Hvilken sykkel har du og hvorfor?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av simpson »

:mk hehe

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av jonnykr »

Jeg kjører en Africa Twin 750 fordi jeg vil ha en allsidig Motorsykkel. En stor del av mitt MC liv er å kjøre uttafor asfalten og der er AT,n velegnet. I tillegg ville jeg ha en MC jeg kan kjøre litt lengere turer på asfalt med oppakning også ved behov og igjen, der er AT,n også knakandes god.

I tillegg er den blitt en klassiker, med en stor tilhengerskare over hele verden og jeg har ønsket meg en en stund.

Og som et viktig moment, jeg har et begrenset budsjett til kjøp av Motorsykkel og låne penger til MC er uaktuelt for meg. Og da ligger AT,n innenfor de rammene, både i forhold til allsidighet, komfort, kjøreegenskaper, bruksområde, lastekapasitet og økonomi.

Jeg synes selv jeg har en knakandes god MC som dekker mine behov med godt monn. :thumleft
31-Mars-2013.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av SuperMorten »

Carpa skrev:Synes jeg har lest noe her inne om at man kan stole på og regne med motorsykkelen sin jeg
Har jeg blitt lurt igjen :sk?
Det er vel en viss forskjell, har jeg hørt, på italienske menn kontra japser, tyskere, engelske, eller amerikanere.. Noen er kanskje litt store i kjeften, mens andre er 100% pålitelige.. Tror det er sånn med sykler også jeg.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av ejs »

:thumleft

Motorsykler er som kvinnfolk.Noen er snille og medgjørlige,andre er et sandt helvete å håntere.
:knegg

Jeg har 750turbo fordi jeg liker den,og syntes det er gøy å skru litt om vinteren. :prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:
Carpa skrev:Synes jeg har lest noe her inne om at man kan stole på og regne med motorsykkelen sin jeg
Har jeg blitt lurt igjen :sk?
Det er vel en viss forskjell, har jeg hørt, på italienske menn kontra japser, tyskere, engelske, eller amerikanere.. Noen er kanskje litt store i kjeften, mens andre er 100% pålitelige.. Tror det er sånn med sykler også jeg.. :knegg
Da må det jo bli en Ducati neste gang da :yeyeye
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av simpson »

Jeg kan love deg en tur på Ducati hvis vi møtes på Lista i sommer :thumleft

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av jhn »

Det virker som om de fleste har gjort velfunderte valg av mc ... det har ikke jeg.
Jeg hadde akkurat vraket min forrige mc, en Honda Hornet 900, som jeg var meget fornøyd med.
Jeg hadde bestemt meg for en Honda CBF 1000, skuffelsen var merkbar da det viste seg at den ikke kunne leveres på et par uker.
Sesongen nærmet seg slutten og jeg var i desperat mc-nød, så jeg trålet alle forhandlerne i området men fant ikke den rette, det var ganske utplukket overalt.
Svogeren min og jeg var blandt annet innom en Suzuki-forhandler, svogeren ropte fra den andre enden av lokalet, "hva med den her?" Jeg kastet et blikk på en forholdsvis stor og svart og litt mindre pen mc, en V-strom 1000.
En ukjent sykkel for meg.
"Nei" sa jeg, og tok en rask runde gjennom lokalet uten å finne noe, trasket resolutt bort til selgeren og sa "jeg tar den", og pekte på V-stromen.
Jeg er nok mere en R4- mann enn en V-twin, og det har nok plaget meg en del at v-stromen har feil motor, men til tross for det liker jeg sykkelen meget godt.
Planen var at jeg bare skulle ha den et år, for så å bytte til noe jeg virkelig likte ... det er 6 år siden nå.
DL1000 1 - 800 x 561 nær.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av Carpa »

simpson skrev:Jeg kan love deg en tur på Ducati hvis vi møtes på Lista i sommer :thumleft
Kanskje jeg får ta toget nedover :D :D
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av EasyRider »

Ja, si det.
Jeg er jo en blodfersk MC fører, da jeg tok lappen i fjor våres.
Jeg hadde ingen erfaring med tung sykkel, før jeg tok lappen hadde jeg kjørt moped, crosser og en yamaha RD 350 som jeg fikk prøve opp og ned en sidegate.

Trålet først Finn, vilkårlig ut fra bare en maks sum. Jeg skulle ha meg en sykkel som kostet under 50 000.
Så vel på alt som et mulig kjøp, utenom cruiser/custom sykkler. Det blir litt for mye crom for min smak.
Samtidig som jeg klikket som en gal rundt på Finn, leste jeg litt forum og om andre sine erfaringer.

Kom fram til at jeg ønsket meg en litt sportslig sykkel, minimum 600 ccm eller mer.

Etter litt fram og tilbake, la jeg opp en rundtur i øsfold for å se på 3 sykkler som jeg kunne tenke meg.


Første jeg så på var en Kawasaki ZX6, denne hadde blitt vinterlagret i et fjøs! og bar litt preg av å ha vært usatt for en fuktig vinter. Bruksmessig så den helt grei ut. Men var blitt omlakert. Og det var ikke så veldig bra gjort. Etter å ha pratet litt med en kamerat jeg hadde med meg, som kunne litt mer om MC. Ble vi enige om å dra videre.

Neste sykkel var en Yamaha FZ6 Fazer. Førsteinntrykket var godt. En hyggelig selger, som tok fram sykkelen fra vinterlagring i garasjen og startet den opp kald. Sykkelen var blitt satt in med lagringsoljefilm og den var hel og pen. Faktisk en sykkel som jeg følte jeg kunne kjøpe meg. Snakket litt med min kamerat og han mente denne sykkelen var et greit kjøp.
Jeg startet så forhandling med selger, Var et par småting som måte ordnes på (slitedeler) som jeg mente måte trekkes fra den opprinelige summen selger ønsket. Men han var av det slaget som ikke lot seg rive med, selv om jeg hadde penger kontant. Vi havnet på 2 forskjellige summer. Men jeg ønsket ikke å gi det han forlangte. Så vi ble enige om at jeg skulle dra å se på neste sykkel. Så fikk jeg og selger litt tid til å tenke på en sum vi kunne bli enige om. Jeg gikk derfra litt snurt egentlig, fordi jeg trodde faktisk jeg hadde funnet sykkelen min.

Jaja, avgårde til neste.

Dette var en Kawasaki ZX9. Den stod til vinterlagring i et oppvarmet lokale, vasket og polert. Den nærmest gnistret i vårsolen som stod inn igjennom vinduet.
Den var hel, pen, og grønn med Ninja skrevet på hekken!! wow jeg var jo alt solgt.
Selgeren trillet den ut og startet den opp. Var ikke vanskelig å høre at dette var en større sykkel, lyden var grøvere og den buldret så fint der den stod. Som sakt jeg var solgt, og hadde alt glemt FZ6'n men måte høre med min mc kyndige kameraten om hva han syntes om ninja'n . Han sa at det var litt slitedeler som måte byttes men ellers en hel og pen sykkel. Men han syntes prisen var litt stiv. Så vi gikk igang med forhandlinger. Vi ble til slutt enige om en pris. og gjorde en avtale om henting og betaling.

Tok så kontakt med selgern av fazere'n og sa at jeg hadde falt for en annen sykkel. Tror dette kom litt brått på, for han hadde nå tenkt seg om å ville selge til den prisen jeg ønsket å gi.
Vel, det var desverre for han litt for seint.


Bilde

Så langt har ZX9'n innfridd. Den har vært en trofast og fin sykkel som har gitt meg mange gode opplevelser.
Men det ligger jo i kortene at jeg kommer jo ikke til å ha denne for evig tid. Er jo så mange flotte doninger der ute.
Om jeg kommer til å være tro mot merke i framtiden, det vil tiden vise. For meg er det viktigste å finne den sykkelen jeg "faller for".

En twin ala Ducati hadde ikke vært feil.... men vi får se :thumleft
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
dag-zzr
Innlegg: 399
Registrert: 18 feb 2012, 19:36
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400-2010
Sted: Notodden

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av dag-zzr »

simpson skrev:Jeg kan love deg en tur på Ducati hvis vi møtes på Lista i sommer :thumleft

:knegg :knegg :knegg

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av Geir »

Som signaturen sier har jeg to jernhester, og det er egentlig helt tilfeldig at jeg har de jeg har.

Kawasakien er redusert til pensjonistprosjekt og står lengst inne i garasjen. Den ble kjøpt rett og slett fordi den var billig og lett tilgjengelig i 1994. Da hadde jeg holdt det gående sporadisk lånesykler siden lappen var i boks i det herrens år 1988. Utrolig hva som er mulig å holde ut i grunnen...

I -96/97 ble Kawasakien satt i stallen med gode forsetter om ymse reparasjoner og slikt noe, men tiden går fort og da tiden kom for faktisk å gjøre den "store" jobben med utskifting av kjede og drev ca 10 år senere viste det seg at Kawasakien hadde pådratt seg noen flere skavanker som krevde mer arbeid. Årevis med lagring i det som viste seg å ikke være en fullt så tørr kjeller som jeg trodde i kombo med en oversvømmelse der stakkaren ble stående til godt over knes i møkkete flomvann gjorde litt av seg gitt...

Med Kawasakien ute av spill og en svak erindring om at naboen en gang hadde sagt seg fornøyd med en Yamaha XJ bar det på finn.no i 2008. Der dukket det opp en XJ900 Diversion som smilte så fint på bildene. Fullt veskesett, kardangdrift og luftkjølt motor hørtes ikke helt feil ut og kombinert med grei pris og hyggelig selger smatt jeg ned til Vestby og hentet den en fin maidag i 2008.

Nå er jo ikke dette akkurat en sykkel som river skinnet av pølsen - enkelte påstår sågar at den er kjedelig ettersom den har kardang og dermed ikke kan kjøres på bakhjulet :knegg - men den har ikke slått et feilslag siden jeg kjøpte den, kjørestillingen passer meg fint og vedlikeholdet har så langt vært begrenset olje- og filterbytte og slikt småtteri.

Ettersom mc så langt har vært en ren ego greie har jeg aldri vurdert å bruke noe videre penger på sykkel, men nå når fruen begynner å vise interesse kan det jo hende at det blir noe nytt etterhvert. Var innom Ride og så på BMW R1200GS i fjor og holdt på å la meg rive med - litt etter var jeg innom Yamaha Bergen der jeg nære på impulskjøpte en Yamaha XT1200Z Super Tenere... Skumle greier slike mc-sjapper... :8-[
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av L-NA »

Det å finne frem til MIN rette sykkel, handlet vel mest om å definere mine behov, i kombinasjon med "feeling" og drømmer. Selvfølgelig så liker jeg både HK, moment, ccm, osv. "Gutten i mannen" lever i beste velgående :-) men det er vel ikke lenger det som avgjør mine valg.
Det finnes nok mange "Drømme sykkler" jeg heller kunne tenkt meg en Stelvio'n , men kombinasjon av drøm, "feeling" og fornuft, gjorde at jeg endte opp med Moto Guzzi. Når man har lange stive ben og X-bow design, liker "bunndraget" og lyden fra den luft kjølte V-Twin motoren, elsker svingete oppoverbakker, liker lange turer med lastet sykkel og Kona bak på, treng en sykkel til å kjøre ærend i hverdagen, raske forbikjøringer opp bratte bakker med fullastet sykkel, (...ja,ja greit det, men rask nok til meg) og til slutt, stille rolig gang når en ligg på 6 giret rundt omkring Norske fartsgrenser.
Her er nok uten tvil også andre som matcher disse kriteriene like godt som Stelvio'n, og Multistrada'n og Explorer'n var med hele veien frem til mål. Men for min del så ble det avgjørende - kjørekomfort for både meg selv og ho som sitter bak på. Og når jeg da plusser på med litt fascinerende sykkel historie," feeling", og kvalitet (er ikke helt overbevist på den siste) Så ble det Stelvio'n. Og selv om dette er første utgave, og noe problemer har jeg allerede hatt, så er en nyere utgave den eneste sykkel jeg event. ville bytte den ut med. Vakker?? Nei, det blir feil, i beste fall styggfin....se på de sylinderne da.. :-)

Og så til slutt, og etter at jeg har kjørt denne forholdvis tunge sykkelen noen få tusen Km. og enda flrere tusen hårnål svinger....Det er helt utrolig hvor lett kjørt den er... :D :D :D :D

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av JK95 »

Tja, hvorfor endte jeg om med Hysesang som første-bike? :scratch

Vell, jeg var jo helt fersk på tohjuling da jeg bestemte meg for at motorsykkel, det skulle jeg ha! :knegg Mamma hadde jo kjørt sykkel "i alle de år", og mine første år her på kloden ble tilbrakt i sidevogna :lol Så mamma skulle jo ha et ord med :sk? :eh

Jeg var da egentlig customfrelst, :redface og sikta etter Honda Shadow, noe som visstnok var bare daft og kjedelig å kjøre, så en slik skulle det ikke bli :sorry (Dette skal sies at er faktisk sant, kjørte opp på en slik :redface ) Vi satte oss ned og tråla finn.no, da Hysesangen kom opp. Mamma var tidlig ute med at den var billig og så bra ut, og hvis jeg ville, kunne jeg jo bytte senere.

Etter litt pruting og om og men for å skaffe frakt fra Drammen ble sykkelen kjøpt og sendt oppover :[-o< Dere kan tro om gliset var bredt da jeg fikk min helt egen motorsykkel i gården? :yeyeye :yeyeye :yeyeye Nå er jeg glad det ble en slik sykkel, den er helt perfekt i størrelse, ingen kvalitetsproblemer så langt, og den går jo godt nok :prf Okei da, det er ikke en uplombert totakter, men jeg trenger ikke noe raskere :prop:

Hva som blir neste sykkel vet jeg ikke, men avkledde streetfightere frister kraftig når mellomtunglappen :twisted :knegg

ZZR-Erling

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg har hatt såpass mange mc' at jeg gidder ikke skrive om hver og en :knegg...men fellesfaktoren er vel sporty sport/turer.
Jeg kjører endel med kufferter + telt og noe med passasjer, kjører gjerne på lengre turer, men liker dårlig daue sykler. ZZR1400 er fortsatt midt i blinken :-)
Jeg er alikevel ikke tung å be for å prøve noe annet, men for at jeg skal vurdere ett kjøp, må den jaggu være bra :mk jeg har desverre ikke råd til mer enn en bike, ellers hadde det nok stått litt av hvert her :D
Explorer, XC800, GTR1400, R1, S1000RR hadde vært kos :D

Edit: ja kanskje til og med Ducati..en heftig og en Multistrada

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Hvorfor har du den MC du har?

Legg inn av Zadnez »

etter mange år som svoren Harley kjører gikk jeg bort og prøvekjørte en Gs 1200 Rallye edition for noen dager siden. Har hatt den noen dager nå:). Så jeg så lyset allerede etter noen rundkjøringer og et par svinger:/

Ble et kostbart lys, men jeg er allerede seriøst forelsket i den sykkelen.
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Svar