
Topplokket er i magnesium. Det tåler ikke allverden, men det er tross alt metall.
"Alle" har veltebøyler som gjør at toppen ikke slår nedi når du velter.
[TaSK]
Speilene ser ut til å være bredere enn styret på dette bildet. Er likt på min GTR.SuperMorten skrev:Min 2005 RT er ikke bredere enn styret, som de fleste andre sykler (usikker med sidekofferter, men de kan taes av for effektiv lanesplit), og føles absolutt ikke annerledes enn tilsvarende med tanke på vektfordelingen du snakker om. Det er jo bare plast... Jeg gikk rett fra V-Strom til denne, og synes at RT'n var like grei å håndtere enn V-Stromen, ellers hadde jeg ikke bytta..Snikendeugle skrev:Ser ikke ut som en lanesplitter konge ihvertfall. Må være litt merkelig vektfordeling på saken med tanke på _gigantiske_ fronten
Bakkestart hjelp på sykkel virker litt overflødig også..
- Pessimisten
Tenkte ikke så mye på sånne "snille" velt som det der. Mer på asfalt i fart. Når jeg veltet så for sykkelen 60 meter bortover asfalten. Kun deksel til 200kr som ble skadet på motoren.tagesk skrev:
Topplokket er i magnesium. Det tåler ikke allverden, men det er tross alt metall.
"Alle" har veltebøyler som gjør at toppen ikke slår nedi når du velter.
[TaSK]
tagesk skrev:
Topplokket er i magnesium. Det tåler ikke allverden, men det er tross alt metall.
"Alle" har veltebøyler som gjør at toppen ikke slår nedi når du velter.
[TaSK]
Var ute i garasjen og sjekka. Tok ikke med nøkkel, og styret var låst, så det var vanskelig å se, faktisk så vanskelig å se at kun kan være millimeter som skiller speiler og styret..JohnnyTh skrev:
Speilene ser ut til å være bredere enn styret på dette bildet. Er likt på min GTR.
Har sikkert bredere styre enn det jeg har. Skal måle i morgen.SuperMorten skrev:Var ute i garasjen og sjekka. Tok ikke med nøkkel, og styret var låst, så det var vanskelig å se, faktisk så vanskelig å se at kun kan være millimeter som skiller speiler og styret..JohnnyTh skrev:
Speilene ser ut til å være bredere enn styret på dette bildet. Er likt på min GTR.
Orker ikke gjenta meg selv.......har svart på dette så mange ganger i julen :-)åZZR-Erling skrev:...Bringisen fyrer sikkert løs med et dekkende svar snartJohnnyTh skrev:Synes det var en lekker sykkel. Bare synd med de sylinderne som stikker ut. Er jo klar over at bmw kan dette, men er det ikke en større fare for skader på sylindrer ved velt? Husker jeg veltet på en suzuki en gang. Dekseket over ladespolen ble slipt ned mot asfalten slik at motoroljen rant ut. Ellers var den kjørbar. Nytt deksel og tut og kjør.
Har du? Det må jeg ha gått glipp av. Hvor er det svaret?Bringisen skrev:Orker ikke gjenta meg selv.......har svart på dette så mange ganger i julen :-)åZZR-Erling skrev:...Bringisen fyrer sikkert løs med et dekkende svar snartJohnnyTh skrev:Synes det var en lekker sykkel. Bare synd med de sylinderne som stikker ut. Er jo klar over at bmw kan dette, men er det ikke en større fare for skader på sylindrer ved velt? Husker jeg veltet på en suzuki en gang. Dekseket over ladespolen ble slipt ned mot asfalten slik at motoroljen rant ut. Ellers var den kjørbar. Nytt deksel og tut og kjør.
Dersom "en velt" betyr å seile bortover asfalten i 80 km/t og dundre inn i autovernet, da er svaret nei.JohnnyTh skrev:Ser jo ut som motoren tar en trøkk ved velt, men tåler den det?
Det jeg spør om er hvis man velter i fart, la os si 50-70km/t sklir bortover asfalten uten å treffe noe annet. Tåler sylindrene det?tagesk skrev:Dersom "en velt" betyr å seile bortover asfalten i 80 km/t og dundre inn i autovernet, da er svaret nei.JohnnyTh skrev:Ser jo ut som motoren tar en trøkk ved velt, men tåler den det?
Om "en velt" betyr å gå overende mens du står i ro, så er svaret ja.
Om du nå vil si "du vet hva jeg mener", så svarer jeg at nei, det vet jeg ikke.
På en GS (uten bøyler) vil en sykkel på siden (enten den sklir eller ligger i ro) hvile på en sylinder og styret. På en RT (uten bøyler) vil den hvile på en sylinder og noe kåpe-greier.
Kåpen på en RT er like solid, eller svak, som alle andre kåper her i verden.
Eller med andre ord: Om du kjøper sykkel for å kunne skli bortover asfalten, da vil jeg gjerne se hva du skal kunne kjøpe.
[TaSK]
Antar at det blir om trent like dyrt som om du gjør det samme med en GTR, FJR eller what ever. Hvor dyrt ??? Det må du nesten forsøke selv , eller spørre et forsikringsselskap om. Jeg vet bare at plastkåper , eksosanlegg og speil med blinklys i er svindyrt.JohnnyTh skrev:Det jeg spør om er hvis man velter i fart, la os si 50-70km/t sklir bortover asfalten uten å treffe noe annet. Tåler sylindrene det?tagesk skrev:Dersom "en velt" betyr å seile bortover asfalten i 80 km/t og dundre inn i autovernet, da er svaret nei.JohnnyTh skrev:Ser jo ut som motoren tar en trøkk ved velt, men tåler den det?
Om "en velt" betyr å gå overende mens du står i ro, så er svaret ja.
Om du nå vil si "du vet hva jeg mener", så svarer jeg at nei, det vet jeg ikke.
På en GS (uten bøyler) vil en sykkel på siden (enten den sklir eller ligger i ro) hvile på en sylinder og styret. På en RT (uten bøyler) vil den hvile på en sylinder og noe kåpe-greier.
Kåpen på en RT er like solid, eller svak, som alle andre kåper her i verden.
Eller med andre ord: Om du kjøper sykkel for å kunne skli bortover asfalten, da vil jeg gjerne se hva du skal kunne kjøpe.
[TaSK]
Når jeg veltet på min gamle suzuki så var det i 90km/t, sykkelen skled 50-60 meter bortover asfalten så traff ingenting. Venstre motordeksel ble slipt ned så oljen rant ut. Ellers bare litt plastskade.
Mener ikke at man skal kjøpe sykkel for å skli bortover asfalten. Er ikke nødvendig å stritte så voldsomt med piggene. Lurer bare på hvor dyrt det blir hvis uhellet er ute og man får en liten velt. Er ikke så vedig bekymret for plast skade. Det kan repareres forholdsvis rimelig og man kan somregel kjøre selv om man har litt sprukkent plast. Motorskader blir jo fort dyrt. Men jeg tenker sånn at hvis motoren er solid nok så er det jo ikke så farlig.
På brukte sykkler så er det masse plastdeler på ebay. Koster vanligvis under 500kr pr del. Men egentlig var det ikke prislappen jeg var mest opptatt av, men om motoren er designet for å tåle en sånn trøkk siden den ligger så utsatt. Eller om det er fare for motorhavari ved en "snill" velt. På min GTR eller en FJR og mange andre ligger jo mesteparten av motoren beskyttet bak plast og ramme.Bringisen skrev:Antar at det blir om trent like dyrt som om du gjør det samme med en GTR, FJR eller what ever. Hvor dyrt ??? Det må du nesten forsøke selv , eller spørre et forsikringsselskap om. Jeg vet bare at plastkåper , eksosanlegg og speil med blinklys i er svindyrt.JohnnyTh skrev:Det jeg spør om er hvis man velter i fart, la os si 50-70km/t sklir bortover asfalten uten å treffe noe annet. Tåler sylindrene det?tagesk skrev:Dersom "en velt" betyr å seile bortover asfalten i 80 km/t og dundre inn i autovernet, da er svaret nei.JohnnyTh skrev:Ser jo ut som motoren tar en trøkk ved velt, men tåler den det?
Om "en velt" betyr å gå overende mens du står i ro, så er svaret ja.
Om du nå vil si "du vet hva jeg mener", så svarer jeg at nei, det vet jeg ikke.
På en GS (uten bøyler) vil en sykkel på siden (enten den sklir eller ligger i ro) hvile på en sylinder og styret. På en RT (uten bøyler) vil den hvile på en sylinder og noe kåpe-greier.
Kåpen på en RT er like solid, eller svak, som alle andre kåper her i verden.
Eller med andre ord: Om du kjøper sykkel for å kunne skli bortover asfalten, da vil jeg gjerne se hva du skal kunne kjøpe.
[TaSK]
Når jeg veltet på min gamle suzuki så var det i 90km/t, sykkelen skled 50-60 meter bortover asfalten så traff ingenting. Venstre motordeksel ble slipt ned så oljen rant ut. Ellers bare litt plastskade.
Mener ikke at man skal kjøpe sykkel for å skli bortover asfalten. Er ikke nødvendig å stritte så voldsomt med piggene. Lurer bare på hvor dyrt det blir hvis uhellet er ute og man får en liten velt. Er ikke så vedig bekymret for plast skade. Det kan repareres forholdsvis rimelig og man kan somregel kjøre selv om man har litt sprukkent plast. Motorskader blir jo fort dyrt. Men jeg tenker sånn at hvis motoren er solid nok så er det jo ikke så farlig.
Jeg har aldri forsøkt akkurat det du skisserer og regner ikke med å gjøre det heller , dessuten er det vel ingen ennå som har forsøkt dette med den nye RT'en.
Kolliderte med en GPX 750 R som jeg hadde for lenge siden , det ble svært dyrt. Hel kåpe , gaffel, eksosanlegg og radiator m.m , den ble faktisk kondemnert på grunn av at delene var svindyre.
Jeg tror heller ikke det er dette som er første tanken til de aller fleste når de skal kjøpe sykkel , jeg for min del har kasko på mine sykler. Om det jeg skulle være uheldig å seile bortover asfalten i 50-70 km/t timen så tenker jeg faktisk lite på om det kommer til å koste 5000 - 10000 - 20000 eller 30000. For meg er det viktigst hvis sylinderne beskytter beina mine.
Hvis sylindrene er dimmensjonert for å tåle en slik trøkk, så er det jo et teit spørsmål. Takk for svar. Var det jeg lurte på.Jompa skrev:Det er toppdekselet på høyre eller venstre side som treffer veien først.
Og cylindrene, som sitter innenfor toppene, vil nok klare seg uansett.
Hva koster en frontkollisjon med denne sykkelen ? Eller en elgpåkjørsel ?
Synes i det hele tatt denne "debatten" er ganske teit.