Husker jeg rett, så har vel Bugatti Veyron angitt effekt på 1.001 hk. Hvordan kan luftmotstanden som bremser bilen bli større enn det som driver den fremover? Dette stemmer ikke...Busa Trond skrev:Lager en ny tråd " Visste du at ".
Bugatti Veyron som er en heftig bil, har en toppfart på over 400km/t. Om føreren slipper gassen i 410km/t gir luftmotstanden en bremseytelse på formidable 1200hk
Visste du at... ?
- ole m.
- Innlegg: 313
- Registrert: 07 feb 2010, 23:10
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
- Sted: Oslo
Re: Visste du at... ?
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
- Bikeridr
- Innlegg: 185
- Registrert: 20 jun 2012, 16:43
- Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
- Sted: På to hjul / Babīte
Re: Visste du at... ?
Æhumm--
Æ kjæm tellbake me' nye påstainna ætte lijtt risørtsj. :-)
Edit: Forøvrig er flodhestmelk rosa..
Æ kjæm tellbake me' nye påstainna ætte lijtt risørtsj. :-)
Edit: Forøvrig er flodhestmelk rosa..
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*
*Honning og RigaBalsam*
- ole m.
- Innlegg: 313
- Registrert: 07 feb 2010, 23:10
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
- Sted: Oslo
Re: Visste du at... ?
Hva er fysikken bak dette da? Regner med at du kan underbygge påstanden din med et bevis.Bikeridr skrev:Det er fysisk umulig (her på jorden) å aksellerere fortere enn 2,8 sek fra 0-100km/t med "standard utstyr". Alle som sier de har motorsykler som er raskere enn dette har enten strøket i fysikk/dynamikk eller håper på at den de forteller dette til har strøket. :-)
Skal man aksellerere fortere må man ha downforce spoilere som kan vinne deg noen millisekunder, eller man må ha "halehjul" som dragracere har, men dette gir også bare noen tideler dersom man skal bruke hjul til å forplante kraften i bakken.
Eneste man kan klare å ræse fortere avgårde med, er med jet eller rakett som bruker skyvekraft, men da snakker vi om rimelig kraftige greier, og de fleste har vel neppe en slik sykkel i garasjen.
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Re: Visste du at... ?
mekkern skrev:men har lite/ingen effekt under 100km/h...hvis ingen har funnet opp "gravitasjonsøkende" utstyr for downforce er aerodynamiske effekter..og "wheelie bars" er kun for sikring mot å slå rundt..Duville skrev: "hjelpemidler" som downforce utstyr ol og det har vel i grunnen dragstere i "hauevis"
Ved lav hastighet er det ikke så stor luftmotstand så da trenger vel ikke downforcen være så stor som når Luftmotsstanden har økt en del ved høyere hastighet skulle det være. sånt utstyr blir viktigere når hastigheten er høy. Akselerasjonen kan måles uavhengig av hastighet i målepunkt...... men det er nå ikke jeg som er eksaminand her - jeg er en av sensorene
![Kaffe :mk](./images/smilies/coffee.gif)
![lol :lol](./images/smilies/lol.gif)
Sist redigert av Duville den 09 sep 2012, 11:40, redigert 1 gang totalt.
Re: Visste du at... ?
Bikeridr skrev:Æhumm--
Æ kjæm tellbake me' nye påstainna ætte lijtt risørtsj. :-)
Edit: Forøvrig er flodhestmelk rosa..
Tenke seg til å gjøre sånt på en søndags formiddag med mange på hugget, da - ellers har du sp rett - flodhestmelk er rosa....
![Rolling Eyes :roll](./images/smilies/rolleyes.gif)
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Visste du at... ?
Selv V-Stromen klarer jo 0-100 på 2,8 sek.. øhhh.. OK da, 2,9.. ![Helt propell :prop:](./images/smilies/Helt%20propell.gif)
![Helt propell :prop:](./images/smilies/Helt%20propell.gif)
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: Visste du at... ?
Samme tenkte æ, må jo være minimalt med downforce som oppnås før 100km/t.mekkern skrev:men har lite/ingen effekt under 100km/h...hvis ingen har funnet opp "gravitasjonsøkende" utstyr for downforce er aerodynamiske effekter..og "wheelie bars" er kun for sikring mot å slå rundt..Duville skrev: "hjelpemidler" som downforce utstyr ol og det har vel i grunnen dragstere i "hauevis"
Men en wheelie bar utgjør vel mye de første metrene, men den bøyer jo ikke akkurat fysiske lover..
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
Re: Visste du at... ?
SuperMorten skrev:Selv V-Stromen klarer jo 0-100 på 2,8 sek.. øhhh.. OK da, 2,9..
![lol :lol](./images/smilies/lol.gif)
![lol :lol](./images/smilies/lol.gif)
![lol :lol](./images/smilies/lol.gif)
Dagens
![Thumbsup :thumleft](./images/smilies/thumbsup.gif)
ikkebike.norwegianforum.net
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: Visste du at... ?
OY, her var det mange på hugget ja
Det her kan bli en bra tråd, liker sånn fullstendig unyttig kunnskap
Av en eller anna grunn er æ helt blank akkurat no
kommer sterkere tilbake
![Bredt smil :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Det her kan bli en bra tråd, liker sånn fullstendig unyttig kunnskap
![Thumbsup :thumleft](./images/smilies/thumbsup.gif)
Av en eller anna grunn er æ helt blank akkurat no
![Klør seg i hodet :scratch](./images/smilies/scratch.gif)
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Visste du at... ?
Har DL650 selv og skjønner nå at andre også sliter med å tøyle denneSuperMorten skrev:Selv V-Stromen klarer jo 0-100 på 2,8 sek.. øhhh.. OK da, 2,9..
![MC1 :mc1](./images/smilies/mc1.gif)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle![Rødmer :redface](./images/smilies/blush.gif)
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
![Rødmer :redface](./images/smilies/blush.gif)
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- Busa Trond
- Innlegg: 2737
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: Visste du at... ?
Bugatti Veyron 16.4 Super Sport har ca 1200hk og 1500Nmole m. skrev:Husker jeg rett, så har vel Bugatti Veyron angitt effekt på 1.001 hk. Hvordan kan luftmotstanden som bremser bilen bli større enn det som driver den fremover? Dette stemmer ikke...Busa Trond skrev:Lager en ny tråd " Visste du at ".
Bugatti Veyron som er en heftig bil, har en toppfart på over 400km/t. Om føreren slipper gassen i 410km/t gir luftmotstanden en bremseytelse på formidable 1200hk
![Bredt smil :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: Visste du at... ?
... det er umulig å kjøre på bakhjulet med kardang-sykkel?
ikkebike.norwegianforum.net
- Bikeridr
- Innlegg: 185
- Registrert: 20 jun 2012, 16:43
- Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
- Sted: På to hjul / Babīte
Re: Visste du at... ?
OK, da har jeg forsket litt. Brukt Wikipedia, Se&Hør og etpar andre sikre kilder.
Her er hva jeg har funnet ut:
Aksellerasjon over 1G er normalt ikke mulig med "standard oppsett" dvs vanlige hjul/dekk som hvermansen kan kjøpe for å ha på gatesykkelen(e) sin(e).
Derfor, hjulbasert aksellerasjon fra 0 til 100 km/t kan ikke overstige 1G dvs ca 2,8 sekund (varierer bittelitt ved høyde over havet og geografisk plassering, men innenfor 0,3%)
Skal man aksellerere fortere må man ha wheeliebars for ikke å trille rundt.
Top-fuel, som det var referert til og som kan aksellerere opp til 5,3G (som jeg leste) har, i tillegg til wheeliebars også downforce spoilere også "klisterdekk" som man ikke akkurat får kjøpt hos Omar Sharif. De er som regel væskefylte og svært breie slicks som derigjennom "justerer" friksjonskoeffisienten nærmere 1. At de i tillegg "flexer" slik at de biter seg fast i underlaget og derved kunstig skaper en høyere friksjon gjør at de kan overgå naturkreftenes "1G".
Hayabusa, som det ble lenket til klarte visstnok 0-60mph på 2,47 sekunder. Men den var ikke "standard" siden den hadde lengere baksving og tyngdepunktet langt foran "center of gravity", som igjen gir den noen få hundredeler. Man må huske på at 60mph ikke er 100km/t men 96,54. Basert på dette ble aksellerasjonen fra 0-100 "plutselig" 2,56 sekunder.
Så, ved å ha tyngdepunktet ved "center of gravity" som visstnok de fleste standard gatesykler har, så er teoretisk maksimal aksellerajon 0-100km/t på 2,83 sekunder. Ser vi bort fra luftmotstand, og regner en "standard sykkel" i dag til 275kg inkl fører får vi at vi må bruke en kraft tilsvarende 37KW eller 51HK. Altså, "alle" sykler i dag skal klare 0-100 km/t på de nevnte 2,83 sekunder, bare at de med mer enn 51 HK på bakhjulet og med tyngdepunktet på eller bak "center of gravity" vil trille rundt hvis de prøver å dra på fortere. Så kan man legge til luftmotstanden som øker kvadratisk med fartsdobling og her baseres det på "standard" utforming av fører og sykkel som tilsier at en må ha ca 70HK på bakhjulet for å klare denne prestasjonen.
Så ja; V-Strom'en klarer dette på 2,8 (eller 2,9) sekunder og de aller fleste sykler med ~80+ HK.
Til sist, som en anekdote, så har jeg sett at fler og fler motorsykkelforhandlere/fabrikanter er begynt å oppgi 0-200km/t istedet for 0-100km/t siden "alle" klarer dette på 2,8 sek.
Derfor, min første påstand, og da med tillegg av følgende forutsetning:
Standard dekk, standard sykkel, standard vegunderlag og ingen "hjelpemidler" som laaaaaaaaaang baksving, wheeliebars og ellers moderat bruk av downforce spoilere, så *KAN* ikke en motorsykkel aksellerere fortere enn 2,83 sekunder på 0-100km/t.
Sånn, har jeg glemt noe da..?
Sikkert, men jeg regner med jeg får dette servert i kommentarene under.![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Her er hva jeg har funnet ut:
Aksellerasjon over 1G er normalt ikke mulig med "standard oppsett" dvs vanlige hjul/dekk som hvermansen kan kjøpe for å ha på gatesykkelen(e) sin(e).
Derfor, hjulbasert aksellerasjon fra 0 til 100 km/t kan ikke overstige 1G dvs ca 2,8 sekund (varierer bittelitt ved høyde over havet og geografisk plassering, men innenfor 0,3%)
Skal man aksellerere fortere må man ha wheeliebars for ikke å trille rundt.
Top-fuel, som det var referert til og som kan aksellerere opp til 5,3G (som jeg leste) har, i tillegg til wheeliebars også downforce spoilere også "klisterdekk" som man ikke akkurat får kjøpt hos Omar Sharif. De er som regel væskefylte og svært breie slicks som derigjennom "justerer" friksjonskoeffisienten nærmere 1. At de i tillegg "flexer" slik at de biter seg fast i underlaget og derved kunstig skaper en høyere friksjon gjør at de kan overgå naturkreftenes "1G".
Hayabusa, som det ble lenket til klarte visstnok 0-60mph på 2,47 sekunder. Men den var ikke "standard" siden den hadde lengere baksving og tyngdepunktet langt foran "center of gravity", som igjen gir den noen få hundredeler. Man må huske på at 60mph ikke er 100km/t men 96,54. Basert på dette ble aksellerasjonen fra 0-100 "plutselig" 2,56 sekunder.
Så, ved å ha tyngdepunktet ved "center of gravity" som visstnok de fleste standard gatesykler har, så er teoretisk maksimal aksellerajon 0-100km/t på 2,83 sekunder. Ser vi bort fra luftmotstand, og regner en "standard sykkel" i dag til 275kg inkl fører får vi at vi må bruke en kraft tilsvarende 37KW eller 51HK. Altså, "alle" sykler i dag skal klare 0-100 km/t på de nevnte 2,83 sekunder, bare at de med mer enn 51 HK på bakhjulet og med tyngdepunktet på eller bak "center of gravity" vil trille rundt hvis de prøver å dra på fortere. Så kan man legge til luftmotstanden som øker kvadratisk med fartsdobling og her baseres det på "standard" utforming av fører og sykkel som tilsier at en må ha ca 70HK på bakhjulet for å klare denne prestasjonen.
Så ja; V-Strom'en klarer dette på 2,8 (eller 2,9) sekunder og de aller fleste sykler med ~80+ HK.
Til sist, som en anekdote, så har jeg sett at fler og fler motorsykkelforhandlere/fabrikanter er begynt å oppgi 0-200km/t istedet for 0-100km/t siden "alle" klarer dette på 2,8 sek.
Derfor, min første påstand, og da med tillegg av følgende forutsetning:
Standard dekk, standard sykkel, standard vegunderlag og ingen "hjelpemidler" som laaaaaaaaaang baksving, wheeliebars og ellers moderat bruk av downforce spoilere, så *KAN* ikke en motorsykkel aksellerere fortere enn 2,83 sekunder på 0-100km/t.
Sånn, har jeg glemt noe da..?
Sikkert, men jeg regner med jeg får dette servert i kommentarene under.
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*
*Honning og RigaBalsam*
- Bikeridr
- Innlegg: 185
- Registrert: 20 jun 2012, 16:43
- Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
- Sted: På to hjul / Babīte
Re: Visste du at... ?
I beg to differ.Kawasaki skrev:... det er umulig å kjøre på bakhjulet med kardang-sykkel?
Har vært på bakhjulet jeg flere ganger med min FJR1300A *MED* kardang. :-)
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*
*Honning og RigaBalsam*