kjølevifte vil ikke gå....
Re: kjølevifte vil ikke gå....
Nå er jeg langt fra noe mc motor ekspert men vanligvis ønsker man jo en tempratur opp mot 100 grader. Husker fra motorlære på skolen at luftkjølte motorer hadde en fordel da driftstempratur gjerne lå opp på 120-130 grader.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
På bensinmotorer i bil vil høy temp. gi renere forbrenning.
Problemet med høyere temp. er at bla olje vil få redusert levetid, det går hardere utover slanger, pakninger osv. så det er litt ta og gi når det gjelder temp.
På dieselbiler fra 80 tallet var det vanlig med dårlig varmeapparat siden motorene ikke klarte å produsere nok varme.
Motorsykler ligger jevnt over langt under bilmotorere i temp.
Sjekket med Løvaas med min og 55 grader er helt normalt.
På Rotax gokartmotorer ligger normal temp på 45-50 grader og IKKE OVER 60 grader.
Problemet med høyere temp. er at bla olje vil få redusert levetid, det går hardere utover slanger, pakninger osv. så det er litt ta og gi når det gjelder temp.
På dieselbiler fra 80 tallet var det vanlig med dårlig varmeapparat siden motorene ikke klarte å produsere nok varme.
På Rotax gokartmotorer ligger normal temp på 45-50 grader og IKKE OVER 60 grader.
På den gamle kawasakien min åpner termostaten på 84 grader. Og viften starte mellom 95 og 100 grader.
På mors GSXR100 K8 starter vifta på 106 og blåser ned til 100. Kawaen har stolper.
Vet ikke om denne info hjelper deg noe særlig.
På min zx9r så har jeg 3 "stolper" ved vanlig kjøring, når den er varm.
Ved litt bykjøring går den opp til 4 stolper, står jeg mye rolig kommer den opp til 5 stolper
og da går det ikke lenge før vifta starter.
Da går den en liten stund, også går den ned til 4 stolper igjen før viften stopper.
Har aldri sett mere en 5 stolper på temp'n. men er flere stolper igjen før den går på "rødt"
Om dette er normal eller ikke, vet jeg ikke. men sånn er nå min sykkel.
Dette er en 98 model. vet ikke om 2002 modelen viser temp i grader? istede for "stolpe systemet"
På min zx9r så har jeg 3 "stolper" ved vanlig kjøring, når den er varm.
Ved litt bykjøring går den opp til 4 stolper, står jeg mye rolig kommer den opp til 5 stolper
og da går det ikke lenge før vifta starter.
Da går den en liten stund, også går den ned til 4 stolper igjen før viften stopper.
Har aldri sett mere en 5 stolper på temp'n. men er flere stolper igjen før den går på "rødt"
Om dette er normal eller ikke, vet jeg ikke. men sånn er nå min sykkel.
Dette er en 98 model. vet ikke om 2002 modelen viser temp i grader? istede for "stolpe systemet"
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
Var det et problem på 80 tallet og altså. Er jo det som har blitt et problem med nye dieselmotorer og at de utnytter energie så efektivt at de ikke lager nok varme. Stakkars polititet fryser i de nye bilene sine. Et problem de ikke hadde i de gamle.simpson skrev:På bensinmotorer i bil vil høy temp. gi renere forbrenning.
Jeg har en veteranbil og der er slangene over 50 år gamle og der er tempraturen ofte rett under kokepunktet men slanger og pakkninger holder.
http://www.etterlyst.no/43/207/Fryser-pa-jobb.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
I min tid på skolebenken for tyngre kjøretøy, lærte vi at størst slitasje er det når kjølevannet er under 60C. Feks går de første Thunderacene alt for kaldt. Min ville ikke opp over 60C, men jeg alutapet radiatoren opp til viftene og fikk den opp i 80-90. Rødsonen startet på 130C..