Punktert dekk og dekkskum
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Punktert dekk og dekkskum
Man har fyllt nok når det ikke lekker ut mer luft...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- tor2502
- Innlegg: 545
- Registrert: 19 mar 2013, 00:23
- Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
- Bosted: Holmestrand
Re: Punktert dekk og dekkskum
Vil det være nødvendig å ta av dekket for å plugge det ved en punktering?Carpa skrev: Sikkert kjekt med slikt pluggsett i toppboksen når man er på tur men for midt vedkommende så hadde det ikke hjulpet noen ting. Jeg er ikke i stand til å skru av dekk og begynne å plugge hull, så det får nok bli en liten dekkskumboks fra Biltema i toppboksen min.
Finnes jo slike bittesmå kjekke kompressorer å kunne ha i topboksen som går på 12v.
Kanskje noen med litt erfaring med dette kan gi litt info?
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Punktert dekk og dekkskum
Synes noen nevnte at man måtte ta av dekket men kanskje det ikke er nødvendig?tor2502 skrev:Vil det være nødvendig å ta av dekket for å plugge det ved en punktering?Carpa skrev: Sikkert kjekt med slikt pluggsett i toppboksen når man er på tur men for midt vedkommende så hadde det ikke hjulpet noen ting. Jeg er ikke i stand til å skru av dekk og begynne å plugge hull, så det får nok bli en liten dekkskumboks fra Biltema i toppboksen min.
Finnes jo slike bittesmå kjekke kompressorer å kunne ha i topboksen som går på 12v.
Kanskje noen med litt erfaring med dette kan gi litt info?
Jeg har en slik kompressor men ikke noe 12v på sykkelen, den måler også lufttrykket.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Punktert dekk og dekkskum
Hm...
Har nok samme holdning som SuperMorten.
Om man vet konkret hva skaden er og således vet at dekket holder er det vel greit å få det permanent reparert og kjøre det ut.
Men om man ikke vet helt sikkert hva som har skadet dekket?
Gode dekk er vår livsforsikring. For hver sving eller oppbremsing vi gjør er vi 100% prisgitt at dekket holder. Dekket skal bare svikte en gang-- så er det kvelden--
Hvorfor kjipe ut og kjøre rundt i uvisshet for å spare en lusen tusenlapp? Her må man selvsagt sette seg ned å spørre seg selv: Hvor mye er jeg og livet mitt verdt?
Har nok samme holdning som SuperMorten.
Om man vet konkret hva skaden er og således vet at dekket holder er det vel greit å få det permanent reparert og kjøre det ut.
Men om man ikke vet helt sikkert hva som har skadet dekket?
Gode dekk er vår livsforsikring. For hver sving eller oppbremsing vi gjør er vi 100% prisgitt at dekket holder. Dekket skal bare svikte en gang-- så er det kvelden--
Hvorfor kjipe ut og kjøre rundt i uvisshet for å spare en lusen tusenlapp? Her må man selvsagt sette seg ned å spørre seg selv: Hvor mye er jeg og livet mitt verdt?
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Punktert dekk og dekkskum
Tenkte mer i forhold til at det skal tilsvare lufttrykket... Man må jo gjerne kjøre et stykke før man kommer til en bensinstasjon for å få sjekket trykket, og eventuelt fylt på med mer luft. Og fyller man for mye skum så er vel sikkert ikke det bra??Kjellrf skrev:Man har fyllt nok når det ikke lekker ut mer luft...
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39731
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Punktert dekk og dekkskum
Har punktert bakhjul to ganger. Begge ganger ble det brukt pluggsett og pluggingen ble utført av folk fra Falck og Viking uten at hjulet ble tatt av. Dvs. at pluggingen ble gjort utenfra og inn - fra slitebanen ved å stikke opp hullet med dertil egnet verktøy for deretter å tre inn lappelissa med den store nålen som følger med i dekkrep.settet.tor2502 skrev:Vil det være nødvendig å ta av dekket for å plugge det ved en punktering?Carpa skrev: Sikkert kjekt med slikt pluggsett i toppboksen når man er på tur men for midt vedkommende så hadde det ikke hjulpet noen ting. Jeg er ikke i stand til å skru av dekk og begynne å plugge hull, så det får nok bli en liten dekkskumboks fra Biltema i toppboksen min.
Finnes jo slike bittesmå kjekke kompressorer å kunne ha i topboksen som går på 12v.
Kanskje noen med litt erfaring med dette kan gi litt info?
Begge dekkene ble deretter brukt resten av levetiden uten problemer.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Punktert dekk og dekkskum
Helt enig i at det er en god livsforsikring å sørge for at dekket holderknutk skrev:Hm...
Har nok samme holdning som SuperMorten.
Om man vet konkret hva skaden er og således vet at dekket holder er det vel greit å få det permanent reparert og kjøre det ut.
Men om man ikke vet helt sikkert hva som har skadet dekket?
Gode dekk er vår livsforsikring. For hver sving eller oppbremsing vi gjør er vi 100% prisgitt at dekket holder. Dekket skal bare svikte en gang-- så er det kvelden--
Hvorfor kjipe ut og kjøre rundt i uvisshet for å spare en lusen tusenlapp? Her må man selvsagt sette seg ned å spørre seg selv: Hvor mye er jeg og livet mitt verdt?

Da vi kom til Nes og rotet litt rundt for å finne frem havnet vi på en vei som det var store pukkstein på, denne måtte vi kjøre en god stund bortover. Kanskje hun har vært uheldig og truffet en skarp stein der, men det er foreløpig spekulasjoner,,, og ved en slik punktering ville vel lufta gått ganske så fort ut av dekket? Vi oppdaget det jo etter å ha kjørt en mil dagen etter.
Pukk var forresten et bedriten underlag å kjøre på..... :-)å
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Punktert dekk og dekkskum
Ja det er jo selvfølgelig et godt alternativ å være medlem av et bilbergingsfirma. Må sjekke MC forsikringen nærmere hva gjelder detteAJ skrev: Har punktert bakhjul to ganger. Begge ganger ble det brukt pluggsett og pluggingen ble utført av folk fra Falck og Viking uten at hjulet ble tatt av. Dvs. at pluggingen ble gjort utenfra og inn - fra slitebanen ved å stikke opp hullet med dertil egnet verktøy for deretter å tre inn lappelissa med den store nålen som følger med i dekkrep.settet.
Begge dekkene ble deretter brukt resten av levetiden uten problemer.

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Punktert dekk og dekkskum
To måter å plugge på:
Fra innsiden: Best for da settes det inn en plugg med lapp på baksiden - evt soppformet. Null sjanse for at denne forsvinner ut. Ved denne metoden må hjul demonteres og dekk tas av felgen for å få til pluggingen.
Fra utsiden: Reise-sett med brune "lisser" og CO2 patroner. Man rasper hullet og dytter inn en lisse med medfølgende verktøy (dvs i praksis er det enklere å splitte en lisse i to på langs og dytte først inn en og så en til). Det samler seg da
til en "tyggegummi-klyse" på innsiden, samtidig som stoffet lissene er laget av vulkaniserer litt med gummien i hullet og lager en helt tett forsegling. I og med at man ikke kan se på innsiden av dekket, hvordan ting står til, så er det et lite usikkerhetsmoment der - som gjør dette ørlite mindre sikkert enn fra innsiden.
Sånn så det ut på dekket jeg plugget - her har lissene samlet seg perfekt til en klump, men valgte å bytte tidlig etter 5000km nettopp pga at det gnager litt usikkerhet rundt hvordan det er på innsiden:

Når dekket er plugget fyller man på luft dvs CO2 via medfølgende patroner (følger med slange som skrus fast til hhv ventil og skrukobling på patronen). Det blir muligens ikke fullt trykk, men holder til man kommer i nærheten av en bensinstasjon med luftpåfylling. Alternativt kan man ha en liten luftkompressor i bagasjen. (Eller ekstra CO2 patroner).
Lufttrykket måler du med denne f.eks. http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... ler-15293/
Fra innsiden: Best for da settes det inn en plugg med lapp på baksiden - evt soppformet. Null sjanse for at denne forsvinner ut. Ved denne metoden må hjul demonteres og dekk tas av felgen for å få til pluggingen.
Fra utsiden: Reise-sett med brune "lisser" og CO2 patroner. Man rasper hullet og dytter inn en lisse med medfølgende verktøy (dvs i praksis er det enklere å splitte en lisse i to på langs og dytte først inn en og så en til). Det samler seg da
Sånn så det ut på dekket jeg plugget - her har lissene samlet seg perfekt til en klump, men valgte å bytte tidlig etter 5000km nettopp pga at det gnager litt usikkerhet rundt hvordan det er på innsiden:

Når dekket er plugget fyller man på luft dvs CO2 via medfølgende patroner (følger med slange som skrus fast til hhv ventil og skrukobling på patronen). Det blir muligens ikke fullt trykk, men holder til man kommer i nærheten av en bensinstasjon med luftpåfylling. Alternativt kan man ha en liten luftkompressor i bagasjen. (Eller ekstra CO2 patroner).
Lufttrykket måler du med denne f.eks. http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... ler-15293/
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Punktert dekk og dekkskum
Jeg vet lite om hva slags utvikling det eventuelt har vært når det gjelder kjemien i dekkskum, men jeg ville vært litt skeptisk til å kjøre med skum som en permanent løsning.
Skepsisen er basert på hva jeg så da jeg jobbet med dekk (for biler) tidlig på nittitallet. Opplevde flere ganger å få inn hjul som enten skulle ha nye dekk, eller hvor kunde ønsket en permanent reparasjon, og hvor det ved demontering fosset ut betydelige mengder "melk". Dvs reparasjons-skum i helt tynt-flytende form, og gjerne i kombinasjon med store klumper/baller med herdet skum. Å prøve og avbalansere noe sånt gir interessante resultater, men er ganske håpløst å få bra...
Så på grunn av dette er jeg noe skeptisk til dette på MC, men det skal da altså understrekes at dette begynner å bli noen år siden, og den gang lærte jeg vel også fort å hate skummet fordi det er noe skikkelig svineri i forbindelse med dekk-omlegging.
Selv kjører jeg forøvrig heller rundt med dette settet http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Dekk-o ... ekk-82573/ samt luftmåleren Rune-MC nevnte. Håper aldri jeg får bruk for det... :-)
Skepsisen er basert på hva jeg så da jeg jobbet med dekk (for biler) tidlig på nittitallet. Opplevde flere ganger å få inn hjul som enten skulle ha nye dekk, eller hvor kunde ønsket en permanent reparasjon, og hvor det ved demontering fosset ut betydelige mengder "melk". Dvs reparasjons-skum i helt tynt-flytende form, og gjerne i kombinasjon med store klumper/baller med herdet skum. Å prøve og avbalansere noe sånt gir interessante resultater, men er ganske håpløst å få bra...
Så på grunn av dette er jeg noe skeptisk til dette på MC, men det skal da altså understrekes at dette begynner å bli noen år siden, og den gang lærte jeg vel også fort å hate skummet fordi det er noe skikkelig svineri i forbindelse med dekk-omlegging.

Selv kjører jeg forøvrig heller rundt med dette settet http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Dekk-o ... ekk-82573/ samt luftmåleren Rune-MC nevnte. Håper aldri jeg får bruk for det... :-)
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Punktert dekk og dekkskum
Det dekkskummet som Biltema har blir ikke flytende inne i dekket etter en tid. Har vrengt av noen dekk som har hatt dekkskum fra Biltema, og det ligger bare noen ytterst beskjedne rester av noe slags pulver igjen. Kan knapt kalles klissent. Og de flaskene som de har funker faktisk rimelig greit, både til bil og MC. Utfordringen med de er at det på noen av de er litt lite trykk/luft, så dekket blir ikke helt blåst opp, så en må ta det temmelig piano før en kommer seg til et sted som har luft.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Punktert dekk og dekkskum
Det hørtes jo positivt ut Fikse, da har det sikkert gått rette veien med dette stoffet.
Man kan jo eventuelt ha meg seg en liten kullsyrepatron + regulator for å supplere litt på trykket. Så får man kanskje renset gjennom ventilen litt også med det samme.
Man kan jo eventuelt ha meg seg en liten kullsyrepatron + regulator for å supplere litt på trykket. Så får man kanskje renset gjennom ventilen litt også med det samme.
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Punktert dekk og dekkskum
Ja, trur det. Tviler på at Biltema sitt stoff er så mye bedre enn det som ellers selges. Uten at jeg vet... Som sagt bruker jeg stoff for å unngå punktering i stedet, og så langt virker det til å funke som det skal.PCP skrev:Det hørtes jo positivt ut Fikse, da har det sikkert gått rette veien med dette stoffet.
Man kan jo eventuelt ha meg seg en liten kullsyrepatron + regulator for å supplere litt på trykket. Så får man kanskje renset gjennom ventilen litt også med det samme.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Re: Punktert dekk og dekkskum
Jeg brukte litt dekkskum i tillegg på dekket jeg plugget. Shell sin "dekktett" og det virker å bare ha tørket som en tynn hinne/film - jfr fargeforskjellen til høyre i bildet. Tenkte det var ett patent, men det varierer kanskje. Jeg forsøkte å bruke dekktett på et lite hull for et par årsiden, der luften gikk ut sakte, men det ble ikke tettet med dette - mulig jeg brukte for lite. Plugging derimot funket 

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Punktert dekk og dekkskum
I frykt for å spore av, selv om det vel er gjort for lenge siden, vil jeg bare fortelle om bakgrunnen for at jeg ville byttet umiddelbart. I min ungdom kjørte jeg lett. Hadde en Honda CB100. En dag i 1986 smalt fordekket. Det sa bokstavelig talt "pang". Farten var mellom 80 og 100, og det er ikke min skyld at jeg sitter her idag.
Sent from my GT-I9300
Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km