Trygdekontoret

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Trygdekontoret

Legg inn av Carpa »

jhn skrev:
Carpa skrev:
MaxTron skrev:Stemmer det, du kommer ikke inn i Australia med mindre du kan DOKUMENTERE att du HAR fått jobb, OG at det ikke finnes NOEN med oppholdstillatelse som er ledig og som har kompetanse til å ta den jobben du vil ha.
Artig at du nevner disse kriteriene for de står nemlig oppført som kriterie for å få arbeids- og oppholdstillatelse i Norge også....

Carpas Crap a talk
Dette blir vel også praktisert ... og i følge flere saker i media de siste par år, altfor strengt ... en kvinnelig russisk doktor/professor i et eller annet med jobb ved universitetet i Tromsø, en ung nyutdannet amerikaner med store jobbmuligheter som var gift en nordmann, pluss noen andre eksempler, som ikke fikk oppholdstillatelse.
Men det er vel ikke disse som er problemet, men de id-løse små/storkriminelle asylsøkerne, som etter avslag bare "forsvinner" i systemet ... de eneste som vet hvor de er, er de ansatte på NAV som betaler ut trygda
Jeg har i forbindelse med min tidligere arbeidsplass jobbet med slike søknader, det tok lang tid men gikk greit å få tillatelse.

Carpas Crap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Trygdekontoret

Legg inn av Carpa »

jhn skrev:
MaxTron skrev:Finns jo ett land som Australia, hadde vel kanskje ikke vært bare dumt hvis vi kunne sammenlignet os litt mere med de....
Jeg tror ikke verden hadde vært tjent med at alle land hadde samme innvandringspolitikk som Australia
Vi husker jo disse båtflyktingene som lå og drev utafor Australias kyst ... det hadde de kanskje ennå gjort, hadde det ikke vært for det norske skipet som plukket de opp.
Når alt kommer til stykket, så tror jeg at jeg er glad for vår holdning til de "trengende" ... med enkelte forbehold.
Beviselige kriminelle kunne vi med fordel sjyflet litt kjappere enn vi gjør i dag
Jeg synes vi har blitt mye flinkere den senere tiden med å skyfle kriminelle ut av landet i stedet for å gi dem gratis kost og losji

Carpas Crap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Trygdekontoret

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:Det dere sier nå gjelder varig opphold. Du kan få midlertidig opphold, "arbeidsferie" i kortere perioder. En kompis var der lenge (husker ikke helt hvor lenge. 6 eller 12 mnd) og jobbet i bar på beachen. Han hadde neppe noen særlig kompetanse..

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Slik er det her også. Opp til 3 mnd er det enklere og kjappere å få tillatelse.

Carpas Crap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Trygdekontoret

Legg inn av jhn »

Carpa skrev:
jhn skrev:
MaxTron skrev:Finns jo ett land som Australia, hadde vel kanskje ikke vært bare dumt hvis vi kunne sammenlignet os litt mere med de....
Jeg tror ikke verden hadde vært tjent med at alle land hadde samme innvandringspolitikk som Australia
Vi husker jo disse båtflyktingene som lå og drev utafor Australias kyst ... det hadde de kanskje ennå gjort, hadde det ikke vært for det norske skipet som plukket de opp.
Når alt kommer til stykket, så tror jeg at jeg er glad for vår holdning til de "trengende" ... med enkelte forbehold.
Beviselige kriminelle kunne vi med fordel sjyflet litt kjappere enn vi gjør i dag
Jeg synes vi har blitt mye flinkere den senere tiden med å skyfle kriminelle ut av landet i stedet for å gi dem gratis kost og losji

Carpas Crap a talk
Aha, kom plutselig på "an old saying" fra barneskolen ... "Ien og Yen var ute på byen, så møtte de Jen men ville ikke se'en"
Det var et eller annet som skurret med min versjon av "skyflet", men jeg koblet ikke der og da :knegg
Forøvrig så har du kanskje rett i at det er blitt litt bedre

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Trygdekontoret

Legg inn av LordShaft »

Carpa skrev:
jhn skrev:
MaxTron skrev:Finns jo ett land som Australia, hadde vel kanskje ikke vært bare dumt hvis vi kunne sammenlignet os litt mere med de....
Jeg tror ikke verden hadde vært tjent med at alle land hadde samme innvandringspolitikk som Australia
Vi husker jo disse båtflyktingene som lå og drev utafor Australias kyst ... det hadde de kanskje ennå gjort, hadde det ikke vært for det norske skipet som plukket de opp.
Når alt kommer til stykket, så tror jeg at jeg er glad for vår holdning til de "trengende" ... med enkelte forbehold.
Beviselige kriminelle kunne vi med fordel sjyflet litt kjappere enn vi gjør i dag
Jeg synes vi har blitt mye flinkere den senere tiden med å skyfle kriminelle ut av landet i stedet for å gi dem gratis kost og losji

Carpas Crap a talk
Alt er relativt. Hva ser du på som flinkere, og i forhold til hva?? :eh

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Trygdekontoret

Legg inn av simpson »

LordShaft skrev:
Carpa skrev:
jhn skrev:
MaxTron skrev:Finns jo ett land som Australia, hadde vel kanskje ikke vært bare dumt hvis vi kunne sammenlignet os litt mere med de....
Jeg tror ikke verden hadde vært tjent med at alle land hadde samme innvandringspolitikk som Australia
Vi husker jo disse båtflyktingene som lå og drev utafor Australias kyst ... det hadde de kanskje ennå gjort, hadde det ikke vært for det norske skipet som plukket de opp.
Når alt kommer til stykket, så tror jeg at jeg er glad for vår holdning til de "trengende" ... med enkelte forbehold.
Beviselige kriminelle kunne vi med fordel sjyflet litt kjappere enn vi gjør i dag
Jeg synes vi har blitt mye flinkere den senere tiden med å skyfle kriminelle ut av landet i stedet for å gi dem gratis kost og losji

Carpas Crap a talk
Alt er relativt. Hva ser du på som flinkere, og i forhold til hva?? :eh
I norske fengsler er det mange som IKKE er norske statsborgere, så det er nok å ta av, for ikke å snakke om vår alles kjære mullah :-)å

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Trygdekontoret

Legg inn av Carpa »

De blir sent til hjemlandet for å sone der i stedet for å sone her.

Carpas Crap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Trygdekontoret

Legg inn av EasyRider »

Carpa skrev:De blir sent til hjemlandet for å sone der i stedet for å sone her.

Carpas Crap a talk
Det er høres fint ut, i teori, men ikke i praksis.

I Norske fenglser i dag, blir få eller ingen utlandske statsborgere med en dom på unde 2 år sendt tilbake til hjemlandet for soning.

Grunnen er at det tar veldig langt tid med pappirarbeid og informasjonsutveksling med det landet den insatte kommer fra.
Det må også finnes en plass til insatte i det aktuelle landet. Samt at den innsatte har en klagemulighet og kan drøye utvekslingen.

Er heller ikke alle land Norge har utvekslingsavtaler med, her blir da innsatte sittende til dommen er ferdig sonet.
Desverre så gjelder dette ganske så mange av de som sitter i Norske fengsler.


De som sitter i store saker, er ofte i Norske fenglser i 3-5 år før det blir utlevert. Dette har jo noe med at påtalemyndigheten ofte bruker endel tid før saken kommer opp i rettsystemet
Så da blir den innsatte sittende i varetekt til saken kommer opp. Når dommen har falt, og insatte ikke anker saken. Først da kan utvekslingsamarbeidet begynne.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Trygdekontoret

Legg inn av Carpa »

Vel, jeg sa vi hadde blitt bedre, ikke at det var perfekt.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8312962" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Krim ... V6hU5OeOIU" onclick="window.open(this.href);return false;

Det har jo vært mye prat om at spesielt øst-europeere har kommet til Norge i den hensikt å få sitte i norske fengsel gjennom en kald vinter. Når de nå risikerer å bli sendt hjem så er vel ikke det så attraktivt lenger.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Trygdekontoret

Legg inn av EasyRider »

Carpa skrev:Vel, jeg sa vi hadde blitt bedre, ikke at det var perfekt.
Vi har nok en lang vei å gå enda.
Disse linkene du refererer til her, er de som enten har blitt domfelt og er ferdig sonet, og har mistet oppholdstilatelsen. Eller har ikke fått godkjent opphold i Norge grunnet kriminelt rulleblad.
Carpa skrev:Det har jo vært mye prat om at spesielt øst-europeere har kommet til Norge i den hensikt å få sitte i norske fengsel gjennom en kald vinter. Når de nå risikerer å bli sendt hjem så er vel ikke det så attraktivt lenger.
Nja, om det er for den kalde vinteren vet jeg ikke. Jeg har snakket med mange innsatte som ikke tror sine egne øyne når de ser cella, husk mange har finere celler en dem bor i hjemlandet. Du får penger under soningen, ringe gratis hvis det er til offentlige instanser eller ambasade, de får legetilsyn og tannpleie gratis. Er faktisk innsatte som har spart opp en god slump penger og reiser hjem med en 2-3 måndeslønninger eller mer (i hjemmlandet) når de har sittet i fengsel. Klart dette blir feil. Og de kriminelle prater sammen og sprer hvor fint det er i norske fengsler.


Det som frarøves når du sitter i norske fengsler er friheten. For en nordmann er norske fenglser faktisk ikke noen dans på roser, da vi er vant med litt høyere standard hjemme en i fengselet. Og vi er alle glad i friheten våres. Til å gjøre stort sett det du vil når du vil, innen for lovens grenser.


Problemet er at de som blir sendt ut, ofte kommer tilbake. Jeg har selv snakket med innsatte som har blitt utvist 3 ganger. Og siste han sa, før han dro tilbake til hjemlandet var at det ikke var siste gang vi så han.. Det sier jo litt hvor lett det er å komme til Norge.

Skal vi få bukt med dette problemet må vi begynne å prioritere tollerne på grensen. Og for min del, opprette visumplikt. Da kan vi begynne å sile ut og stoppe folk på grensen.
i dag er jo Norge helt åpent. Hvem som helst som ønsker å gjøre faenskap i Norge kan bare spasere rett inn.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Trygdekontoret

Legg inn av Relax »

Vi kunne jo alltids melde oss ut av EØS, Schengen og hele rukla , stenge grenser og bli et " Nye Albabina" eller noe sånt.... ikke ta vår del av ansvar og plikter for Europa osv ... og sitte her på vårt berg,,, :eh
"Do the right thing"

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Trygdekontoret

Legg inn av RuneMC »

Hadde holdt med bedre grensekontroll - dvs ut av Schengen. Vi må jo allikevel ha med passet som ID når vi reiser til EU.
Hver gang de har kombinert tollkontroll/UP kontroll så oppdager de jo en drøss med smuglere og kriminelle.

Og Norge tar da sin del - vi gir f.eks. gratis helsevesen til alle som kommer seg over grensen.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10101997
...men litt betenkelig at noen av norske pasienter nektes medisin/behandling hvis den er for dyr...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Trygdekontoret

Legg inn av jhn »

EasyRider sa:
"...husk mange har finere celler en dem bor i hjemlandet. Du får penger under soningen, ringe gratis hvis det er til offentlige instanser eller ambasade, de får legetilsyn og tannpleie gratis. Er faktisk innsatte som har spart opp en god slump penger og reiser hjem med en 2-3 måndeslønninger eller mer (i hjemmlandet) når de har sittet i fengsel. Klart dette blir feil."
Nå lager vi vel først og fremst fengsler som samsvarer med norske forhold forøvrig ... sånn må det nesten være ... så får vi heller leve med at hele verden lengter etter å bli satt inn i Norge ... heller det enn å bygge fengsler etter modell av Romania eller Albania osv.
Ang visumplikt ... er det bare Norge som skal innføre dette, eller skal alle europeiske land gjøre det samme mener du?
Skal vi gjøre som Relax antyder ... melde oss ut av alt, låse døra og kaste nøkkelen?
Nei, jeg tror jeg foretrekker at vi til en viss grad er medlemmer av verden forøvrig.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Trygdekontoret

Legg inn av EasyRider »

jhn skrev:EasyRider sa:
"...husk mange har finere celler en dem bor i hjemlandet. Du får penger under soningen, ringe gratis hvis det er til offentlige instanser eller ambasade, de får legetilsyn og tannpleie gratis. Er faktisk innsatte som har spart opp en god slump penger og reiser hjem med en 2-3 måndeslønninger eller mer (i hjemmlandet) når de har sittet i fengsel. Klart dette blir feil."
Nå lager vi vel først og fremst fengsler som samsvarer med norske forhold forøvrig ... sånn må det nesten være ... så får vi heller leve med at hele verden lengter etter å bli satt inn i Norge ... heller det enn å bygge fengsler etter modell av Romania eller Albania osv.
Selfølgelig skal vi forsette å bygge fengsler etter Norsk standard, har ikke sakt noe annet heller.
jeg bare prøvde å gi et bilde på hvorfor kriminelle bare ler av Norske fenglser og domstol. Dem sitter jo heller her, for alt det er verdt. Fordi forholdene i fengslene i de landene du refererer til er en helt annen verden.
Det vi kunne ha gjort, og som kriminalomsorgen jobber med. Er å ha fenglser som er beregnet for kriminelle som ikke har Norsk statsborgerskap.
Dette er fengsler av samme standard som i dag. Men tilbud som utdanning, jobb opplæring osv. er begrenset. Dette fordi kriminalomsorgen ønsker å bruke mer penger på de som skal tilbake i vårt samfunn. Og mindre penger på de som skal bare sone straffen før de blir utvist.


jhn skrev:Ang visumplikt ... er det bare Norge som skal innføre dette, eller skal alle europeiske land gjøre det samme mener du?
Skal vi gjøre som Relax antyder ... melde oss ut av alt, låse døra og kaste nøkkelen?
Nei, jeg tror jeg foretrekker at vi til en viss grad er medlemmer av verden forøvrig.
Vi kaster ikke nøkkelen om vi innfører visum.
I dag må en som kommer fra Mauritius søke om visum for å besøke Norge.
Vi kunne bare utvidet det til landene vi ønsket.
Dette er jo bare et forslag.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Trygdekontoret

Legg inn av Carpa »

Grensekontrollen inn til Norge er ikke veldig streng, man sklir ganske lett igjennom kontrollene på flyplassen her. Tror jeg har opplevd en gang å bli bedt om å vise pass etter å ha kommet hjem fra det store utland. I alle andre land jeg har vært i utenom de skandinaviske er det opp til flere kontroller og alltid frem med passet.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar