Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av Olav K »

:prf
Takk igjen for enda flere innspill.. er viktig å poengtere at jeg pakker kun for meg selv, kjemisk fritt for passasjer på min kjære sykkel.. :knegg
Det ser ut til at jeg kan minisere enda litt på mengden av undertøy, ellers er tipsene omlag slik jeg hadde tenkt selv.
Får ta en prøvepakk, og justere deretter. Det er overraskende hvor den tankveska mi svelger unna bagasje, men slik det ser ut må nok speilrefleksen ligge igjen hjemme.. men kan kjøpe ett bedre "minikamera".
Ellers har jeg bestillt en vanntett montasjeløsning med strømforsyning til Iphone og satser på å bruke den som GPS, med TomTom appen som jeg er veldig fornøyd med, iallefall til bilbruk.
Kunne selvsagt kjøpt en Garmin Zumo ettellerannet, men det er jo litt sunnmøring i meg så jeg sløser ikke ut penger på noe jeg ikke tror jeg har veldig bruk for, før jeg må.. eller blir irritert på noe som ikke funker som forventet. Da sitter Visa'n løst :knegg
Noen med erfaring på bruk av GPS via Iphone, til MCbruk?
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av TBI81 »

Klarer oss vanligvis fint med kart. Funker greit med tlf som nødløsning. Går faktisk å laste kart på maccern nettet og kjøre gps etter dette uten å bruke nett..

ZZR-Erling

Re: Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av ZZR-Erling »

Du har nok plass som det er!

ZZR-Erling

Re: Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av ZZR-Erling »

Verktøy....hva skal man med det? Vel, det eneste måtte være for å stramme kjedet, samt dekkfiks/pluggsett.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av Olav K »

ZZR-Erling skrev:Verktøy....hva skal man med det? Vel, det eneste måtte være for å stramme kjedet, samt dekkfiks/pluggsett.

Just det... var kjedestramming jeg tenkte på. :prf Sykkelen er såpass ny at jeg tar for gitt at den funker greit
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av JohnnyTh »

Vel. ikke helt enig. Kan være greit å ha muligheten til å skru av et deksel el. lignende. Mye verktøy er bortkastet for det er jo lite man kan gjøre av store reprasjoner langs veien men kjedelig hvis noe løsner av deksler og sånt. Jeg gikk over alle skruer på all plast med locktite for å slippe sånt.

For 13 år siden kjørte jeg en forholdsvis ny sykkel til Paris og nedi Frankrike så oppdaget jeg at jeg hadde mistet flere skruer i kåpa. Greit da å ha litt verktøy å tite till sånt med.
Skal man på skikkelig langtur bør man ha med bremseklosser og verktøy til å bytte det med.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av tagesk »

Verktøy?
Du trenger tre ting: En Leatherman, et lappesett, og teste lappesettet før du drar.'

Jeg?
Nederst i venstre sideveske har jeg 9 kg med verktøy (no kidding; jeg er en bekymret type).

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ZZR-Erling

Re: Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av ZZR-Erling »

..ok, sølvtape kan være lurt å ha med.

ZZR-Erling

Re: Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av ZZR-Erling »

..hm, dersom man har Loctite på alle kåpeskruer, må det jo bli ett herk senere! Jeg tenker på de som går inn i ekspanderende gummi. Når man skal ha opp de en vakker dag, går alt rundt... :twisted

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av JohnnyTh »

ZZR-Erling skrev:..hm, dersom man har Loctite på alle kåpeskruer, må det jo bli ett herk senere! Jeg tenker på de som går inn i ekspanderende gummi. Når man skal ha opp de en vakker dag, går alt rundt... :twisted
Neida, må bare bruke en Locktite som ikke holder så voldsomt. :) Skjeldent man trenger å bruke gjengelåsing.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av tagesk »

JohnnyTh skrev: Neida, må bare bruke en Locktite som ikke holder så voldsomt. :) Skjeldent man trenger å bruke gjengelåsing.
Er det ufint å antyde at et design hvor skruene løser, det kan ikke være det beste?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av JohnnyTh »

tagesk skrev:
JohnnyTh skrev: Neida, må bare bruke en Locktite som ikke holder så voldsomt. :) Skjeldent man trenger å bruke gjengelåsing.
Er det ufint å antyde at et design hvor skruene løser, det kan ikke være det beste?

[TaSK]
Vel nå har designet på gjenger vært ganske urørt i forholdsvis mange år. Så kanskje på tiden noen finner opp noe nytt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av ZZR-Erling »

Tagesk tenker vel på vibrasjonene. Jeg har ikke hatt slike problemer på noen av mine 16 mc'er. Det holder å skru ting normalt fast, og bruke loctite der det angis, feks på muttra til fremdrevet, og bakdrevet. Det er mye triveligere å reise med lite bagasje, enn en masse surr hist og her.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av Intruder »

Går bort til naboen og ser på hans hvite italienere og så halshugger han ei av dem som flakser blødende bortover og så
går lysten på mafialandsturen over ! :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Europatur-- hva trenger man av bagasjeplass, egentlig?

Legg inn av JohnnyTh »

ZZR-Erling skrev:Tagesk tenker vel på vibrasjonene. Jeg har ikke hatt slike problemer på noen av mine 16 mc'er. Det holder å skru ting normalt fast, og bruke loctite der det angis, feks på muttra til fremdrevet, og bakdrevet. Det er mye triveligere å reise med lite bagasje, enn en masse surr hist og her.
sikkert fint uten bagasje, men jeg synes ikke at jeg merker noe til bagasjen. Bortsett fra når det blir trangt mellom bilene og når veien blir så dårlig at det grenser til offroad. Husker jeg ønsket meg lettere sykkel når jeg krysset disse småelvene nedi øst Europa i sommer. Men på vei betyr bagasjen ingen ting for meg.
Jeg liker å være selvhjulpen hvis det ikke finnes noe hotell eller lignende.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar