Visste du at... ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Visste du at... ?

Legg inn av ole m. »

Busa Trond skrev:Lager en ny tråd " Visste du at ".


Bugatti Veyron som er en heftig bil, har en toppfart på over 400km/t. Om føreren slipper gassen i 410km/t gir luftmotstanden en bremseytelse på formidable 1200hk :D
Husker jeg rett, så har vel Bugatti Veyron angitt effekt på 1.001 hk. Hvordan kan luftmotstanden som bremser bilen bli større enn det som driver den fremover? Dette stemmer ikke...

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Visste du at... ?

Legg inn av Bikeridr »

Æhumm--
Æ kjæm tellbake me' nye påstainna ætte lijtt risørtsj. :-)

Edit: Forøvrig er flodhestmelk rosa..
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Visste du at... ?

Legg inn av ole m. »

Bikeridr skrev:Det er fysisk umulig (her på jorden) å aksellerere fortere enn 2,8 sek fra 0-100km/t med "standard utstyr". Alle som sier de har motorsykler som er raskere enn dette har enten strøket i fysikk/dynamikk eller håper på at den de forteller dette til har strøket. :-)

Skal man aksellerere fortere må man ha downforce spoilere som kan vinne deg noen millisekunder, eller man må ha "halehjul" som dragracere har, men dette gir også bare noen tideler dersom man skal bruke hjul til å forplante kraften i bakken.

Eneste man kan klare å ræse fortere avgårde med, er med jet eller rakett som bruker skyvekraft, men da snakker vi om rimelig kraftige greier, og de fleste har vel neppe en slik sykkel i garasjen. ;-)
Hva er fysikken bak dette da? Regner med at du kan underbygge påstanden din med et bevis.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Visste du at... ?

Legg inn av Duville »

mekkern skrev:
Duville skrev: "hjelpemidler" som downforce utstyr ol og det har vel i grunnen dragstere i "hauevis"
men har lite/ingen effekt under 100km/h...hvis ingen har funnet opp "gravitasjonsøkende" utstyr for downforce er aerodynamiske effekter..og "wheelie bars" er kun for sikring mot å slå rundt..

Ved lav hastighet er det ikke så stor luftmotstand så da trenger vel ikke downforcen være så stor som når Luftmotsstanden har økt en del ved høyere hastighet skulle det være. sånt utstyr blir viktigere når hastigheten er høy. Akselerasjonen kan måles uavhengig av hastighet i målepunkt...... men det er nå ikke jeg som er eksaminand her - jeg er en av sensorene :mk :lol :-)å
Sist redigert av Duville den 09 sep 2012, 11:40, redigert 1 gang totalt.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Visste du at... ?

Legg inn av Duville »

Bikeridr skrev:Æhumm--
Æ kjæm tellbake me' nye påstainna ætte lijtt risørtsj. :-)

Edit: Forøvrig er flodhestmelk rosa..

Tenke seg til å gjøre sånt på en søndags formiddag med mange på hugget, da - ellers har du sp rett - flodhestmelk er rosa.... :roll

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Visste du at... ?

Legg inn av SuperMorten »

Selv V-Stromen klarer jo 0-100 på 2,8 sek.. øhhh.. OK da, 2,9.. :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Visste du at... ?

Legg inn av MaxTron »

mekkern skrev:
Duville skrev: "hjelpemidler" som downforce utstyr ol og det har vel i grunnen dragstere i "hauevis"
men har lite/ingen effekt under 100km/h...hvis ingen har funnet opp "gravitasjonsøkende" utstyr for downforce er aerodynamiske effekter..og "wheelie bars" er kun for sikring mot å slå rundt..
Samme tenkte æ, må jo være minimalt med downforce som oppnås før 100km/t.
Men en wheelie bar utgjør vel mye de første metrene, men den bøyer jo ikke akkurat fysiske lover..
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Visste du at... ?

Legg inn av Kawasaki »

SuperMorten skrev:Selv V-Stromen klarer jo 0-100 på 2,8 sek.. øhhh.. OK da, 2,9.. :prop:

:lol :lol :lol

Dagens :thumleft
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Visste du at... ?

Legg inn av MaxTron »

OY, her var det mange på hugget ja :D

Det her kan bli en bra tråd, liker sånn fullstendig unyttig kunnskap :thumleft

Av en eller anna grunn er æ helt blank akkurat no :scratch kommer sterkere tilbake
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Visste du at... ?

Legg inn av E-strom »

SuperMorten skrev:Selv V-Stromen klarer jo 0-100 på 2,8 sek.. øhhh.. OK da, 2,9.. :prop:
Har DL650 selv og skjønner nå at andre også sliter med å tøyle denne :mc1
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Visste du at... ?

Legg inn av Busa Trond »

ole m. skrev:
Busa Trond skrev:Lager en ny tråd " Visste du at ".


Bugatti Veyron som er en heftig bil, har en toppfart på over 400km/t. Om føreren slipper gassen i 410km/t gir luftmotstanden en bremseytelse på formidable 1200hk :D
Husker jeg rett, så har vel Bugatti Veyron angitt effekt på 1.001 hk. Hvordan kan luftmotstanden som bremser bilen bli større enn det som driver den fremover? Dette stemmer ikke...
Bugatti Veyron 16.4 Super Sport har ca 1200hk og 1500Nm :D

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Visste du at... ?

Legg inn av ejs »

Triumph rocket 3 er vel 2,8 sek.?? :twisted
If it ain't broke, I'll break it.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Visste du at... ?

Legg inn av Kawasaki »

... det er umulig å kjøre på bakhjulet med kardang-sykkel?
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Visste du at... ?

Legg inn av Bikeridr »

OK, da har jeg forsket litt. Brukt Wikipedia, Se&Hør og etpar andre sikre kilder.

Her er hva jeg har funnet ut:
Aksellerasjon over 1G er normalt ikke mulig med "standard oppsett" dvs vanlige hjul/dekk som hvermansen kan kjøpe for å ha på gatesykkelen(e) sin(e).
Derfor, hjulbasert aksellerasjon fra 0 til 100 km/t kan ikke overstige 1G dvs ca 2,8 sekund (varierer bittelitt ved høyde over havet og geografisk plassering, men innenfor 0,3%)

Skal man aksellerere fortere må man ha wheeliebars for ikke å trille rundt.
Top-fuel, som det var referert til og som kan aksellerere opp til 5,3G (som jeg leste) har, i tillegg til wheeliebars også downforce spoilere også "klisterdekk" som man ikke akkurat får kjøpt hos Omar Sharif. De er som regel væskefylte og svært breie slicks som derigjennom "justerer" friksjonskoeffisienten nærmere 1. At de i tillegg "flexer" slik at de biter seg fast i underlaget og derved kunstig skaper en høyere friksjon gjør at de kan overgå naturkreftenes "1G".

Hayabusa, som det ble lenket til klarte visstnok 0-60mph på 2,47 sekunder. Men den var ikke "standard" siden den hadde lengere baksving og tyngdepunktet langt foran "center of gravity", som igjen gir den noen få hundredeler. Man må huske på at 60mph ikke er 100km/t men 96,54. Basert på dette ble aksellerasjonen fra 0-100 "plutselig" 2,56 sekunder.

Så, ved å ha tyngdepunktet ved "center of gravity" som visstnok de fleste standard gatesykler har, så er teoretisk maksimal aksellerajon 0-100km/t på 2,83 sekunder. Ser vi bort fra luftmotstand, og regner en "standard sykkel" i dag til 275kg inkl fører får vi at vi må bruke en kraft tilsvarende 37KW eller 51HK. Altså, "alle" sykler i dag skal klare 0-100 km/t på de nevnte 2,83 sekunder, bare at de med mer enn 51 HK på bakhjulet og med tyngdepunktet på eller bak "center of gravity" vil trille rundt hvis de prøver å dra på fortere. Så kan man legge til luftmotstanden som øker kvadratisk med fartsdobling og her baseres det på "standard" utforming av fører og sykkel som tilsier at en må ha ca 70HK på bakhjulet for å klare denne prestasjonen.

Så ja; V-Strom'en klarer dette på 2,8 (eller 2,9) sekunder og de aller fleste sykler med ~80+ HK.

Til sist, som en anekdote, så har jeg sett at fler og fler motorsykkelforhandlere/fabrikanter er begynt å oppgi 0-200km/t istedet for 0-100km/t siden "alle" klarer dette på 2,8 sek.

Derfor, min første påstand, og da med tillegg av følgende forutsetning:
Standard dekk, standard sykkel, standard vegunderlag og ingen "hjelpemidler" som laaaaaaaaaang baksving, wheeliebars og ellers moderat bruk av downforce spoilere, så *KAN* ikke en motorsykkel aksellerere fortere enn 2,83 sekunder på 0-100km/t.

Sånn, har jeg glemt noe da..?
Sikkert, men jeg regner med jeg får dette servert i kommentarene under. ;-)
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Visste du at... ?

Legg inn av Bikeridr »

Kawasaki skrev:... det er umulig å kjøre på bakhjulet med kardang-sykkel?
I beg to differ.
Har vært på bakhjulet jeg flere ganger med min FJR1300A *MED* kardang. :-)
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Svar