Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av Kjellrf »

Har jo litt å skrive om CB1100F, eller Super Bol D'or som den het ( også kalt super wobbledor).
Bol D'or navnet kom med CB900F i 79, til ære for endurance løpene og syklene som ble brukt der.
At VF1000F2 også fikk navnet Bol D'or i 85, bør forbigåes med stillhet....

Wobblingen kan henledes på endel ting, hovedskylda fikk gummiopphengt motor, CB900F hadde stivt montert motor fram til 82. Noen tok ut gummiopphenga, og monterte noe stivt der isteden. Gir litt mer vibrasjoner. Styrelageret kan med fordel byttes til koniske (kulelager originalt), da blir kontaktflaten mellom forstilling og ramme større. Det har også vært svake/romslige toleranser på svingarmsbolt og tilhørende lager. De originale bakdemperne kan gjerne byttes til noen stivere, som på alle sykler dengang. Sideveskesett kunne også gjøre de glade i å wobble.
Husk også riktig/rikelig lufttrykk, 36 Psi foran og 42 bak (2,5/2.9 bar).

Ellers var det store problemet starterclutsjen, som opprinnelig var dimensjonert for en 750, og fikk tøffe arbeidsforhold på 1100'en. For å få minst mulig problem, bruk alltid Yuasa-batterier av originaltypen, YB14L-A2, da de gir 30% høyere startstrøm enn konkurrentenes tilsvarende batterier.

De er kjent for å like litt bensin, og de tåler dårlig å kjøre på lavt turtall, da soter de igjen. Ideelt turtall 5-7000 rpm... Coilene kan være ett svakt punkt, anbefaler å kjøre på tennplugger uten resistor (R-plugg), da R-pluggene ryker lettere.
Var også noe tull med kamkjedestrammere/skinner, antagelig pga dårlig vedlikehold og at de var konstruert for en 750.

Ellers er alle CB1100F 83-modeller, og følgelig lav årsavgift fra i år. Er den registrert seinere, må man skaffe et skriv fra importør (evt forhandler?) om at det er en 83-modell, gå på biltilsynet og få de til å legge det inn i kommentarfeltet i Autosys, og deretter søke Toll og avgift om refusjon. Det har man krav på.
Sist redigert av Kjellrf den 10 mai 2013, 23:30, redigert 1 gang totalt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av gsx750_80 »

Jompa skrev:Har absolutt interresse, men sørgelig lite å bidra med.
Om du lager en tråd a'la dr greves vf-tråd kan æ love deg minst en fast leser, meg.
Tja, det kan jeg vurdere.. Skal ta en titt på hva Dr. Greve bedriver..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av gsx750_80 »

jhn skrev:Litt forvirret her ... i dag også, men en Bol D'Or ... er det CB eller VF?
Hadde CB i tankene, men VF er jo flotte sykler som deler merkelappen..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av gsx750_80 »

Kjellrf skrev:Har jo litt å skrive om CB1100F, eller Super Bol D'or som den het ( også kalt super wobbledor).
Bol D'or navnet kom med CB900F i 79, til ære for endurance løpene og syklene som ble brukt der.
At VF1000F2 også fikk navnet Bol D'or i 85, bør forbigåes med stillhet....

Wobblingen kan henledes på endel ting, hovedskylda fikk gummiopphengt motor, CB900F hadde stivt montert motor fram til 82. Noen tok ut gummiopphenga, og monterte noe stivt der isteden. Gir litt mer vibrasjoner. Styrelageret kan med fordel byttes til koniske (kulelager originalt), da blir kontaktflaten mellom forstilling og ramme større. Det har også vært svake/romslige toleranser på svingarmsbolt og tilhørende lager. De originale bakdemperne kan gjerne byttes til noen stivere, som på alle sykler dengang. Sideveskesett kunne også gjøre de glade i å wobble.
Husk også riktig/rikelig lufttrykk, 36 Psi foran og 42 bak (2,5/2.9 bar).

Ellers var det store problemet starterclutsjen, som opprinnelig var dimensjonert for en 750, og fikk tøffe arbeidsforhold på 1100'en. For å få minst mulig problem, bruk alltid Yuasa-batterier av originaltypen, YB14L-A2, da de gir 30% høyere startstrøm enn konkurrentenes tilsvarende batterier.

De er kjent for å like litt bensin, og de tåler dårlig å kjøre på lavt turtall, da soter de igjen. Ideelt turtall 5-7000 rpm... Coilene kan være ett svakt punkt, anbefaler å kjøre på tennplugger uten resistor (R-plugg), da R-pluggene ryker lettere.
Var også noe tull med kamkjedestrammere/skinner, antagelig pga dårlig vedlikehold.

Ellers er alle CB1100F 83-modeller, og følgelig lav årsavgift fra i år. Er den registrert seinere, må man skaffe et skriv fra importør (evt forhandler?) om at det er en 83-modell, gå på biltilsynet og få de til å legge det inn i kommentarfeltet i Autosys, og deretter søke Toll og avgift om refusjon. Det har man krav på.
Takk for ytterligere input. Starterclutsjen er muligens dårlig, da starter spinner, men ikke går i "inngrep", innimellom.
Styrelager tror jeg og er dårlig, siden jeg hører klikkelyd ved bruk av håndbrems..
Skal merke meg det andre du nevner og..
Jeg har nettopp sendt toll- og avgiftsdirektoratet spørsmål om jeg kan få omreg. på linje med andre veteraner. Salgsmelding ble postlagt i går..
Den forrige CB 1100 F jeg hadde i '88-'89 var tørst, ja. 0.9 liter / mil på "blandet grisekjøring" og rundt 0.67 l/mil på
130 - 150 km/t (?) på Autobahn mm. Glad i olje og, min benyttet kanskje 2.5-3 liter på 5500 kilometer europatur i til dels
eleverte hastigheter. Uten kåpe var det slitsomt med lengre tids kjøring i hastigheter over 130 km/t. Tror halsen ble noen cm
tjukkere i omkrets i løpet av sommeren.. ;-)
Angående soting så har jeg hørt at det i noen tilfeller blir verre med etanolholdig bensin. Så,jeg vil satse på 98 tror jeg, siden det
er mindre etanol (0 %), såvidt jeg vet.
Thanks again!
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av gsx750_80 »

Kjellrf skrev:Har jo litt å skrive om CB1100F, eller Super Bol D'or som den het ( også kalt super wobbledor).
...

Ellers er alle CB1100F 83-modeller, og følgelig lav årsavgift fra i år. Er den registrert seinere, må man skaffe et skriv fra importør (evt forhandler?) om at det er en 83-modell, gå på biltilsynet og få de til å legge det inn i kommentarfeltet i Autosys, og deretter søke Toll og avgift om refusjon. Det har man krav på.
Jeg ringte Kellox, og snakket med en som mente at jeg burde sende han elektronisk kopi av vognkort, så kunne han dokumentere at CB 1100'en
var produsert i '83. So far, so good.

Men; når jeg deretter snakket med den lokale trafikkstasjonen ga de uttrykk for liten tro på å få registrert CB 1100 F reg. første gang i '85 som veteran (nå).
Siden første registrering skjedde i 1985 mente de at jeg måtet vente, men virket ikke 100 % sikre, siden de sa at jeg evt kunne forsøke å søke..

Det ble bla vist til folk som hadde forsøkt noe liknende med campingvogn (!), men ikke nådd fram.

Og så var det noe med et skille i 1962.
Oppkonstruert eksempel: Jeg forstod det slik at feks en 1960-modell registrert først gang i 1985 ville kunne gå som veteran fra og med i år, om man forsøkte.
Men altså ikke CB 1100 F, fra 1983..

Jeg vil i alle fall forsøke å undersøke litt mer..
mvh

-gsx750_80

perhjalmar
Innlegg: 31
Registrert: 20 feb 2012, 16:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA
Bosted: Svelvik

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av perhjalmar »

Gratulerer med en "ny" sykkel, hadde en diskusjon med Drammen trafikkstasjon. Har en svensk impotert CB1100R, de ble produsert fra 81-83, men min ble registrert i 84. Han jeg traff var påståelig og ville gå ut fra registreringsdato, jeg var påståelig også, han pratet med andre som sa at jeg hadde rett. Det var rart du måtte sende inn vognkortet til Kellox, de har lagt ut underskrevne papier på nett som viser at CB1100F kun ble produsert i 83. Trafikkstasjonen ville ha papirene orginalt, men jeg mente det holdt med kopiene. Fant de på Honda VF klubbens sider. Du burde melde deg inn i Classik Honda Club, det kan ta tid med å få veteranforsikring. Det ble solgt mange overliggere i Norge, noen var påmontert kåper også. Annet navn på Superbol,dor var supertilbud.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av DrGreve »

Honda har ett ganske logisk oppbygget ramme og motornummersystem og får du bekreftelse fra Kellox på at det nummeret som står på rammen og samsvarer med vognkortet ikke kan være noe annet enn en 83 modell, så skal veivesenet slite med å nekte deg veteranstatus i år.
Slik jeg har forstått det på blant annet informasjon lagt ut på http://www.honda-v4.com/sabmag/phpBB2/index.php" onclick="window.open(this.href);return false; så er det produksjonsår som gjelder.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av Kjellrf »

Det er Stortinget som har bestemt at kjøretøy som er 30 år eller eldre, skal ha lav årsavgift. Dette avhenger altså av alderen til kjøretøyet, ikke når den er registrert. Og Trafikkstasjonen har plikt til å følge stortingets bestemmelser, så lenge alderen kan dokumenteres.
Søker man toll og avgift, kan man få avslag første gangen (det gjorde jeg), tydelig at da er det vanlige saksbehandlere/byråkrater som avgjør. Ved anke er det juristene som avgjør, de kan reglene bedre.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av gsx750_80 »

Kjellrf skrev:Det er Stortinget som har bestemt at kjøretøy som er 30 år eller eldre, skal ha lav årsavgift. Dette avhenger altså av alderen til kjøretøyet, ikke når den er registrert. Og Trafikkstasjonen har plikt til å følge stortingets bestemmelser, så lenge alderen kan dokumenteres.
Søker man toll og avgift, kan man få avslag første gangen (det gjorde jeg), tydelig at da er det vanlige saksbehandlere/byråkrater som avgjør. Ved anke er det juristene som avgjør, de kan reglene bedre.
Jeg håper perhjalmar, DrGreve og Kjellrf har rett i sin konklusjon. I alle fall kan http://www.toll.no" onclick="window.open(this.href);return false; tyde på det.

http://www.toll.no" onclick="window.open(this.href);return false; , nærmere bestemt http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=196391" onclick="window.open(this.href);return false; står det:

"Veteranbiler og veteranmotorsykler er bil/motorsykkel som er produsert for mer enn 30 år siden. "

"Produsert" er uthevet i fete typer på tollvesenets webside..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av Kjellrf »

gsx750_80 skrev:
Kjellrf skrev:Det er Stortinget som har bestemt at kjøretøy som er 30 år eller eldre, skal ha lav årsavgift. Dette avhenger altså av alderen til kjøretøyet, ikke når den er registrert. Og Trafikkstasjonen har plikt til å følge stortingets bestemmelser, så lenge alderen kan dokumenteres.
Søker man toll og avgift, kan man få avslag første gangen (det gjorde jeg), tydelig at da er det vanlige saksbehandlere/byråkrater som avgjør. Ved anke er det juristene som avgjør, de kan reglene bedre.
Jeg håper perhjalmar, DrGreve og Kjellrf har rett i sin konklusjon. I alle fall kan http://www.toll.no" onclick="window.open(this.href);return false; tyde på det.

http://www.toll.no" onclick="window.open(this.href);return false; , nærmere bestemt http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=196391" onclick="window.open(this.href);return false; står det:

"Veteranbiler og veteranmotorsykler er bil/motorsykkel som er produsert for mer enn 30 år siden. "

"Produsert" er uthevet i fete typer på tollvesenets webside..
Jeg veit jeg har rett, har vedtaket på min anke i en perm her :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av EasyRider »

Jeg trodde når biltilsynet/tollvesenet skulle godkjenne og avgiftberegne en motorsykkel så gikk de etter årstallet sykkelen var registert første gang.
Dette var nytt for meg at du kan søke om å få godkjent produksjonsåret. :thumleft :-k Men gjelder det bare sykkler som aldri har vært registert?
Z 550 jeg har er en 82 modell, men skiltet først i 83 (Sverige) så forventer vel at de bruker året 83 som utangspunkt?
Skal godkjenne den denne måneden. Håper det går smertefritt. :-)å
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av SuperMorten »

EasyRider skrev:Jeg trodde når biltilsynet/tollvesenet skulle godkjenne og avgiftberegne en motorsykkel så gikk de etter årstallet sykkelen var registert første gang.
Dette var nytt for meg at du kan søke om å få godkjent produksjonsåret. :thumleft :-k Men gjelder det bare sykkler som aldri har vært registert?
Z 550 jeg har er en 82 modell, men skiltet først i 83 (Sverige) så forventer vel at de bruker året 83 som utangspunkt?
Skal godkjenne den denne måneden. Håper det går smertefritt. :-)å
Tror det er forskjellige regler her. For når det gjelder veteran er det førstegangs registrering som gjelder. Skal du f.eks sette inn seter i en vare bil, er det førstegang reg i Norge som gjelder.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av Kjellrf »

30 års regelen, altså veteranregelen, går etter når sykkelen er produsert, ikke når den er registrert.
Men biltilsyn og tollvesen vil gå etter førstegangsregistrering, så lenge annen dokumentasjon ikke finns. Og selv med dokumentasjon kan de være litt trasige.

Hvis du vil ha skilt av gamle typen (tjukk aluminium), er det første gangs registrering som gjelder...

For ombygging av varebil gjelder andre regler.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av DrGreve »

Kom over en annonse som kanskje kan være av interesse for de med Bol`dorsykler.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Kapa ... m?ca=2&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Og ett veskesett med monteringbraketter.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Denf ... m?ca=2&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

HaakonJarl
Innlegg: 15
Registrert: 09 mai 2013, 10:52
Motorsykkelen din: Honda CB 1100 F - 1983

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av HaakonJarl »

Helt supert med denne tråden. Gøy å se at også andre er begeistret for disse syklene. :thumleft

Jeg er i ferd med å bli eier av disse flotte syklene. Min kommer med toget i morgen og jeg klarer nesten ikke vente med å bryte den ut av MC-pallen!
\:D/

Ettersom den eneste erfaringen jeg har med denne sykkelen hittil er en grov avstandsforelskelse, er jeg mildt sagt spent. Håper på gromlyden.
:redface

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Bosted: Melhus

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av omaas »

HaakonJarl skrev:Helt supert med denne tråden. Gøy å se at også andre er begeistret for disse syklene. :thumleft

Jeg er i ferd med å bli eier av disse flotte syklene. Min kommer med toget i morgen og jeg klarer nesten ikke vente med å bryte den ut av MC-pallen!
\:D/

Ettersom den eneste erfaringen jeg har med denne sykkelen hittil er en grov avstandsforelskelse, er jeg mildt sagt spent. Håper på gromlyden.
:redface
Gratulerer med sykkel :thumleft
Bilder kommer? :yeyeye
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

HaakonJarl
Innlegg: 15
Registrert: 09 mai 2013, 10:52
Motorsykkelen din: Honda CB 1100 F - 1983

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av HaakonJarl »

Tusen takk! :jada:

Jeg fikk hentet sykkelen i dag, begynner såvidt å bli kjent med den. Fylte nettopp på ny olje i sted. :prf

Bilder kommer etterhvert, for jeg har ikke fått vasket og polert gliset enda!
:roll

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av DrGreve »

HaakonJarl skrev:Tusen takk! :jada:

Jeg fikk hentet sykkelen i dag, begynner såvidt å bli kjent med den. Fylte nettopp på ny olje i sted. :prf

Bilder kommer etterhvert, for jeg har ikke fått vasket og polert gliset enda!
:roll
Gleder meg til bilder :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

l-k-p
Innlegg: 169
Registrert: 01 apr 2009, 20:56
Motorsykkelen din: Flere

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av l-k-p »

:D Gratulerer og lykke til. Har selv en cb 900f -81. Og den har fungert kjempebra i alle år. Idag 78 000 km. Men, det er ikke, som å kjøre en moderne mc. Den er en meget god veteran. Dessuten er deler lett tilgjengelig. Mvh. Lars

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av gsx750_80 »

Kjellrf skrev:
gsx750_80 skrev:
Kjellrf skrev:Det er Stortinget som har bestemt at kjøretøy som er 30 år eller eldre, skal ha lav årsavgift. Dette avhenger altså av alderen til kjøretøyet, ikke når den er registrert. Og Trafikkstasjonen har plikt til å følge stortingets bestemmelser, så lenge alderen kan dokumenteres.
Søker man toll og avgift, kan man få avslag første gangen (det gjorde jeg), tydelig at da er det vanlige saksbehandlere/byråkrater som avgjør. Ved anke er det juristene som avgjør, de kan reglene bedre.
Jeg håper perhjalmar, DrGreve og Kjellrf har rett i sin konklusjon. I alle fall kan http://www.toll.no" onclick="window.open(this.href);return false; tyde på det.

http://www.toll.no" onclick="window.open(this.href);return false; , nærmere bestemt http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=196391" onclick="window.open(this.href);return false; står det:

"Veteranbiler og veteranmotorsykler er bil/motorsykkel som er produsert for mer enn 30 år siden. "

"Produsert" er uthevet i fete typer på tollvesenets webside..
Jeg veit jeg har rett, har vedtaket på min anke i en perm her :)
I dag har jeg fått epost fra Kellox, som sier klart og tydelig at samtlige CB 1100 F
("Super Bol D'Or") er produsert i 1983.
I tillegg fikk jeg tilsendt et dokument som sier at samtlige SC11 med rammenummer
som starter fra 2000000 er produsert i 1983.
Sammenholdt med mitt vognkort dokumenterer dette at sykkelen er produsert i 1983,
og dermed har krav på veteranstatus fra og med 2013.

Vegvesenet undersøker om de kan foreta seg noe i forhold til denne sykkelens status
før jeg sender en henvendelse til "toll.no" .
Konsekvensene av ikke å få sykkelen klassifisert som veteran til riktig tid koster jo penger,
hva gjelder årsavgift, omregistrering og i form av dyrere forsikring.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av Kjellrf »

Tror jeg skreiv det før, men andre har fått Trafikkstasjonen til å legge inn "produsert i 1983(riktig år)" i kommentarfeltet, da vil Toll & avgift tilbakebetale/frita for årsavgift. Men det er ingen kolonne for produksjonsår i registeret, så dette må gjøres manuelt. Og er den reg. i 85, er jeg usikker på hvordan de løser det.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

HaakonJarl
Innlegg: 15
Registrert: 09 mai 2013, 10:52
Motorsykkelen din: Honda CB 1100 F - 1983

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av HaakonJarl »

l-k-p skrev::D Gratulerer og lykke til. Har selv en cb 900f -81. Og den har fungert kjempebra i alle år. Idag 78 000 km. Men, det er ikke, som å kjøre en moderne mc. Den er en meget god veteran. Dessuten er deler lett tilgjengelig. Mvh. Lars
Så absolutt noe annet enn en nyere MC, dog var jeg vel inneforstått med sykkelens alder. Heldigvis. Jeg håper det ligger mang en langtur igjen i den motoren. Telleren rundet nettopp 46.000km (om den stemmer). Fornøyd med 1.000km på to-tre uker. :prf
Kløtsjen krever noe mer enn bare pekefingeren... :sk? Flott balansepunkt og igrunn veldig "lettkjørt" for nærmere 270kg tørrvekt. :P :p
Styredemperen sammen med noe nyere bakdempere gjør wobbled'Oren min ganske så medgjørlig. :-#

Jeg jukser litt med ett bilde fra salgsannonsen; når båten er på vannet kommer det noen nypolerte bilder av gliset. :redface :roll

Har noen av dere erfaringer med kjøp (brukt som nytt) og montering av bagasjebærer/-e og kofferter?? Samboeren min fikk seg full kjøredress før helga, men å bruke henne som pakkesel er en nokså dårlig løsning har vi begge skjønt. :-k Jeg prøvde å finne salgsannonsen fra blocket.se uten særlig hell. Mest sannsynlig solgt regner jeg med.


*Klarer ikke siden å nedskalere for store bilder?*
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av HaakonJarl den 27 mai 2013, 18:04, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av DrGreve »

Flott fargekombo.
Jeg stror du skal få slite med å finne ett monteringssett som er laget eksklusift for den modellen men det finnes universiale sett å få kjøpt hvor du setter festene hvor det passer best på sykkelen. Du må også kjøpe wingrack i tillegg og selvfølgelig vesker..
Jeg kan legge ut bilder i løpet av dagen for å illustrere hvordan jeg har gjort det med ett universalsett.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av Kjellrf »

Hepco & Becker lager ett brett spesielt til den modellen, men du må nok regne med bestillingstid. H & B er det eneste brettet jeg ville montert, fordi det har en egen "ramme" i stål, noe som gjør det svært stabilt (testet i 200+ på Autobahn på andre sykler...). Dette i motsetning til de fleste andre typer, som har ett brett + monteringssett til den enkelte sykkel. H & B produserte Krauservesker for Krauser før, og eldre Krauser-vesker passer på dette brettet. Mer stabilt = mindre fare for wobbel.

Link:
http://neu.hepco-becker.de/Montageanlei ... 5.0001.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


H & B blir importert til Norge av SPS (Spare Part Service), som er en grossist. De fleste mc-butikker i Norge selger varer derfra.

I 85 solgte Kellox Nonfang-veskesett med i en pakkepris, de har jeg hørt litt ymse om, når det gjelder wobbling.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av DrGreve »

Satt faktisk og tenkte på H&B etter at jeg så en CB Bol`dor på mobile.de med Givirack. Så direkte stygt ut etter min mening :)
http://suchen.mobile.de/motorrad-insera ... res=EXPORT" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar