Side 2 av 2

Re: Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 26 apr 2012, 20:46
av Kjellrf
Tror den CB'en har større forgasser enn originalt, så mulig toppen er byttet.
Jeg skulle kjøpe ny sånn i 82, men det bli XL100S isteden, pga ventetid.
Angra bittert, den XL'en røyk det endel på...

Re: Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 26 apr 2012, 21:04
av Svein2
CB`n var en glimrende sykkel som mange brukte konfirmasjonspenga på.
Virkelig en fin klassiker. :prf

I enkelte tilfeller er det vel greit å reklamere for andre nettsider også.
Mulig det står noe nyttig for deg her(hvis du ikke allerede har sett sida):
http://www.classichonda.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 30 apr 2012, 22:47
av Tysnes
Flott sykkel, dette var guttedrømmen for mange på 70-tallet og litt utpå 80-tallet. Kjenner vel kun til 70-talls cb 100, men motoren ser kliss lik ut. Var ingen 100 cc i min ungdom som hadde 7 hk, alle hadde tatt plomberingene ut( dvs.10-11 hk og 110-115 km/t). Hadde ikkje brydd meg om motoren ytet litt mer enn 7 Hk. Solide motorer, så lenge di ikkje er sønderskrudd. Hyppige oljeskift er lurt, mener noen hadde problem med kamlagringen. Fusking på høyt turtall var vel ett gjenntagene problem, uten att eg no husker årsaken(er minst 35 år siden). En sykkel eg kunne tenkt meg sjøl. Lykke til :-)

Re: Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 30 apr 2012, 23:48
av Johans
Har sendt en mail til vegvesenet/trafikkstasjon angående mulighet for å få sykkelen oppgradert motormessig. Æ e nu skeptisk, men æ har nu spurt, så får æ se ka de svare. :vs

Re: Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 27 mai 2012, 14:26
av Wheels
Hei

Hadde en CB 100 ca 78/79 av K serien.

Kjøpte den 6 mnd gammel rett før Jul 1978
Var en annen type enn din, min var lys Blå med gule og Sorte? dekorstriper.

Eneste problemet på min var at tenningsskiven dreide seg selv, var nesten umulig å få festet med tilhørende feiltenning etterhvert.

Den jeg eide hadde stifter, vet ikke om det er elektronisk tenning på din.

Den Honda 100 du har tilhører N serien.
Ble også solgt som 250 og 400ccm.

Disse 250 og 400ccm selges i bøtter og spann for en rimelig penge i Sverige - mange meget pene.

Hos meg sto plomberingene i en overgang mellom forgasser + inntak i sylinder.

I overgang mellom sylinder og forgasser var det en løs plastplombering, i sylinder var det en herdet? stålplombering festet med en sprengfjær.

Med plombering gjorde min ca 80 - 90km/t - uten plombering tror jeg den ville ha bikket 125km/t kanskje mere.
Men hadde en Tempo Panther 50 som tok Honda 100 på strak vei uten motbakker.
Denne med en 50ccm Sachs motor.

Leter du på deler mc hos Finn.No så er det en som selger deler til Honda 100

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=14627288" onclick="window.open(this.href);return false;

Holder til i Sortland som jeg mente.

Er ikke sikker på om du har samme motor som de tidligere modeller, men du kan sjekke.

Ellers har du Classic Honda Club Norway med mye erfaring og info om nettopp din mc.
( De gir ut medlemsblad 6 ganger i året med mange fine prosjekter og kjøp/salgs annonser ).

Her er noen linker:

http://helgeland-motor.all-forum.net/t4 ... siden-1987" onclick="window.open(this.href);return false;

http://helgeland-motor.all-forum.net/t1 ... cb100-1978" onclick="window.open(this.href);return false;

Disse fra Indonesia selger også rammedeler til gammel Honda:

http://www.markosweb.com/www/tenavintage.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 27 mai 2012, 18:46
av Wheels
Muligens denne du kjøpte?

http://mc.autodb.no/autodb/search.wa2?_ ... img8604034" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 27 mai 2012, 19:23
av cheron
Jeg har lik stående på verksted. Bare i sølv :)

Re: Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 27 mai 2012, 21:14
av Johans
Wheels; Flott m tilbakemelding og tips!
Kan nok være akkurat den sykkeln ja.. Kjenner du til denne sykkelen? Vet du om noe som må repareres elle noe som bør sjekkes?

Re: Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 28 mai 2012, 17:21
av Wheels
Selger bor ca halvannen mil unna der jeg bor i følge tidligere opplysninger på Autodb.

Nei jeg kjenner hverken til selger ( tror jeg ) eller mc,en.

Men er noen slike Honda i omløp ennå, ikke helt lik K modellene - men har muligens samme motor og andre like deler.
Vet ikke hvor mye du vil legge i dette, men mc,en er sikkert ett godt utgangspunkt for videre restaurering.

Deler finner du også her:

http://www.davidsilverspares.co.uk/CB100N/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.wemoto.com/bikes/honda/cb_100_n_na/78-87/" onclick="window.open(this.href);return false;

Begge sender raskt hvis de har delene inne, og har rimelig frakt.

Selv får jeg lakkert opp en Honda CB 750F SS her:

http://www.mclakkering.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skulle egentlig lakkere opp selv, men pga ødelagt kjellerleilighet måtte jeg sette dette bort.
Får Tank, bakstuss og sidedeksler opplakkert, lykt ser bra ut men får gå over den selv senere - er såvidt litt skrapet ved chromelist rundt reflektor.

Ellers kunne denne også lakkere betydelig billigere:

http://brilliantmclakkering.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Men fikk mere ufyllende svar fra førstnevnte, ny lakk i orginal farge + nye emblemer som jeg sendte med.
Emblemene hadde noe fuktskader så muligens må hun lakkere på fargen etter emblemenes utseende.

Like greit kanskje, blir da lakk i stedet for plastfolie og holder bedre.
Får også 6 lag klarlakk med pussing mellom hvert lag til slutt.

PS!

Står i annonsen at mc starter og går fint..

Da er det vel bare muligens utseende, kjede, drev, wire osv som muligens trengs å byttes ut eller oljes.

Re: Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 28 mai 2012, 17:50
av Wheels
Du bør også sjekke dekkene, selv om det er bra mønster etc så kan allikevel dekkene være dårlig.

Sjekk eksospotten, ikke sikkert den er særlig rusten innvendig, sot, olje osv hindrer rustdanning innvendig, men du kan rense eksosanlegget også innvendig.

Speil, hjullagre, wire, bremseklosser/skiver, bremsvæske, bremseslanger bør du også få sjekket før visning hos biltilsynet.

Tanken bør du få renset innvendig, bruk Ferro-bet rustvask eller Ferro-bet felgrens - er samme produktet.

Bruk dette i tanken i flere omganger og skyll så med varmt vann, tørk så tanken innvendig med varmluftspistol eller hårføner.
Er sikkert noe grums og skitt i tanken etter så mange år.

Mange fjerner også rust i tanken med Cola.

Mulig forgasseren også trenger en rens, i så fall kan du begynne med forgasserrens for bil, bruk dette blandet i bensinen.
Ellers er det bare å gå løs på mc,en med avfettingsvæske i flere omganger, vask skyll og poler.

Ved polering av chrome bør du bruke Strahldur, er mye bedre enn Autosol som mange bruker.
Kjede kan du smøre med av samme type som motorolje på mc, eller outboard gearolje.

Re: Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 28 mai 2012, 22:31
av Johans
Flere nyttige tips her! Flott! :vs
Trenger tips hvordan jeg skifter Kickstarter Spindle, er det mye jobb?
Noen som vet? :[-o<

Re: Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 30 mai 2012, 18:00
av Wheels
Hør med Classic Honda Club Norway

De har kontaktpersoner for de forskjellige mc.
Er minst en person oppført for Honda 100 - men er flere som har disse mc.

Ps!

Har ikke sett i forumsregler at det ikke er lov til å linke..

Konkurrerer heller ikke med dette forum vil jeg tro og du har heller ikke fått svar så her har du ett par linker:

http://forum.classichonda.no/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.classichonda.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kontaktpersoner:

http://www.classichonda.no/Kontaktpersoner" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis dette strider med forumsregler så får moderator bare slette..

Re: Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 30 mai 2012, 19:14
av Wheels
Her har du sprengskisser over den Norske K2 utgaven:

http://www.cmsnl.com/honda-cb100-super- ... partslist/" onclick="window.open(this.href);return false;

Last dem ned og lagre dem på maskinen.

Er høyst sannsynlig samme motor som det du har på din CB 100N utgave

Muligens CB 100N utgaver er der også som egen mc.

Her er kickstarter skjema:

http://www.cmsnl.com/honda-cb100-super- ... ml#results" onclick="window.open(this.href);return false;

Ebay:

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=h ... &_from=R40" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.co.uk/itm/HAYNES-MANUAL ... 45fba88a75" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 30 mai 2012, 22:23
av Johans
THANKS A LOT! :thumleft

Re: Honda CB100N 81-modell

Lagt inn: 28 aug 2012, 15:00
av kim andre
Johans skrev:Wheels; Flott m tilbakemelding og tips!
Kan nok være akkurat den sykkeln ja.. Kjenner du til denne sykkelen? Vet du om noe som må repareres elle noe som bør sjekkes?
Det er den, faren min hadde den solgte den i februar i år.