BMW R1200RT 2014

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av tagesk »

Bilde

Topplokket er i magnesium. Det tåler ikke allverden, men det er tross alt metall.
"Alle" har veltebøyler som gjør at toppen ikke slår nedi når du velter.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

SuperMorten skrev:
Snikendeugle skrev:Ser ikke ut som en lanesplitter konge ihvertfall. Må være litt merkelig vektfordeling på saken med tanke på _gigantiske_ fronten :-k
Bakkestart hjelp på sykkel virker litt overflødig også..

- Pessimisten :twisted
Min 2005 RT er ikke bredere enn styret, som de fleste andre sykler (usikker med sidekofferter, men de kan taes av for effektiv lanesplit), og føles absolutt ikke annerledes enn tilsvarende med tanke på vektfordelingen du snakker om. Det er jo bare plast... Jeg gikk rett fra V-Strom til denne, og synes at RT'n var like grei å håndtere enn V-Stromen, ellers hadde jeg ikke bytta..
Speilene ser ut til å være bredere enn styret på dette bildet. Er likt på min GTR.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

tagesk skrev:Bilde

Topplokket er i magnesium. Det tåler ikke allverden, men det er tross alt metall.

[TaSK]
Tenkte ikke så mye på sånne "snille" velt som det der. Mer på asfalt i fart. Når jeg veltet så for sykkelen 60 meter bortover asfalten. Kun deksel til 200kr som ble skadet på motoren.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

tagesk skrev:Bilde

[TaSK]

E nok lurt det ja..ei neve grus inni der bi lite bra...hoff..
Litt "artig" at du skriver "når" man velter, ikke hvis.
Æ syns de e så syyykt høg de GS'an...jaja....dura å går gjør de nu "overalt" kor vi e, generelt mye BMW rundtomkring når vi er på lengre turer.
Kanskje BMW-folk kjøre mer enn andre?? :erte

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

JohnnyTh skrev:
Speilene ser ut til å være bredere enn styret på dette bildet. Er likt på min GTR.
Var ute i garasjen og sjekka. Tok ikke med nøkkel, og styret var låst, så det var vanskelig å se, faktisk så vanskelig å se at kun kan være millimeter som skiller speiler og styret..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

SuperMorten skrev:
JohnnyTh skrev:
Var ute i garasjen og sjekka. Tok ikke med nøkkel, og styret var låst, så det var vanskelig å se, faktisk så vanskelig å se at kun kan være millimeter som skiller speiler og styret..
Har sikkert bredere styre enn det jeg har. Skal måle i morgen.

Styret mitt er 79cm fra ytterkant til ytterkant. Speilene 107cm.
Sist redigert av JohnnyTh den 12 jan 2014, 14:47, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:
JohnnyTh skrev:Synes det var en lekker sykkel. Bare synd med de sylinderne som stikker ut. Er jo klar over at bmw kan dette, men er det ikke en større fare for skader på sylindrer ved velt? Husker jeg veltet på en suzuki en gang. Dekseket over ladespolen ble slipt ned mot asfalten slik at motoroljen rant ut. Ellers var den kjørbar. Nytt deksel og tut og kjør.
...Bringisen fyrer sikkert løs med et dekkende svar snart :D
Orker ikke gjenta meg selv.......har svart på dette så mange ganger i julen :-)å
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:
JohnnyTh skrev:Synes det var en lekker sykkel. Bare synd med de sylinderne som stikker ut. Er jo klar over at bmw kan dette, men er det ikke en større fare for skader på sylindrer ved velt? Husker jeg veltet på en suzuki en gang. Dekseket over ladespolen ble slipt ned mot asfalten slik at motoroljen rant ut. Ellers var den kjørbar. Nytt deksel og tut og kjør.
...Bringisen fyrer sikkert løs med et dekkende svar snart :D
Orker ikke gjenta meg selv.......har svart på dette så mange ganger i julen :-)å
Har du? Det må jeg ha gått glipp av. Hvor er det svaret?

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Ingen som vet dette? Jeg mener ikke en gs med veltebøyler eller store stillas rundt motoren, men denne R1200rt. Ser jo ut som motoren tar en trøkk ved velt, men tåler den det?

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

JohnnyTh skrev:Ser jo ut som motoren tar en trøkk ved velt, men tåler den det?
Dersom "en velt" betyr å seile bortover asfalten i 80 km/t og dundre inn i autovernet, da er svaret nei.
Om "en velt" betyr å gå overende mens du står i ro, så er svaret ja.
Om du nå vil si "du vet hva jeg mener", så svarer jeg at nei, det vet jeg ikke.

På en GS (uten bøyler) vil en sykkel på siden (enten den sklir eller ligger i ro) hvile på en sylinder og styret. På en RT (uten bøyler) vil den hvile på en sylinder og noe kåpe-greier.
Kåpen på en RT er like solid, eller svak, som alle andre kåper her i verden.

Eller med andre ord: Om du kjøper sykkel for å kunne skli bortover asfalten, da vil jeg gjerne se hva du skal kunne kjøpe.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

tagesk skrev:
Dersom "en velt" betyr å seile bortover asfalten i 80 km/t og dundre inn i autovernet, da er svaret nei.

På en GS (uten bøyler) vil en sykkel på siden (enten den sklir eller ligger i ro) hvile på en sylinder og styret. På en RT (uten bøyler) vil den hvile på en sylinder og noe kåpe-greier.

Eller med andre ord: Om du kjøper sykkel for å kunne skli bortover asfalten, da vil jeg gjerne se hva du skal kunne kjøpe.

[TaSK]
Det jeg spør om er hvis man velter i fart, la os si 50-70km/t sklir bortover asfalten uten å treffe noe annet. Tåler sylindrene det?
Når jeg veltet på min gamle suzuki så var det i 90km/t, sykkelen skled 50-60 meter bortover asfalten så traff ingenting. Venstre motordeksel ble slipt ned så oljen rant ut. Ellers bare litt plastskade.

Mener ikke at man skal kjøpe sykkel for å skli bortover asfalten. Er ikke nødvendig å stritte så voldsomt med piggene. Lurer bare på hvor dyrt det blir hvis uhellet er ute og man får en liten velt. Er ikke så vedig bekymret for plast skade. Det kan repareres forholdsvis rimelig og man kan somregel kjøre selv om man har litt sprukkent plast. Motorskader blir jo fort dyrt. Men jeg tenker sånn at hvis motoren er solid nok så er det jo ikke så farlig.

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
tagesk skrev:

[TaSK]
Det jeg spør om er hvis man velter i fart, la os si 50-70km/t sklir bortover asfalten uten å treffe noe annet. Tåler sylindrene det?
Når jeg veltet på min gamle suzuki så var det i 90km/t, sykkelen skled 50-60 meter bortover asfalten så traff ingenting. Venstre motordeksel ble slipt ned så oljen rant ut. Ellers bare litt plastskade.

Mener ikke at man skal kjøpe sykkel for å skli bortover asfalten. Er ikke nødvendig å stritte så voldsomt med piggene. Lurer bare på hvor dyrt det blir hvis uhellet er ute og man får en liten velt. Er ikke så vedig bekymret for plast skade. Det kan repareres forholdsvis rimelig og man kan somregel kjøre selv om man har litt sprukkent plast. Motorskader blir jo fort dyrt. Men jeg tenker sånn at hvis motoren er solid nok så er det jo ikke så farlig.
Antar at det blir om trent like dyrt som om du gjør det samme med en GTR, FJR eller what ever. Hvor dyrt ??? Det må du nesten forsøke selv , eller spørre et forsikringsselskap om. Jeg vet bare at plastkåper , eksosanlegg og speil med blinklys i er svindyrt.
Jeg har aldri forsøkt akkurat det du skisserer og regner ikke med å gjøre det heller , dessuten er det vel ingen ennå som har forsøkt dette med den nye RT'en.
Kolliderte med en GPX 750 R som jeg hadde for lenge siden , det ble svært dyrt. Hel kåpe , gaffel, eksosanlegg og radiator m.m , den ble faktisk kondemnert på grunn av at delene var svindyre.
Jeg tror heller ikke det er dette som er første tanken til de aller fleste når de skal kjøpe sykkel , jeg for min del har kasko på mine sykler. Om det jeg skulle være uheldig å seile bortover asfalten i 50-70 km/t timen så tenker jeg faktisk lite på om det kommer til å koste 5000 - 10000 - 20000 eller 30000. For meg er det viktigst hvis sylinderne beskytter beina mine.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Det er toppdekselet på høyre eller venstre side som treffer veien først.
Og cylindrene, som sitter innenfor toppene, vil nok klare seg uansett.

Hva koster en frontkollisjon med denne sykkelen ? Eller en elgpåkjørsel ?

Synes i det hele tatt denne "debatten" er ganske teit.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
tagesk skrev:

[TaSK]

Antar at det blir om trent like dyrt som om du gjør det samme med en GTR, FJR eller what ever. Hvor dyrt ??? Det må du nesten forsøke selv , eller spørre et forsikringsselskap om. Jeg vet bare at plastkåper , eksosanlegg og speil med blinklys i er svindyrt.
Jeg har aldri forsøkt akkurat det du skisserer og regner ikke med å gjøre det heller , dessuten er det vel ingen ennå som har forsøkt dette med den nye RT'en.
Kolliderte med en GPX 750 R som jeg hadde for lenge siden , det ble svært dyrt. Hel kåpe , gaffel, eksosanlegg og radiator m.m , den ble faktisk kondemnert på grunn av at delene var svindyre.
Jeg tror heller ikke det er dette som er første tanken til de aller fleste når de skal kjøpe sykkel , jeg for min del har kasko på mine sykler. Om det jeg skulle være uheldig å seile bortover asfalten i 50-70 km/t timen så tenker jeg faktisk lite på om det kommer til å koste 5000 - 10000 - 20000 eller 30000. For meg er det viktigst hvis sylinderne beskytter beina mine.
På brukte sykkler så er det masse plastdeler på ebay. Koster vanligvis under 500kr pr del. Men egentlig var det ikke prislappen jeg var mest opptatt av, men om motoren er designet for å tåle en sånn trøkk siden den ligger så utsatt. Eller om det er fare for motorhavari ved en "snill" velt. På min GTR eller en FJR og mange andre ligger jo mesteparten av motoren beskyttet bak plast og ramme.
Disse sykklene kommer jo og til å bli gamle og bli brukt uten full kasko, og da er det jo litt interessant.
Vil tro at det ikke udelt er en fordel i forhold til kropsdeler. Ser de som kjører alvorlig offroad sverger til softbags, for å ikke skade bein. Selvsagt er det jo større sjangs for å komme i klem bak på sykkelen.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Jompa skrev:Det er toppdekselet på høyre eller venstre side som treffer veien først.
Og cylindrene, som sitter innenfor toppene, vil nok klare seg uansett.

Hva koster en frontkollisjon med denne sykkelen ? Eller en elgpåkjørsel ?

Synes i det hele tatt denne "debatten" er ganske teit.
Hvis sylindrene er dimmensjonert for å tåle en slik trøkk, så er det jo et teit spørsmål. Takk for svar. Var det jeg lurte på.

Svar