Norsk veibygging - Hva gikk galt?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?

Legg inn av SuperMorten »

Jeg jobber skift, og kan ikke ta toget har jeg funnet ut. Jeg er avhengig av å avløse en kollega, og føler ikke at det er riktig at han skal få svi fordi toget er forsinket. Toget funker sikkert flott for de som har flexitid o.l.

Forøvrig er nordmenn noen merkelige skapninger når det kommer til rushtrafikk. Her er det i enkelte tilfeller 100 meter frem til neste bil. Det er sikkert praktisk det, for da har man lang reaksjonstid hvis bilen foran bremser. Allikevel kolliderer folk. Dersom folk hadde hatt 100% fokus på kjøringa, kunne avstanden krympet og det ville gitt plass til flere biler og dermed kortere køer.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?

Legg inn av ega16 »

taco skrev:
ega16 skrev:
taco skrev:
Epylypzon skrev:Noe som forundrer meg er hvorfor hovedveiene (e6 og 18) er dratt midt igjennom Oslo. Måtte da ha vært mye bedre å dratt disse utenom så man ihvertfall slapp gjennomfartstrafikken.

Sent from my HTC One using Tapatalk 2
Jeg tror ikke gjennomgangstrafikk i rushtiden er det største problemet her i byen. De fleste køskaperne bor nok i Oslo og Oslo's nærområder, og som bruker bil til jobb.
Nødvendigheten av den bilbruken kan ha mange forskjellige grunner, og kan sikkert diskuteres frem og tilbake.
- Dårlig kollektivtilbud utenfra
- Trenger bil i jobben
- Og sist men ikke minst - folk er late og syns det er behageligere å sitte i egen bil og høre på radio, lese avis, oppdatere FB osv. (det er jo fullt mulig å gjøre på tog eller buss også.)
:evil
Jeg forstår ikke de som gidder å bruke et par timer i bilen hver dag, hvis det er mulig å benytte kollektivt, spesielt hvis det ikke tar lengre tid.
Jeg bidrar i hvert fall ikke til de køene! Har lang mc-sesong og tar toget resten av året (UT av byen!) Helt herlig. :D
Tog og trikk er OK så lenge man får sitteplass (med litt luft rundt albuene). Det er ikke spesielt morsomt når man må stå trengt oppi andre hver eneste dag. Buss er pyton, spesielt med sjåfører som tror gass og bremse pedalen er binær.
Jeg skjønner problemet, jeg liker heller ikke å sitte på fanget til sidemann. Det er sikkert sånn de fleste som sitter i bilen innover tenker. Og da er det jo ikke noe rart i det blir kø.
Det er ikke veiene inn til Oslo som er problemet. Kan jo ikke bygge 6-8 felters veier inn til byen fra alle kanter. Tenk den mengden av biler som skal inn da, og hvor skal de gjøre av seg når de kommer inn til sentrum?. :scratch
Er jo faktiske endel som jobber/kjører av på fornebu, men jeg er absolutt enig.

Plan og bygningsetaten sier jo selv at Oslo ikke er egnet for ny E18, men man må jo uansett startet et sted.

http://www.osloby.no/nyheter/--Oslo-tra ... i9iery5K2w" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?

Legg inn av PCP »

ega16 skrev: Er jo faktiske endel som jobber/kjører av på fornebu, men jeg er absolutt enig.

Plan og bygningsetaten sier jo selv at Oslo ikke er egnet for ny E18, men man må jo uansett startet et sted.

http://www.osloby.no/nyheter/--Oslo-tra ... i9iery5K2w" onclick="window.open(this.href);return false;
Dette er nettopp propagandaen filmen din fremhever som et problemområde. Svært mange skal jo ikke til Oslo sentrum i det hele tatt, men det er i praksis få muligheter til omkjøring. Det er idag 15-20.000 arbeidsplasser på Fornebu, og jeg er en av dem som blir sperret inne der hver eneste ettermiddag, dette mener jeg man kunne løst med veibygging. Personlig skal jeg hverken på E18 eller Ring3, men i følge Vegvesenet må jeg sperres inne fordi man ønsker å unngå for mange biler ut på E18, også dette kunne man løst med vegbygging. Unntaket er når Justin Bieber er der, da går alt så meget bedre! :P :p

Men selvfølgelig, det er ikke enkelt å unngå at man flytter flaskehalser, men å bruke dette som argument for å la vær å utvide eller erstatte veier fra 1950 er helt bak mål i mine øyne.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?

Legg inn av Geiroe »

Når det gjelder stamveien fra Oslo til Bergen, ble jo den vedtatt lagt over, nå E16 over Lærdal. Det vedtaket falt ikke i god jord, så det er stemt flere ganger opp gjennom de siste tiårene, men det er blitt opprettholdt. Nå hadde det seg slik at kona til vegdirektøren var fra Hallingdalen, så det ble brukt mye penger på og utbedre Riksvei 7 gjennom, nettopp Hallingdal, og E16 ble nedprioritert, og er det fremdeles. Selv etter at han gikk av med pensjon, var han i stortinget og drev lobbyvirksomhet for, nettopp RV7.
Man kan jo mene hva man vil om stamveien, men selv om politikerne bestemmer en ting, er det slett ikke sikkert at det blir slik.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?

Legg inn av PCP »

Geiroe skrev: Man kan jo mene hva man vil om stamveien, men selv om politikerne bestemmer en ting, er det slett ikke sikkert at det blir slik.
Det skal være sikkert og visst, "Fornebubanen" (fancy trikk) var også vedtatt bygget, og også årsaken til at man ikke lagde kolletivfelt på Fornebu når veien ble lagt. Men så langt har man sauset vekk over 100 millioner kroner, og ingen bane i overskuelig fremtid. :scratch

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?

Legg inn av jongsanim »

SuperMorten skrev:Jeg jobber skift, og kan ikke ta toget har jeg funnet ut. Jeg er avhengig av å avløse en kollega, og føler ikke at det er riktig at han skal få svi fordi toget er forsinket. Toget funker sikkert flott for de som har flexitid o.l.

Forøvrig er nordmenn noen merkelige skapninger når det kommer til rushtrafikk. Her er det i enkelte tilfeller 100 meter frem til neste bil. Det er sikkert praktisk det, for da har man lang reaksjonstid hvis bilen foran bremser. Allikevel kolliderer folk. Dersom folk hadde hatt 100% fokus på kjøringa, kunne avstanden krympet og det ville gitt plass til flere biler og dermed kortere køer.
Må nesten komme med en påstand her. Jeg holder god avstand til bilen foran (når jeg kjører bil) for å begrense bremsingen og heller holde en jevn hastighet i 1.gir. Vi snakker ikke 100 meter her, men det blir fort 10-50 avhengig av hvor rykkete og nappete de foran kjører.

Hvis alle holder krot avstand, blir det mer rykk og napp kjøring, og dermed mere kø (mener det har vært forsket på dette?).

Klarte forøvrig ikke se den siste delen av videoen når det ble satt på noe musikk som totalt distraherte fra stemmen :sk?

(Edit: Samme situasjon her forøvrig. Må jeg ta toget planlegger jeg å komme minst 30 minutter før jeg starter. Med MC kan jeg kjøre 30 min før jeg starter)

Edit 2: Denne er fin :) https://www.youtube.com/watch?v=7wm-pZp_mi0" onclick="window.open(this.href);return false; )

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?

Legg inn av PCP »

jongsanim skrev: Klarte forøvrig ikke se den siste delen av videoen når det ble satt på noe musikk som totalt distraherte fra stemmen :sk?
Hehe, ja du sier noe. I går satt jeg å så en dokumentar fra slutten av 70-tallet om utviklingen av Concorde, og da tenkte jeg litt på det du nevner her. Så ufattelig mye bedre og mer informativt sånt var før, mens det i dag skal druknes i effekter, lyder, dramatisering, og gjentagelser.

jongsanim skrev: Edit 2: Denne er fin :) https://www.youtube.com/watch?v=7wm-pZp_mi0" onclick="window.open(this.href);return false; )
Deler ditt syn innen rimelighetens grenser, man må følge på, men samtidig unngå ujevn kjøring så langt det er mulig.

"Kø-teori" er forsåvidt ganske interessant, som feks videoen du viser til. Noen annet som går litt i samme gate er at jeg mener å huske at man også har funnet at flere biler kan komme over på ett grønt lys, dersom alle stopper med større avstand enn normalt. Poenget da er at "alle" bilene kan starte samtidig, og dermed kommer seg avgårde raskere, enn hvis alle må vente til den foran er i bevegelse. Samtidig blir det jo en balansegang, og litt avhengig av hva som er videre bakover, hvor hensiktsmessig det ville være i praksis... :scratch

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?

Legg inn av ega16 »

Treige biler i kø er både en velsignelse og en forbannelse for oss på MC :)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?

Legg inn av DrGreve »

Problemet med bygging av norsk infrastruktur er den demokratiske modellen vi har i dette landet. Det skal være lokal enighet om veiens form, standard og trasè. Da kan hvermansen og diverse miljøorganisasjoner komme med høringsuttalelser. Det kan jo være en koloni døgnfluer i ei myr der hvor veien er planlagt å gå..
Deretter skal det gjøres en regional vurdering. Da får fylkesmenn, kommuner, regionråd og andre forståsegpåere i næringsliv, spesielt i transportsektoren si sitt.
Så må det forankres i en NTP for de neste 10 år fremover. Da skal Nordlandsbenken, Trønderbenken, Mørebenken og f vet hvilken benk på stortinget uttale seg før det eventuelt blir vedtatt.
Hadde Statens Vegvesen hatt frie hender innenfor sine økonomiske rammer ville veien gått mest mulig rett fram fra punkt A til B uten innblanding fra nessekonger på hver en haug som vil ha hovedveien til å gå innom sin bygd. Man må jo tenke på det lokale næringsliv, må vite. Drit i hva det koster storsamfunnet at veien blir 2 mil lenger innom den lokale kiosken..
Men når det er sagt, så er vi godt forsynt med flotte mc-veier i Norge, så vi på 2 hjul har vel lite å klage på, kanskje bortsett fra vedlikeholdet :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?

Legg inn av SuperMorten »

jongsanim skrev:
SuperMorten skrev:Jeg jobber skift, og kan ikke ta toget har jeg funnet ut. Jeg er avhengig av å avløse en kollega, og føler ikke at det er riktig at han skal få svi fordi toget er forsinket. Toget funker sikkert flott for de som har flexitid o.l.

Forøvrig er nordmenn noen merkelige skapninger når det kommer til rushtrafikk. Her er det i enkelte tilfeller 100 meter frem til neste bil. Det er sikkert praktisk det, for da har man lang reaksjonstid hvis bilen foran bremser. Allikevel kolliderer folk. Dersom folk hadde hatt 100% fokus på kjøringa, kunne avstanden krympet og det ville gitt plass til flere biler og dermed kortere køer.
Må nesten komme med en påstand her. Jeg holder god avstand til bilen foran (når jeg kjører bil) for å begrense bremsingen og heller holde en jevn hastighet i 1.gir. Vi snakker ikke 100 meter her, men det blir fort 10-50 avhengig av hvor rykkete og nappete de foran kjører.

Hvis alle holder krot avstand, blir det mer rykk og napp kjøring, og dermed mere kø (mener det har vært forsket på dette?).
Den rykk og napp kjøringa er fordi folk sover.. Min påstand er så enkel som at ta f.eks en veistrekning på en km. Dersom det er 100 meter mellom hver bil (noen ganger er det så ille i rushen) så er det plass til 10 biler på den kilometeren. Dersom du kutter den avstanden til det halve, er det plass til dobbelt så mange biler på samme veistrekning, og selvsagt færre biler bak.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?

Legg inn av jongsanim »

SuperMorten skrev:
jongsanim skrev:
SuperMorten skrev:Jeg jobber skift, og kan ikke ta toget har jeg funnet ut. Jeg er avhengig av å avløse en kollega, og føler ikke at det er riktig at han skal få svi fordi toget er forsinket. Toget funker sikkert flott for de som har flexitid o.l.

Forøvrig er nordmenn noen merkelige skapninger når det kommer til rushtrafikk. Her er det i enkelte tilfeller 100 meter frem til neste bil. Det er sikkert praktisk det, for da har man lang reaksjonstid hvis bilen foran bremser. Allikevel kolliderer folk. Dersom folk hadde hatt 100% fokus på kjøringa, kunne avstanden krympet og det ville gitt plass til flere biler og dermed kortere køer.
Må nesten komme med en påstand her. Jeg holder god avstand til bilen foran (når jeg kjører bil) for å begrense bremsingen og heller holde en jevn hastighet i 1.gir. Vi snakker ikke 100 meter her, men det blir fort 10-50 avhengig av hvor rykkete og nappete de foran kjører.

Hvis alle holder krot avstand, blir det mer rykk og napp kjøring, og dermed mere kø (mener det har vært forsket på dette?).
Den rykk og napp kjøringa er fordi folk sover.. Min påstand er så enkel som at ta f.eks en veistrekning på en km. Dersom det er 100 meter mellom hver bil (noen ganger er det så ille i rushen) så er det plass til 10 biler på den kilometeren. Dersom du kutter den avstanden til det halve, er det plass til dobbelt så mange biler på samme veistrekning, og selvsagt færre biler bak.
Ja, men med mindre avstand blir det mer tilfeldig bremsing og mer kø :) Med de 10 bilene vil trafikken flyte, med 20 vil den begynne å stampe/hakke/skape kø.

Om det totalt sett blir lengre kø av ditt eller mitt eksempel vet jeg ikke, men drivstoffbruken og slitasje på bilen tror jeg blir mindre hvis vi unngår rykk og napp :)

Svar