Briller og MC

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Re: Briller og MC

Legg inn av Intruder »

AJ skrev:Bruker lesebriller, men har enda ikke behov for briller under kjøring.
Men det kan bare være et tidsspørsmål, er jeg redd...
Har kjørt med solbriller av og til og opplevd at spesielt én hjelm jeg hadde var så trang mellom øra at stengene knapt kunne presses på plass. Den hjelmen har jeg ikke lenger...
Aha :thumleft her kom forklaringen på AJs noe lemfeldige forhold til fartsgrensene av og til : Han ser ikke skiltene....Men om min onkel Politi tar denne forklaringen for god fisk,er vel heller tvilsomt.
Bruker halvhjelm og avstandsbriller,har visir og løse solbriller.Har i tillegg gammeldagse motorsykkelbremser med reim til å trekk utapå hjelmen.Om jeg har visiret på egnet åpning går det noenlunde med tanke på regn i trynet og dugg.. :yeahright :mc7
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Desmo

Legg inn av Desmo »

Jeg er brillebruker, og har progressive briller. Det er ikke noe problem med det, annet enn at jeg må bøye hodet litt for å se instrumentene. Med enstyrke glass holder det med å flytte blikket. Hvis ikke hjelmen er i veien,da. Og jeg har som mange av de andre som har skrevet her Schuberth C3. Men jeg bruker konsekvent ørepropper, da jeg ikke har sykler med høyt kåpeglass som leder fartsvinden over hodet mitt.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Gielas
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16

Legg inn av Gielas »

SuperMorten skrev:Jeg pleide å kjøre med RayBans "pilotbrille", for disse hadde veldig tynne stenger, men klarte selvsagt å ødelegge de i vinter. Så på årets første turble det brukt et par billige plastbriller med litt tykkere stenger. Etter ca en times kjøring fikk jeg noe som lignet på migrene-hodepine. Kunne ikke skjønne hva det var, men fikk etterhvert et desperat behov for bare å rive av meg hjelmen, noe som er vanskelig når det gikk i ca 100 på E18 i Vestfold. Jeg klarte derimot å ta av meg solbrillene. I samme øyeblikk forsvant hodepinen, og hodet ble fylt av en varm deilig følelse (ikke misforstå nå.. :P :p ) Konklusjonen blir ihverfall at det var for trangt der inne mellom hjelmen og hodet. Jeg har visst noen vitale blodårer som passerer omtrent der, litt foran/over øret. Og jeg kommer til å kjøpe nye, skikkelige solbriller.
"Billige plastbriller" som...gnager på vitale blodårer...hmm - lyder kjent. :scratch
Hadde slike briller kjøpt på Biltema før synet ble så 'ille' at jeg måtte få et par med ordentlig styrke.
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Brukeravatar
Gielas
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16

Legg inn av Gielas »

Takk for alle svar så langt, de er virkelig til hjelp! :thumleft