Kosthold og Treningstråden

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av ega16 »

Får gjenta meg selv igjen da, inn med teskje. Som nevnt tidligere, høyde, vekt, alder, kjønn, muskelmasse og aktivitet er det som primært bestemmer forbenning og JA klart dette varierer fra person til person. Det er jo derfor man må tilpasse trening og kosthold! Men det er ikke umulig verken å gå ned eller opp i vekt (med minder man lider av noen alvorlige sykdommer) De aller aller fleste som klager over dette er rett og slett for late og legger ikke nok arbeid i det.

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Hjernen »

Kjenner jeg blir litt varm her....

Jeg er straks 40, 177 cm lav og har de siste 15 ÅRA veid mellom 59 og 61 kg... (Sliti med dette i like mange år mentalt)
Bruker str 44-46, en fritidsbukse jeg har er str 16 år!! OG DEN PASSER LIK BRA ETTER SNART 16 ÅR!!

Litt om fam:
Broren min er ca 10 cm høyere enn meg, 5 år yngre og veier ca 85!!
Min mor er 165 og veier ca 60 (like mye som alder),
fatter er ca 180 og veier 92 kg ( 63 år)...

Tror nok arv og gener spiller masse inn i min familie ja!!
Det ligger nok mere der enn det de såkalte kostholds og ærnæringseksperter vet tror jeg!!

Dessverre så går det vel fremdeles ikke ann å måle hvor masse/høy forbrenning et menneske har?

Jeg kan spise ca 1-2 kg kjøtt hver dag i jula og ikke legge på meg mer enn snaue 0.5 kg på tre dager, er
ikke det da høy forbrenning??
Kan finne på å kjøre de 700 meterne til butikken for et brød jeg...

Løsning for å øke kroppsvekt med 5-10 KG ØNSKES SNAREST!!!

EDIT: et par skriveleif der... :prf
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Carpa »

LordShaft skrev:Neida, de løser langt ifra alle. Men føler folk har for høyt fokus på at det er noe medisinsk feil med dem. Da er det så mye lettere å finne på unnskyldninger for seg selv. Mens det virkelige faktum er at det er marginalt med folk som har sjukdommer som påvirker dette.

Så av prinsipp mener jeg alle bør fokusere på det som faktisk er saken og det største problemet. Latskap og for lite aktivitet!

Hvordan vet du at du hadde lagt på deg mer enn 1 kilo? 1 kcal er 1 kcal, uansett hvilken farge eller størrelse du er.
Hvordan din kropp forbrenner energi er avhengig av mange faktorer.
Har du aldri gått ned i vekt når du er syk kan vitne om at du har lav muskelmasse.

Hvis alle mennesker er forskjellig, men prinsippene er fortsatt helt lik for oss alle.
Det skal ikke veldig mye utskeielser til før jeg legger på meg en kilo, det er fort gjort f.eks i julen med mye god mat og godterier.
I dag har jeg lav muskelmasse av forskjellige årsaker men jobber med saken. Jeg har stort sett alltid trent og vært i god form men fortsatt ikke gått ned i vekt ved sykdom.

Åja, det finnes så utrolig mange som finner på unnskyldninger for å slippe den harde jobben med å trene og for å kunne spise det de måtte ønske. Derfor selges det slankepiller og all slags rare slankedietter som ALDRI virker og det finnes "treningsapparater" man kan bruke liggende i sofaen fordi mange vil ikke innse at det er hardt arbeid å ha en veltrent og slank kropp.
Det eneste resultatet som oppnås er en feit lommebok hos den luringen som har kommet opp med konseptet slankekaffe, natrondiett og gud veit hva.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av ega16 »

Hjernen skrev:Kjenner jeg blir litt varm her....

Jeg er straks 40, 177 cm lav og har de siste 15 ÅRA veid mellom 59 og 61 kg... (Sliti med dette i like mange år mentalt)
Bruker str 44-46, en fritidsbukse jeg har er str 16 år!! OG DEN PASSER LIK BRA ETTER SNART 16 ÅR!!

Litt om fam:
Broren min er ca 10 cm høyere enn meg, 5 år yngre og veier ca 85!!
Min mor er 165 og veier ca 60 (like mye som alder),
fatter er ca 180 og veier 92 kg ( 63 år)...

Tror nok arv og gener spiller masse inn i min familie ja!!
Det ligger nok mere der enn det de såkalte kostholds og ærnæringseksperter vet tror jeg!!

Dessverre så går det vel fremdeles ikke ann å måle hvor masse/hør forbrenning et menneske har?

Jeg kan spise ca 1-2 kg kjøtt hver dag i jula og ikke legge på meg mer enn snaue 0.5 kg på tre dager, er
ikke det da høy forbrenning??
Kan finne på å kjøre de 700 meterne til butikken for et brød jeg...

Løsning for å øke kroppsvekt med 5-10 KG ØNSKES SNAREST!!!
Joda det finnes, metabolsk kammer.

Løsning:
Regn ut sånn ca hva kaloriforbruket ditt ligger på (http://www.iform.no/pub/art.php?id=444#.UWsU5Cusjxg" onclick="window.open(this.href);return false;)
Begynn med styrketrening (start med et fullkropps program f.eks 3 ganger i uken)
Tell antall kalorier du får i deg hver eneste dag, og sørg for at du ligger på ca 500kcal over vedlikehold)
Ta diverse mål på kroppen og vei deg en dag i uken (vekten kan fort variere 1-2kg pga tarmer/mage og glykogen lager)
Raser du fortsatt ned i vekt så kan du legge på 500kcal til.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av LordShaft »

Hjernen skrev:Kjenner jeg blir litt varm her....

Jeg er straks 40, 177 cm lav og har de siste 15 ÅRA veid mellom 59 og 61 kg... (Sliti med dette i like mange år mentalt)
Bruker str 44-46, en fritidsbukse jeg har er str 16 år!! OG DEN PASSER LIK BRA ETTER SNART 16 ÅR!!

Litt om fam:
Broren min er ca 10 cm høyere enn meg, 5 år yngre og veier ca 85!!
Min mor er 165 og veier ca 60 (like mye som alder),
fatter er ca 180 og veier 92 kg ( 63 år)...

Tror nok arv og gener spiller masse inn i min familie ja!!
Det ligger nok mere der enn det de såkalte kostholds og ærnæringseksperter vet tror jeg!!

Dessverre så går det vel fremdeles ikke ann å måle hvor masse/høy forbrenning et menneske har?

Jeg kan spise ca 1-2 kg kjøtt hver dag i jula og ikke legge på meg mer enn snaue 0.5 kg på tre dager, er
ikke det da høy forbrenning??
Kan finne på å kjøre de 700 meterne til butikken for et brød jeg...

Løsning for å øke kroppsvekt med 5-10 KG ØNSKES SNAREST!!!

EDIT: et par skriveleif der... :prf
jeg syns det er kanon at du blir engasjert :thumleft
Du nevner at du tror arv og gener spiller en stor rolle. Jeg tror at arv i form av vaner er mye større her en nødvendigvis genene.

Det går an å kalkulere hvor høy hvileforbrenningen din er basert på forskjellige parameter.
Men for å hjelpe deg å gå opp i vekt, må du sette deg ned med noen som har greie på dette. Finne ut hvor mye du faktisk spiser i løpet av en dag. Hvor mye du trener/er i bevegelse. Hvor mange kcal du bør ligge på. Hvor mye hvile du bør ha osv osv.

Du skriver også du kan spise 2 kilo kjøtt i julen uten å legge på deg nevneverdig. Nei dette behøver ikke å ha noe med forbrenningen din å gjøre! :thumleft

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av ega16 »

Carpa skrev:Det skal ikke veldig mye utskeielser til før jeg legger på meg en kilo, det er fort gjort f.eks i julen med mye god mat og godterier.
I dag har jeg lav muskelmasse av forskjellige årsaker men jobber med saken. Jeg har stort sett alltid trent og vært i god form men fortsatt ikke gått ned i vekt ved sykdom.
Og jeg regner med at du måler fettprosenten din ukentlig så du er 100% sikker på at denne kiloen er rent fett eller? :)

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Hjernen »

ega16 skrev:
Hjernen skrev:Kjenner jeg blir litt varm her....

Jeg er straks 40, 177 cm lav og har de siste 15 ÅRA veid mellom 59 og 61 kg... (Sliti med dette i like mange år mentalt)
Bruker str 44-46, en fritidsbukse jeg har er str 16 år!! OG DEN PASSER LIK BRA ETTER SNART 16 ÅR!!

Litt om fam:
Broren min er ca 10 cm høyere enn meg, 5 år yngre og veier ca 85!!
Min mor er 165 og veier ca 60 (like mye som alder),
fatter er ca 180 og veier 92 kg ( 63 år)...

Tror nok arv og gener spiller masse inn i min familie ja!!
Det ligger nok mere der enn det de såkalte kostholds og ærnæringseksperter vet tror jeg!!

Dessverre så går det vel fremdeles ikke ann å måle hvor masse/hør forbrenning et menneske har?

Jeg kan spise ca 1-2 kg kjøtt hver dag i jula og ikke legge på meg mer enn snaue 0.5 kg på tre dager, er
ikke det da høy forbrenning??
Kan finne på å kjøre de 700 meterne til butikken for et brød jeg...

Løsning for å øke kroppsvekt med 5-10 KG ØNSKES SNAREST!!!
Joda det finnes, metabolsk kammer.

Løsning:
Regn ut sånn ca hva kaloriforbruket ditt ligger på (http://www.iform.no/pub/art.php?id=444#.UWsU5Cusjxg" onclick="window.open(this.href);return false;)
Begynn med styrketrening (start med et fullkropps program f.eks 3 ganger i uken)
Tell antall kalorier du får i deg hver eneste dag, og sørg for at du ligger på ca 500kcal over vedlikehold)
Ta diverse mål på kroppen og vei deg en dag i uken (vekten kan fort variere 1-2kg pga tarmer/mage og glykogen lager)
Raser du fortsatt ned i vekt så kan du legge på 500kcal til.
Glemte vel å si at jeg har prøvd bortimot ALT inkl trening og kosttilskudd (pulver og ALT av treningsmat) !!
LordShaft skrev:
Hjernen skrev:Kjenner jeg blir litt varm her....

Jeg er straks 40, 177 cm lav og har de siste 15 ÅRA veid mellom 59 og 61 kg... (Sliti med dette i like mange år mentalt)
Bruker str 44-46, en fritidsbukse jeg har er str 16 år!! OG DEN PASSER LIK BRA ETTER SNART 16 ÅR!!

Litt om fam:
Broren min er ca 10 cm høyere enn meg, 5 år yngre og veier ca 85!!
Min mor er 165 og veier ca 60 (like mye som alder),
fatter er ca 180 og veier 92 kg ( 63 år)...

Tror nok arv og gener spiller masse inn i min familie ja!!
Det ligger nok mere der enn det de såkalte kostholds og ærnæringseksperter vet tror jeg!!

Dessverre så går det vel fremdeles ikke ann å måle hvor masse/høy forbrenning et menneske har?

Jeg kan spise ca 1-2 kg kjøtt hver dag i jula og ikke legge på meg mer enn snaue 0.5 kg på tre dager, er
ikke det da høy forbrenning??
Kan finne på å kjøre de 700 meterne til butikken for et brød jeg...

Løsning for å øke kroppsvekt med 5-10 KG ØNSKES SNAREST!!!

EDIT: et par skriveleif der... :prf
jeg syns det er kanon at du blir engasjert :thumleft
Du nevner at du tror arv og gener spiller en stor rolle. Jeg tror at arv i form av vaner er mye større her en nødvendigvis genene.

Det går an å kalkulere hvor høy hvileforbrenningen din er basert på forskjellige parameter.
Men for å hjelpe deg å gå opp i vekt, må du sette deg ned med noen som har greie på dette. Finne ut hvor mye du faktisk spiser i løpet av en dag. Hvor mye du trener/er i bevegelse. Hvor mange kcal du bør ligge på. Hvor mye hvile du bør ha osv osv.

Du skriver også du kan spise 2 kilo kjøtt HVER DAG!! i julen uten å legge på deg nevneverdig. Nei dette behøver ikke å ha noe med forbrenningen din å gjøre! :thumleft

@Carpa:
Sofa trening??

Bilde


Kom på denne energiske karen fra Tv-shop for noen år siden...

Bilde

[video]http://www.youtube.com/watch?v=tuPdTmS2j_o[/video]


:lol :lol
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av LordShaft »

treningsmat? pulver?

Hva er definisjonen din av treningsmat?
Pulver? Tenker du da på kosttilskudd? hvilket? hvordan? i hvilken forbindelse har du tatt dette? Hvor mange gram? har du tatt dette la med mat? i stede for mat?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:
jhn skrev: Det du sier her er også min erfaring ... jeg har alltid vært på grensen til det jeg mener er litt for tynn, men egentlig ok ... men etter 3-4 uker i sykeseng gikk jeg ned 10 kg ... dette jobbet jeg i 10 år med å få på plass igjen.
Det er langt i fra enkelt.

(Jeg har kanskje klart det nå ... problemet er nå at alle de 10 kiloene har samlet seg rundt et lite punkt i nærheten av navelen :sk? )
Hvis jeg får lov å spørre, hva gjorde du i disse 10 årene for å få det på plass igjen?

De fleste jeg prater med får helt sjokk når de hører hva som faktisk må til i enkelte tilfeller.
Det er jo umulig å spise så mye mat. Eller det er jo umulig å trene så mye osv osv.
Javisst får du det.
Først og fremst spiste jeg så mye jeg klarte ... omtrent.
Så prøvde jeg å trene en del men pga en del smerter rundt omkring i kroppen, og noen delvis lammelser i en arm og en fot, var det vanskelig å finne rette treningen.
Disse plagene er blitt mye bedre de siste par åra ..merkelig nok :prf
Jeg var annenhvert år 4 uker på et helsesport/opptreningsenter hvor de har stor kompetanse på kosthold mtp både på slanking og vektøkning, og opptrening av folk med div handikap. Men vekta var fortvilende stabil.
Det siste året har jeg vært mere passiv ... og vektøkninga kom, men med ei litt dårlig fordeling kan vi si :knegg
Det har kanskje også sammenheng med alder ... jeg er jo etterhvert kommet i en alder hvor slike ting har en tendens til å skje.
Men jeg har (selvfølgelig) en plan om å begynne å trimme litt igjen, ta fram den utskjelte sykkelen og kanskje padle litt også

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Carpa »

ega16 skrev:
Carpa skrev:Det skal ikke veldig mye utskeielser til før jeg legger på meg en kilo, det er fort gjort f.eks i julen med mye god mat og godterier.
I dag har jeg lav muskelmasse av forskjellige årsaker men jobber med saken. Jeg har stort sett alltid trent og vært i god form men fortsatt ikke gått ned i vekt ved sykdom.
Og jeg regner med at du måler fettprosenten din ukentlig så du er 100% sikker på at denne kiloen er rent fett eller? :)
Jeg måler aldri fettprosenten min og hvordan skal man klare på egenhånd å se forskjell på fett, muskler eller for mye vann i kroppen?

Jeg har et sunt syn på vekt og kosthold og jeg vet hva som er min trivselsvekt, kommer jeg over den så justerer jeg selv. Så om jeg har skeiet ekstra ut i julen og kjenner at jeg har lagt på meg så skjerper jeg inn på kosten.

Det er slett ikke sunt å fly på vekten hver uke, ei heller å måle bmi og fettprosent. Man må skape seg et naturlig forhold til sunn mat og legge opp til en livsstil som gjør at dette sklir av seg selv uten at man skal tenke og gruble for mye over det. Da får man fort et sykelig forhold til mat.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av ega16 »

Hjernen skrev:Glemte vel å si at jeg har prøvd bortimot ALT inkl trening og kosttilskudd (pulver og ALT av treningsmat) !!
Da har du ikke prøvd hardt nok. Hva lå det daglige kaloriinntaket ditt på og hvor mange gram proteiner?

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Hjernen »

LordShaft skrev:treningsmat? pulver?

Hva er definisjonen din av treningsmat?
Pulver? Tenker du da på kosttilskudd? hvilket? hvordan? i hvilken forbindelse har du tatt dette? Hvor mange gram? har du tatt dette la med mat? i stede for mat?
Proteinrik mat ( + shaker), karborik og fattig (mat og shaker) både med og uten trening (bygge opp fett og muskelmasse)
Masse vann, sunn mat, feit mat, feil mat +++
Det meste av dietter (Riks og Roede) også kombinert med trening...

Til slutt gav jeg faen og spiser akkurat det jeg vil, når jeg vil og har ikke andre valg enn å være fornøyd med å være en smurf!!

Har tom vært hos hjernenkrymper for komme til den sluttningen at det jeg holdt på med ville ødelegge meg før eller siden!!

Så jeg har i hvertfall papirer på at jeg ikke har vært (og kanskje er) helt normal... :lol

NATTA!! (jobb kl 0600) :vs
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av SuperMorten »

LordShaft skrev:Neida, de løser langt ifra alle. Men føler folk har for høyt fokus på at det er noe medisinsk feil med dem. Da er det så mye lettere å finne på unnskyldninger for seg selv. Mens det virkelige faktum er at det er marginalt med folk som har sjukdommer som påvirker dette.

Så av prinsipp mener jeg alle bør fokusere på det som faktisk er saken og det største problemet. Latskap og for lite aktivitet!

Hvordan vet du at du hadde lagt på deg mer enn 1 kilo? 1 kcal er 1 kcal, uansett hvilken farge eller størrelse du er.
Hvordan din kropp forbrenner energi er avhengig av mange faktorer.
Har du aldri gått ned i vekt når du er syk kan vitne om at du har lav muskelmasse.

Hvis alle mennesker er forskjellig, men prinsippene er fortsatt helt lik for oss alle.
Jeg vil påstå at du vet ikke hva du snakker om. Jeg er 43 år, 194 høy, og har problemer med å komme meg over 76 kg. Jeg har ingen problemer med fysikken. Som tidligere "spesialist" i forsvaret, har jeg hatt hele norges medisinske ekspertise i ryggen, helt opp til olympiatoppen. Jeg hadde ved siste måling et lungevolum på 7, 8 liter, og en hvilepuls på 38 slag pr minutt. Jeg har en langdistanse kropp med andre ord. Allikevel har jeg ett eneste ønske, å legge på meg. I følge disse samme legene er ikke det alltid like enkelt da dette er GENETISK (arvelig) betinget. Kostholdet mitt er så riktig som mulig, dvs jeg har prøvd det meste. Jeg har til og med prøvd bodybuilding, men det funker bare ikke.

Men ditt syn er en utbredt misforståelse blant en del sånne helsestudio-moteløver. Jeg har hørt det mange ganger før, men det er veldig feil.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av Carpa »

Hjernen skrev:


@Carpa:
Sofa trening??

Bilde

:lol :lol

a pseudo-athlete; a person who mistakes going to the gym ~3 times a week as athleticism; a guy or girl who spends more time reading and buying sports related materials than training; someone who hogs the elliptical, treadmill or ab machine spending only 10 minute actually exercising.

Det er nok en del av disse pseudo atletene ja, og deriblant sikkert mange som lurer på hvorfor i all verden de ikke går ned i vekt eller får byttet ut vaskeballen med en six pack.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av LordShaft »

jhn skrev: Javisst får du det.
Først og fremst spiste jeg så mye jeg klarte ... omtrent.
Så prøvde jeg å trene en del men pga en del smerter rundt omkring i kroppen, og noen delvis lammelser i en arm og en fot, var det vanskelig å finne rette treningen.
Disse plagene er blitt mye bedre de siste par åra ..merkelig nok :prf
Jeg var annenhvert år 4 uker på et helsesport/opptreningsenter hvor de har stor kompetanse på kosthold mtp både på slanking og vektøkning, og opptrening av folk med div handikap. Men vekta var fortvilende stabil.
Det siste året har jeg vært mere passiv ... og vektøkninga kom, men med ei litt dårlig fordeling kan vi si :knegg
Det har kanskje også sammenheng med alder ... jeg er jo etterhvert kommet i en alder hvor slike ting har en tendens til å skje.
Men jeg har (selvfølgelig) en plan om å begynne å trimme litt igjen, ta fram den utskjelte sykkelen og kanskje padle litt også
Så mye du klarte? hadde du da noe oppsett du fulgte? i forhold til mengde proteiner, karbohydrater og fett. Og hvor mange kcal du skulle ligge på om dagen? Eller var det bare kjør i gapet, her skal det gaines :knegg
Jeg har enda ikke fått gleden av å jobbe eller trene med noen som har eller hatt redusert mobilitet i form av lammelser eller lignende, men jeg ser utfordringen dette gir. Men ingen ting er umulig. Det tar bare litt lengre tid.
Hva gjorde du mellom disse oppholdene du hadde på opptreningssenteret? Holdt du igang med trening? fortsatte du opplegget de hadde satt opp til deg?
Carpa skrev:
ega16 skrev:
Carpa skrev:Det skal ikke veldig mye utskeielser til før jeg legger på meg en kilo, det er fort gjort f.eks i julen med mye god mat og godterier.
I dag har jeg lav muskelmasse av forskjellige årsaker men jobber med saken. Jeg har stort sett alltid trent og vært i god form men fortsatt ikke gått ned i vekt ved sykdom.
Og jeg regner med at du måler fettprosenten din ukentlig så du er 100% sikker på at denne kiloen er rent fett eller? :)
Jeg måler aldri fettprosenten min og hvordan skal man klare på egenhånd å se forskjell på fett, muskler eller for mye vann i kroppen?

Jeg har et sunt syn på vekt og kosthold og jeg vet hva som er min trivselsvekt, kommer jeg over den så justerer jeg selv. Så om jeg har skeiet ekstra ut i julen og kjenner at jeg har lagt på meg så skjerper jeg inn på kosten.

Det er slett ikke sunt å fly på vekten hver uke, ei heller å måle bmi og fettprosent. Man må skape seg et naturlig forhold til sunn mat og legge opp til en livsstil som gjør at dette sklir av seg selv uten at man skal tenke og gruble for mye over det. Da får man fort et sykelig forhold til mat.
Karbohydrater binder en del vann i kroppen. Så spiser du sunt og holder deg lavt på karbohydrater er det fort å gå opp bare i vann hvis du skulle bryte dette mønsteret.
Har du lagt 7000 kcal i overskudd på en uke, kan det være sannsynlig at du er gått opp 1 kilo i fett. (1kg fett = 7000kcal ca)

For å vite helt nøyaktig hva du er gått opp i vekt, må en ta målinger, en må på vekten, og en må måle opp måltidene sine.

Det er veldig fort gjort å få et sykelig forhold til mat, vekt og trening. Men jeg har heller denne sykdommen en hva det motsatte kan gi meg. Selv om det er viktig å kose seg. Leve livet og ha det bra med en selv.
Likevell, skal en få resultater. MÅ en måle og gjøre forandringer. Noen store, noen små :-)

Svar