Hvordan plasserer du deg i veibanen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?

Legg inn av RuneMC »

Voksen skrev:Vi skal være klar over at ved å legge oss inn mot midten er vi nærmere motgående trafikk, men det som er værre synes jeg at vi da blir værre å få øye på for biler som ligger i kø i motgående trafikk.
Det kommer an på om man kjører alene i sitt felt - isåfall ville jeg holdt midten av mitt felt, evt beveget meg litt mot høyre når det kommer lastebiler imot (både for å unngå verste lufttrykk og evt "dusj") og for å gjøre meg mer synlig overfor biler rett bak lastebilen. Så der er vi sånn sett enige tror jeg.

Er man derimot del av en kø (evt sist i en kø) så er venstre posisjon fin for å vise at det ikke er en luke som bilisten tror han kan bruke til forbikjøring. Bilister vil naturlig se etter luker i en kø - dvs en åpning i rekken av lykter nærmest midtstripen. Det samme gjelder vel så mye fra biler bak i køen som vil avansere fram noen hakk til det de tror er en "luke" pga ingen baklykt... men hvor du ligger i høyre del av feltet.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Voksen
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Legg inn av Voksen »

Globe skrev:
Joda, kan være enig i dette....også. Men, vil vel si at jeg neppe ligger så stille og rolig at jeg kan si at det er fast sporvalg, formin del ihvertfall.

Kjører jeg i kø, ligger jeg til venstre for å ta mest mulig plass i mitt kjørefelt (ikke fremstå som en scooter som ber om å bli forbikjørt...og blir det), har jeg ikke kjøretøy foran meg, skifter jeg sporvalg avhengig av motgående trafikk. Kø i mot, trekker til høyre, bakketopp, trekker til høyre, stort kjøretøy i motgående, trekker til høyre...alt for å kombinere mest mulig synlighet, få mest mulig oversikt fremover og når kurvene kommer...sørge for riktig sporvalg :) :jada:
Veldig enig med deg i tidspungtene du velger å legge deg til høyre i, men ser ikke problemet med å ligge der stort sett hele tiden.
Hvis en ligger ca en meter fra den hvite stripa så er min erfaring at en ikke blir forbikjørt, men det kan jo være greit å markere sin posisjon i en kø og det er ikke når en selv er i en kø at farene for det jeg nevnte er størst.

I kurvene er det jo som du skriver viktig å få sikt fremover og også lurt å legge seg lenger inn mot midten i venstresvinger for å ha noe å gå på hvis en mister litt grepet.

Ellers kjører jeg mot midten av veien på den tiden jeg er redd for vilt som plutselig hopper ut i veien, men nå er jo viltpåkjørslene kraftig redusert her sørpå pga av kraftig nedgang i elgstammen.

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Husker jeg lærte som hovedregel at vi skulle ligge litt til venstre for midten av kjørebanen vår da jeg tok lappen. Dette var for å gjøre oss synlig både for motgående traffikk, og traffikk som kommer bakfra.
Så kommer alle unntakene som jeg synes Globe oppsummerer greit.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Voksen

Legg inn av Voksen »

RuneMC skrev: Det samme gjelder vel så mye fra biler bak i køen som vil avansere fram noen hakk til det de tror er en "luke" pga ingen baklykt... men hvor du ligger i høyre del av feltet.
Forsåvidt enig, men i 80 km/t flytter vi oss 22 meter i sekundet og på tre sekunds avstand skal det da være 66 meter lang luke både foran og bak oss.
Hvis jeg ligger i kø med en drittsekk bak som ikke holder avstanden så er det jo nesten en selvfølge å legge seg mot mitdten av de grunner du her nevner, men dette er mye mer unntaket enn regelen slik som jeg ser det.

Brukeravatar
Northman
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Legg inn av Northman »

Som hovedregel ligger jeg til venstre i feltet, det var noe min kjørelærer mente var bra, og jeg er i grunn ikke uenig, føler at det gir meg best utsikt.

Ellers pendler jeg en del frem og tilbake. Ligger som regel i litt høyere hastighet enn bilene, og da er det veldig kjekt at de ser at jeg kommer, og gjerne gir litt plass til å passere.
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Voksen skrev: Hvis jeg ligger i kø med en drittsekk bak som ikke holder avstanden så er det jo nesten en selvfølge å legge seg mot mitdten av de grunner du her nevner, men dette er mye mer unntaket enn regelen slik som jeg ser det.
Da er det bare å bli kvitt han: Enten gi på og kjøre forbi neste mann, eller slippe opp litt, så det går så sakte at han "dritten" kjører forbi..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Voksen skrev:
I kurvene er det jo som du skriver viktig å få sikt fremover og også lurt å legge seg lenger inn mot midten i venstresvinger for å ha noe å gå på hvis en mister litt grepet.
.
Det der e ikke æ helt enig i, æ synes det e viktigere å holde litt avstand til møtende biler, spesielt i svinger. I blinde venstresvinger holder æ nesten uten unntak høyre side, både for å få bedre sikt rundt svingen, og for å holde litt avstand til møtende.
Det var vel det man lærte på kjøreskolen i sin tid også
Men veikvaliteten har jo selvfølgelig mye å si for plassering/sporvalg
Ang. køkjøring, så mene æ også at det e særdeles viktig å holde venstresida, for å synliggjøre at det ikke e noen ledig luke her, både for møtende og de bak som kunne tenkes å ville avansere litt i køa. Også om man ligger sist, det e jo vanlig at i ei møtende kø ligger bilene å jakter på første mulighet til å smette forbi, hvis man da ligger delvis skjult bak en bil, kan man fort få en uhyggelig overraskelse.
Det e også viktig å ikke være altfor retningstabil, det beste trikset for å bli sett, må vel være å vingle litt, og være et lite "uromoment" i trafikkbildet.
Men alt dette har jo de fleste i tråden allerede skrevet, så mitt bidrag blei vel egentlig bare et ekko ekko ekko

Voksen

Legg inn av Voksen »

SuperMorten skrev:
Voksen skrev: Hvis jeg ligger i kø med en drittsekk bak som ikke holder avstanden så er det jo nesten en selvfølge å legge seg mot mitdten av de grunner du her nevner, men dette er mye mer unntaket enn regelen slik som jeg ser det.
Da er det bare å bli kvitt han: Enten gi på og kjøre forbi neste mann, eller slippe opp litt, så det går så sakte at han "dritten" kjører forbi..
Enig og havner nok oftest der at jeg sakker av og det kan sakkes mye også hvis den bak ikke skjønner hintet etter bremselysblinking.

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Den som overlever lengst... har i praksis mest rett... tror jeg :mk

Det er stadig ting jeg observerer og tenker over ang plassering og synlighet, og føler meg på ingen måte utlært.
Det er også noe av det som gjør MC kjøring både utfordrende og morsomt. :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RoJo
Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001

Legg inn av RoJo »

Varier med veiens beskaffenhet, om det er i høyre eller venstre sving, om det er tett trafikk osv. tror ikke det er enkelt å komme med et enkelt svar på dette. Tror det må være en løpende vurdering av alle forhold som må avgjøre dette.

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Jeg blir mektig imponert over så mange reflekterte tanker omkring sporvalg. For min del legger jeg meg i den del av veibanen som syntes i best stand, dvs. lite sprekker, hull og nå på våren ser jeg godt etter om og hvor det ligger grus på asfalten. Så det blir litt frem og tilbake i veibanen. Og hver gang jeg leser om mulig oljesøl like ved bensinstasjoner og rundkjøringer, slår jeg meg selv i hode og sier at dette MÅ DU huske på Terje.. :-)å

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Legger meg i utgangspunktet inn mot midten. For å bli mest mulig synlig, og for å ha en fluktmulighet mot høyre hvis noen presser seg forbi.
Dette med synlighet skrev jeg litt om i gul vesttråden. Har selv nesten kjørt på et barn, i gangfelt, rett etter ei rundkjøring. Ungen forsvant rett og slett foran vindusstolpen og speilet på bilen. (Mb sprinter)
Ikke for å unnskylde meg sjøl, men jeg har mange ganger irritert meg over at gangfeltene er plassert helt inntil rundkjøringen. De kunne godt vært femti meter unna der det er plass til det. Rundkjøringene er da laget for å skape flyt i trafikken ?
Lærte forresten på trafikkskolen, for ca 30 år siden, at man kjører inn mot midten i høyresvinger og ut mot høyre i venstresvinger. Men dette stemmer visst ikke lenger ?
Plasseringa blir vel avhengig av situasjonen der og da.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Jompa skrev:Ikke for å unnskylde meg sjøl, men jeg har mange ganger irritert meg over at gangfeltene er plassert helt inntil rundkjøringen. De kunne godt vært femti meter unna der det er plass til det. Rundkjøringene er da laget for å skape flyt i trafikken ?
Kan ikke si meg mer enig!
Ofte er det slik med meg i hvert fall, at jeg gir på litt ekstra noen ganger for å komme kjapt inn i rundkjøringa nettopp pga. av trafikkflyten fra de andre 'inngangene', for deretter å måtte bråbremse for en fotgjenger ved 'utgangen'.
Og dermed er trafikkflyten brutt og trafikkfarlige situasjoner kan fort oppstå...

Tror faktisk dette kan være bra og tankevekkende sak å skrive om i avisa... :scratch :skriver

Ok... en liten avsporing der... :[-X
Tilbake til plassering i veibanen :-J .

Brukeravatar
Crinos
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Kontakt:

Legg inn av Crinos »

Selv bruker jeg hele veibanen, men mest brukt er nok "litt til venstre for midten".
Styrer alltid unna metall i veibanen eller oppmalinger. (det hvite og gule guffa er jo nøyaktig det samme som underlaget på glattkjøringsbaner, og det er ganske så glatt det når det blir vått)... En sak jeg forøvrig har testet på to-hjuling.. Noe som resulterte i et most knee og laaaaaaaaaaaaaang tid på krykker...

En ting jeg ofte gjør når jeg ligger i en lomme mellom biler.. Dvs jeg har biler fremfor meg og bak meg.. Er å "vingle" frem og tilbake litt med ugjenve mellomrom. Jeg gjør det for å bli mer synlig, både for bilen fremfor meg og bilen bak meg. Men MEST for bilen BAK bilen som er bak meg. Tanken er at om de ser at det skjer noe "igjennom" og da fremfor den bilen som er fremfor seg, at de ikke prøver på en rask forbikjøring bare for å opppdage at den lommen de trodde var ledig, var okkupert av meg, og med det skviser meg ut i grøfta for å unngå å fronte med vogntoget som kommer i mot...
Litt krøkkete fortalt men.. Tror dere forstår tegninga.

I uoversiktlige svinger, eller blinde bakketopper, holder jeg ofte godt til høyre.. Just in case det kommer noen som bruker litt for mye av lånt plass.

Når jeg møter buss eller vogntog, legger jeg meg også litt til høyre. For at vindsuget ikke blir så stort som om jeg hadde vert tett inpå.

Når jeg har biler som leker tilhenger.. Dvs de er rett i hekken på meg. Så vinker jeg dem forbi så fort de har muligheten til å kjøre forbi meg og det er klart, men holder BESTEMT venstre del av mitt kjørefelt. Eventuelt så drar jeg på og kjører i fra dem.. Litt etter som hvilket humør jeg er i... Men oftest slipper jeg dem forbi.. Er de så "aggresive" i kjøringa at de ligger 4-5 meter bak en MC i 80-sona.. Da er det best å bare få dem forbi. Hender også at jeg har stoppet på en busslomme/veiskulder bare for å bli kvitt biler jeg føler meg utrygge på.

Når/om jeg innheter en annen MC, slakker jeg ned til samme tempo og legger meg inn i "zic-zac" mønster... Dvs holder de venstre felt. Holder jeg høyre og en billengde bak, og kjører "sammen" med dem. Enten til de stopper et sted og det passer med is/kaffe/brus/whatever, eller til vi skal hver vår vei.

kommer ikke på mer i farta.

PS: Jeg holder alltid god avstand til kjøretøy fremfor meg!
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Får jeg en innpåsliten bilist tett innpå aktiviserer jeg bremselyset,det hjelper ofte...
Trur jeg i tillegg mener å ha iakttatt at mange ligger godt bak da de ser den gule vesten
med svart ryk & reis-skrift,trur sikkert jeg er onkel Puleti... :mc_p:
Har gjort sistnevnte to ganger,men lell a gutt.. =;
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar