Grusom motorolje!

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
ZZR-Erling

Re: Grusom motorolje!

Legg inn av ZZR-Erling »

Den nye R1200GS som kom i år, har våtclutch, bare så det er sagt.

xwill
Innlegg: 7
Registrert: 22 jun 2013, 07:50
Motorsykkelen din: Husqvarna SMR 510 2010

Re: Grusom motorolje!

Legg inn av xwill »

Ja, da har jeg lært noe nytt.

Var ikke klar over at motorolje-diskusjonen var såpass differensiert, men slik er det vel med alle ting som de finnes ulike meninger om.

Vil uansett takk for konstruktive innspill som har bidratt til at min forståelse av motorolje har økt med 1000%. Slik jeg har forstått det så trenger ikke nødvendigvis fargen å ha alt å si mht. motorens ve og vel, da det i tillegg er en rekke andre faktorer som spiller inn..

Ettersom jeg nettopp har byttet motorolje (2 ganger) og filter (1 gang) kjører jeg noen kilometer lengre før jeg gjennomfører nytt olje og filter bytte. Siden husqvarnaen har et glass i motoren som gjør det mulig for meg å inspisere oljen opp uten tapping så får jeg følge med.

Igjen takk for hjelpen.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Grusom motorolje!

Legg inn av Kjellrf »

Silicolene og Motul leverer oljer som er basert på ester, istedenfor råolje. Esterbasert olje renser og smører klart bedre enn de fleste mineraloljebaserte smøreoljene, og tåler endel høyere temperaturer før de "forkuller" seg.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Grusom motorolje!

Legg inn av tagesk »

ZZR-Erling skrev:Den nye R1200GS som kom i år, har våtclutch, bare så det er sagt.
Og skal ha (i motsetning til kan) 10w-40.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Bergen

Re: Grusom motorolje!

Legg inn av Lasse Liten »

Det finnes en olje som heter motorrens. Dette har de fleste produsenter, og Biltema fører en variant. Dette er en olje med mye godstoffer i som løser opp sot og avleiringer i motoren. Den skal heller på i stedet for olje og kjøres ti minutter på tomgang. Min erfaring er at du bør bruke et helt bytt filter under denne prosessen, for deretter å bytte til nytt igjen når man heller på vanlig olje. Forøvrig Biltema mc olje (Jaso. Godkjent ) og har service intervall på 6000 km. Dette fungerer veldig bra på min sykkel.


Lasse Liten
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Grusom motorolje!

Legg inn av TheHaughom »

Lasse, det jeg har lest om mottorrens er at man tapper gammel olje og hiver det i med gamle filter. La det kjøre en stund (som du sa) og tapper av. Ikke vits med nye filtere før (OG etter) rensen, etter det jeg har skjønt.
Motul har et slikt produkt. :thumleft
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

beckern
Innlegg: 29
Registrert: 15 mai 2012, 00:10
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono 1000 R, '06

Re: Grusom motorolje!

Legg inn av beckern »

Jalmar skrev: Gjorde for noen år siden noen tester med en billig-olje (biltema). Testobjektet var min gamle Z650SR med nærmere 100K på telleren. Forrige eier skrøyt hemningsløst av billig-olja når jeg overtok sykkelen. "Olja er like blank etter 5K km" var ett av utsagnene.

Nå er det slik at hvis motorolja er like blank etter 5K km på en nesten utslitt luftkjølt aluminiums motor, da er det noe galt et sted. :lol Så jeg skiftet til Silkolene. Måtte skifte igjen etter 1K km og da var det vel nesten så olja måtte hjelpes ut. Sort,grå og seig. Det blei noen hyppige oljeskift med den dyre olja før møkka var ute av motoren for å si det slik. Etter dette har jeg kjørt på 87K km på den gamle motoren, med olje av god kvalitet og renseevne. Lettere giring, mindre ulyder og mindre oljeforbruk nå enn da jeg overtok sykkelen for mange år siden :D
At oljen er tykk og seig er også ett typisk godt tegn. Det betyr at den har beholdt viskositetsegenskapene En slitt olje er tynn(ere) enn vann.
Bitema kan jo også være så mangt. Forskjellige spesifiskasjoner og kvaliteter.
Det er garantert større forskjell på biltema oljer innad enn det er på oljer laget med samme produksjonsteknikk, uansett navn på flaska.
Det vil altså si mer om olja om den er syntetisk eller mineralsk enn merket.
Det er vel to egenskaper syntetisk er særlig kjent for og det er den rensende effekten og at den beholder viskositetsegenskapene mye lenger.
Så putter du syntetisk olje, eller ny delsyntetisk olje på en motor som har gått (for) langt på mineralsk så ville nok resultatet blitt det samme om oljene het Castrol, Silkolene eller SvenskKjipo.

Svar