Bilist vs syklist

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av mekkern »

Hvis det ikke er merket som g/s vei på Y veien vil jeg si at dette er en sving og ikke kryss for x og y er samme vei..ergo har da sykkelisten krysset kjørebanen for å ta inn på en g/s vei-og holdt for høy hastighet da han/hun ikke kunne stanse for enhver påregnlig hindring som det heter.Hvis bilfører da har holdt"gangfart"(5-6kmh)skulle vel skadeomfanget tilsi sykkelistens feil?
Men husk:forsikrings"lovene" og vegtrafikkloven er ikke alltid forenlig..
Jeg kom fra høyre i et kryss,30 sone-stanset og stod stille.
motpart 17 meter bremsespor før kollisjon-delt skyld... :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av Kawasaki »

Yamazero skrev:Jeg kjører alltid i midten av boligveien ( small vei, 4m brede, ikke plass til 2 bilder isåfall må man kjøre ut av veien), i tilfelle det kommer et barn på side eller noe slik.

Utifra bildene du selv poster + bildet fra luften,så er jeg forundret over ditt sporvalg og dine argumenter for å velge slik. Skyld/straff eller ikke i hendelsen du forteller om,du bør revurdere din måte å plassere deg på.
ikkebike.norwegianforum.net

Yamazero
Innlegg: 29
Registrert: 12 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: -

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av Yamazero »

-
Sist redigert av Yamazero den 16 feb 2016, 17:49, redigert 1 gang totalt.

Yamazero
Innlegg: 29
Registrert: 12 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: -

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av Yamazero »

-
Sist redigert av Yamazero den 16 feb 2016, 17:49, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av JohnnyTh »

Hvordan traff dere hverandre. Kjørte sykkelen på deg eller du på henne?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Yamazero
Innlegg: 29
Registrert: 12 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: -

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av Yamazero »

-
Sist redigert av Yamazero den 16 feb 2016, 17:49, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av RuneMC »

Alt i alt vil jeg si syklisten holdt for høy fart til å kunne bremse og ikke tok hensyn til vikeplikten.

Hun bør få utdype hva hun mener med at du "kuttet svingen" - og muligens avklare en begrepsforvirring.
Vikeplikten er uansett den sterkeste her.


Dessverre så er det også ofte slik at den som har skyld kan endre seg og forsøke å vri situasjonsbeskrivelsen til sin fordel.
Økonomiske tap, utgifter til legebesøk/tapt inntekt som ikke dekkes av forsikringen dersom hun har seg selv å takke, er ting som fort framkaller det verste i folk.

Derfor er vitner utrolig viktige.

Naboen ble rygget på av en ung kar på en P-plass. Den unge sjåføren inrømte alt med en gang og skulle selvfølgelig påta seg skyld etc. etc...
Neste dag kom han ifølge med faren sin og neida, han var jo blitt påkjørt av naboen og han ville ikke skrive noe på skademeldingen og sendte inn egen versjon.
(Ifølge forsikringsselskapet en lang avhandling...)
Men naboen hadde et par vitner. Faren ville gjerne ha navn og tlf nr til vitnene (for å påvirke de trolig) noe naboen klokelig ikke ga.
Dernest har saken halt ut i tid pga treg saksbehandling hos forsikringsselskap og vitner er ikke blitt intervjuet etc, så det er fortsatt åpent hvems favør dette går i.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Yamazero
Innlegg: 29
Registrert: 12 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: -

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av Yamazero »

-
Sist redigert av Yamazero den 16 feb 2016, 17:49, redigert 1 gang totalt.

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av Pollti »

Syklister strekker strikken mere enn langt og har vikeplikt for trafikk fra høyre enten det er hvite striper eller ikke i veien. De har også vikeplikt for trafikk som må krysse sykkel/gangsti uansett om bil/MC kommer fra høyre eller venstre, om det ikke er hvite striper eller ei betyr ikke noe-de har vikeplikt.
Jeg tok til venstre i et kryss og fikk syklisten rett i venstre dør og kameraten hans i høyre lykt. De tapte så det sang og fikk bot. De kom på sykkelsti og skulle til venstre i samme retning som meg, på den "nye" veien var det ikke sykkel/gangsti-her er det ikke hvite striper i veien heller. Men til ulykken som omtales, jeg syntes kanskje skyldeling er på sin plass med mere enn 50% skyld til syklisten ?
Fjås om at hun ikke vil anmelde deg fordi du ikke hadde ment å fremprovosere ulykke hadde jeg tatt med ro. Enten har hun en sak eller så har hun ikke noen sak. Hun syntes antagelig ikke hun har en sak.
Det er på høy tid med en gjenågang av trafikkregeler bilist-mc/sykkel. Dette må jo være et tåkehav av dimensjoner.
Også får kondomsyklister,gretne bil og mc førere besinne seg, deriblant medregnet meg selv som ikke gjør antydning til å bremse for sykklister i forgjenger overganger før hele dødsannonsa deres står tvers over frontruta mi.
I grunn syntes jeg KawaB. sa det godt i et T kryss hvor en av Hushovds hjelperyttere gikk rett i hekken på sin venstre side da vi var ute og øvelseskjørte.Hun lettet på visiret og sa Kan du vennligst la være å inkludere meg i dødsritualet og begravelsen din ! Jeg har ikke tid før i neste uke :bananas :lol

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg mener å huske fra min føreropplæring i gamledager at hvis man som bilist krysser gang og sykkelsti så har man vikeplikt.
Men høres ut som hun har truffet i din venstre side og da skulle en tro hun ikke har færdes hensynsfult og ikke i stand til å stanse for en eventuell hindring. I tillegg til at man har denne høyreregelen her i norge.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av Pollti »

Yamazero skrev:I forhold til "kutt i sving" så mener vedkommende at jeg havnet i hennes kjørefelt.
Bilen har ingen bulk, bare stripper fra sykkelen.

Han mente at det var et uhell grunnen at det er en veldig dårlig konstruert sving/kryss, uoversiktlig sving..
Kan jo være at det er riktig, og det er grunnen til at jeg mener at skyldeling er veien å gå. Stripene i lakken din mener jeg at hennes innbo forsikring dekker %vis,hvis ikke det er tilfelle må hun betale av egen lomme. At krysset er uoversiktelig er ikke noe forsvar hverken for deg eller henne da en skal avpasse farten etter forholdene og en skal kunne stoppe på 1/3 del av den oversiktelige veistrekning såvidt jeg husker så der er dere omtrent like gode.
Jeg er av og til involvert i kollisjonsskylds spørsmål til sjøs, og jeg har enda til gode å se en krystallavgjørelse hvor 1 part får 100% skyld og sånn er det nok her og.

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av mekkern »

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Yamazero
Innlegg: 29
Registrert: 12 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: -

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av Yamazero »

-
Sist redigert av Yamazero den 16 feb 2016, 17:49, redigert 1 gang totalt.

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av Pollti »

JohnnyTh skrev:Jeg mener å huske fra min føreropplæring i gamledager at hvis man som bilist krysser gang og sykkelsti så har man vikeplikt.

En har vikeplikt hvis sykklisten leier sykkelen i fotgjengerfelt. Sykler syklisten(det blei sjukt?) over veien men uten sebra striper så har han vikeplikt både fra høyre og venstre. Sykkles det på sykkel/gamgsti så har sykklisten vikeplikt for trafikk fra gårdsrom,utkjørseler o.l enten de kommer fra høyre eller venstre. Men sykler den (nå ærklærte sjuke) sykklisten i veibanen hvor bil og mc ferdes normalt så har syklisten rettigheter som motorkjøretøy og vanlige trafikkregeler gjelder.
En syklist kan ikke krysse inn på vei fra sykkelsti sånn uten videre.Da har han vikeplikt både fra høyre og venstre og både forfra og bakfra hvis du skjønner hva jeg mener.
Som du skjønner er jeg ingen sykkelelsker men jeg syntes det er helt greit at de sykler i kjørebanen og ikke benytter gang/sykkelsti for da gjelder vanlige trafikkregeler som er noe de fleste av oss kan forholde seg til.

Yamazero
Innlegg: 29
Registrert: 12 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: -

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av Yamazero »

-
Sist redigert av Yamazero den 16 feb 2016, 17:50, redigert 1 gang totalt.

Svar