Tiger Explorer..knekt ventil

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
TBI81
Motorsykkelen din: Ja

Re: Tiger Explorer..røket kamkjede

Legg inn av TBI81 »

ojda skrev:
AJ skrev:
ojda skrev:@AJ. Det er litt dumt at denne tråden blir stående
med tittelen "røket kamkjede", da det jo faktisk handler om en knukket ventil.
Den opprinnelige tittelen handlet jo om ikkefaglig synsing før motoren var åpnet :thumleft
Ikke uenig i dette, men det er trådstarter som "eier" tråden. Og han endrer vel sikkert tittelen om du spør ham om det?

Da spør jeg ZZR-Erling om det
Det endres da titler ellers ganske ofte uten tillatelse fra 'tråd-eier', så hvorfor ikke bare endre her også?
Uansett kjip sak ojda, håper forhandler og triumph finner ut av dette. Synd at de ikke bare fikser det og tar kampen dem imellom etterpå. Som oftes blir man jo midt mellom to stoler i slike saker, men det ser jo ut til at det vil løse seg siden Triumph ber om deleliste :-)

ZZR-Erling

Re: Tiger Explorer..knekt ventil

Legg inn av ZZR-Erling »

"Ber om deleliste"..har du åpnet den selv, eller er det fohandler som skal levere denne listen? Jeg synes så absolutt at du skulle fått ny motor.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Motorsykkelen din: R1200GS

Legg inn av poulet_cavalier »

Du får se det positive i det Ojda. For det første kunne det skjedd i starten av mai (*det* hadde vært kjipt det), og for det andre er dette nå en forhåpentligvis "overstått" feil.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

:lol Neida, sykkelen står på Graarud i Sarpsborg å det er nok de som har åpnet motoren.
Både jeg og Graarud ønsker ny motor, men Stockholm svarer " ingen ny motor, send liste over hvilke deler dere ønsker for reparasjon".

Takk for oppdatert tittel :prf
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

poulet_cavalier skrev:Du får se det positive i det Ojda. For det første kunne det skjedd i starten av mai (*det* hadde vært kjipt det), og for det andre er dette nå en forhåpentligvis "overstått" feil.
Joda, jeg hadde ikke hatt mange kilometerne ekstra på Tigern selv om dette ikke
hadde hendt :sk? Eller forresten, det hadde jeg nok :lol
Men jeg lever forholdsvis greit uten sykkel nå på høsten ;-)
Å Tiger er nok frisk når våren er her igjen. (Trøste seg selv) :[-(
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

TBI81 skrev: Det endres da titler ellers ganske ofte uten tillatelse fra 'tråd-eier', så hvorfor ikke bare endre her også?
Javel? Må si jeg ikke kjenner igjen den beskrivelsen...
Uansett så lar jeg ikke påstanden stå uimotsagt:
Ja, det hender det endres trådtitler, men de gangene jeg gjør dette får trådstarter alltid beskjed. Og endringene jeg har gjort gjøres utelukkende for å presisere bedre hva emnet i tråden er.
Om jeg skal ha kommet i skade for å endre titler på andre tråder enn mine egne, uten å ha gitt trådstarter beskjed og en begrunnelse for hvorfor, så beklager jeg dette.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Graarud ja..da går det nok bra!

Brukeravatar
hakhap
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR

Legg inn av hakhap »

Håper på det beste og at få se deg på noen felles turer i neste sesong
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

Siden det tydeligvis er en feil som har oppstått på mange sykler av samme modellen, ville jeg vært nøye på å sjekke om de nye ventilene kommer fra en annen charge, batch, lot, eller hva man velger å kalle det, og ikke fra det delelageret som følger sykkelen fra produksjonslinjen. Får man nye ventiler fra samme charge så risikerer en jo at samme feil dukker opp om et år eller 2?
Her har det tydeligvis vært noe feil med stålet, enten fra produksjon eller under herdeprosessen og begrepet "elding" er godt kjent blant metallurger og de som jobber med stålproduksjon. Jeg jobbet på jernverket i 26 år :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Busa Trond
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Legg inn av Busa Trond »

ojda skrev:...Som jeg har sagt tidligere, "Jeg er ingen rørlegger"...
Vi veit jo det ojda :[-X , det er jeg som er rørlegger :-)å

Det DrGreve sier er jo riktig. MEN det må sikker være noe annet også siden det er den samme eksosventilen på den samme sylinderen som er synderen på alle dem havarerte motorene, ( hvorfor ingen av dem andre )
Setter dem inn en ny motor uten å finne feilen er vi like langt. Triumph lager komplett topp selv og har ikke underleverandører å sette skylden på. Yamaha har slitt med dette over mange år. Det jeg ble informert om på GMS var at dette gikk på reklamasjonsretten på 5 år, og at det kom en utbedring fra Triumph i vinter. Der har alle vært på kurs i England og sier sykkelen er grei å skru på, selv om recall prisene er på nivå med en middels jordbærplukker.
Håper Triumph lærer av Bmw som har driti seg ut med feil på sykkelen i alle år, og sper på med fem års fri veihjelp.

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

Busa Trond skrev:
ojda skrev:...Som jeg har sagt tidligere, "Jeg er ingen rørlegger"...
Vi veit jo det ojda :[-X , det er jeg som er rørlegger :-)å

Det DrGreve sier er jo riktig. MEN det må sikker være noe annet også siden det er den samme eksosventilen på den samme sylinderen som er synderen på alle dem havarerte motorene, ( hvorfor ingen av dem andre )
Setter dem inn en ny motor uten å finne feilen er vi like langt. Triumph lager komplett topp selv og har ikke underleverandører å sette skylden på. Yamaha har slitt med dette over mange år. Det jeg ble informert om på GMS var at dette gikk på reklamasjonsretten på 5 år, og at det kom en utbedring fra Triumph i vinter. Der har alle vært på kurs i England og sier sykkelen er grei å skru på, selv om recall prisene er på nivå med en middels jordbærplukker.
Håper Triumph lærer av Bmw som har driti seg ut med feil på sykkelen i alle år, og sper på med fem års fri veihjelp.
Ok, jeg har ikke satt meg så mye inn i materien til at jeg har fått med meg at det var samme ventilen som havarerte på alle syklene og da er jo min teori litt vassen.
Det er jo en kjent problematikk fra snøscootermotorer at triple motorer ikke har lik arbeidstemperatur uten at jeg skal påstå noe i dette tilfellet.
Og hvis det er en spesiell ventil dette gjelder, så er det vel kun de 3 V-er som kan påvirke, varme, ventilstyring eller ventilløfter, hvis ikke kammen kommer ut av sin syklus?
Kan designen på ventiloppsettet gi noen form for sideveis belastning, at kraften ikke går rett ned gjennom ventilen?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

263 sider om
Cam Bucket Service Bulletin

http://www.tiger-explorer.com/index.php ... 966.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Kjellrf
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi

Legg inn av Kjellrf »

ZZR-Erling skrev:263 sider om
Cam Bucket Service Bulletin

http://www.tiger-explorer.com/index.php ... 966.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Minner meg om problematikk fra Honda'a VF serie for 30 år siden, kammene var ikke linjeborret, så man måtte ha kamløfteverktøy for å justere ventilene riktig. Vi målte også på VF750F at klaringa var i grenseland (og litt over) på noen sykler.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Busa Trond
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Legg inn av Busa Trond »

Jeg fant et eldre Motorrad fra 1.3.2013 i kurven min ved do nå :mk
Der står det noe på tysk og ikke er jeg noen raket forsker på språk, så om jeg kunne få litt hjelp til å tolke hva som står her. Usikker på om det er relevant for ventilknekk saken :-k

[img]http://i1160.photobucket.com/albums/q49 ... 1dfc43.jpg[/img]

Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Legg inn av Kawagutten »

Kan for alt i verden ikke forstå at triumhp har blitt populær siden de har hatt problemer med topp og ventiler i alle år og tenning i tidligere år?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar