Sykkelen kutter motorkraft

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av thewiz »

DrGreve skrev: Er det slik at du må ta i for å løfte påfyllingslokket, så har du vakuum i tanken og det er ikke normalt. Trykket i tanken skal utlignes etterhvert som tanken tømmes.
Jeg mener du har elektrisk bensinpumpe på din sykkel og jeg mistenker at bråket du hører kommer fra den siden scottoiler ikke er en mekanisk innretning, men vakuumstyrt med muligheter for struping/åpning avhengig av hvor mye olje du vil tilføre kjeden? Kan ikke helt forstå at den skal lage noen lyder av betydning..
Hvis bensinpumpen ikke klarer å hente inn bensin fra tanken vil du høre en taktfast banking en plass under tanken... Den er trykkstyrt og etterhvert som gasserne fylles vil pumpa gå saktere til den stopper når gasserne er fulle.

Ja, jeg må "ta i" litt for å få opp lokket, ikke mye, men når jeg får en liten glipe så hører man en psssh lyd, og man merker det er et godt vakumtrykk i tanken. Hva kan jeg eventuelt gjøre ? Av erfaring bruker man lufttrykk for å rense lufteslanger osv.

Det kan godt være den har elektrisk bensinpumpe, det kan minne veldig om lyden en drivstoffpumpe lager når man vrir om tenninga. Jeg syns bare det høres ut som det kom fra scottoileren. Skal lyd fra bensinpumpe komme hver gang man starter? Etter jeg koble ut scottoileren i ste prøvde jeg å slå på tenninga, da hørte jeg ingen lyd bortsett fra rele / batterilyd som gir strøm til lys.

Når du sier det, har jeg til tider hørt en taktfast klikke / bankelyd. Mer klikking enn banking, men.

Jeg vil egentlig bare koble bort hele scottoileren, men hva med den svarte ledningen? Jeg prøvde å følge hvor den gikk. Den gikk fra scottoileren over til andre siden av sykkelen ( se bilder ) og oppover langs tanken mot styret.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av TBI81 »

Den svarte ledningen i toppen er vacuumen.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av thewiz »

TBI81 skrev:Den svarte ledningen i toppen er vacuumen.
Ok, men hva er den gjennomsiktige ledningen som går fra toppen av scottoileren?

Hvis denne skal fjernes skal jeg da tette hullet den går inn i?

Den i bunn går til kjedet.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av DrGreve »

thewiz skrev:
DrGreve skrev: Er det slik at du må ta i for å løfte påfyllingslokket, så har du vakuum i tanken og det er ikke normalt. Trykket i tanken skal utlignes etterhvert som tanken tømmes.
Jeg mener du har elektrisk bensinpumpe på din sykkel og jeg mistenker at bråket du hører kommer fra den siden scottoiler ikke er en mekanisk innretning, men vakuumstyrt med muligheter for struping/åpning avhengig av hvor mye olje du vil tilføre kjeden? Kan ikke helt forstå at den skal lage noen lyder av betydning..
Hvis bensinpumpen ikke klarer å hente inn bensin fra tanken vil du høre en taktfast banking en plass under tanken... Den er trykkstyrt og etterhvert som gasserne fylles vil pumpa gå saktere til den stopper når gasserne er fulle.

Ja, jeg må "ta i" litt for å få opp lokket, ikke mye, men når jeg får en liten glipe så hører man en psssh lyd, og man merker det er et godt vakumtrykk i tanken. Hva kan jeg eventuelt gjøre ? Av erfaring bruker man lufttrykk for å rense lufteslanger osv.

Det kan godt være den har elektrisk bensinpumpe, det kan minne veldig om lyden en drivstoffpumpe lager når man vrir om tenninga. Jeg syns bare det høres ut som det kom fra scottoileren. Skal lyd fra bensinpumpe komme hver gang man starter? Etter jeg koble ut scottoileren i ste prøvde jeg å slå på tenninga, da hørte jeg ingen lyd bortsett fra rele / batterilyd som gir strøm til lys.

Når du sier det, har jeg til tider hørt en taktfast klikke / bankelyd. Mer klikking enn banking, men.

Jeg vil egentlig bare koble bort hele scottoileren, men hva med den svarte ledningen? Jeg prøvde å følge hvor den gikk. Den gikk fra scottoileren over til andre siden av sykkelen ( se bilder ) og oppover langs tanken mot styret.
Kall det klikk eller banking, den skal kun være der over en tidsperiode på noen sekunder når rørene eller forgasserne har vært drainet og når du kjører men da hører du den uansett ikke på grunn av motorstøy, så jeg holder med FJZZR her. Du har noe muffens med luften inn til tanken og bensinen ut.. Pumpen slurper etter suppe men får ikke nok..
Sist redigert av DrGreve den 04 jun 2013, 23:18, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av DrGreve »

thewiz skrev:
TBI81 skrev:Den svarte ledningen i toppen er vacuumen.
Ok, men hva er den gjennomsiktige ledningen som går fra toppen av scottoileren?

Hvis denne skal fjernes skal jeg da tette hullet den går inn i?

Den i bunn går til kjedet.
Ja, hvis du fjerner oileren, så må du tette hullet, ellers så drar den falskluft.
Jeg vet ikke om hullet er gjenget, men er den det, så sett i en skrue som passer gjengene.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av TBI81 »

Den blanke er luft/påfylling. Jeg ville demontert litt sykkel og funnet ut hvor vacuumen er tatt fra for å sjekke at det ikke er noe problemer der samt få fjernet ledningen helt. Falskluft kan fort være roten til mye vondt ..

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av thewiz »

Ok. Takk for hjelp sålangt !

Da skal jeg demontere resterende deler av scottoileren og tette hullet hvor ledningen går inn.

Så får jeg prøve å finne lufting til tanken og se om jeg kan bruke litt trykkluft for å løse opp. Det er helt klart vaccum i tanken, så noe er galt der. Tror problemet ligger der. Hvis jeg får orden på luftinga i tank bør pumpa kunne bli matet ordentlig osv.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av TBI81 »

Ja, mangelen på luft kan jo også være et problem :knegg Lykke til med videre feilsøking, dette finner du nok ut av :thumleft

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av DrGreve »

thewiz skrev:Ok. Takk for hjelp sålangt !

Da skal jeg demontere resterende deler av scottoileren og tette hullet hvor ledningen går inn.

Så får jeg prøve å finne lufting til tanken og se om jeg kan bruke litt trykkluft for å løse opp. Det er helt klart vaccum i tanken, så noe er galt der. Tror problemet ligger der. Hvis jeg får orden på luftinga i tank bør pumpa kunne bli matet ordentlig osv.
Jupp, du skal kun høre(ikke høre) pumpa når motoren går og når du slår på tenninga etter at du av en eller annen årsak har tømt gasserne og fordelingsrørene inn til gasserne.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av Kjellrf »

Eldre Yamaha'er har hatt en tendens til å knekke bensinpumper, kanskje katta har samma problemet?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

ZZR-Erling

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av ZZR-Erling »

Min Thunderace blinket i oljelampa ved hard aks og under midtnivå..den slår ut på nivå..fyll på litt..jeg ville også fjernet scottoilern..også testet...om ikke ok...prøv med lokk åpent...om ikke ok...skift pumpa.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av thewiz »

Da har jeg fått skrudd og feilsøkt litt i dag. Fjernet scottoileren helt, og fant vaccumslangen denne var koblet til. Hadde ikke noe å tette med, så jeg brukte el-teip inntil videre. Jeg undersøkte også alle bensinslangene da jeg løfte opp tanken, blåste gjennom alle med kompressor.

På den ene luftslangen fra bensinfilterhuset var det en kobling som jeg ikke helt skjønte hva var for noe, da slangen går bare ned gjennom sykkelen og til bakken? Hva er poenget med denne? Se bilde.

Ved siden av tilkoblingen til scottoileren var den en annen slange som var blindet, kanskje disse to slangene egentlig sto sammen ? Hva tror folket? Se bilde.

Jeg hadde også en slik rød gummigreie under tanklokket, hva kan det være? Plata på selve lokket klemmer ned på denne når man lukker tanklokket..
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av DrGreve »

Det skal vel bare gå en slange fra tanken til filteret og en slange fra filteret til pumpa og tilslutt en slange fra pumpa til forgasserne.
Er du sikker på at den slangen som går ut i intet ikke kommer fra forgasserne? Det er vanlig at det er en luftventilerings-slange fra gasserne og bak/ned bak motoren. I manualer på engelsk står det gjerne air-vent.
Når det gjelder scottoiler er jeg blank da jeg aldri har hatt og skal aldri ha slikt søl. Det eneste jeg vet er at den drives av vakuum fra enten gasserne eller innsugshalsen.
Og den slangen som er plugget går ikke inn under en plast-tank, en såkalt crankcase breather?
Her bør Kjellrf komme pa banen, han vet mer enn meg :)
Edit: Den air-ventslangen tror jeg har den funksjonen at hvis pumpa suger en blanding av luft og bensin så skal lufta ha en vei å rømme... tipper jeg da :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av mekkern »

den røde gummidingsen under lokket er tankluftingen sjekk at slangen på den er åpen-samme med tanklokket/hullet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av thewiz »

DrGreve skrev:Det skal vel bare gå en slange fra tanken til filteret og en slange fra filteret til pumpa og tilslutt en slange fra pumpa til forgasserne.
Er du sikker på at den slangen som går ut i intet ikke kommer fra forgasserne? Det er vanlig at det er en luftventilerings-slange fra gasserne og bak/ned bak motoren. I manualer på engelsk står det gjerne air-vent.
Når det gjelder scottoiler er jeg blank da jeg aldri har hatt og skal aldri ha slikt søl. Det eneste jeg vet er at den drives av vakuum fra enten gasserne eller innsugshalsen.
Og den slangen som er plugget går ikke inn under en plast-tank, en såkalt crankcase breather?
Her bør Kjellrf komme pa banen, han vet mer enn meg :)
Edit: Den air-ventslangen tror jeg har den funksjonen at hvis pumpa suger en blanding av luft og bensin så skal lufta ha en vei å rømme... tipper jeg da :)

Den slangen med den svarte boksen var en luftslange som slipper ut overflødig etterellerannet, for den går ut ned bak motoren og ut på siden av sykkelen.

Slangen var festet i øverkant av vedlagt bilde. På toppen er det en svart boks med en slags filter i, trodde dette var bensinfilteret? Når man fjerner det svarte dekselet ( som sitter i forkant under bensintanken) ser man filter og innsuget til alle fire sylindere.

edit: på den slangen som var tettet var det vanskelig å se hvor den gikk, da det er så trangt der. Gikk til forkant av motoren. Slangen som gikk til scottoiler gikk til en av innsugshalsene som du nevnte.

Jeg prøvde å kjøre sykkelen en tur etterpå for å se om det bygde seg opp vaccum i tanken, det ble ikkeno, men jeg kjørte nok ikke langt nok. Får teste litt mer senere når jeg skal kjøre en lengre tur.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar