Trenger sikkerhetsutstyr...

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Re: Trenger sikkerhetsutstyr...

Legg inn av tagesk »

Bjerknez skrev:
tagesk skrev:Ryggskinne!
Tegn og forklar :)
Husk at jeg er HELT noob på dette...
Hodet og ryggen er det viktigste som skal beskyttes.
På hodet har du hjelm. På ryggen?

En greie sydd inn i jakken er ikke noe særlig. Spesielt fordi når jakken vrir seg eller trekkes opp under armene, da forsvinner det som skulle beskytte deg.

Du trenger løs ryggskinne som festes til kroppen (med stropper). Derefter jakken utenpå.
Og, naturligvis, nå kan du ta ut det som måtte være i ryggen på jakken så blir den mye bedre å ha på.

Alle store produsenter har løse ryggskinner.

Før du tenker på farven på jakken bør du tenke på din egen sikkerhet.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Flanker
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Kontakt:

Legg inn av Flanker »

evike skrev:Jeg ser at du skriver SVARTE klær og hjelm, men vil på det sterkeste anbefale deg å tenke over dette en gang til, av sikkerhetsmessige årsaker.
Og et helsort antrekk vil også bli en mye varmere og svettere affære enn andre fargevalg. Jeg valgte også mørke klær først. I dag kjører jeg med hvit/sølv hjelm og primært grå klær. Det er vinn-vinn både ift. temperatur og sikkerhet.

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Anbefaler på det sterkeste å prøve i butikk - passform er ikke noe du kan sjekke via nettbutikk. Albue og kne-beskyttere skal helst sitte som støpt.

Ryggskinne er viktig ja. Kan være forskjell på å bli lam eller ei... (og da snakker vi ikke om å bli til et dyr som sier "bæææ", men å unngå å miste førlighet i armer og bein) http://www.jofama.se/motorcycle_wear/ca ... netest.pdf

Shoei og Schubert kjører tidvis MC-Oslo tilbud på (spesielt i vintermånedene).

Svarte klær har jeg selv og trives med. Hjelm hadde jeg helt i starten helsort - det var før første kjøretime i trafikk i morgenrushet i Oslo... har sjelden følt meg så totalt oversett og "usynlig" i trafikken. (Dvs selv med "redningsvest"), Kjøpte signalgul hjelm til neste kjøretime og syntes det hadde en merkbar effekt. Hadde hjelmen et par år, men ble etterhvert drittlei gulfargen og gikk for kompromiss - hvit og svart hjelm. Det gir nok kontraster - pluss at jeg nå har mer erfaring i hvordan bilister oppdager/ikke oppdager MC og kjører deretter.

En eller annen form for kontrast/fargeklatt/refleks evt noe metallisk som gir kontrast ville jeg anbefale på hjelmen. Fargerik MC hjelper selvfølgelig, men forfra er det hjul/lykter/vindskjerm som ikke gjør så mye av seg (forsvinner lett i trafikkbildet) og da er det opp til hjelmen som stikker opp å gi synlighet - fordelen er at den gir synlighet fra alle vinkler også.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Fargen på sykkelen har mindre betydning. Skjeldent det er den man ser først... Oioi nå er vi igang igjen :sorry
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev:Fargen på sykkelen har mindre betydning. Skjeldent det er den man ser først... Oioi nå er vi igang igjen :sorry
Men størrelsen på sykkelen har vel litt å si? :)

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

RuneMC skrev:Fargerik MC hjelper selvfølgelig, men forfra er det hjul/lykter/vindskjerm som ikke gjør så mye av seg (forsvinner lett i trafikkbildet) og da er det opp til hjelmen som stikker opp å gi synlighet - fordelen er at den gir synlighet fra alle vinkler også.
Neste gang jeg skal kjøpe ny hjelm skal jeg ha en knallgul.
Stygg som F.... men det synes virkelig i trafikken.
Det er fra siden man er utsatt, og et lysende gult fyrlys på toppen er tingen.

Men stygg :sorry

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

@tagesk - ja, dritstygg, men er nok det som synes best ja. Jeg for min del håper hvitt gir nok kontrast... men sikker kan en jo aldri være hvis bilføreren titter på mobilen/gps'en istedenfor i speilet eller på veien...

...og LYD er det noen som bruker... Det er klart med en HD som får bilrutene til å riste, så blir du nok lagt merke til også i rushtiden.

På den annen side så jeg vel et program der en innbarka "oldtimer" i USA som nå sverget til MC med sterke farger (Victory i dette tilfellet). Svarte MC'er var han ferdig med pga sikkert noen selvopplevde episoder. Men ellers var det jeans og singlet... :P :p
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har selv sort hjelm for jeg synes det ser best ut. Men neste gang blir det en lysere farge. I tyrkia i sommer var hjelmen som en varmovn i sola. Jeg vurderte å kjøpe en bokt med lakk og sprøyte den hvit.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Sort er ikke så synlig nei. Synes forresten ikke knæsj gul er SÅ stygg om man har noe matchende farger på resten av klærne. Personlig kommer jeg til å gå for hovedsaklig hvitt fremover, både når det gjelder klær og sykkel(så godt det lar seg gjøre).

Brukeravatar
KydeX
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Legg inn av KydeX »

Jeg har matt sort hjelm. Synes den er kul. Men så har jeg rød sykkel og rød jakke, så jeg tror jeg viser igjen allikevel.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Okay, her var det mange råd om fargevalg grunnet det faktum at man skal synes og at det ikke skal gå på sikkerheten løs, men hvilken farge det blir er det minste problemet mitt akkurat nå, hehe.
Det jeg er ute etter er en skikkelig hjelm (uansett farge) hvor jeg ikke vil oppleve at visir løsner og at ting føles billig. Det skal så klart også være en hjelm som beskytter hodet mitt på best mulig måte (uansett farge).

Jeg forstår selfølgelig at hjelmer må prøves og at hovedpoenget er at dem passer MITT hode. Det jeg lurer på er om det er noen merker/prisklasse jeg bør være obs på med tanke på laber kvalitet?

Sitter å kikker litt på denne siden:
http://www.24mx.no/mc/k/mc-hjelmer/k288/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
evike
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Kontakt:

Legg inn av evike »

Jeg klarer jo ikke å la være: Kjøp en lys hjelm, gjerne med lakkert moro/mønster. Bortsett fra det: Kost på deg solvisir når du først skal kjøpe. Gull verdt!

Mitt inntrykk er at alle hjelmene som finnes i butikkene (som er CE-merket, og det er de vel alle sammen såvidt jeg vet) er sikre. Det som skiller de er komfort og ikke minst vindstøy. Billigere hjelmer = mer vindstøy (som hovedregel, finnes sikkert noen unntak, men det er ihvertfall min erfaring så langt).
Har aldri hørt om noen som har opplevd å miste visiret, ikke engang på Biltema-hjelmene.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

evike skrev:Jeg klarer jo ikke å la være: Kjøp en lys hjelm, gjerne med lakkert moro/mønster. Bortsett fra det: Kost på deg solvisir når du først skal kjøpe. Gull verdt!

Mitt inntrykk er at alle hjelmene som finnes i butikkene (som er CE-merket, og det er de vel alle sammen såvidt jeg vet) er sikre. Det som skiller de er komfort og ikke minst vindstøy. Billigere hjelmer = mer vindstøy (som hovedregel, finnes sikkert noen unntak, men det er ihvertfall min erfaring så langt).
Har aldri hørt om noen som har opplevd å miste visiret, ikke engang på Biltema-hjelmene.
Tror ikke støyen blir det som plager meg mest, da jeg vil høre gosaken jeg kjører, hehe.

Det jeg dog sliter litt med er om det passer seg med helhjelm på en cruiser?

Hva bruker folkene her inne som kjører cruiser? Hel eller halvhjelm?

Brukeravatar
KydeX
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Legg inn av KydeX »

Bjerknez skrev: Tror ikke støyen blir det som plager meg mest, da jeg vil høre gosaken jeg kjører, hehe.

Det jeg dog sliter litt med er om det passer seg med helhjelm på en cruiser?
Når det gjelder støy vil jeg påstå at du tar feil. Det har seg nemlig slik at når du er oppe i 80 km/t og oppover, så overdøver vindsuset i hjelmen lyden fra sykkelen, selv om sykkelen lager mye lyd. Vindsuset kan være oppe i 100 dB ved 100 km/t.

Selv har jeg Schuberth C3 (som jeg kan anbefale), den er veldig bra på støy. Dersom jeg skal ut på tur lenger enn rundt 10 minutt bruker jeg i tillegg ørepropper. Jeg hører fremdeles godlyden fra sykkelen, men jeg slipper å få tinnitus før jeg blir 50.

Når det gjelder hel/halvhjelm så er jo det en risikovurdering som bare du selv kan avgjøre. Personlig synes jeg halvhjelm er tullete uansett hvilken sykkeltype du har.

Edit: Hvis ikke du er overbevist, sjekk denne ;)
http://bmwdean.com/swisher.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Legg inn av Kawagutten »

Etter min erfaring legger folk bedre merke til en mc med kraftig lyd bedre enn en fargerik sykkel.Jeg hadde nylakkert signal gul sykkel men bil fører påsto han ikke hadde sett meg etter at jeg hadde vært bak han i over 4km og ble rent i senk ved forbi kjøring :-k men når jeg kom med zx12 og effekt anlegg la alle merke til meg lenge før de så meg :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar