Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld
Ja. Jeg tror det kan være et godt anslag. Her er det sol fra blå himmel
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld
var innom wallendal og kjøpte med meg noen skruer i formiddag. 10 mm hull, men jeg tipper på at det orginalt har stått 10 mm skrue inn og...
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld
Problemet er løst takket være meget kyndig hjelp fra Geir :)
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld

- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld
Tja, bilder ble det lite av men det går jo an å forsøke å forklare...
Tanken var å slipe ned de knekte boltene slik at man fikk en rett anleggsflate for fothvilerbraketten - de originale hullene var jo fylt igjen med sveis og resten av bolten - og deretter bore og gjenge for M10 bolt. bergenser83 skaffet til veie vinkelsliper og drill og etter kort tid var det klart for å bore det første pilothullet for nedre feste (A). I mangel på kjørner ble en spiss 10mm trebor ofret, og gitt ett kakk med hammeren. Resultatet ble ikke akkurat som forventet, for resten av bolten - som altså skule være sveiset fast - falt sammen med det originale gjengestykket inn i tverr-røret (C) som er en del av rammen. Man satt da igjen med ett stk. "rusthull" på 10-11mm som det selvsagt ikke var snakk om å få gjenget.
En gjennomgående gjengestang skrudd fast i hullet til fothvileren på motsatt side var den første tanken som slo meg, men bolten med det originale gjengestykket lå inne i røret og torpederte den løsningen. Jeg innså etterhvert at den eneste løsningen der og da var å hanke inn litt mer remedier, og en kollega som bor i vestlandets hovedstad ble oppsøkt ettersom han hadde rikelig med verktøy i servicebilen. En rask kjøretur senere returnerte jeg med sveiseinverter, batteridrill, en konisk platebor i tillegg til en syrefast gjengestang og rustfrie muttre fra Biltema. Borret opp "rusthullet" slik at jeg fikk ut boltrestene som lå i røret og tredde gjengestangen inn i røret og skrudde denne inn i festet til fothvileren på andre siden. Deretter skrudde jeg to muttre på gjengestangen til de lå ca 1 mm innenfor flush overflate på fothvilerfestet. Hullet var borret så stort at muttrene akkurat fikk plass. Kontret muttrene og sveiset dem fast, kappet gjengestangen til riktig lengde og dett var dett. Det andre festet (B) ble bare boret opp og gjenget ettersom det var betydelig mer gods å hjelpe seg med der...
Vet ikke om dette var noe å bli klok på - er ikke enkelt å forklare uten bilder...
Uansett; bergenser83 har kanskje et bilde at det endelige resultatet? 

Tanken var å slipe ned de knekte boltene slik at man fikk en rett anleggsflate for fothvilerbraketten - de originale hullene var jo fylt igjen med sveis og resten av bolten - og deretter bore og gjenge for M10 bolt. bergenser83 skaffet til veie vinkelsliper og drill og etter kort tid var det klart for å bore det første pilothullet for nedre feste (A). I mangel på kjørner ble en spiss 10mm trebor ofret, og gitt ett kakk med hammeren. Resultatet ble ikke akkurat som forventet, for resten av bolten - som altså skule være sveiset fast - falt sammen med det originale gjengestykket inn i tverr-røret (C) som er en del av rammen. Man satt da igjen med ett stk. "rusthull" på 10-11mm som det selvsagt ikke var snakk om å få gjenget.
En gjennomgående gjengestang skrudd fast i hullet til fothvileren på motsatt side var den første tanken som slo meg, men bolten med det originale gjengestykket lå inne i røret og torpederte den løsningen. Jeg innså etterhvert at den eneste løsningen der og da var å hanke inn litt mer remedier, og en kollega som bor i vestlandets hovedstad ble oppsøkt ettersom han hadde rikelig med verktøy i servicebilen. En rask kjøretur senere returnerte jeg med sveiseinverter, batteridrill, en konisk platebor i tillegg til en syrefast gjengestang og rustfrie muttre fra Biltema. Borret opp "rusthullet" slik at jeg fikk ut boltrestene som lå i røret og tredde gjengestangen inn i røret og skrudde denne inn i festet til fothvileren på andre siden. Deretter skrudde jeg to muttre på gjengestangen til de lå ca 1 mm innenfor flush overflate på fothvilerfestet. Hullet var borret så stort at muttrene akkurat fikk plass. Kontret muttrene og sveiset dem fast, kappet gjengestangen til riktig lengde og dett var dett. Det andre festet (B) ble bare boret opp og gjenget ettersom det var betydelig mer gods å hjelpe seg med der...
Vet ikke om dette var noe å bli klok på - er ikke enkelt å forklare uten bilder...


Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld
God arbeidsbeskrivelse av geir. Bilder skal bli. Men hdd på macen krasjet for noen dager siden. Får ikke overført bilder fra mobilen. .en skal få inn noen når macen er i hus igjen. Sykkelen har hattseg en tur og både sykkel og eier smiler stort :)