Wilbersdemper

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Wilbersdemper

Legg inn av TBI81 »

Denne her er ikke dum for demperoppsett:
http://www.sportrider.com/tech/146_0006 ... index.html

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Wilbersdemper

Legg inn av Crinos »

Finnes det ikke kit som gir en enkel og grei hev/senk funksjon av demperen ?
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Wilbersdemper

Legg inn av AJ »

Crinos skrev:Finnes det ikke kit som gir en enkel og grei hev/senk funksjon av demperen ?
Joda, det gjør det til de fleste sykler. Men da snakker vi gjerne om heving/senking på mer enn max. 10 mm. som bla. Nitron gir rom for. Uten at man behøver å gjøre noen andre endringer på sykkelens konstruksjon/geometri, om jeg har forstått det rett.
Mange gjør ikke slike endringer uansett etter å ha satt på heve/senke-kit, selv om dette dog anbefales av mange som hevder å ha god kunnskap om disse tingene...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Wilbersdemper

Legg inn av Crinos »

Hum... Jeg finner bare kit som hever/senker høyden og endrer rebound, men ikke preload.
Hever man høyden på kjøretøyet, må jo også preloaden justeres.. eller? :-k
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Wilbersdemper

Legg inn av AJ »

Systemet jeg tenker på er i hovedsak dette, hvor bakenden på sykker'n heves ved hjelp av heve/senke-kit (gjerne også kalt 'dogbones' i mange tilfeller...). En heving som også medfører at bakkehøyden til førersalen økes, men ikke like mye som hekken (passasjersetet) på sykker'n.

Mer å lese på disse sidene:
http://www.bikefarmmv.de/EN/tail-riser/ ... ebd677db1f" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Wilbersdemper

Legg inn av TBI81 »

Her er en annen variant http://www.brgracing.com/SVOhlins.html
Bilde

Selv gikk jeg for såkalte dog bones for å få opp baken på frøkna :prf
Bilde
Vurderer også og senke en cm foran for å få oppsettet enda hissigere.

ZZR-Erling

Re: Wilbersdemper

Legg inn av ZZR-Erling »

XRing skrev:
ZZR-Erling skrev:
fikse skrev:Så Wilbers ser ut til å levere varene? Prisene virker jo ikke helt hinsides heller, spesielt nå som Euroen er hyggelig lav :-) Er selv ute etter ny bakdemper til en NX250, og såvidt jeg klarer å finne ut så har Wilbers en variant som har både hydraulisk forspenning og fjærforspenning. Kan det virke som en grei utgave?
Det som er viktigst er hvis man kjører med passasjer og har vanskelig eller umulig tilgang til å justere fjæra, må en ny demper gi deg den muligheten. Ellers er det det jeg har, hydraulisk ekstern forspenning av fjær og hydraulisk preload, (lite hjul nede på demperen med 18 posisjoner). Altså ingen hydraulisk rebound justering, men jeg savner det ikke.

En bra kilde til Wilbersinfo, finner du her:
Maarten Mager:
http://www.maartensimport.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
<pedantic>
Dagens flisespikk: Forspenning og preload er det samme. Det du refererer til som preload (lite hjul nederst på demperen) er rebound, og det du ikke savner er justering av kompresjonsdemping (evt. høy- og lavhastighetskompresjon som en får på de heftigste modellene).
</pedantic>
Ja du har rett, det hjulet nederst på Wilbersdemperen er rebound/retudemping som jo kun er "hydraulisk-demping".

ZZR-Erling

Re: Wilbersdemper

Legg inn av ZZR-Erling »

TBI81 skrev:Her er en annen variant http://www.brgracing.com/SVOhlins.html
Bilde

Selv gikk jeg for såkalte dog bones for å få opp baken på frøkna :prf
Bilde
Vurderer også og senke en cm foran for å få oppsettet enda hissigere.
Du får passe på så ikke biken blir ustabil i høy fart.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Wilbersdemper

Legg inn av TBI81 »

ZZR-Erling skrev:
TBI81 skrev:Her er en annen variant http://www.brgracing.com/SVOhlins.html
Selv gikk jeg for såkalte dog bones for å få opp baken på frøkna :prf
Vurderer også og senke en cm foran for å få oppsettet enda hissigere.
Du får passe på så ikke biken blir ustabil i høy fart.
Er veldig nøytral orginalt så 3cm høyning bak gjorde den ikke nevneverdig ustabil. Men kanskje en cm ned foran vil gjøre det. Bare en måte å finne det ut på ;-)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Wilbersdemper

Legg inn av fikse »

ZZR-Erling skrev:
fikse skrev:Så Wilbers ser ut til å levere varene? Prisene virker jo ikke helt hinsides heller, spesielt nå som Euroen er hyggelig lav :-) Er selv ute etter ny bakdemper til en NX250, og såvidt jeg klarer å finne ut så har Wilbers en variant som har både hydraulisk forspenning og fjærforspenning. Kan det virke som en grei utgave?
Det som er viktigst er hvis man kjører med passasjer og har vanskelig eller umulig tilgang til å justere fjæra, må en ny demper gi deg den muligheten. Ellers er det det jeg har, hydraulisk ekstern forspenning av fjær og hydraulisk preload, (lite hjul nede på demperen med 18 posisjoner). Altså ingen hydraulisk rebound justering, men jeg savner det ikke.

En bra kilde til Wilbersinfo, finner du her:
Maarten Mager:
http://www.maartensimport.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
Takk for lenke :-) Ja, dette ser jo bra ut detta. Googla litt, og finner bare positive tilbakemeldinger. Knappe 4.000,- for en demper til min, er slett ingen upris, så sant det faktisk er kvalitet. Det viktigste for min del er at den tåler juling, skitt og salt, dvs at den kan demonteres for å bytte slitte deler. Sånn sett virker Wilbers til å være litt av et kinderegg. Me like!
Personlig trenger jeg ikke noe videre tilgang til justering, det blir nok for det meste bare meg som kjører. Men veiene er jo rævva dårlig her, så en demper som gjør jobben er jo ikke feil :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Wilbersdemper

Legg inn av Crinos »

Jeg tenkte mer i di grader ala air ride kits

[video]http://www.youtube.com/watch?v=_BMNaIvou50[/video]
og
[video]http://www.youtube.com/watch?v=wxJiA5_fOVw[/video]
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Wilbersdemper

Legg inn av TBI81 »

Crinos skrev:Jeg tenkte mer i di grader ala air ride kits
Første som slår meg er unødvendig vekt ..

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Wilbersdemper

Legg inn av Crinos »

TBI81 skrev:
Crinos skrev:Jeg tenkte mer i di grader ala air ride kits
Første som slår meg er unødvendig vekt ..
Ja, det veier jo litt mer enn normalt, siden man må ha en kompresser av sorts. Men man har også luksusen med å kun trykke på en knapp for å justere sykkelens høyde, kontra frem med verktøy og lignende.
Ypperlig når man har passasjer på eller opppakning.

Jeg har planer om å gå over på air ride på min etter hvert.. Rett og slett for å fremdeles kunne kjøre en senka sykkel, uten at dekket tar i bakskjermen når jeg har passasjerer. :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Wilbersdemper

Legg inn av TBI81 »

Crinos skrev:
TBI81 skrev:
Crinos skrev:Jeg tenkte mer i di grader ala air ride kits
Første som slår meg er unødvendig vekt ..
Ja, det veier jo litt mer enn normalt, siden man må ha en kompresser av sorts. Men man har også luksusen med å kun trykke på en knapp for å justere sykkelens høyde, kontra frem med verktøy og lignende.
Ypperlig når man har passasjer på eller opppakning.

Jeg har planer om å gå over på air ride på min etter hvert.. Rett og slett for å fremdeles kunne kjøre en senka sykkel, uten at dekket tar i bakskjermen når jeg har passasjerer. :thumleft
Point. Ser den. Og litt mer vekt på en HD har kanskje ikke så mye å si heller ;-)

ZZR-Erling

Re: Wilbersdemper

Legg inn av ZZR-Erling »

fikse skrev:
ZZR-Erling skrev:
fikse skrev:Så Wilbers ser ut til å levere varene? Prisene virker jo ikke helt hinsides heller, spesielt nå som Euroen er hyggelig lav :-) Er selv ute etter ny bakdemper til en NX250, og såvidt jeg klarer å finne ut så har Wilbers en variant som har både hydraulisk forspenning og fjærforspenning. Kan det virke som en grei utgave?
Det som er viktigst er hvis man kjører med passasjer og har vanskelig eller umulig tilgang til å justere fjæra, må en ny demper gi deg den muligheten. Ellers er det det jeg har, hydraulisk ekstern forspenning av fjær og hydraulisk preload, (lite hjul nede på demperen med 18 posisjoner). Altså ingen hydraulisk rebound justering, men jeg savner det ikke.

En bra kilde til Wilbersinfo, finner du her:
Maarten Mager:
http://www.maartensimport.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
Takk for lenke :-) Ja, dette ser jo bra ut detta. Googla litt, og finner bare positive tilbakemeldinger. Knappe 4.000,- for en demper til min, er slett ingen upris, så sant det faktisk er kvalitet. Det viktigste for min del er at den tåler juling, skitt og salt, dvs at den kan demonteres for å bytte slitte deler. Sånn sett virker Wilbers til å være litt av et kinderegg. Me like!
Personlig trenger jeg ikke noe videre tilgang til justering, det blir nok for det meste bare meg som kjører. Men veiene er jo rævva dårlig her, så en demper som gjør jobben er jo ikke feil :thumleft

Det skal fungere bra å sende demperen og eventuelt gaffelen til Maarten Mager for service, (har en kompis som sendte inn gaffelbeina i vinter). Nå har jo jeg "juksa" litt og kjøpte min via gs parts på eBAY.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Wilbersdemper

Legg inn av tagesk »

Monterte mine ny-service-ede Wilbers forleden.
Dro til Piemonte i går og kom hjem i dag.
Dels i høye hastigheter på Autostrada (140+ km/t) og omlag 500 km på meget dårlige småveier.
Turen er her.

Fantastisk!
Min GS er som et flygende teppe.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Bosted: Bergen

Re: Wilbersdemper

Legg inn av XRing »

tagesk skrev:Monterte mine ny-service-ede Wilbers forleden.
Dro til Piemonte i går og kom hjem i dag.
Dels i høye hastigheter på Autostrada (140+ km/t) og omlag 500 km på meget dårlige småveier.
Turen er her.

Fantastisk!
Min GS er som et flygende teppe.

[TaSK]
Nå har jo ikke 1150GS akkurat dårlige dempere originalt, så kudos til Wilbers fro å lage orntli' bra greier :thumleft
Jeg har ikke hatt min demper på så lenge, men hadde første turen med litt last i helgen (8-åring + matvarer; handletur...) . Et par tørn på hjulet for preload-justering, og det kjentes som å kjøre solo! Med den originale demperen ville sykkelen vært en skikkelig gyngehest.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

ZZR-Erling

Re: Wilbersdemper

Legg inn av ZZR-Erling »

Wilbers er jo også en av svært få som leverer "ESA", Electronic Suspension Adjustment, der man kan velge moduser på fjæringa fra styret, såkalt WESA.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Re: Wilbersdemper

Legg inn av rogg »

Har bestilt nye Wilbersdempere til BMW LT'n. De er kommet og jeg venter på og få anledning å få montert dem.
Jeg skal ha sørvis (service) på LT'n----60tusen km. Har en oljelekkasje i venstre gaffelben, så jeg vurderte å bare ta med demperne til verkstedet og la dem bytte de. De regnet to timers jobb på begge demperne.
Jeg har fått satt opp demperne på vekt med passasjer og henger. Skal bli spennende å se om det blir noe bedre en med originaldemperne.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Wilbersdemper

Legg inn av fikse »

rogg skrev:Har bestilt nye Wilbersdempere til BMW LT'n. De er kommet og jeg venter på og få anledning å få montert dem.
Jeg skal ha sørvis (service) på LT'n----60tusen km. Har en oljelekkasje i venstre gaffelben, så jeg vurderte å bare ta med demperne til verkstedet og la dem bytte de. De regnet to timers jobb på begge demperne.
Jeg har fått satt opp demperne på vekt med passasjer og henger. Skal bli spennende å se om det blir noe bedre en med originaldemperne.
Spennende :-) Spennende å høre om du merker en forbedring, som flere andre tydelig merker :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Svar