Er vel den hinna som gjør at vannet preller av...Carpa skrev:Hmm, legger ikke dette igjen en hinne på visiret?BikerSamen skrev:Bruker våtservietter ala baby wipes(Mild for huden, mild for hjelmen).MysteryShadow skrev:Vekker liv i en litt eldre tråd..
Tips til vask av det innebygde solvisiret på Shoei-hjelm?
Det tåler vel mindre enn det vanlige visiret?
Jeg er alt for glad i å kjøre med visiret åpent men med solvisiret nede... :-/
Er noen bugs og skit der nå, men har ikke turt å vaske det ennå
Starter med solvisiret, deretter visir og til slutt resten av hjelmen på utsiden.
Tørker over visirene med en sånn brille pussefille ting til slutt.
Innerfor vaskes i lunkent vann, og henges til tørk.
Vedlikehold av hjelm
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Vedlikehold av hjelm
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Vedlikehold av hjelm
Har kjørt en del med rain-x både på MC og på bil.
Det er helt genialt når det fungerer, men når hinna/filmen begynner å bli slitt.. Da er det skikkelig ræva.
På bil opplever jeg også at det gjør rutene "uklare" ved lavere hastigheter.
3-serien må jeg kjøre i ca 60km/t før ruta er tom for vann.
7-serien må jeg kjøre i ca 70km/t før ruta er tom for vann.
På MC er det lavere hastighet, for da kan jeg vri litt på hodet for at det hjelper på å få visiret fritt for vann. Men fremdeles, så blir det ellendighet når man har vasket bort x antall knuste innsekter. Noe man somregel oppdager når det begynner å regne og visiret blir utydelig.
Er ikke så rutinert at jeg har en fast vane med å påføre nytt lag med gjenve mellomrom.
Det er helt genialt når det fungerer, men når hinna/filmen begynner å bli slitt.. Da er det skikkelig ræva.
På bil opplever jeg også at det gjør rutene "uklare" ved lavere hastigheter.
3-serien må jeg kjøre i ca 60km/t før ruta er tom for vann.
7-serien må jeg kjøre i ca 70km/t før ruta er tom for vann.
På MC er det lavere hastighet, for da kan jeg vri litt på hodet for at det hjelper på å få visiret fritt for vann. Men fremdeles, så blir det ellendighet når man har vasket bort x antall knuste innsekter. Noe man somregel oppdager når det begynner å regne og visiret blir utydelig.
Er ikke så rutinert at jeg har en fast vane med å påføre nytt lag med gjenve mellomrom.

“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Vedlikehold av hjelm
Tenkte mer på en litt tåkete hinne....Kjellrf skrev:Er vel den hinna som gjør at vannet preller av...Carpa skrev:Hmm, legger ikke dette igjen en hinne på visiret?BikerSamen skrev:Bruker våtservietter ala baby wipes(Mild for huden, mild for hjelmen).MysteryShadow skrev:Vekker liv i en litt eldre tråd..
Tips til vask av det innebygde solvisiret på Shoei-hjelm?
Det tåler vel mindre enn det vanlige visiret?
Jeg er alt for glad i å kjøre med visiret åpent men med solvisiret nede... :-/
Er noen bugs og skit der nå, men har ikke turt å vaske det ennå
Starter med solvisiret, deretter visir og til slutt resten av hjelmen på utsiden.
Tørker over visirene med en sånn brille pussefille ting til slutt.
Innerfor vaskes i lunkent vann, og henges til tørk.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Vedlikehold av hjelm
Har forsåvidt ikke prøvd på innervisiret, siden det ene innsektet jeg fikk der en gang tok jeg vekk med fingeren med en gang uten noe merke, så det splætta tydligvis ikke. Uansett; Det kjørelæreren min tipset meg til angående visiret var å ta en remse med papir(kjøkkenpapir passer seg jo fint), legge det over visiret og spraye på bare vann med sånn sprayflaske type JIF osv. og la det stå og myke opp all dritten, og da får du lett av uten å lage mye riper og styr. Funker vel på innervisiret også.