Dette - se video...Carpa skrev:Hmm, hva er dobbel d-ring?
Sent from my Galaxy using Tapatalk

[video]http://www.youtube.com/watch?v=guoItcZ9TAM[/video]
En løsning for feste av hjelmen som svært mange av oss foretrekker.
Dette - se video...Carpa skrev:Hmm, hva er dobbel d-ring?
Når du har gjort det der to-tre ganger så går det fort og lett. Fordelen er at det er sterkare en klikk system, og du har den altid stramm og fin.Carpa skrev:Ok, takk :-) men det virker lettere med "klikk" system....
Den røde tøyflapsen er jo helt sentral på D-løsningen!ojda skrev:Har noen noengang funnet noe fornuftig bruk av den lille
tøyflapsen som er festet på den innerste D-ringen![]()
Det endte opp med at jeg klippet av mine![]()
Jeg regner jo med at det skal gjøre det lettere å tre
stroppen, men![]()
![]()
Er vel kanskje litt sikrere også?ZZR-Tom skrev:Når du har gjort det der to-tre ganger så går det fort og lett. Fordelen er at det er sterkare en klikk system, og du har den altid stramm og fin.Carpa skrev:Ok, takk :-) men det virker lettere med "klikk" system....
I RR brukes det nok mest DD-ring, men tror ikke det er noe krav. Kan ihvertfall ikke finne det i noe reglement.TomB skrev:Er vel kanskje litt sikrere også?ZZR-Tom skrev:Når du har gjort det der to-tre ganger så går det fort og lett. Fordelen er at det er sterkare en klikk system, og du har den altid stramm og fin.Carpa skrev:Ok, takk :-) men det virker lettere med "klikk" system....
Er jo kun D-ringene som er godkjent til RR, så vidt jeg husker?
Ehh ja, sterkare, som i at den ikkje går opp så lett som klik lås?TomB skrev:Er vel kanskje litt sikrere også?ZZR-Tom skrev:Når du har gjort det der to-tre ganger så går det fort og lett. Fordelen er at det er sterkare en klikk system, og du har den altid stramm og fin.Carpa skrev:Ok, takk :-) men det virker lettere med "klikk" system....
ZZR-Tom skrev:Ehh ja, sterkare, som i at den ikkje går opp så lett som klik lås?TomB skrev:Er vel kanskje litt sikrere også?ZZR-Tom skrev:Når du har gjort det der to-tre ganger så går det fort og lett. Fordelen er at det er sterkare en klikk system, og du har den altid stramm og fin.Carpa skrev:Ok, takk :-) men det virker lettere med "klikk" system....
Mhmm.....prøvde å finne ut (kjekt å vite), men fant kun dette, på Racing.no (Utdrag av "Hvordan starter jeg med Roadracing?")ZZR-Tom skrev:Ehh ja, sterkare, som i at den ikkje går opp så lett som klik lås?TomB skrev:Er vel kanskje litt sikrere også?ZZR-Tom skrev:Når du har gjort det der to-tre ganger så går det fort og lett. Fordelen er at det er sterkare en klikk system, og du har den altid stramm og fin.Carpa skrev:Ok, takk :-) men det virker lettere med "klikk" system....
Globe eg og meiner å ha hørte at det er kun det som er godkjent i løp.
Kjøreutstyr: Her er det utrolig mye forskjellig å velge i, både av hjelmer,
hansker,skinndresser osv. Hovedsaken er at hjelmen du skal bruke er
av god kvalitetog er CE-merket. Den bør også være fri for skader og riper
for å sikremaksimal beskyttelse. En hjelm som har vært i asfalten bør/skal
byttes ut.De fleste hjelmer som brukes i racing har ikke hakerem med
utløserknapp,men en rem som du fysisk må føre gjennom 2 hemper som
låsing. Det kanta noe lenger tid, men det er en mer sikker måte å forhindre
remen å løsne ved en eventuell hard krasj. (Skrevet av Hans Kristian Rønning for racing.no)
Det refereres videre til NIF-reglementet. Der står det beskrevet at kun glassfiber eller kevlar godkjennes.96.1.10 BEKLEDNING OG SIKKERHETSUTSTYR
Under samtlige treningspass og race må førerne ha på seg følgende bekledning, fottøy og sikkerhetsutstyr:
a) Helhjelm. Godkjent I henhold til NIF reglementet.
b) Kjøredress i skinn (eller annet solid og rivesikkert materiale)
c) Hansker i solid og rivesikkert materiale
d) Skinnstøvler i minimum ankelhøyde (evt. annet solid materiale)
Alternativt kan følgende godkjennes: - Kne – og albuebeskyttere
- Ryggskinne med brystplate
- Nakkekrage anbefales
Utdrag av: Spesialreglement roadracing (SR-RR) Norges Motorsportforbund, ajourført 2011
AJ skrev:Den røde tøyflapsen er jo helt sentral på D-løsningen!ojda skrev:Har noen noengang funnet noe fornuftig bruk av den lille
tøyflapsen som er festet på den innerste D-ringen![]()
Det endte opp med at jeg klippet av mine![]()
Jeg regner jo med at det skal gjøre det lettere å tre
stroppen, men![]()
![]()
Er den man bruker for å løsne låsningen på best mulig måte (ved å trekke/dra i denne).
Helt genialt, spør du meg.
D-ring låsingen er det eneste jeg savner på min Premier hjelm. Bortsett fra hakelappen, da... Men den har jeg fikset med en rimelig og effekt løsning - tror jeg...
Hvis du kjøper en av racemodellene til hjelmprodusentene får du kun hjelm med dobbel D-ring. Men mener å ha hørt at det var påbudt før.Globe skrev:Sjekket det formelle regelverket nå. Nice to know
Mener ihvertfall at det tidligere kun var tillatt med dobbel D-ring.96.1.10 BEKLEDNING OG SIKKERHETSUTSTYR
Under samtlige treningspass og race må førerne ha på seg følgende bekledning, fottøy og sikkerhetsutstyr:
a) Helhjelm. Godkjent I henhold til NIF reglementet.
b) Kjøredress i skinn (eller annet solid og rivesikkert materiale)
c) Hansker i solid og rivesikkert materiale
d) Skinnstøvler i minimum ankelhøyde (evt. annet solid materiale)
Alternativt kan følgende godkjennes: - Kne – og albuebeskyttere
- Ryggskinne med brystplate
- Nakkekrage anbefales
Utdrag av: Spesialreglement roadracing (SR-RR) Norges Motorsportforbund, ajourført 2011
Men hvis du kjøper en hjelm laget for racing, får du ikke annet enn dobbel D-ring.
Det refereres videre til NIF-reglementet. Der står det beskrevet at kun glassfiber eller kevlar godkjennes.