Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting)

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av jhn »

Ja, må vel passe på litt kanskje.
Men den lanesplittinga jeg beskriver ... det ser ut til at svenskene har en litt bedre trafikkultur enn oss her på berget. De følger med både i speilene og fremover, de legger seg godt til høyre, både de du kjører forbi og de du møter, og gir rom for den slags kanskje litt tvilsom kjøring

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av Duville »

jhn skrev:Ja, må vel passe på litt kanskje.
Men den lanesplittinga jeg beskriver ... det ser ut til at svenskene har en litt bedre trafikkultur enn oss her på berget. De følger med både i speilene og fremover, de legger seg godt til høyre, både de du kjører forbi og de du møter, og gir rom for den slags kanskje litt tvilsom kjøring
Ser det mye i utlandet men der har de tross alt kommet lenger enn 1950 når det gjelder veibygging - de har funnet opp noe de kaller veiskulder og ofte asfaltert den.....

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av jhn »

Duville skrev:
jhn skrev:Ja, må vel passe på litt kanskje.
Men den lanesplittinga jeg beskriver ... det ser ut til at svenskene har en litt bedre trafikkultur enn oss her på berget. De følger med både i speilene og fremover, de legger seg godt til høyre, både de du kjører forbi og de du møter, og gir rom for den slags kanskje litt tvilsom kjøring
Ser det mye i utlandet men der har de tross alt kommet lenger enn 1950 når det gjelder veibygging - de har funnet opp noe de kaller veiskulder og ofte asfaltert den.....
Godt poeng

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av simpson »

Carpa skrev:Bilister har ikke mye respekt for motorsyklister som vil frem ser det ut til.
Her er en video om lane splitting i California

[video]http://www.youtube.com/watch?v=c2WgLYenN2A[/video]
Lurer på hvor mange kilometer kortere køen hadde blitt om de hadde tettet lukene imellom bilene? :scratch

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av Duville »

simpson skrev:
Carpa skrev:Bilister har ikke mye respekt for motorsyklister som vil frem ser det ut til.
Her er en video om lane splitting i California
Lurer på hvor mange kilometer kortere køen hadde blitt om de hadde tettet lukene imellom bilene? :scratch

Køen hadde blitt kortere men hadde noen kommet fortere hjem/frem?

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av Carpa »

Duville skrev:
simpson skrev:
Carpa skrev:Bilister har ikke mye respekt for motorsyklister som vil frem ser det ut til.
Her er en video om lane splitting i California
Lurer på hvor mange kilometer kortere køen hadde blitt om de hadde tettet lukene imellom bilene? :scratch

Køen hadde blitt kortere men hadde noen kommet fortere hjem/frem?
Tviler på det. Ofte er det en flaskehals i enden som er årsaken.

Carpas Crap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av SuperMorten »

simpson skrev: Lurer på hvor mange kilometer kortere køen hadde blitt om de hadde tettet lukene imellom bilene? :scratch
Jeg har hørt noe om det en gang. Uten at jeg kan dokumentere noe som helst, mener jeg å huske en forsker (tror han var fra SINTEF) som sa at dersom alle bilistene hadde 100% fokus på trafikken og tettet luker. La seg så tett oppi rumpa på bilen foran som mulig, ville det ikke være noe særlig reduskjon i farten, og rushtrafikken ville flyte smidigere.

Bakgrunnen for dette, er et ganske enkelt regnestykke. Hvor mye plass trenger en gjennomsnittlig bil på veien, og hvor lang er veien. Lukk luker, og det er plass til flere biler, dvs de som kommer bak. og du får en positiv kjedereaksjon..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av Duville »

SuperMorten skrev:
simpson skrev: Lurer på hvor mange kilometer kortere køen hadde blitt om de hadde tettet lukene imellom bilene? :scratch
Jeg har hørt noe om det en gang. Uten at jeg kan dokumentere noe som helst, mener jeg å huske en forsker (tror han var fra SINTEF) som sa at dersom alle bilistene hadde 100% fokus på trafikken og tettet luker. La seg så tett oppi rumpa på bilen foran som mulig, ville det ikke være noe særlig reduskjon i farten, og rushtrafikken ville flyte smidigere.

Bakgrunnen for dette, er et ganske enkelt regnestykke. Hvor mye plass trenger en gjennomsnittlig bil på veien, og hvor lang er veien. Lukk luker, og det er plass til flere biler, dvs de som kommer bak. og du får en positiv kjedereaksjon..

Disse står stille - det er bare på slutten de beveger seg litt og køa begynner å løse seg opp...

Ellers er jeg enig - dette er kolonnekjøring ett godt bevis på. Kjører man litt tett så reagerer alle nesten samtidig, er det større avstand så strekker køa seg ved hastighetsendringer....

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av simpson »

Duville skrev:
SuperMorten skrev:
simpson skrev: Lurer på hvor mange kilometer kortere køen hadde blitt om de hadde tettet lukene imellom bilene? :scratch
Jeg har hørt noe om det en gang. Uten at jeg kan dokumentere noe som helst, mener jeg å huske en forsker (tror han var fra SINTEF) som sa at dersom alle bilistene hadde 100% fokus på trafikken og tettet luker. La seg så tett oppi rumpa på bilen foran som mulig, ville det ikke være noe særlig reduskjon i farten, og rushtrafikken ville flyte smidigere.

Bakgrunnen for dette, er et ganske enkelt regnestykke. Hvor mye plass trenger en gjennomsnittlig bil på veien, og hvor lang er veien. Lukk luker, og det er plass til flere biler, dvs de som kommer bak. og du får en positiv kjedereaksjon..

Disse står stille - det er bare på slutten de beveger seg litt og køa begynner å løse seg opp...

Ellers er jeg enig - dette er kolonnekjøring ett godt bevis på. Kjører man litt tett så reagerer alle nesten samtidig, er det større avstand så strekker køa seg ved hastighetsendringer....
Siden de står stille skulle jeg tro at jo lenger bak i køen du er, jo senere vil du komme igang siden hele køen må ta inn kmvis med luker. Ergo vil noen måtte stå lenger i kø og komme senere frem, med mindre alle kan starte samtidig noe som er umulig.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av Duville »

og så var det over til Lanesplitting

Har vi lov til å kjøre på utsiden av en stillestående kø?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av SuperMorten »

På høyre siden ? Så lenge det gjøres i "fornuftig" (dvs politi-vennlig) fart, vil jeg tro det går greit.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av Jarle »

Duville skrev:og så var det over til Lanesplitting

Har vi lov til å kjøre på utsiden av en stillestående kø?
Klippet dette fra nettte:
- Vi tolker regelverket slik at det er lov å passere på høyresiden av en som ligger "helt alene i verden" i venstrefeltet. Hvor grensen går mellom passering og forbikjøring vil i hvert tilfelle bli en skjønnsmessig vurdering, sier Engebretsen.

- Hva definerer du som passering?

- At man glir rolig forbi uten å bryte fartsgrensen, sier Engebretsen.

Trafikkreglenes paragraf 12 åpner også for forbikjøring i høyre felt.

Under punkt 1 c) heter det: "Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt."
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av RuneMC »

Ja, til høyre er ganske restriktivt. Ikke lov å kjøre utenfor hvitstripe f.eks., da tar onkel deg om de ser det.
Selv med flere felt er det ikke lov å kjøre forbi i høyre felt, men unntaket er når køen i høyre felt går fortere enn venstre felt.
Dog hører jeg stadig at det tas folk av UP i vanlig trafikk (dvs ikke kø) som f.eks. legger seg i høyre felt og kjører forbi noen "sinker" i venstre felt og legger seg ut i venstre igjen. Forbikjøringen er et faktum idet de legger seg ut til venstre igjen.

Når det er 3 felt og midtdeler som det er på E18 visse strekk, så er det forsåvidt OK å "lanesplitte" i begge feltskiller - og det gjøres i begge. Det er litt forskjellig ferdighetsnivå og hastighet på de som kjører imellom her på berget også.

Jeg kjører imellom stort sett bare når trafikken er omtrent stillestående... altfor mange bilister som skifter uten å gi tegn, men et gjennomgående problem er div lastebiler/busser etc som ikke er spesielt hjelpsomme/oppmerksomme og da blir det litt å ligge og vente til det bare er et stort kjøretøy på ene siden, ellers er det lett at man kan bli skviset.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av DrGreve »

Rottenikken skrev:Angående "lane-splitting" og kjøring i kollektivfelt, så vil jeg nok tro at endel bilister ikke er klar over at vi faktisk har lov.
Frekkinger som ikke skyr noen ting for å komme fram, tenker nok noen om oss på mc.
Kanskje derfor noen av "buristene" prøver å blokkere oss?

NMCU pleier å ha en sånn "Se oss" kampanje på vårparten hvert år, og der er bra, men hva med å informere litt mere om våre rettigheter i trafikken i større grad også.
Siden lane-splitting ikke er regulert i noen lovhjemler, så tror jeg det er greit å IKKE informere bilistene om det. Da kan du være trygg på at de vil strupe inn muligheten. Misunnelse er en egenskap som trigges lett :)
Med lovhjemmel mener jeg at det ikke står i noen lovtekst, eller for å si det på en annen måte., det står ingen plass at det er lov og det står heller ingen plass at det er forbudt. Blir bilister som ikke har noe forhold til tohjulinger oppmerksom på dette så frykter jeg at det vil komme en lovtekst mot dette rimelig raskt :)
Sist redigert av DrGreve den 02 apr 2013, 00:01, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting

Legg inn av Duville »

DrGreve skrev:
Rottenikken skrev:Angående "lane-splitting" og kjøring i kollektivfelt, så vil jeg nok tro at endel bilister ikke er klar over at vi faktisk har lov.
Frekkinger som ikke skyr noen ting for å komme fram, tenker nok noen om oss på mc.
Kanskje derfor noen av "buristene" prøver å blokkere oss?

NMCU pleier å ha en sånn "Se oss" kampanje på vårparten hvert år, og der er bra, men hva med å informere litt mere om våre rettigheter i trafikken i større grad også.
Siden lane-splitting ikke er regulert i noen lovhjemler, så tror jeg det er greit å IKKE informere bilistene om det. Da kan du være trygg på at de vil strupe inn muligheten. Misunnelse er en egenskap som trigges lett :)
Med lovhjemmel mener jeg at det ikke står i noen lovtekst, eller for å si det på en annen måte., det står ingen plass at det er lov og det står heller ingen plass at det er forbudt heller. Blir bilister som ikke har noe forhold til tohjulinger oppmerksom på dette så frykter jeg at det vil komme en lovtekst mot dette rimelig raskt :)

:thumleft

Svar