Wilbersdemper
Re: Wilbersdemper
Denne her er ikke dum for demperoppsett:
http://www.sportrider.com/tech/146_0006 ... index.html
http://www.sportrider.com/tech/146_0006 ... index.html
- Crinos
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Kontakt:
Finnes det ikke kit som gir en enkel og grei hev/senk funksjon av demperen ?
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Joda, det gjør det til de fleste sykler. Men da snakker vi gjerne om heving/senking på mer enn max. 10 mm. som bla. Nitron gir rom for. Uten at man behøver å gjøre noen andre endringer på sykkelens konstruksjon/geometri, om jeg har forstått det rett.Crinos skrev:Finnes det ikke kit som gir en enkel og grei hev/senk funksjon av demperen ?
Mange gjør ikke slike endringer uansett etter å ha satt på heve/senke-kit, selv om dette dog anbefales av mange som hevder å ha god kunnskap om disse tingene...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Crinos
- Kontakt:
Hum... Jeg finner bare kit som hever/senker høyden og endrer rebound, men ikke preload.
Hever man høyden på kjøretøyet, må jo også preloaden justeres.. eller?
Hever man høyden på kjøretøyet, må jo også preloaden justeres.. eller?

- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Systemet jeg tenker på er i hovedsak dette, hvor bakenden på sykker'n heves ved hjelp av heve/senke-kit (gjerne også kalt 'dogbones' i mange tilfeller...). En heving som også medfører at bakkehøyden til førersalen økes, men ikke like mye som hekken (passasjersetet) på sykker'n.
Mer å lese på disse sidene:
http://www.bikefarmmv.de/EN/tail-riser/ ... ebd677db1f" onclick="window.open(this.href);return false;
Mer å lese på disse sidene:
http://www.bikefarmmv.de/EN/tail-riser/ ... ebd677db1f" onclick="window.open(this.href);return false;

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Her er en annen variant http://www.brgracing.com/SVOhlins.html

Selv gikk jeg for såkalte dog bones for å få opp baken på frøkna

Vurderer også og senke en cm foran for å få oppsettet enda hissigere.

Selv gikk jeg for såkalte dog bones for å få opp baken på frøkna

Ja du har rett, det hjulet nederst på Wilbersdemperen er rebound/retudemping som jo kun er "hydraulisk-demping".XRing skrev:<pedantic>ZZR-Erling skrev:Det som er viktigst er hvis man kjører med passasjer og har vanskelig eller umulig tilgang til å justere fjæra, må en ny demper gi deg den muligheten. Ellers er det det jeg har, hydraulisk ekstern forspenning av fjær og hydraulisk preload, (lite hjul nede på demperen med 18 posisjoner). Altså ingen hydraulisk rebound justering, men jeg savner det ikke.fikse skrev:Så Wilbers ser ut til å levere varene? Prisene virker jo ikke helt hinsides heller, spesielt nå som Euroen er hyggelig lav :-) Er selv ute etter ny bakdemper til en NX250, og såvidt jeg klarer å finne ut så har Wilbers en variant som har både hydraulisk forspenning og fjærforspenning. Kan det virke som en grei utgave?
En bra kilde til Wilbersinfo, finner du her:
Maarten Mager:
http://www.maartensimport.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dagens flisespikk: Forspenning og preload er det samme. Det du refererer til som preload (lite hjul nederst på demperen) er rebound, og det du ikke savner er justering av kompresjonsdemping (evt. høy- og lavhastighetskompresjon som en får på de heftigste modellene).
</pedantic>
Du får passe på så ikke biken blir ustabil i høy fart.TBI81 skrev:Her er en annen variant http://www.brgracing.com/SVOhlins.html
Selv gikk jeg for såkalte dog bones for å få opp baken på frøkna![]()
Er veldig nøytral orginalt så 3cm høyning bak gjorde den ikke nevneverdig ustabil. Men kanskje en cm ned foran vil gjøre det. Bare en måte å finne det ut påZZR-Erling skrev:Du får passe på så ikke biken blir ustabil i høy fart.TBI81 skrev:Her er en annen variant http://www.brgracing.com/SVOhlins.html
Selv gikk jeg for såkalte dog bones for å få opp baken på frøkna![]()

- fikse
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Takk for lenke :-) Ja, dette ser jo bra ut detta. Googla litt, og finner bare positive tilbakemeldinger. Knappe 4.000,- for en demper til min, er slett ingen upris, så sant det faktisk er kvalitet. Det viktigste for min del er at den tåler juling, skitt og salt, dvs at den kan demonteres for å bytte slitte deler. Sånn sett virker Wilbers til å være litt av et kinderegg. Me like!ZZR-Erling skrev:Det som er viktigst er hvis man kjører med passasjer og har vanskelig eller umulig tilgang til å justere fjæra, må en ny demper gi deg den muligheten. Ellers er det det jeg har, hydraulisk ekstern forspenning av fjær og hydraulisk preload, (lite hjul nede på demperen med 18 posisjoner). Altså ingen hydraulisk rebound justering, men jeg savner det ikke.fikse skrev:Så Wilbers ser ut til å levere varene? Prisene virker jo ikke helt hinsides heller, spesielt nå som Euroen er hyggelig lav :-) Er selv ute etter ny bakdemper til en NX250, og såvidt jeg klarer å finne ut så har Wilbers en variant som har både hydraulisk forspenning og fjærforspenning. Kan det virke som en grei utgave?
Maarten Mager:
Personlig trenger jeg ikke noe videre tilgang til justering, det blir nok for det meste bare meg som kjører. Men veiene er jo rævva dårlig her, så en demper som gjør jobben er jo ikke feil

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- Crinos
- Kontakt:
Jeg tenkte mer i di grader ala air ride kits
[video]http://www.youtube.com/watch?v=_BMNaIvou50[/video]
og
[video]http://www.youtube.com/watch?v=wxJiA5_fOVw[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=_BMNaIvou50[/video]
og
[video]http://www.youtube.com/watch?v=wxJiA5_fOVw[/video]
Første som slår meg er unødvendig vekt ..Crinos skrev:Jeg tenkte mer i di grader ala air ride kits
- Crinos
- Kontakt:
Ja, det veier jo litt mer enn normalt, siden man må ha en kompresser av sorts. Men man har også luksusen med å kun trykke på en knapp for å justere sykkelens høyde, kontra frem med verktøy og lignende.TBI81 skrev:Første som slår meg er unødvendig vekt ..Crinos skrev:Jeg tenkte mer i di grader ala air ride kits
Ypperlig når man har passasjer på eller opppakning.
Jeg har planer om å gå over på air ride på min etter hvert.. Rett og slett for å fremdeles kunne kjøre en senka sykkel, uten at dekket tar i bakskjermen når jeg har passasjerer.

Point. Ser den. Og litt mer vekt på en HD har kanskje ikke så mye å si hellerCrinos skrev:Ja, det veier jo litt mer enn normalt, siden man må ha en kompresser av sorts. Men man har også luksusen med å kun trykke på en knapp for å justere sykkelens høyde, kontra frem med verktøy og lignende.TBI81 skrev:Første som slår meg er unødvendig vekt ..Crinos skrev:Jeg tenkte mer i di grader ala air ride kits
Ypperlig når man har passasjer på eller opppakning.
Jeg har planer om å gå over på air ride på min etter hvert.. Rett og slett for å fremdeles kunne kjøre en senka sykkel, uten at dekket tar i bakskjermen når jeg har passasjerer.

fikse skrev:Takk for lenke :-) Ja, dette ser jo bra ut detta. Googla litt, og finner bare positive tilbakemeldinger. Knappe 4.000,- for en demper til min, er slett ingen upris, så sant det faktisk er kvalitet. Det viktigste for min del er at den tåler juling, skitt og salt, dvs at den kan demonteres for å bytte slitte deler. Sånn sett virker Wilbers til å være litt av et kinderegg. Me like!ZZR-Erling skrev:Det som er viktigst er hvis man kjører med passasjer og har vanskelig eller umulig tilgang til å justere fjæra, må en ny demper gi deg den muligheten. Ellers er det det jeg har, hydraulisk ekstern forspenning av fjær og hydraulisk preload, (lite hjul nede på demperen med 18 posisjoner). Altså ingen hydraulisk rebound justering, men jeg savner det ikke.fikse skrev:Så Wilbers ser ut til å levere varene? Prisene virker jo ikke helt hinsides heller, spesielt nå som Euroen er hyggelig lav :-) Er selv ute etter ny bakdemper til en NX250, og såvidt jeg klarer å finne ut så har Wilbers en variant som har både hydraulisk forspenning og fjærforspenning. Kan det virke som en grei utgave?
Maarten Mager:
Personlig trenger jeg ikke noe videre tilgang til justering, det blir nok for det meste bare meg som kjører. Men veiene er jo rævva dårlig her, så en demper som gjør jobben er jo ikke feil
Det skal fungere bra å sende demperen og eventuelt gaffelen til Maarten Mager for service, (har en kompis som sendte inn gaffelbeina i vinter). Nå har jo jeg "juksa" litt og kjøpte min via gs parts på eBAY.
- tagesk
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Kontakt:
Monterte mine ny-service-ede Wilbers forleden.
Dro til Piemonte i går og kom hjem i dag.
Dels i høye hastigheter på Autostrada (140+ km/t) og omlag 500 km på meget dårlige småveier.
Turen er her.
Fantastisk!
Min GS er som et flygende teppe.
[TaSK]
Dels i høye hastigheter på Autostrada (140+ km/t) og omlag 500 km på meget dårlige småveier.
Turen er her.
Fantastisk!
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- XRing
- Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Nå har jo ikke 1150GS akkurat dårlige dempere originalt, så kudos til Wilbers fro å lage orntli' bra greiertagesk skrev:Monterte mine ny-service-ede Wilbers forleden.
Turen er her.
Fantastisk!
[TaSK]

Jeg har ikke hatt min demper på så lenge, men hadde første turen med litt last i helgen (8-åring + matvarer; handletur...) . Et par tørn på hjulet for preload-justering, og det kjentes som å kjøre solo! Med den originale demperen ville sykkelen vært en skikkelig gyngehest.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes
through times of no bikes
Wilbers er jo også en av svært få som leverer "ESA", Electronic Suspension Adjustment, der man kan velge moduser på fjæringa fra styret, såkalt WESA.
- rogg
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Kontakt:
Har bestilt nye Wilbersdempere til BMW LT'n. De er kommet og jeg venter på og få anledning å få montert dem.
Jeg skal ha sørvis (service) på LT'n----60tusen km. Har en oljelekkasje i venstre gaffelben, så jeg vurderte å bare ta med demperne til verkstedet og la dem bytte de. De regnet to timers jobb på begge demperne.
Jeg har fått satt opp demperne på vekt med passasjer og henger. Skal bli spennende å se om det blir noe bedre en med originaldemperne.
Jeg skal ha sørvis (service) på LT'n----60tusen km. Har en oljelekkasje i venstre gaffelben, så jeg vurderte å bare ta med demperne til verkstedet og la dem bytte de. De regnet to timers jobb på begge demperne.
Jeg har fått satt opp demperne på vekt med passasjer og henger. Skal bli spennende å se om det blir noe bedre en med originaldemperne.
- fikse
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Spennende :-) Spennende å høre om du merker en forbedring, som flere andre tydelig merkerrogg skrev:Har bestilt nye Wilbersdempere til BMW LT'n. De er kommet og jeg venter på og få anledning å få montert dem.

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!