Dumsnill !

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Dumsnill !

Legg inn av Kawasaki »

Andreas skrev:Om 2 timer kommer helikopteret å flyr meg å mine kollegaer inn til land. Etter to uker offshore (12 dager denne gang, pga snørvær), reiser jeg hjem til 4 uker fri :thumleft I morgen, etter at jeg har skrevet reiseregning, blir jeg ikke å tenke på jobb før ute i begynnelsen av desember.. Så nå er det bare kjæreste, familie og hobbyer å bruke tiden på :prf

Fra ene ytterpunktet til det andre? Her er det kanskje arbeidsgiver som er dumsnill :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Dumsnill !

Legg inn av RuneMC »

Anbefaler alle å øve seg på å si nei. Begynn gjerne i det små med å si nei til telefonselgere og innsamlere.
La også gjerne mobilen "ligge til lading" i et annet rom når du er hjemme... alternativt ikke svar på jobbtelefoner før 08:00 dagen etter. (Er du ikke på vaktordning så er du ikke på vaktordning...)

Kjenner førstehånd en kollega som det gikk helt over styr for. Han var alltid snill og grei og sa alltid ja - om det så var midt i ferien. Samtidig var han faglig sett en ener som gjorde at mange fort brukte ham som "orakel" på alt mulig. Det endte med at det gikk over styr med samboeren pga altfor mye jobbing og dermed toppet alt seg. Han hadde et lengre opphold på Blakstad før han kom seg på bena igjen...

Klart - er du ute etter å gjøre komet-karriere så kan du ta det valget å være tilgjengelig 24x7 - men pass på å tenke igjennom hva det betyr for privatlivet. Det er også ofte slik at de som klarer å sette en grense respekteres for dette av arbeidsgiverne. Det er som så mye annet "minste motstands vei" for hvem en leder/arbeidsgiver støtter seg mest på - og det er ikke sikkert at denne personen får tilsvarende uttelling for sin innsats tilbake.

Noen gratisverv a la det Dexter beskriver kan være givende, nyttige og tilogmed lønnsomme på lang sikt - f.eks. gi tilgang til nettverk, styreverv og lignende, men igjen - enhver må kjenne på det å få en passe dose mestringsfølelse/oppnåelse i jobben sin samtidig som man får en passe dose fritid og gøy. Hva som er riktig "work-life balance" for deg er noe du må kjenne på og gjerne filosofere over. Det vil også garantert variere over tid.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Dumsnill !

Legg inn av jhn »

Kawasaki skrev:
Andreas skrev:Om 2 timer kommer helikopteret å flyr meg å mine kollegaer inn til land. Etter to uker offshore (12 dager denne gang, pga snørvær), reiser jeg hjem til 4 uker fri :thumleft I morgen, etter at jeg har skrevet reiseregning, blir jeg ikke å tenke på jobb før ute i begynnelsen av desember.. Så nå er det bare kjæreste, familie og hobbyer å bruke tiden på :prf

Fra ene ytterpunktet til det andre? Her er det kanskje arbeidsgiver som er dumsnill :knegg
Ser ut for det ja. 2 dager fri pga snørrvær, hva nå det måtte være, og så 4 uker fri med full lønn.
Men for et par mnd siden var vel Reiten? ute i media og foreslo at norsk oljeindustri måtte se på disse avtalene på nytt. Spesielt denne 2-4 ordningen ... kunne visstnok spare 1 milliard i året.
Så bare nyt det mens du kan :knegg

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Dumsnill !

Legg inn av joo »

Dexter skrev:
Ta vare på dere selv! Det er sannsynligvis ingen andre som kommer til å gjøre det!
Sies ofte, men skjønnes ikke godt nok av alle.

Kan nevne at min første tur "på veggen" gjorde at jeg tenkte ei uke eller to med sykemelding, legen sa at jeg ikke kunne regne med noe mindre enn tre måneder og fasiten ble ett år...
Unner ingen å oppleve det, og ja; det kan ramme DEG også. Ikke alle kommer tilbake til jobben igjen heller...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38171
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dumsnill !

Legg inn av AJ »

joo skrev:legen sa at jeg ikke kunne regne med noe mindre enn tre måneder og fasiten ble ett år...
Unner ingen å oppleve det, og ja; det kan ramme DEG også. Ikke alle kommer tilbake til jobben igjen heller...
Jeg har også vært der - sykmeldt et år - uten at jeg skal gå nærmere i detaljer om bakgrunnen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Dumsnill !

Legg inn av Andreas »

jhn skrev:
Kawasaki skrev:
Andreas skrev:Om 2 timer kommer helikopteret å flyr meg å mine kollegaer inn til land. Etter to uker offshore (12 dager denne gang, pga snørvær), reiser jeg hjem til 4 uker fri :thumleft I morgen, etter at jeg har skrevet reiseregning, blir jeg ikke å tenke på jobb før ute i begynnelsen av desember.. Så nå er det bare kjæreste, familie og hobbyer å bruke tiden på :prf

Fra ene ytterpunktet til det andre? Her er det kanskje arbeidsgiver som er dumsnill :knegg
Ser ut for det ja. 2 dager fri pga snørrvær, hva nå det måtte være, og så 4 uker fri med full lønn.
Men for et par mnd siden var vel Reiten? ute i media og foreslo at norsk oljeindustri måtte se på disse avtalene på nytt. Spesielt denne 2-4 ordningen ... kunne visstnok spare 1 milliard i året.
Så bare nyt det mens du kan :knegg
Upps, en liten skriveleif der.. Snøvær skulle det selvsagt være. Det var dårlig vær i Kristiansund når vi skulle reise ut.

Anngående turnus ordningene, så står de såpass hardt fast i bunn til disse jobbene, så tror ikke den forsvinner med det første. Uansett så har vi et årsverk å fylle. Skulle de korte inn på friperiodene våre, så fører det til en stor lønnsøkning. Å kutte inntektene tror jeg ikke er noe de kan forsvare med tanke på inntektene denne industrien har..

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Dumsnill !

Legg inn av jhn »

Nei, Reitens forslag er nok ikke så veldig realistisk. En ting er den innsparingen han snakket om, enten går det ut over antall årsverk eller så må det jo ansettes flere, så da er man jo like langt.
En annen ting er at det er veldig få som er villige til å si fra seg rettigheter de har fått, uten noen kompensasjon.
Men jeg har heller ikke registrert noen støtte til forslaget hans fra noen hold, så det vil nok forbli slik det er

Svar