Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Det gjelder jo å finne sine egne grenser, og så kjøre litt roligere enn det. På den måten vet du at du har litt å gå på.
Og grensene flytter seg etterhvert, derfor kan det være greit å teste de med jevne mellomrom. En kaklulert risiko under testing av grensene dine for å øke sikkerheten ved normalt kjøremønster.
Og grensene flytter seg etterhvert, derfor kan det være greit å teste de med jevne mellomrom. En kaklulert risiko under testing av grensene dine for å øke sikkerheten ved normalt kjøremønster.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Man må vel utfordre sæ litt for å lære.
Lite lærdom i å kjøre 100 % safe hele tiden
Lite lærdom i å kjøre 100 % safe hele tiden
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Hvis en har gjort seg kjent med sykkelen så vet man hvor fort en kan kjøre og fortsatt ha marginer hvis noe uforutsett skulle dukke opp.
Dette har reddet meg flere ganger.grus olje traktorer feil vei og ikke minst større og mindre dyr.
Dette har reddet meg flere ganger.grus olje traktorer feil vei og ikke minst større og mindre dyr.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Har kjørt på ei kvige (fjortis-ku) en gang. Da havna æ til slutt utafor veien. Knakk plata mellom gaffelbeina som holder framskjermen, knust lyktehus og speedometer, bøyd girpedal og noe småtteri. bare litt blåflekker sjøl.
Og så har æ kjørt i en husvegg en gang
Ellers en del mer eller mindre stillestående velt på våte, glatte, ulente treffplasser og avkjørsler med løs grus, men noen år siden no.
Sånne småvelt skjer jo oftere når en er fersk, men ærfaring garanterer jo heller ikke imot dem...
Den statestikk-kaka er nok sikkert riktig desverre...
Er nok mye singelulykker blant ferske førere, og folk på leide og lånte sykkler... Vist de også tar med ulykker med stjålne sykkler, med eller uten førerkort og med eller uten rus i blodet ligger vel litt av forklaringen også der.
Er vel litt overraska over at det er flere møteulykker enn ulykker i kryss, men mange av de er vel i utgangspunktet situasjoner der føreren har feilberegna en venstresving og kommet over i feil kjørebane - altså i utgangspunktet en "singelulykke" der det desverre kom bil imot
Hadde trodd det var flere påkjørsler av dyr, det er jo liksom den store skrekken, spesielt høst og vår...
Alt over her er selvfølgelig bare mine personlige meninger og synsing...
Og så har æ kjørt i en husvegg en gang

Ellers en del mer eller mindre stillestående velt på våte, glatte, ulente treffplasser og avkjørsler med løs grus, men noen år siden no.
Sånne småvelt skjer jo oftere når en er fersk, men ærfaring garanterer jo heller ikke imot dem...
Den statestikk-kaka er nok sikkert riktig desverre...
Er nok mye singelulykker blant ferske førere, og folk på leide og lånte sykkler... Vist de også tar med ulykker med stjålne sykkler, med eller uten førerkort og med eller uten rus i blodet ligger vel litt av forklaringen også der.
Er vel litt overraska over at det er flere møteulykker enn ulykker i kryss, men mange av de er vel i utgangspunktet situasjoner der føreren har feilberegna en venstresving og kommet over i feil kjørebane - altså i utgangspunktet en "singelulykke" der det desverre kom bil imot

Hadde trodd det var flere påkjørsler av dyr, det er jo liksom den store skrekken, spesielt høst og vår...
Alt over her er selvfølgelig bare mine personlige meninger og synsing...

karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Det er jo ikke snakk om å kjøre på grensen. Det er snakk om å vite at man ikke kjører på grensen, da vet man at man har reserver slik at dersom noe skjer så vet man at man kan komme unna uten å være redd for å "tyne" litt mer nedlegg ut av situasjonen. Hvis man ikke tester dette ut og vet litt om hva sykkelen tåler så er man en farlig sjåfør forpassasjer og omgivelser. Å trekke inn road-racing i dette er tullete. Dette handler om å ha reserver (i hodet og i evner) dersom det kommer en tulling i mot som ikke oppfører seg som forventet for eks.Godtvoksen skrev:Ja, og resultatet er det samme - så hvorfor da kjøre slik på grensen, som etter mitt hode passer best for de som kjører roadracing på bane under noenlunde trygge forhold.tagesk skrev:Min erfaring er entydig: I nesten alle tilfeller så slipper nervene taket før dekkene gjør det.Duville skrev:Å tro at man kjører på grensen i svinger og ikke tørre enda litt nedlegg - og i stedet ende opp (nesten) i grøfta eller over i motgående kjørefelt har vel alle hatt sine opplevelser om..... Jeg trener litt på å ta svingen enda litt skarpere enn nødvendig og dra på litt heller enn å ha andre bremser i hodet.....
[TaSK]
Før eller siden så slipper nervene eller dekket taket...
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Kloke og viktige ord fra Duville
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Bosted: Skien
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Kviga da? Hvordan gikk det med den?MaxTron skrev:Har kjørt på ei kvige (fjortis-ku) en gang. Da havna æ til slutt utafor veien. Knakk plata mellom gaffelbeina som holder framskjermen, knust lyktehus og speedometer, bøyd girpedal og noe småtteri. bare litt blåflekker sjøl.

Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Jeg tror vi snakker forbi hverandre. En ting er fysikkens grenser, hva sykkel, riktig fart og nedlegg som er mulig før dekk slipper taket. En annen grense er den individuell grense fra sjåfør til sjåfør. Din mentale grense går for hva du selv finner trygt og komfortabelt. Den grensen endres selvsagt med øvelse, men vær forsiktig med overmot. Da bærer det fort ut i periferien. Eksempelvis at jeg skulle tro at jeg kunne følge deg i svinger når du kjører det du kan, ja da ville det være det reneste dumskap og overmot fra min side.Duville skrev: Det er jo ikke snakk om å kjøre på grensen. Det er snakk om å vite at man ikke kjører på grensen, da vet man at man har reserver slik at dersom noe skjer så vet man at man kan komme unna uten å være redd for å "tyne" litt mer nedlegg ut av situasjonen. Hvis man ikke tester dette ut og vet litt om hva sykkelen tåler så er man en farlig sjåfør forpassasjer og omgivelser. Å trekke inn road-racing i dette er tullete. Dette handler om å ha reserver (i hodet og i evner) dersom det kommer en tulling i mot som ikke oppfører seg som forventet for eks.
Når du nevner trygghet for passasjer, så forutsetter det mye øvelse sammen med passasjer. Passasjerens individuelle mentale grense må også kjennes og tas hensyn til. Og innbille seg at kjøring med og uten passajer er det samme, er virkelig en rissiko i trafikken for passasjer såvel som for andre som ferdes i trafikken....

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Kloke ordGodtvoksen skrev:
Når du nevner trygghet for passasjer, så forutsetter det mye øvelse sammen med passasjer. Passasjerens individuelle mentale grense må også kjennes og tas hensyn til. Og innbille seg at kjøring med og uten passajer er det samme, er virkelig en rissiko i trafikken for passasjer såvel som for andre som ferdes i trafikken....

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Nei, med og uten passasjer e ikke det samme, men å kjøre med passasjer e jo ikke værre enn å kjøre med ei stor oppakning, (se bort i fra ansvaret) tvert i mot, en passasjer hjelper jo litt til med sin lille vektforflytning.
Det forutsetter jo selvfølgelig at passasjeren vet hvordan man oppfører sæ bak på en mc
Det forutsetter jo selvfølgelig at passasjeren vet hvordan man oppfører sæ bak på en mc
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Veel..Banditmannen skrev:Kviga da? Hvordan gikk det med den?MaxTron skrev:Har kjørt på ei kvige (fjortis-ku) en gang. Da havna æ til slutt utafor veien. Knakk plata mellom gaffelbeina som holder framskjermen, knust lyktehus og speedometer, bøyd girpedal og noe småtteri. bare litt blåflekker sjøl.
Flokken skvatt jo til og sprang utafor veien da æ passerte igjennom selvfølgelig, men etterpå roa de seg ned som om ingenting var skjedd.
Æ traff skinka på kviga med min venstre hånd og styret, siden hånda mi ikke var knust trur æ ikke skinka på kviga var skadet i det heletatt.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?

Å være passasjer, det er noe man må lære seg.Godtvoksen skrev:Passasjerens individuelle mentale grense må også kjennes og tas hensyn til. Og innbille seg at kjøring med og uten passajer er det samme, er virkelig en rissiko i trafikken for passasjer såvel som for andre som ferdes i trafikken....
Å skape trygghet for passasjeren, det krever at man kjører mye sammen.
Det er vanskeligere å kjøre med passasjer enn uten, og det må også sjåføren øve på.
Men når man øvd seg sammen i årevis, da kan man suse gjennom svingene med venstre
fothviler skrapende i asfalten.
Det er ikke noe mål i seg selv å kunne svinge så skarpt, men det er heller ikke noe mål å ikke gjøre det.
En fin sving med god oversikt; ingen grunn til å bremse.
Han som tok bildet trodde vi var på vei rett i ansiktet hans, så han fikk nesten hjertestans

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
For 30 år siden hadde min bror en Suzuki 350,og da jeg som livredd passasjer "holdt igjen" i svingene var
humøret hans ofte på nullpunktet når vi nådde bestemmelsesstedet....
Så jeg fikk låne hans Tempo Panter.... :-#
humøret hans ofte på nullpunktet når vi nådde bestemmelsesstedet....
Så jeg fikk låne hans Tempo Panter.... :-#

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Mestring skaper både trygghet og mestring skaper glede med kjøringen. Dette både kan og skal man trene på for å få til.Godtvoksen skrev: Når du nevner trygghet for passasjer, så forutsetter det mye øvelse sammen med passasjer. Passasjerens individuelle mentale grense må også kjennes og tas hensyn til. Og innbille seg at kjøring med og uten passajer er det samme, er virkelig en rissiko i trafikken for passasjer såvel som for andre som ferdes i trafikken....
Når man er usikker er man ikke like trygg. Når man er usikker vil man før eller siden låse seg i en sving, man ikke skulle låst seg i eller trekke seg i en situasjon man ikke skulle trekke seg i, ikke fordi sykkelen ikke kunne utført en eventuell kommando, men fordi sjåfør og passasjer ikke turde å følge opp en situasjon med den rette kommandoen.
Så kan man overkompensere for usikkerheten slik at man likevel har reserver med sin kjørestil og det er det jo enkelte som gjør, og det er greit!, men da blir man nok i hovedsak kjørende litt alene på tur hvis man ikke finner likesinnede, selv om de er litt sjeldne, tror jeg.
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Tusen takk til Knut Morten, Rogg og andre greie folk -Duville skrev: Så kan man overkompensere for usikkerheten slik at man likevel har reserver med sin kjørestil og det er det jo enkelte som gjør, og det er greit!, men da blir man nok i hovedsak kjørende litt alene på tur hvis man ikke finner likesinnede, selv om de er litt sjeldne, tror jeg.

Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]