteringsanvisningen viste seg å være omtrent like verdifull som et par meter med Serla. Ja du vet, de som lager dasspapir...
Det første en skulle gjøre var å demontere innerskjerm og baklykt, deretter sette sammen de forskjellige stålbitene sammen med blinklys og skiltlys. Monteringsanvisningen var omtrent motsatt av den rekkefølgen det burde vært montert i. Resultatet var at jeg demonterte/remontere flere av delene 4 ganger, før jeg var klar til å sette det hele fast på sykkelen. OK, ubrukelig monteringsanvisning, men ellers greit.
Så prøvde jeg å montere hele den nye stussen inn på sykkelen.
Gikk det? Ikke pokker
Det manglet ca 10mm på å få stussen til å passe med diverse boltefester. Hva f.... skjer nå? Jeg klarte bare ikke se hva jeg hadde gjort feil. Etter adskillige minutter med hodekløe klarte jeg tilfeldigvis å se problemet:
Stålrammen til den nye stussen passer ikke inn med stålbitene som er sveist på rammen! Er det mulig?! Hva pokker er det de har røykt de konstruktørene der da? Det har jeg iallfall IKKE lyst på!
Vurderte seriøst en stund å bare pakke sammen skiten og levere det tilbake, for heller å mekke noe selv, men ble enig med meg selv om å gi det et forsøk til:
Fram med stikksag med stålblad, kutteolje, diverse filer, tenger, spraygalvanisering og noe svartlakk. Her skal det kuttes!
Her ser du bakstussen på sykkelen, med baklykt og original bakstuss demontert. Det bakerste svarte blikket måtte kuttes i hjørnene for å få den stussen stussen langt nok "inn i sykkelen".
P1040170 (Custom).JPG
Her ser du høyre hjørnet avkappet
P1040172 (Custom).JPG
Her er jeg endelig ferdig med å montere alle detaljene, etter 4 de-/re-monteringer:
P1040179 (Custom).JPG
Passer dårlig dette:
P1040180 (Custom).JPG
Forsøk på løsning
P1040181 (Custom).JPG
Endte opp med å pelme den originale "norske" skiltrammen, og borre/skru selve skiltet rett i stålrammen til den nye bakstussen. Bortsett fra at selve skiltet er av ganske tvilsom kvalitet (kan det sprekke under kjøring mon tro?), så ble plasseringen av skiltet meget smukt, om jeg skal si det selv. Ja det er digert, men det er i det minste lovlig
Her er resultatet:
P1040194 (Custom).JPG
Steike meg for en tøff stuss!
P1040195 (Custom).JPG
P1040196 (Custom).JPG
P1040198 (Custom).JPG
Så sum summarum: Et he... å montere (ikke i nærheten av den presisjon jeg har blitt vant med når jeg har skrudd på Yamaha og Honda) med mye modifisering, samt ubrukelige monteringsanvisninger, MEN:
Meget smukt resultat! Den bakstussen passer sykkel VELDIG mye bedre

Og den alarmen var (bortsett fra monteringsplaten) særs enkel å montere, og burde absolutt være noe andre mini-Duke-eiere bør vurdere!
Nærmeste dagene blir det å montere resten..
