Jeg tolker det dithen at pilene viser bare retning fra batteri til utstyr.Duville skrev: OBS Den tegningen som har piler på for at den skal "forstås bedre" viser feil retning på alle sorte ledninger så nær som ledningen ut fra releet nr 86 hvis man forutesetter at strømmen går fra pluss til minus. ALLE pilene på de sorte ledningene bortsett fra den lengst til venstre er feil. Dårlig etterkontroll vil jeg kalle dette.
Kobling av rele
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Kobling av rele
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Kobling av rele
Eh.. Jo, faktisk så er de likt koblet...Carpa skrev:
Men disse to relèene var vel toppen av forvirring, det er jo ingen av "portene" som er likt koblet![]()
Jaja, godt jeg får kyndig hjelp til dette
Om man ser på nummeret for hver av tilkoblingene finner man følgende:
-- Batteri (Strøm inn): 30
-- Strøm til last (Strøm ut) : 87
-- Styrestrøm, som er begge ender i releets interne spole (liten elektromagnet som trekker til kontakten inne i releet og gir det karakteristiske klikket)): 85-86.
Således, om man drar på Biltema (som selger rele med trolldom hvilende over seg

disse nummerene vil ALLTID gå igjen (med mindre man kjøper Russisk rele ment for hjemmemarked).
Nummereringen er der system i. Mange fabrikanter har begynt å printe "skjema" på relehuset. Men dette er for å vise hvilken fungsjoner releet har, siden samme innpakning også benyttes til releer med ekstra finesser (blinklys, intervallvisker etc).
Re: Kobling av rele
Carpa skrev:
Men disse to relèene var vel toppen av forvirring, det er jo ingen av "portene" som er likt koblet![]()
Jaja, godt jeg får kyndig hjelp til dette
Akkurat det siste tror jeg du har helt rett i


- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Kobling av rele
Hrm... Det blir vel ikke mer forvirrende enn hva man gjør det til så lenge man holder det vekslende releet unna da...
Som flere er inne på er det knekkende likegyldig om man plugger styrestrømmen inn på 85 eller 86 eller om man plugger batteriet inn på 30 eller 87. På det nederste "skjemaet" med norsk tekst - som jeg egenhendig har produsert i ms word spesielt for USB-prosjektet til Carpa
en stille kveldstund har jeg rett og slett valgt kontaktpunkt ut fra den metodikken jeg vanligvis bruker selv.
Kjøyr på med kobling etter ene eller andre skissen - funker gjør det okkesom.


Kjøyr på med kobling etter ene eller andre skissen - funker gjør det okkesom.

Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Bosted: Oslo
Re: Kobling av rele

Da har vi vel kommet frem til en konklusjon når det gjelder kobling av rele? Kjøyr på med kobling etter ene eller andre skissen - funker gjør det okkesom.
Se skissene først i denne tråden!
Var jo ikke så rart at jeg begynte å lure litt, med to forskjellige tegninger? Jeg mener at jeg har forholdsvis god peiling på elektrisk, men akkurat det med releer har jeg ikke vært så mye borti. Greit å følge koblingsskjemaer, men da må de være "riktige".

Takk for ALLE innspill - det ble jo noen..

2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)