Første sykkel for høy person

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av RuneMC »

Ad rimeligere MC'er, Versys var også en MC jeg likte "førermiljøet" på, selv om den har noe mindre vindskjerming enn V-Strom'en. Dog litt skarpere benvinkel, så kan kanskje bli feil for en med din høyde.
TDM som er nevnt, virker også å være en bra sykkel.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av tagesk »

torsan skrev:På lang sikt, tror jeg en BMW R1200GS kan passe meg perfekt, men føler kanskje ikke det er helt riktig sykkel å begynne med..
Jeg startet mitt MC-liv med en BMW R1150GS. Jeg er 202 og GSen passer perfekt.
Jeg har nå kjørt 200.000 km og den passer fremdeles perfekt.

12GS er en ti år nyere sykkel med ti år nyere teknologi. Det merker man på alle måter.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av TheHaughom »

Mitt forslag: KTM 690 Duke 2012, til ca. 115.000 kroner ny. :thumleft

Rager selv 190 cm over bakken, og har ingen problemer med komfort! Selv 5 timers etapper (uten pause) er intet problem.
I tillegg har den maks dreiemoment på 5500 rpm, som betyr at man ikke må jage så altfor mye turtall for å røre på seg! Mye punch i single sylinder motoren også :-)

Har nå kjørt ca. 4000km på Duken i sommer, og er fortsatt i ekstase hver gang jeg triller inn i gårdsrommet etter en kjøretur! Til/fra jobb er en fryd i rushtrafikk, da den veier på grensen til en scooter. :thumleft

Absolutt utrolig mye sykkel for pengene. Om du leser tester får den utelukkende topp kritikk :prf
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av ArcticTiger »

Som mange her er inne på, en "off-roader" eller "reise-enduro" er en sykkeltype som passer bra til lange jævler. Selv er jeg 196 cm, og har ennå tilgode å finne en sykkel som er passer perfekt til skrotten min. Det største problemet mitt er de lange beina. Avstanden mellom sete og fothvilere er vanligvis for liten, slik at kne og hoftevinkel blir for spiss.
Senkefothvilere og gel- eller luftpute på setet kan hjelpe noe, evt en oppbygging av seteputen.
Jeg sitter bra på 1050 Tigern min, med "Mustang" senkefothvilere, men noen cm høyere sete hadde nok gjort den ennå bedre.
For den pris du antyder, så kan du få deg en ny 800 Tiger, eller en pent brukt 1050 Tiger. I tillegg til en sykkel som er god å sitte på, og som er sprek og lettkjørt, så får du den Hærlige, Silkemyke Triple-motoren med det brede effekt- og dreiemoment-registeret på kjøpet :knegg

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av MaxTron »

En Laang kompis hadde en MT-01, spesielle og meget tøffe sykkler syns æ :prop:

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=37214701" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=37431145" onclick="window.open(this.href);return false;
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av joo »

Velkommen, og gratulerer som motorsyklist!

Ser absolutt ingen grunn til å ikke starte med en 1200GS... Av de absolutt letteste, selv om den kan se stor og tung ut. Ulempen er at du neppe vil trives på andre sykler etter det, men ingen grunn til bekymring. Den passer til det meste :thumleft
Selv lille meg (177cm) syntes den er svært letthåndterbar, og at jeg ikke havna på GS for veldig mange år siden angrer jeg på. Kom endelig "hjem" når det gjaldt sykkel!
Ellers er det (som andre har påpekt her) ikke bare høyden opp til setet men også knevinkel som er viktig. Jeg likte ikke lavt sete på min GS så jeg kjøpte standard, og har det ikke i laveste stilling. Nå er knevinkelen grei. Og enda kan du gå for høyt sete og evt sette på senkesett til fotpinnene.

Bruk noen dager på å prøve noen sykler, og velg med hjertet :prf
Dessuten vises sannsynligvis nye GSen (1250LC) på messe nå i oktober... Er spent som en heil ungeflokk på julaftens morra, men kjører nok GSen jeg har en sesong eller to til.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av Coach »

Hei hå.

Satt i samme situasjon som deg for en del mnd siden. Har også en drøm om en 1200 gs selv om noen år om ikke før. Jeg er 194 cm og litt for tung. Etter annbefalinger her inne falt valget på en TDM 900 2008 mod. Jeg kan ikke si at jeg har angret en dag.

Var en tur å prøvekjørte 1200GS og 800GS hos forhandleren her i Trondheim. Valget for meg når jeg skal bytte om noen år vil bli en 1200GS. JeG fant ut etter prøvekjøring at jeg ikke skal se mer på 800gs da denne sykkelen passet ikke meg. Men det er meg da.

Vil annbefale deg og prøvesitte mange sykkler før du velger. Men må si det at Yamaha TDM er en veldig god sykkel med masse personlighet og passer veldig godt til oss store.


Lykke til..
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

torsan
Innlegg: 11
Registrert: 26 sep 2012, 21:02
Motorsykkelen din: Ingen

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av torsan »

joo skrev:Velkommen, og gratulerer som motorsyklist!

Bruk noen dager på å prøve noen sykler, og velg med hjertet :prf
Dessuten vises sannsynligvis nye GSen (1250LC) på messe nå i oktober... Er spent som en heil ungeflokk på julaftens morra, men kjører nok GSen jeg har en sesong eller to til.
Hei,

Ja, jeg får jo hele tiden tips og anbefalinger fra arbeidskolleger og venner også, men til syvende og sist må jeg vel bare velge det som gir meg god-følelsen når jeg prøver skjønner jeg :) Blir bortreist med jobben et par uker nå, men etter det har jeg fri en uke, så da blir det en "shopping" runde tenker jeg. Blir vel som en liten gutt i snopehylla på butikken :)

Kanskje litt off-topic, men siden sesongen strengt tatt er over, er det noe tidspunkt i vinterhalvåret det er bedre enn andre å kjøpe utstyr mtp. gode tilbud ? Eller får jeg kanskje like bra pakkepriser om jeg skal kjøpe fult sett med utstyr uansett ? Eller har MC-butikker romjulssalg slik som Elkjøp de også :D

Jarodden
Innlegg: 114
Registrert: 19 jul 2011, 23:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2011
Sted: Kolbotn

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av Jarodden »

torsan skrev:Hei,

Kanskje litt off-topic, men siden sesongen strengt tatt er over, er det noe tidspunkt i vinterhalvåret det er bedre enn andre å kjøpe utstyr mtp. gode tilbud ? Eller får jeg kanskje like bra pakkepriser om jeg skal kjøpe fult sett med utstyr uansett ? Eller har MC-butikker romjulssalg slik som Elkjøp de også :D
Nå skal ikke jeg anbefale MC Oslo fremfor andre MC butikker, men de selger ut sine demosykler nå, bl.a. en BMW R1200 GS Rally

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av ArcticTiger »

Åsså har du jo denna, som er i nærheten av ditt budsjett: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36376516" onclick="window.open(this.href);return false; Mulig den passer for en lang fører :-k

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av joo »

På denne tida av året kan du finne gode tilbud. Anbefaler Rukka hvis du tror du vil kjøre mye og langt, og det er det salg på for tida hos MC Oslo, Monsterbike etc.
OK, Rukka koster skjorta, men fordelen er at du aldri drasser på regntøy og likevel holder deg tørr uansett vær.

Ellers er det også salg utenlands. På f,eks Louis.de er det penger å spare. Bare husk det er både toll og moms på klær. Var i Wien forrige uke, stakk innom Louis og kjøpte ny dress. Sparte nesten 8.000.- i forhold til hva man må ut med her i landet. Og en sånn har du i 6-10 år og er fornøyd hele tiden :D
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av ArcticTiger »

joo skrev:På denne tida av året kan du finne gode tilbud. Anbefaler Rukka hvis du tror du vil kjøre mye og langt, og det er det salg på for tida hos MC Oslo, Monsterbike etc.
OK, Rukka koster skjorta, men fordelen er at du aldri drasser på regntøy og likevel holder deg tørr uansett vær.

Ellers er det også salg utenlands. På f,eks Louis.de er det penger å spare. Bare husk det er både toll og moms på klær. Var i Wien forrige uke, stakk innom Louis og kjøpte ny dress. Sparte nesten 8.000.- i forhold til hva man må ut med her i landet. Og en sånn har du i 6-10 år og er fornøyd hele tiden :D
Så de der Rukke-klea krymper ikke i skapet om vintern, sånn som skinndresser har en tendens til :-k

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av joo »

ArcticTiger skrev:
Så de der Rukke-klea krymper ikke i skapet om vintern, sånn som skinndresser har en tendens til :-k
Jo, de gjør vel det... Lavkarbo i vinter, mindre varme boller på mekkekveldan i bua utover vinteren!
Men skinnklean krympe ikkje på samme måten :scratch Har skinnklær som har blitt 15 år, og de går enda på. Buksa er 2-3 nummer mindre enn det jeg strengt tatt må investere i i dag. Kanskje de er skapsafe? Eller kanskje de bare strekker seg mye :redface
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

torsan
Innlegg: 11
Registrert: 26 sep 2012, 21:02
Motorsykkelen din: Ingen

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av torsan »

joo skrev:På denne tida av året kan du finne gode tilbud. Anbefaler Rukka hvis du tror du vil kjøre mye og langt, og det er det salg på for tida hos MC Oslo, Monsterbike etc.
OK, Rukka koster skjorta, men fordelen er at du aldri drasser på regntøy og likevel holder deg tørr uansett vær.

Ellers er det også salg utenlands. På f,eks Louis.de er det penger å spare. Bare husk det er både toll og moms på klær. Var i Wien forrige uke, stakk innom Louis og kjøpte ny dress. Sparte nesten 8.000.- i forhold til hva man må ut med her i landet. Og en sånn har du i 6-10 år og er fornøyd hele tiden :D
Hvis jeg skal utenlands skal jeg absolutt vurdere dette, men jeg tar ikke sjangsen på å kjøpe ting over nettet. Har lyst å prøve først for å være sikker at ting passer, så jeg drar nok til en fysisk butikk. Bortsett fra det knallgode tilbudet på Schuberth hjelmer som var veldig fristende da..

Og takk for gode forslag folkens. Men hvis det viser seg at jeg må kaste inn håndkledet å gå for en "touring-type" sykkel, så går jeg nok heller all-in for en 1200GS med en gang (Så får det heller være mer å bruke litt mer enn jeg strengt tatt hadde lyst til) ;)

En annen ting jeg tenkte på, så regner jeg med at det går an å tilpasse de fleste syklene til en viss grad. Som f.eks justere fothvilere litt, heve styre litt, og kanskje heve setet noe også ?

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av TheHaughom »

torsan skrev:
joo skrev:På denne tida av året kan du finne gode tilbud. Anbefaler Rukka hvis du tror du vil kjøre mye og langt, og det er det salg på for tida hos MC Oslo, Monsterbike etc.
OK, Rukka koster skjorta, men fordelen er at du aldri drasser på regntøy og likevel holder deg tørr uansett vær.

Ellers er det også salg utenlands. På f,eks Louis.de er det penger å spare. Bare husk det er både toll og moms på klær. Var i Wien forrige uke, stakk innom Louis og kjøpte ny dress. Sparte nesten 8.000.- i forhold til hva man må ut med her i landet. Og en sånn har du i 6-10 år og er fornøyd hele tiden :D
Hvis jeg skal utenlands skal jeg absolutt vurdere dette, men jeg tar ikke sjangsen på å kjøpe ting over nettet. Har lyst å prøve først for å være sikker at ting passer, så jeg drar nok til en fysisk butikk. Bortsett fra det knallgode tilbudet på Schuberth hjelmer som var veldig fristende da..

Og takk for gode forslag folkens. Men hvis det viser seg at jeg må kaste inn håndkledet å gå for en "touring-type" sykkel, så går jeg nok heller all-in for en 1200GS med en gang (Så får det heller være mer å bruke litt mer enn jeg strengt tatt hadde lyst til) ;)

En annen ting jeg tenkte på, så regner jeg med at det går an å tilpasse de fleste syklene til en viss grad. Som f.eks justere fothvilere litt, heve styre litt, og kanskje heve setet noe også ?
Er ikke værre enn å prøve i en butikk her hjemme, og deretter handle størrelsen du kom frem til på nettet. Sparer nok noen høvdinger :thumleft
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Svar