Re: Bremseklosser fra Biltema
Lagt inn: 14 nov 2011, 19:42
....ole m. skrev:Men det er da ingen grunn til ikke å tørre...

....ole m. skrev:Men det er da ingen grunn til ikke å tørre...
Festlig bilde. Har du hørt om mange som har kjørt av veien på grunn av klosser fra Biltema?JanK skrev:....ole m. skrev:Men det er da ingen grunn til ikke å tørre...
Meget kloke ordole m. skrev:Mange er helt hysteriske når det kommer til deler og utstyr til motorsykler. Slapp litt av, og prøv heller greiene før du dømmer det nord og ned.
Mulig du har rett...fikse skrev:Det er akkurat det jeg synes er litt "fortvilende" med Biltema. Enkelte ting kan faktisk ha veldig bra kvalitet, men du vet ikke før du har prøvdmekkern skrev: Men Bremseskivene til ford sierra var faktisk bedre enn orginale-tålte mer før det ble kast i dem(og det blir det-beryktede)samme med foringene til stab,staget.
Men klossene kjøpte jeg ikke der nei...![]()
Akkurat det syndromet med Sierra (og Scorpio, og flere til) har jeg hørt at Ford kjørte en sak mot produsenten av skivene. Årsaken til at det kom så fort kast i de var visstnok at stålet var for ferskt, at de ikke hadde latt råstålet få hvile seg lenge nok før de dreide de. Den problematikken har jeg vært borti for noen år siden, da jeg jobbet i stålindustrien. Da måtte vi la stålet ligge ute i et par måneder før vi kunne behandle det videre.
Ja for all del, det var nok av svakheter på Ford sine bremser den gangMulig du har rett...
Men var jo ikke bare skivene som var problemet på Sierra (er bare Sierra æ har skrudd på, veit ingenting om Scorpio).
Mye av problemet lå i at bremsekaliperene var dårlig konstruert. De var jo av typen flytende, med stempel bare på en side. (noe som jo er ganske vanlig på vanlige person/familiebiler) Problemet var at sleidene/staga som skulle bevege seg/flyte ved oppbremsing og etter hvert som klossene ble slitt, var uvanlig dårlig beskyttet mot fukt - etterhvert rust. Med andre ord dårlige gummibelger. Der det var støpegods som skulle bevege seg i forhold til hværandre var det også meget liten klaring. Og her blir det jo ALLTID rust.
Dette førte da selvfølgelig til at de sluttet å "Flyte" noe som jo fører til at det bare blir press, og varme, fra stempelsiden... Får du ikke kast da o.s.v.
He-Hefikse skrev:Ja for all del, det var nok av svakheter på Ford sine bremser den gangMulig du har rett...
Men var jo ikke bare skivene som var problemet på Sierra (er bare Sierra æ har skrudd på, veit ingenting om Scorpio).
Mye av problemet lå i at bremsekaliperene var dårlig konstruert. De var jo av typen flytende, med stempel bare på en side. (noe som jo er ganske vanlig på vanlige person/familiebiler) Problemet var at sleidene/staga som skulle bevege seg/flyte ved oppbremsing og etter hvert som klossene ble slitt, var uvanlig dårlig beskyttet mot fukt - etterhvert rust. Med andre ord dårlige gummibelger. Der det var støpegods som skulle bevege seg i forhold til hværandre var det også meget liten klaring. Og her blir det jo ALLTID rust.
Dette førte da selvfølgelig til at de sluttet å "Flyte" noe som jo fører til at det bare blir press, og varme, fra stempelsiden... Får du ikke kast da o.s.v.Jeg tok lappen på en veldig tidlig utgave Scorpio. Kjøreskolen fikk byttet skiver 2 ganger på den tiden jeg brukte på lappen. Og jeg brukte ikke spesielt lang tid...
Dette var vel første bilen med ABS som standard. Men ikke alltid like lett å vite om det var de skeive skivene eller ABS-en som fikk det til å skramle og riste i rattet
De første generasjonene av ABS var ikke akkurat sofistikerte
![]()