Ny Shoei: GT AIR

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39732
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny Shoei: GT AIR

Legg inn av AJ »

Carpa skrev:Hmm, hva er dobbel d-ring?

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Dette - se video... ;-) :

[video]http://www.youtube.com/watch?v=guoItcZ9TAM[/video]

En løsning for feste av hjelmen som svært mange av oss foretrekker.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Ny Shoei: GT AIR

Legg inn av ojda »

Har noen noengang funnet noe fornuftig bruk av den lille
tøyflapsen som er festet på den innerste D-ringen :scratch
Det endte opp med at jeg klippet av mine :sorry
Jeg regner jo med at det skal gjøre det lettere å tre
stroppen, men :twisted :twisted :twisted
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Ny Shoei: GT AIR

Legg inn av Carpa »

Ok, takk :-) men det virker lettere med "klikk" system....

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Ny Shoei: GT AIR

Legg inn av ZZR-Tom »

Carpa skrev:Ok, takk :-) men det virker lettere med "klikk" system....

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Når du har gjort det der to-tre ganger så går det fort og lett. Fordelen er at det er sterkare en klikk system, og du har den altid stramm og fin.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39732
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny Shoei: GT AIR

Legg inn av AJ »

ojda skrev:Har noen noengang funnet noe fornuftig bruk av den lille
tøyflapsen som er festet på den innerste D-ringen :scratch
Det endte opp med at jeg klippet av mine :sorry
Jeg regner jo med at det skal gjøre det lettere å tre
stroppen, men :twisted :twisted :twisted
Den røde tøyflapsen er jo helt sentral på D-løsningen!
Er den man bruker for å løsne låsningen på best mulig måte (ved å trekke/dra i denne).
Helt genialt, spør du meg.

D-ring låsingen er det eneste jeg savner på min Premier hjelm. Bortsett fra hakelappen, da... Men den har jeg fikset med en rimelig og effekt løsning - tror jeg... :8-[
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny Shoei: GT AIR

Legg inn av Globe »

Klikksystem er helt klart mest praktisk, på mange måter. En av fordelene med DD-Ring er at du strammer til hakeremmen hver gang du tar på deg hjelmen. DD-Ring har heller ingen mekanikk, så det er lite som kan gå galt med låsinga av hakeremmen.

Men begge løsninger er ansett og godkjente som fullgode løsninger som sikring av hakeremmen, så det handler vel egentlig hva man selv er mest komfortabel med.

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Bosted: på ei øy

Re: Ny Shoei: GT AIR

Legg inn av TomB »

ZZR-Tom skrev:
Carpa skrev:Ok, takk :-) men det virker lettere med "klikk" system....

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Når du har gjort det der to-tre ganger så går det fort og lett. Fordelen er at det er sterkare en klikk system, og du har den altid stramm og fin.
Er vel kanskje litt sikrere også?
Er jo kun D-ringene som er godkjent til RR, så vidt jeg husker?
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny Shoei: GT AIR

Legg inn av Globe »

TomB skrev:
ZZR-Tom skrev:
Carpa skrev:Ok, takk :-) men det virker lettere med "klikk" system....

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Når du har gjort det der to-tre ganger så går det fort og lett. Fordelen er at det er sterkare en klikk system, og du har den altid stramm og fin.
Er vel kanskje litt sikrere også?
Er jo kun D-ringene som er godkjent til RR, så vidt jeg husker?
I RR brukes det nok mest DD-ring, men tror ikke det er noe krav. Kan ihvertfall ikke finne det i noe reglement. :-k

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Ny Shoei: GT AIR

Legg inn av ZZR-Tom »

TomB skrev:
ZZR-Tom skrev:
Carpa skrev:Ok, takk :-) men det virker lettere med "klikk" system....

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Når du har gjort det der to-tre ganger så går det fort og lett. Fordelen er at det er sterkare en klikk system, og du har den altid stramm og fin.
Er vel kanskje litt sikrere også?
Er jo kun D-ringene som er godkjent til RR, så vidt jeg husker?
Ehh ja, sterkare, som i at den ikkje går opp så lett som klik lås?

Globe eg og meiner å ha hørte at det er kun det som er godkjent i løp.

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Bosted: på ei øy

Re: Ny Shoei: GT AIR

Legg inn av TomB »

ZZR-Tom skrev:
TomB skrev:
ZZR-Tom skrev:
Carpa skrev:Ok, takk :-) men det virker lettere med "klikk" system....

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Når du har gjort det der to-tre ganger så går det fort og lett. Fordelen er at det er sterkare en klikk system, og du har den altid stramm og fin.
Er vel kanskje litt sikrere også?
Er jo kun D-ringene som er godkjent til RR, så vidt jeg husker?
Ehh ja, sterkare, som i at den ikkje går opp så lett som klik lås?
:redface

du skrev jo det, ser jeg nå, at den er sterkere ](*,)
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny Shoei: GT AIR

Legg inn av Globe »

ZZR-Tom skrev:
TomB skrev:
ZZR-Tom skrev:
Carpa skrev:Ok, takk :-) men det virker lettere med "klikk" system....

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Når du har gjort det der to-tre ganger så går det fort og lett. Fordelen er at det er sterkare en klikk system, og du har den altid stramm og fin.
Er vel kanskje litt sikrere også?
Er jo kun D-ringene som er godkjent til RR, så vidt jeg husker?
Ehh ja, sterkare, som i at den ikkje går opp så lett som klik lås?

Globe eg og meiner å ha hørte at det er kun det som er godkjent i løp.
Mhmm.....prøvde å finne ut (kjekt å vite), men fant kun dette, på Racing.no (Utdrag av "Hvordan starter jeg med Roadracing?")
Kjøreutstyr: Her er det utrolig mye forskjellig å velge i, både av hjelmer,
hansker,skinndresser osv. Hovedsaken er at hjelmen du skal bruke er
av god kvalitetog er CE-merket. Den bør også være fri for skader og riper
for å sikremaksimal beskyttelse. En hjelm som har vært i asfalten bør/skal
byttes ut.De fleste hjelmer som brukes i racing har ikke hakerem med
utløserknapp,men en rem som du fysisk må føre gjennom 2 hemper som
låsing. Det kanta noe lenger tid, men det er en mer sikker måte å forhindre
remen å løsne ved en eventuell hard krasj. (Skrevet av Hans Kristian Rønning for racing.no)

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Ny Shoei: GT AIR

Legg inn av ZZR-Tom »

Trur det var selgeren som sa det til meg, sikkert en myte.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny Shoei: GT AIR

Legg inn av Globe »

Sjekket det formelle regelverket nå. Nice to know ;-)
96.1.10 BEKLEDNING OG SIKKERHETSUTSTYR
Under samtlige treningspass og race må førerne ha på seg følgende bekledning, fottøy og sikkerhetsutstyr:
a) Helhjelm. Godkjent I henhold til NIF reglementet.
b) Kjøredress i skinn (eller annet solid og rivesikkert materiale)
c) Hansker i solid og rivesikkert materiale
d) Skinnstøvler i minimum ankelhøyde (evt. annet solid materiale)
Alternativt kan følgende godkjennes: - Kne – og albuebeskyttere
- Ryggskinne med brystplate
- Nakkekrage anbefales
Utdrag av: Spesialreglement roadracing (SR-RR) Norges Motorsportforbund, ajourført 2011
Det refereres videre til NIF-reglementet. Der står det beskrevet at kun glassfiber eller kevlar godkjennes.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Ny Shoei: GT AIR

Legg inn av ojda »

AJ skrev:
ojda skrev:Har noen noengang funnet noe fornuftig bruk av den lille
tøyflapsen som er festet på den innerste D-ringen :scratch
Det endte opp med at jeg klippet av mine :sorry
Jeg regner jo med at det skal gjøre det lettere å tre
stroppen, men :twisted :twisted :twisted
Den røde tøyflapsen er jo helt sentral på D-løsningen!
Er den man bruker for å løsne låsningen på best mulig måte (ved å trekke/dra i denne).
Helt genialt, spør du meg.

D-ring låsingen er det eneste jeg savner på min Premier hjelm. Bortsett fra hakelappen, da... Men den har jeg fikset med en rimelig og effekt løsning - tror jeg... :8-[

Takker for svar A.J.
Jeg fant at den stortsett var mer i veien, og har jo ingen problemer
hverken med å justere reima under fart eller åpne helt. Så da ofra jeg den :lol
Men når dere først klinte inn makrobilder av låsen her, måtte jeg jo spørre :knegg
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ny Shoei: GT AIR

Legg inn av simpson »

Globe skrev:Sjekket det formelle regelverket nå. Nice to know ;-)
96.1.10 BEKLEDNING OG SIKKERHETSUTSTYR
Under samtlige treningspass og race må førerne ha på seg følgende bekledning, fottøy og sikkerhetsutstyr:
a) Helhjelm. Godkjent I henhold til NIF reglementet.
b) Kjøredress i skinn (eller annet solid og rivesikkert materiale)
c) Hansker i solid og rivesikkert materiale
d) Skinnstøvler i minimum ankelhøyde (evt. annet solid materiale)
Alternativt kan følgende godkjennes: - Kne – og albuebeskyttere
- Ryggskinne med brystplate
- Nakkekrage anbefales
Utdrag av: Spesialreglement roadracing (SR-RR) Norges Motorsportforbund, ajourført 2011
Mener ihvertfall at det tidligere kun var tillatt med dobbel D-ring.
Men hvis du kjøper en hjelm laget for racing, får du ikke annet enn dobbel D-ring.
Det refereres videre til NIF-reglementet. Der står det beskrevet at kun glassfiber eller kevlar godkjennes.
Hvis du kjøper en av racemodellene til hjelmprodusentene får du kun hjelm med dobbel D-ring. Men mener å ha hørt at det var påbudt før.

Svar