Mangler aktivitet i tennpluggene..
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Mangler aktivitet i tennpluggene..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Mangler aktivitet i tennpluggene..
Okey. Ja, starteren går rundt når jeg trykker på startknappen. :-) Vet du hvor høy spenning det skal være inn på coilene og hvordan jeg måler det? Går to ledninger inn på hver coil, og tennpluggledninger ut fra coilene. Skal jeg måle de separat pr coil og til jord mens tenninga står på eller at jeg kinner mens jeg måler?
Re: Mangler aktivitet i tennpluggene..
Jeg ville, selv om du skriver at du har byttet plugger til noen du vet virker, skiftet til helt nye plugger. Du har hatt endel småkjøring, og bare rene starter etter hva jeg forstår, det kan ødelege pluggene. Når biken lagres, skal den ikke startes.
Jeg har vanskelig for å tro at noe annet plutselig er defekt "av seg selv".
Jeg har vanskelig for å tro at noe annet plutselig er defekt "av seg selv".
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Mangler aktivitet i tennpluggene..
Man måler ikke funksjonen til coilsystemet ved å måle spenning, men i motstand.Abarth skrev:Okey. Ja, starteren går rundt når jeg trykker på startknappen. :-) Vet du hvor høy spenning det skal være inn på coilene og hvordan jeg måler det? Går to ledninger inn på hver coil, og tennpluggledninger ut fra coilene. Skal jeg måle de separat pr coil og til jord mens tenninga står på eller at jeg kinner mens jeg måler?
Du kan måle motstanden mellom kontaktene, altså der de 2 tynne ledningene som går inn på coilene plugges i, siden hver coil opererer sylindrene i par. I mellom disse skal motstanden være mellom 2,5 til 3,1 ohm.
Hvis alt er korrekt der, måler du motstanden mellom plugghettene på samme coil. Denne motstanden skal være 21-25 kohm. Hvis denne er korrekt, så er også pluggledningene i orden. Hvis ikke, fjerner du hettene og måler kun på ledningene. Fremdeles på samme coil. Denne motstanden skal være 11-15kohm.
Og hvis du lurer på hvorfor jeg vet alt dette, så er jeg ikke noen guru, men sitter og blar i manualen til din sykkel

Forøvrig er jeg enig i det Erling nevner, jeg ville uansett byttet til ferske plugger..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Mangler aktivitet i tennpluggene..
Sjekkliste for hele tenningssystemet og alt måles på ICM (ignition control module):
Punkt 1, Slå på tenning og med dødmannsknappen på on slik den er når du skal starte. Mål kontakten mellom den svart/hvite ledningen og jord. På Honda er jordledningen alltid grønn. Da kan du måle hvor mye volt som kommer fra batteriet og om det kommer noe i det hele tatt.
Punkt 2, mål motstanden mellom den gule og den hvit/gule. Den skal være mellom 460-580 ohm. (Pulscoilene/pickupcoils)
Punkt 3, det har jeg beskrevet tidligere, mål motstanden på coilsystemet, plugghetter, ledninger og coilene.
Punkt 4, mål om det er kontakt mellom lysgrønne og jord (grønn) Det skal være kontakt når den står i fri (nøytral) I gir skal det ikke være kontakt. (Girindikatorkontakten i girkassen)
Punkt 5, mål spenning mellom den Grønn/hvite og jord (grønn) Det skal være kontakt når sidestøtten er oppe. Når den er nede, ingen kontakt. (Sidestøttekontakten)
Lykke til :)
Punkt 1, Slå på tenning og med dødmannsknappen på on slik den er når du skal starte. Mål kontakten mellom den svart/hvite ledningen og jord. På Honda er jordledningen alltid grønn. Da kan du måle hvor mye volt som kommer fra batteriet og om det kommer noe i det hele tatt.
Punkt 2, mål motstanden mellom den gule og den hvit/gule. Den skal være mellom 460-580 ohm. (Pulscoilene/pickupcoils)
Punkt 3, det har jeg beskrevet tidligere, mål motstanden på coilsystemet, plugghetter, ledninger og coilene.
Punkt 4, mål om det er kontakt mellom lysgrønne og jord (grønn) Det skal være kontakt når den står i fri (nøytral) I gir skal det ikke være kontakt. (Girindikatorkontakten i girkassen)
Punkt 5, mål spenning mellom den Grønn/hvite og jord (grønn) Det skal være kontakt når sidestøtten er oppe. Når den er nede, ingen kontakt. (Sidestøttekontakten)
Lykke til :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
