Yrkes-tråd
- DrGreve
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Re: Yrkes-tråd
Jeg var det siste årskullet i Norge som gikk 7 år på folkeskole og skulle jeg gå 9 år, måtte jeg ta 7endeklasse på nytt (Gruben Barne & Undomskole var siste i landet til å innføre 9årig).
Det giddet jeg ikke og gikk ett år på framhaldsskole før jeg som 15-åring reiste til sjøguttskolen på Melkeplassen i Bergen. Deretter rett til sjøs og var kun hjemme på sommeren for å kjøre mc. Dette drev jeg med til jeg var 25, kun avbrutt av avtjening i marinen 1978-1979. Madla, Håkonsvern og Horten før jeg ble utstasjonert i Ramsund.
Sommeren 83 møtte jeg moren til mine 2 døtre og ønsket om å slå meg til ro ble for sterk. Fikk jobb på AS Norsk Jernverk og tok etterhvert fagbrev i metallurgi. Gikk hele løpet med hus, bil, snøscooter og campingvogn på fjellet, og mc :)
Når min bror ble drept på mc i 1989 la jeg mc-kjøring på hylla fram til 2000, mest i respekt for mine foreldre, men også fordi mitt første barn ble født i 1989. Året 2000 var det året jeg ble skilt og da passet det å starte jernhesten igjen.
I 1989 ble også jernverket privatisert og verket ble delt opp i flere mindre enheter. I 2009 la eieren Ruukki ned valseverket der jeg da jobbet, fikk omtrent gullklokke i avskjedsgave. Siden jeg kommer fra en familie med mange drosje-eiere (og skruere) har jeg har kjørt drosje regelmessig når jeg trengte ekstra penger selv om jeg jobbet på verket og når Ruukki stengte dørene ble det drosjekjøring på heltid. Dette tok slutt når mine føtter begynte å krangle høsten 2010 og har siden vært på attføring, men blir sikkert uføretrygdet i løpet av 2014.
Og jeg heter Hallvard, forresten :)
Det giddet jeg ikke og gikk ett år på framhaldsskole før jeg som 15-åring reiste til sjøguttskolen på Melkeplassen i Bergen. Deretter rett til sjøs og var kun hjemme på sommeren for å kjøre mc. Dette drev jeg med til jeg var 25, kun avbrutt av avtjening i marinen 1978-1979. Madla, Håkonsvern og Horten før jeg ble utstasjonert i Ramsund.
Sommeren 83 møtte jeg moren til mine 2 døtre og ønsket om å slå meg til ro ble for sterk. Fikk jobb på AS Norsk Jernverk og tok etterhvert fagbrev i metallurgi. Gikk hele løpet med hus, bil, snøscooter og campingvogn på fjellet, og mc :)
Når min bror ble drept på mc i 1989 la jeg mc-kjøring på hylla fram til 2000, mest i respekt for mine foreldre, men også fordi mitt første barn ble født i 1989. Året 2000 var det året jeg ble skilt og da passet det å starte jernhesten igjen.
I 1989 ble også jernverket privatisert og verket ble delt opp i flere mindre enheter. I 2009 la eieren Ruukki ned valseverket der jeg da jobbet, fikk omtrent gullklokke i avskjedsgave. Siden jeg kommer fra en familie med mange drosje-eiere (og skruere) har jeg har kjørt drosje regelmessig når jeg trengte ekstra penger selv om jeg jobbet på verket og når Ruukki stengte dørene ble det drosjekjøring på heltid. Dette tok slutt når mine føtter begynte å krangle høsten 2010 og har siden vært på attføring, men blir sikkert uføretrygdet i løpet av 2014.
Og jeg heter Hallvard, forresten :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Jarle
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
- Kontakt:
Reiste til sjøs som 17 åring, tok papirene som skipsmekanikker, jobbet litt som mekanikker på Tyske MTU motorer, formann på lager og verktøybur, innkjøp, salg og logistikk i hydraulikk bransjen og siste 8 årene som løsningsansvarlig for bedriftens ERP system.
Jarle
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Ikke hos oss nei. Da må du nok lenger sør...ZZR-Erling skrev:Fins vel noen HD deler der da.kjellv skrev:Jobber hos en Yamahaforhandler, hovedsakelig på delelageret men også med salg. Vi er ellers også et landbruksmaskinverksted. Denne kombinasjonen er ikke veldig vanlig.

Har fagbrev som platearbeider og mekaniker.
Jobber som serviceingeniør i oljeindustrien og reiser offshore verden rundt og jobber mest med hydraulikk.
Jobber som serviceingeniør i oljeindustrien og reiser offshore verden rundt og jobber mest med hydraulikk.
- Olav K
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Andreas skrev:I vilket ROV-firma? Jeg jobber i OceaneeringOlav K skrev:![]()
Jeg er rørlegger fra gammelt av :-)å men har sett lyset og jobber nå med fjernstyrte miniubåter (ROV) på rigger i Nordsjøen og Barentshavet.
Har tidligere jobbet som rørlegger offshore, både sanitært og med tynne fine instrumentrør, samt som formann og feltingeniør innen de samme fagfelt.
Siden vi er lett underbetalte her ute på havet, driver jeg også et lite firma på fritiden, der pusler jeg med rør og varmepumper samt boligutleie.
Jobber i Saipem Ltd, Norway Branch

http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Olav K
MKH88 skrev:Allerede en god spredning innen fagfelt ja :)
Olav K, ROV er noe jeg har sett på som interessant ganske lenge, spennende jobb?
De fleste jobber er vel interessante når man engasjerer seg :-)
ROV har sine særegenheter, det er iallefall svært mangfoldig.
Du får ringe et ROV selskap eller tre og høre etter en ledig jobb:-)
Isolatør i et Bergensfirma. Hovedsakelig offshore, men også steder som Mongstad, Kårstø, Stavanger, Fornebu, osv. Mye reising. Periodevis holder jeg og kurs i samme fag. Skal faktisk i dag starte et nytt kurs i Arendal som varer i 12 uker.
Er egentlig utdannet anleggsmaskinfører men hoppet av det når en fabrikk jeg jobbet på ble nedlagt i 2000.
Siden lønnen ikke er all verdens så produserer jeg litt ved fra egen skog, tømmer og litt taxi kjøring for en kompis.
Er egentlig utdannet anleggsmaskinfører men hoppet av det når en fabrikk jeg jobbet på ble nedlagt i 2000.
Siden lønnen ikke er all verdens så produserer jeg litt ved fra egen skog, tømmer og litt taxi kjøring for en kompis.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Prosessoperatør på Hydro Aluminium sitt valseblokkstøyperi i Årdal. Begynte som lærling der for 10 år siden og begynner vel kanskje å bli litt lei?
Offshore frister stadig vekk....

- Carpa
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Etter 10 år er det kanskje på tide med en svenneprøvegorbys skrev:Prosessoperatør på Hydro Aluminium sitt valseblokkstøyperi i Årdal. Begynte som lærling der for 10 år siden og begynner vel kanskje å bli litt lei?![]()

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Andreas
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Ok, er vell en del ombord på Scarabeo 8 du da? Jeg gikk mange år fast på Scarabeo 5Olav K skrev:Andreas skrev:I vilket ROV-firma? Jeg jobber i OceaneeringOlav K skrev:![]()
Jeg er rørlegger fra gammelt av :-)å men har sett lyset og jobber nå med fjernstyrte miniubåter (ROV) på rigger i Nordsjøen og Barentshavet.
Har tidligere jobbet som rørlegger offshore, både sanitært og med tynne fine instrumentrør, samt som formann og feltingeniør innen de samme fagfelt.
Siden vi er lett underbetalte her ute på havet, driver jeg også et lite firma på fritiden, der pusler jeg med rør og varmepumper samt boligutleie.

Jeg er forresten utdannet og har fagbrev som flymotormekaniker. Jobbet med overhaling av Boeing 737- og Airbus A320-motorer. Men begynte offshore som ROV operatør/tekniker for 9år siden. Jobber med ujevne mellomrom på et lite MC-verksted i friperiodene

- Olav K
Det stemmer, er på Scarabeo 8 akkurat NUHAndreas skrev:Ok, er vell en del ombord på Scarabeo 8 du da? JOlav K skrev:Andreas skrev:I vilket ROV-firma? Jeg jobber i OceaneeringOlav K skrev:![]()
eg gikk mange år fast på Scarabeo 5
Jeg er forresten utdannet og har fagbrev som flymotormekaniker. Jobbet med overhaling av Boeing 737- og Airbus A320-motorer. Men begynte offshore som ROV operatør/tekniker for 9år siden. Jobber med ujevne mellomrom på et lite MC-verksted i friperiodene

Vi ligger i Ølensvåg på verftet der for tiden, skal seile nordover på lørdag/søndag.
Jeg begynte i Saipem 1. Juli 2013 så jeg er ganske så fersk i dette gamet :-)å
- mortenolb
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Har en betydelig mindre spennende jobb enn alle andre her, virker det som 
Dette driver jeg med til daglig:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=cIGjT-sJVv8[/video]

Dette driver jeg med til daglig:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=cIGjT-sJVv8[/video]
- hakhap
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Jeg er UX-(interaksjons-, brukskvalitets-, brukervennlighets-) konsulent på en konsulent firma i Oslo.
Har jobbet med IT siden etter miltærtjenstegjøringen 94/95 med å vare Linux/*Nix og Windows admin-/nettverks-konsultent til utviklere for mobiler, men er utdannet Interaksjonsdesigner.
Har jobbet med IT siden etter miltærtjenstegjøringen 94/95 med å vare Linux/*Nix og Windows admin-/nettverks-konsultent til utviklere for mobiler, men er utdannet Interaksjonsdesigner.
- Flanker
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Kontakt:
Yrkes-tråd
Utdannet sykepleier og halvstudert røver innen ledelse. Er i ferd med å avslutte nåværende jobb som avdelingsleder i hjemmesykepleien i en kommune på østlandet.
Fra 17/2 er jeg spesialrådgiver - ressursstyring/OU i Sykehuspartner (Helse Sør-Øst).
Fra 17/2 er jeg spesialrådgiver - ressursstyring/OU i Sykehuspartner (Helse Sør-Øst).
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

-
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Hei, er forskalingssnekker. er innom det meste innen faget, fra grunnmurer til større bygg. ca 20 år i bergen( 1,5 år på Mongstautbyggingen slutten på 80-tallet)og resten på øya Tysnes. Over 30 år med tunge tak, kjennes det på rygg og skuldre. Men eg holder ut enno :-)
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Jeg er utdannet maskinist og har hatt en rekke jobber innenfor det fagfeltet, både på sjø og land. Så har jobbet 10 år i bygg & anleggsbransjen med alt fra møbelsnekkring til skredsikring.
Jeg har også en utdannelse som navigatør, og jobber nå offshore som overstyrmann.
Jeg så noen nevnte Saipem ... her er en kraftfull representant for det firmaet.
Saipem 7000 heter den.
Jeg har også en utdannelse som navigatør, og jobber nå offshore som overstyrmann.
Jeg så noen nevnte Saipem ... her er en kraftfull representant for det firmaet.
Saipem 7000 heter den.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Motorsykkelen din: CBR 600F4 - KTM 250sx 2010
I dag har jeg gått litt grundigere inn på ROV faget, og kan ikke forstå annet enn at det er midt i blinken
Så blir nok søkt noen jobber til sommeren tenker jeg. :-)

Så blir nok søkt noen jobber til sommeren tenker jeg. :-)
- Alas
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Jobber i et engineerings firma her i Bergen hvor jeg driver med konstruksjon, fabrikasjonoppfølging, montering og testing av undervanns pumpestasjoner. Mao, jeg lager 3D-modeller, fabrikasjonstegninger, prosedyrer og diskuterer med kunder. Også drikkes det mye kaffe.
Har en bachelor i maskinteknikk og en master i marin og undervannsteknologi fra Universitetet i Stavanger.
Synes jobben er veldig spennende, har vært i samme firma siden jeg var ferdig utdannet for snart 6 år siden.
Har en bachelor i maskinteknikk og en master i marin og undervannsteknologi fra Universitetet i Stavanger.
Synes jobben er veldig spennende, har vært i samme firma siden jeg var ferdig utdannet for snart 6 år siden.
- Crinos
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Kontakt:
Jeg har jobbet litt frem og tilbake. Bokstavelig talt, hadde noen års avbrekk fra IT bransjen, men havnet tilbake i den igjen.
I dag er jeg Senior Nettverksteknikker hvor jeg primært drifter brannmurtjenester og nettsikkerhet (sikkerhetsanalytiker) for et av Norges største ISP selskap.
Har nada utdannelse, begynte bare å jobbe med dette rett etter vidregående skole i den gylne DOT.COM tiden
Har jo selvsagt blit en og anna sertifisering underveis da
Hadde noen avbrekks år fra IT bransjen hvor jeg først var busssjåfør (helt genialt deilig jobb), så reiselivet. (Heller ikke så dumt i grunnen).
Men IT og spesielt nettverk er "min greie"

I dag er jeg Senior Nettverksteknikker hvor jeg primært drifter brannmurtjenester og nettsikkerhet (sikkerhetsanalytiker) for et av Norges største ISP selskap.
Har nada utdannelse, begynte bare å jobbe med dette rett etter vidregående skole i den gylne DOT.COM tiden

Har jo selvsagt blit en og anna sertifisering underveis da

Hadde noen avbrekks år fra IT bransjen hvor jeg først var busssjåfør (helt genialt deilig jobb), så reiselivet. (Heller ikke så dumt i grunnen).
Men IT og spesielt nettverk er "min greie"

“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- katana_king
- Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125
Veldig spennende. Har vært litt i J1 og J2 og trasket sammen med en kar jeg hjalp i forbindelse med da jeg satt på Telenoreksperten. Vil tilbake til J1 og J2-miljøet - dersom jeg skulle jobbet teknisk. Snuste på jobb der, kom aldri så langt ble "head huntet". Tenker det holder jeg nevner lokasjonene på FBU i første omgang.ZZR-Erling skrev:Ja, det er jo artig å vite litt om.
Jeg jobber med Telenor's kjernenett og litt utover i nettet.
Ren terminaldrift fra Fornebu. Jobber i turnus.
Er ingeniør.
Jobber nå innenfor applikasjonstøtte. I praksis så har jeg ansvar for å etterse en plattform og webløsning med mange tusen brukere - og gir også brukerne support (kun meg som holder på med dette, så jeg gjør alt mulig rart - treffer leverandører, gir opplæring, betatester nye løsninger, feilsøker ved driftsforstyrrelser og tar i mot kundehenvendelser samt snakker med mange folk for å sjekke at våre prosesser som mitt system involverer fungerer bra. Har ikke noe godt navn på min stilling, lønningskontoret vil kalle meg konsulent (med overtid) men jeg vil kalle meg den som får det til å virke, finnes sikkert et latinsk navn på det).
Av utdanning har jeg snart en tre-årig bachelorgrad i økonom i og ledelse og IKT erfaring, hovedsakelig fra Telenor. Ønsker å fortsette med det jeg gjør, jobbe tverrfaglig mellom IKT og prosess (økled liknende).
- Voodoodoo
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Fra 2014 jobber jeg som miljøterapeut innen barnevern.
Jobber i 1:1 tiltak for ungdom i alderen 13-18 år.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- Crinos
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Kontakt:
Veldig spennende og givende jobb... Jeg forsøkte meg også på det en liten periode.Voodoodoo skrev:Fra 2014 jobber jeg som miljøterapeut innen barnevern.

“We adore chaos because we love to produce order”.
- fireman
- Motorsykkelen din: Kawa ER5
- Kontakt:
- - Reiste i 1977 som 16-åring til sjøs i utenriksfart i 2 år på 3 skip og ble faglært matros. En spennende tid for en ungdom. (kjøpte som 17-åring bl.a. min første MC i USA, en choppet BSA 650 Lightning.)
- - Begynte i 1979 som sveiselærling ved KMV (Kristiansand Mek. Verksted), fikk fagbrev i 1981.
- - I 1982/-83 avtjente jeg 15 mnd førstegangstjeneste i marinen, spennende og givende tjeneste! (kystvakt nord, "KV Andenes").
- - Etter militæret tok jeg "alle" sertifikater innen rørsveising, men utdannet meg så til NDT-operatør med spesialfelt ultralydtesting av sveiste forbindelser. Sertifisert ved DNV (Veritas). Jobbet et par år med sveisetesting innen offshore bransjen.
- - Fikk jobb som brannkonstabel i 1986 ved Kristiansand Brannvesen og har vært der siden. Er nå underbrannmester og utrykningsleder og stortrives i jobben. Har gått "den lange veien" og gjort alt man kan gjøre som brannmann; sjåfør, røykdykker, redningsdykker og alt annet som hører med til yrket. Har hatt en spennende, utfordrende og krevende jobb og føler meg privilegert som nå får noen år der jeg får bruke min erfaring som utrykningsleder. Gleder meg fremdeles til hver eneste vakt jeg skal på jobb!
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.
- Intruder
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Har jobbet i 35 år hos Langmoen,til det kom noen overkloke konsulenter og bidro til å legge ned det meste...
I neste liv skal jeg bli en Jack the Ripper konsulentmorder... :[-o<
I neste liv skal jeg bli en Jack the Ripper konsulentmorder... :[-o<
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
jobber som underdirektør i Forsvarsdepartementet og driver med økonomi og etatstyring
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules