Forsvaret..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Forsvaret..

Legg inn av RuneMC »

Var inne i 18mnd i luftforsvaret og ble deretter overført til HV med årlige vinterøvelser (bl.a. fordi områdesjefen syntes det var en god "deal" å ta ekstra øvelse for å få nye uniformer ](*,) )

For den som ser på det som jobb/fortsetter i Forsvaret og tar utdanning kan det være veien å gå, men vanlig verneplikt + HV øvelser var for min del bare en økonomisk ulempe. Allerede dengang jeg tok førstegangstjenesten på slutten av 80-tallet var det kun 33% av vernepliktige som fullførte. De fleste fikk dimme tidligere og måtte heller aldri møte til repetisjonsøvelse.

Ettersom dette er en periode da man generelt etablerer seg, betyr det at man mister ett drøyt års inntekt sammenlignet med jevnaldrende som slipper.

Jeg mener og har ment at forsvaret bør profesjonaliseres - dvs lønnet verneplikt. Slik praksis er idag så blir det svært urettferdig for enkelte.
(Ser flere snakker om å ta hele alfabetet av førerkortklasser mens en er inne - men det er en liten minoritet som får denne muligheten.)

Av det jeg har sett ellers, så er Forsvaret som arbeidsplass - dvs da snakker vi ikke rekrutt/vernepliktig - en grei arbeidsplass, gitt at en finner kjemien med kolleger/ledelse.
Personlig setter jeg pris på en flatere og mer uformell ledelses-struktur og trives ekstremt godt i det sivile.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Forsvaret..

Legg inn av SuperMorten »

RuneMC skrev: Personlig setter jeg pris på en flatere og mer uformell ledelses-struktur og trives ekstremt godt i det sivile.
Strukturen er flat og uformell. Jeg som løytnant hadde ikke problemer med å be generalen om å reise dit det aldri snør, med bakenden først.. (jeg sa ikke noe galt nå..?) :knegg Det er stort sett menige og utenforstående (fhv menige) som tror at det er en veldig formell og spiss ledelsesstruktur. Det er det egentlig, men forbeholdt krig. Til hverdags fungerer det ikke sånn. Jeg har de siste årene vært sivilt ansatt, og samhandlet mye med sivile institusjoner/firma og jeg ser ikke forskjellen. Bortsett fra at jeg tjener litt dårligere, men har en tryggere arbeidsplass. :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Icetwins
Innlegg: 90
Registrert: 29 aug 2013, 22:12
Motorsykkelen din: Dragstar 650

Re: Forsvaret..

Legg inn av Icetwins »

Takk for mange svar :D Blitt litt klokere iallefall ikveld. :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Forsvaret..

Legg inn av RuneMC »

@SuperMorten Jepp, har registrert bedringer opp igjennom årene, akkurat som resten av norsk næringsliv har blitt mer moderne. Fortsatt noen nyanser forskjell vil jeg si, men tryggheten kan veie opp for det - jeg ser den.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

OleIdole93
Innlegg: 27
Registrert: 21 mai 2013, 11:40
Motorsykkelen din: Suzuki SV650S Yoshimura 2006

Re: Forsvaret..

Legg inn av OleIdole93 »

Hei!


Forsvaret er en stor organisasjon satt i et strukturert system. Samtlige som er i forsvaret har en grunnpakke med tanke på utdanning som de må gjennomgå, da rekruttskolen. Hva du gjør i forsvaret vil variere veldig, dette avgjøres i stor grad hvilken del av forsvaret du havner i. Hæren og Heimevernet har typisk mye "grønn tjeneste" altså felt, det at man tilbringer mye av sin tid utendørs. Andre forsvarsgrener som for eksempel Sjøforsvaret har ikke like mye tid i skog og mark, men der finnes også mulighet for å befinne seg på havet osv. Felles for de fleste avdelinger og grener er at det er noen generelle stillinger som er tilgjengelige under førstegangstjenesten. Dette er typisk Idrettsassistent, logistikkassistent, brannvern, sanitet, radiooperatør osv. Noen vil kanskje synes at forsvaret kan være kjipt noen ganger, men tanke pp de rutinemessige forholdene man på ta seg til, da med tanke på vasking av rom og fellesarealer, skaporden og i noen tillfeller mangel på privatliv da man deler sanitær osv med andre. Samtidig er jeg helt overbevist om at Forsvaret vil gi deg en felleskapsfølelse og mestringsfølelse du svært sjelden vil finne noe annet sted. Det finnes uttallige veier å gå til uttdanning og kurs, du kan ta opp fag fra vgs, søke om stipend til sivile utdanningskurs (opp til 20.000 om jeg ikke husker feil) og ikke minst ha mulighet til å få en svært solid lederutdanning fra befalsskolen og evt Krigsskole. Disse utdanningene er kjent for å være solide, og vil også gjøre deg svært attraktiv på det sivile marked dersom dette skulle bli aktuelt senere i livet. Samtidig har det seg også slik at det gjerne er jo lengre du blir i forsvaret, jo flere goder og muligheter opparbeider du deg, som gjerne fører til at du trives så godt at du blir :) Uansett, det er verdt å vite at det absolutt er et år av livet ditt vell brukt, mange gode erfaringer å med seg senere i livet! Du vil forøvrig også få 2 ekstrapoeng til karaktersnittet ditt ved fullført førstegangstjeneste. Jeg ønsker deg lykke til med valget!

Med vennlig hilsen Ole

Kvartermester (sersjant) og idrettsoffiser, Sjøforsvaret

flonoen
Innlegg: 74
Registrert: 27 jun 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8N '12, BRP '04

Re: Forsvaret..

Legg inn av flonoen »

SuperMorten skrev:
RuneMC skrev: Personlig setter jeg pris på en flatere og mer uformell ledelses-struktur og trives ekstremt godt i det sivile.
Strukturen er flat og uformell. Jeg som løytnant hadde ikke problemer med å be generalen om å reise dit det aldri snør, med bakenden først.. (jeg sa ikke noe galt nå..?) :knegg Det er stort sett menige og utenforstående (fhv menige) som tror at det er en veldig formell og spiss ledelsesstruktur. Det er det egentlig, men forbeholdt krig. Til hverdags fungerer det ikke sånn. Jeg har de siste årene vært sivilt ansatt, og samhandlet mye med sivile institusjoner/firma og jeg ser ikke forskjellen. Bortsett fra at jeg tjener litt dårligere, men har en tryggere arbeidsplass. :prf
Tviler på det går greit om en menig ber generalen ryke og reise.. Ikke engang om han/hun ber løytnanten gjøre det. Kanskje i noen få tilfeller.

Enig med RuneMC, få et profesjonelt og betalt forsvar, så får man engasjerte og motiverte folk i alle stillinger. Og enig i at ikke alle kan forvente å sitte igjen med fullt hus på sertifikatet og fin førstegangstjeneste. Hugs at noen har vakttjeneste også!

Men viktigst av alt, avvikle det der jævla heimevernet!

Icetwins
Innlegg: 90
Registrert: 29 aug 2013, 22:12
Motorsykkelen din: Dragstar 650

Re: Forsvaret..

Legg inn av Icetwins »

OleIdole93 skrev:Hei!


Forsvaret er en stor organisasjon satt i et strukturert system. Samtlige som er i forsvaret har en grunnpakke med tanke på utdanning som de må gjennomgå, da rekruttskolen. Hva du gjør i forsvaret vil variere veldig, dette avgjøres i stor grad hvilken del av forsvaret du havner i. Hæren og Heimevernet har typisk mye "grønn tjeneste" altså felt, det at man tilbringer mye av sin tid utendørs. Andre forsvarsgrener som for eksempel Sjøforsvaret har ikke like mye tid i skog og mark, men der finnes også mulighet for å befinne seg på havet osv. Felles for de fleste avdelinger og grener er at det er noen generelle stillinger som er tilgjengelige under førstegangstjenesten. Dette er typisk Idrettsassistent, logistikkassistent, brannvern, sanitet, radiooperatør osv. Noen vil kanskje synes at forsvaret kan være kjipt noen ganger, men tanke pp de rutinemessige forholdene man på ta seg til, da med tanke på vasking av rom og fellesarealer, skaporden og i noen tillfeller mangel på privatliv da man deler sanitær osv med andre. Samtidig er jeg helt overbevist om at Forsvaret vil gi deg en felleskapsfølelse og mestringsfølelse du svært sjelden vil finne noe annet sted. Det finnes uttallige veier å gå til uttdanning og kurs, du kan ta opp fag fra vgs, søke om stipend til sivile utdanningskurs (opp til 20.000 om jeg ikke husker feil) og ikke minst ha mulighet til å få en svært solid lederutdanning fra befalsskolen og evt Krigsskole. Disse utdanningene er kjent for å være solide, og vil også gjøre deg svært attraktiv på det sivile marked dersom dette skulle bli aktuelt senere i livet. Samtidig har det seg også slik at det gjerne er jo lengre du blir i forsvaret, jo flere goder og muligheter opparbeider du deg, som gjerne fører til at du trives så godt at du blir :) Uansett, det er verdt å vite at det absolutt er et år av livet ditt vell brukt, mange gode erfaringer å med seg senere i livet! Du vil forøvrig også få 2 ekstrapoeng til karaktersnittet ditt ved fullført førstegangstjeneste. Jeg ønsker deg lykke til med valget!

Med vennlig hilsen Ole

Kvartermester (sersjant) og idrettsoffiser, Sjøforsvaret




Takk for grundig svar! Gikk elektro på VGS hadde kanskje håpet på en utdanning i forsvaret som elektriker.. ;-)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Forsvaret..

Legg inn av SuperMorten »

flonoen skrev: Tviler på det går greit om en menig ber generalen ryke og reise.. Ikke engang om han/hun ber løytnanten gjøre det. !
Å joda. Bodde i militært byggefelt, og general til nabo. Hadde ikke han måka oppkjørselen min til jeg kom hjem fra utenlandstjenestereise, fikk han høre det. I tillegg kunne jeg true med at han ikke fikk den taxfree-konjakken han hadde bestilt av meg.. :knegg Med andre ord, når du er ansatt er det ikke lenger den forskjellen som enkelte tror det er. Man er kollegaer og venner. Under klærne er man lik.. nesten :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Forsvaret..

Legg inn av MLeikarnes »

Icetwins skrev:Merkelig greier...Fikk også utsettelse i et år siden jeg var i utdanning. Men er det ikke obligatorisk og ta førstegangstjeneste med mindre man har sykdommer osv?
Trodde det jeg også, men de har glemt av meg :O Nå har jo jeg en form for kronisk senebetennelse i begge håndledd som kan gjøre at hendene låser seg til tider, så jeg hadde nok ikke sluppet inn likevel...

Jeg var fremdeles i utdanning etter det første året, så jeg syns også det er litt rart at jeg ikke fikk utsettelse til jeg var ferdig utdannet... var litt redd for at jeg hadde gått glipp av en sesjon da jeg jobbet 4-4 på sjøen i 2 år som lærling, men har ikke fått noe MP på døra som i "Lange flate ballær"... Jeg kommer ikke til å spørre dem om jeg får innkalling heller... :O

Sent from my Galaxy S3
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

OleIdole93
Innlegg: 27
Registrert: 21 mai 2013, 11:40
Motorsykkelen din: Suzuki SV650S Yoshimura 2006

Re: Forsvaret..

Legg inn av OleIdole93 »

Icetwins skrev:
OleIdole93 skrev:Hei!


Forsvaret er en stor organisasjon satt i et strukturert system. Samtlige som er i forsvaret har en grunnpakke med tanke på utdanning som de må gjennomgå, da rekruttskolen. Hva du gjør i forsvaret vil variere veldig, dette avgjøres i stor grad hvilken del av forsvaret du havner i. Hæren og Heimevernet har typisk mye "grønn tjeneste" altså felt, det at man tilbringer mye av sin tid utendørs. Andre forsvarsgrener som for eksempel Sjøforsvaret har ikke like mye tid i skog og mark, men der finnes også mulighet for å befinne seg på havet osv. Felles for de fleste avdelinger og grener er at det er noen generelle stillinger som er tilgjengelige under førstegangstjenesten. Dette er typisk Idrettsassistent, logistikkassistent, brannvern, sanitet, radiooperatør osv. Noen vil kanskje synes at forsvaret kan være kjipt noen ganger, men tanke pp de rutinemessige forholdene man på ta seg til, da med tanke på vasking av rom og fellesarealer, skaporden og i noen tillfeller mangel på privatliv da man deler sanitær osv med andre. Samtidig er jeg helt overbevist om at Forsvaret vil gi deg en felleskapsfølelse og mestringsfølelse du svært sjelden vil finne noe annet sted. Det finnes uttallige veier å gå til uttdanning og kurs, du kan ta opp fag fra vgs, søke om stipend til sivile utdanningskurs (opp til 20.000 om jeg ikke husker feil) og ikke minst ha mulighet til å få en svært solid lederutdanning fra befalsskolen og evt Krigsskole. Disse utdanningene er kjent for å være solide, og vil også gjøre deg svært attraktiv på det sivile marked dersom dette skulle bli aktuelt senere i livet. Samtidig har det seg også slik at det gjerne er jo lengre du blir i forsvaret, jo flere goder og muligheter opparbeider du deg, som gjerne fører til at du trives så godt at du blir :) Uansett, det er verdt å vite at det absolutt er et år av livet ditt vell brukt, mange gode erfaringer å med seg senere i livet! Du vil forøvrig også få 2 ekstrapoeng til karaktersnittet ditt ved fullført førstegangstjeneste. Jeg ønsker deg lykke til med valget!

Med vennlig hilsen Ole

Kvartermester (sersjant) og idrettsoffiser, Sjøforsvaret




Takk for grundig svar! Gikk elektro på VGS hadde kanskje håpet på en utdanning i forsvaret som elektriker.. ;-)

Da ville jeg muligens forsøkt sjøforsvaret! Der er de spesielt interessert i personer med fagbrev til stillinger som krever dette, (Elektriker, maskinist osv). Det finnes også gode muligheter for å være lærling. Altså du forplikter deg til å være i forsvaret i avtalt periode osv, akkurat du ville gjort sivilt. Her går man som regel inn som vernepliktig i 1 år. Dersom man gjør en god innsats er muligheten der (dette kommer selvsagt an på den aktuelle båtens behov osv) for å evt bli tilbudt / søke om kontrakt som enten vervet (matros i sjøforsvaret, samme som grenader i andre grener) . Da går du på kontrakt og vil få mulighet til å tjene en god del penger! Grunnen til dette er alle tillegge du opparbeider deg når du er ute og seiler. Nå skal du ikke ta meg på ordet, men skal jeg skyte fra hofta er det vanlig at man har 3 uker på - 3 uker av turnus for eksempel, med rundt 30.000 kr /mnd som elektriker

flonoen
Innlegg: 74
Registrert: 27 jun 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8N '12, BRP '04

Re: Forsvaret..

Legg inn av flonoen »

SuperMorten skrev:
flonoen skrev: Tviler på det går greit om en menig ber generalen ryke og reise.. Ikke engang om han/hun ber løytnanten gjøre det. !
Å joda. Bodde i militært byggefelt, og general til nabo. Hadde ikke han måka oppkjørselen min til jeg kom hjem fra utenlandstjenestereise, fikk han høre det. I tillegg kunne jeg true med at han ikke fikk den taxfree-konjakken han hadde bestilt av meg.. :knegg Med andre ord, når du er ansatt er det ikke lenger den forskjellen som enkelte tror det er. Man er kollegaer og venner. Under klærne er man lik.. nesten :knegg
Men en menig er vel ikke ansatt? Kanskje eg som blander begreper her, men når eg skriver menig tenker eg på en jypling på 18 år som ofte langt fra frivillig tjener landet, altså er inne til førstegangstjeneste.

Jeg fikk desverre ikke bo i militært byggefelt under førstegangstjeneste, med mindre man regner kaserner som byggefelt..

Edit:ser det eg skrev kunne misforstås.. Altså ikke en menig ber løytnanten be generalen ryke og reise, men at en menig ber løytnanten ryke og reise.

Icetwins
Innlegg: 90
Registrert: 29 aug 2013, 22:12
Motorsykkelen din: Dragstar 650

Re: Forsvaret..

Legg inn av Icetwins »

OleIdole93 skrev:
Icetwins skrev:
OleIdole93 skrev:Hei!


Forsvaret er en stor organisasjon satt i et strukturert system. Samtlige som er i forsvaret har en grunnpakke med tanke på utdanning som de må gjennomgå, da rekruttskolen. Hva du gjør i forsvaret vil variere veldig, dette avgjøres i stor grad hvilken del av forsvaret du havner i. Hæren og Heimevernet har typisk mye "grønn tjeneste" altså felt, det at man tilbringer mye av sin tid utendørs. Andre forsvarsgrener som for eksempel Sjøforsvaret har ikke like mye tid i skog og mark, men der finnes også mulighet for å befinne seg på havet osv. Felles for de fleste avdelinger og grener er at det er noen generelle stillinger som er tilgjengelige under førstegangstjenesten. Dette er typisk Idrettsassistent, logistikkassistent, brannvern, sanitet, radiooperatør osv. Noen vil kanskje synes at forsvaret kan være kjipt noen ganger, men tanke pp de rutinemessige forholdene man på ta seg til, da med tanke på vasking av rom og fellesarealer, skaporden og i noen tillfeller mangel på privatliv da man deler sanitær osv med andre. Samtidig er jeg helt overbevist om at Forsvaret vil gi deg en felleskapsfølelse og mestringsfølelse du svært sjelden vil finne noe annet sted. Det finnes uttallige veier å gå til uttdanning og kurs, du kan ta opp fag fra vgs, søke om stipend til sivile utdanningskurs (opp til 20.000 om jeg ikke husker feil) og ikke minst ha mulighet til å få en svært solid lederutdanning fra befalsskolen og evt Krigsskole. Disse utdanningene er kjent for å være solide, og vil også gjøre deg svært attraktiv på det sivile marked dersom dette skulle bli aktuelt senere i livet. Samtidig har det seg også slik at det gjerne er jo lengre du blir i forsvaret, jo flere goder og muligheter opparbeider du deg, som gjerne fører til at du trives så godt at du blir :) Uansett, det er verdt å vite at det absolutt er et år av livet ditt vell brukt, mange gode erfaringer å med seg senere i livet! Du vil forøvrig også få 2 ekstrapoeng til karaktersnittet ditt ved fullført førstegangstjeneste. Jeg ønsker deg lykke til med valget!

Med vennlig hilsen Ole

Kvartermester (sersjant) og idrettsoffiser, Sjøforsvaret




Takk for grundig svar! Gikk elektro på VGS hadde kanskje håpet på en utdanning i forsvaret som elektriker.. ;-)

Da ville jeg muligens forsøkt sjøforsvaret! Der er de spesielt interessert i personer med fagbrev til stillinger som krever dette, (Elektriker, maskinist osv). Det finnes også gode muligheter for å være lærling. Altså du forplikter deg til å være i forsvaret i avtalt periode osv, akkurat du ville gjort sivilt. Her går man som regel inn som vernepliktig i 1 år. Dersom man gjør en god innsats er muligheten der (dette kommer selvsagt an på den aktuelle båtens behov osv) for å evt bli tilbudt / søke om kontrakt som enten vervet (matros i sjøforsvaret, samme som grenader i andre grener) . Da går du på kontrakt og vil få mulighet til å tjene en god del penger! Grunnen til dette er alle tillegge du opparbeider deg når du er ute og seiler. Nå skal du ikke ta meg på ordet, men skal jeg skyte fra hofta er det vanlig at man har 3 uker på - 3 uker av turnus for eksempel, med rundt 30.000 kr /mnd som elektriker


Har vært inne på tanken som båt elektriker ja. Som lærling tror jeg det er helt topp! Masse penger og tjene der, ikke noe tvil om det. Men første punktet er å gjennomføre førstegangstjenesten.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Forsvaret..

Legg inn av DrGreve »

Søk deg til sjøforsvaret, som uten tvil er den beste forsvarsgrenen :)
Jeg gikk mitt løp fra Madla, via Haakonsvern og Horten før jeg endte opp på Ramsund Orlogstasjon. Fineste perioden i mitt sett i etterkant.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Forsvaret..

Legg inn av kjellv »

MLeikarnes skrev:
Trodde det jeg også, men de har glemt av meg :O Nå har jo jeg en form for kronisk senebetennelse i begge håndledd som kan gjøre at hendene låser seg til tider, så jeg hadde nok ikke sluppet inn likevel...
Må la MCn stå om vintern vettu

Med så mye befal som tydeligvis frekventerer forumet her blir du nok snart leita fram igjen fra gamle arkiv skal du se :redface

flonoen
Innlegg: 74
Registrert: 27 jun 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8N '12, BRP '04

Re: Forsvaret..

Legg inn av flonoen »

Fikk litt lyst til å dele en litt tragikomisk historie om hvor grenseløst idiotisk og bak mål hv kan være. Dette var i 2012, sommer og landskytterstevne på Voss. Eg er med i indre hordaland hv-distrikt eller noe sånt, og me har øvelsane stort sett på Ulven leir i Os. Men i forbindelse med den svært militære øvelsen landskytterstevnet 2012 så var det naturligvis Voss som var arena for øvelsen. Eg kjem frå Voss, og har foreldre på Voss. Dei fleste andre i troppen/bataljonen eller ka det enn heiter kjem frå Voss, Dale, Vik osv, områder rundt Voss altså. Så får me altså beskjed om at denne veka me skal gjere vår plikt for fedrelandet ved å stå vakt/gjøre administrative oppgaver vederlagsfritt for en sivil konkurranse, skal me sove i noen gamle røtne kaserner i den nedlagte leiren i Bømoen like ved området for stevnet. "Hallo, har da svikta fullstendig mentalt for noen i ledelsen her eller?" var reaksjonen frå folk flest, sidan mange hadde 10-15 minutt heim, og dei fleste kunne være heime på 30-45 minutt. Jooo, dei skulle no sjekke opp i nødvendigheten for dette, sa befalet vårt (som tross alt egentlig er ok folk, dei i de lavere divisjoner iallefall), men kom tilbake og sa at jo, slik måtte da væra. Var jo tross alt ein militær øvelse detta! Så kunne majoren, eller han med mest ting på skuldrene fortelle litt seinare på dagen at grunnen var at opplegget begynte tidlig, og det var viktig at alle var tilstede på oppstillingen for dagens moralpreken (det var sikkert fleire enn meg som var på selvmordens rand, og trengte den boosten om morgenen). Og pga mykje folk i bygda denne veka, så kunne dei ikkje risikere at folk blei sittande i rush og ikkje rakk tjenesten..

Men.. HALLLLLLLOOOOOOO? To ting den idioten/dei idiotane (skal ikkje utelukka at da trengtes meir enn berre éin einstein for å fatte den glupe beslutningen) tydeligvis ikkje klarte å ta med i vurderingen: ca ALLE i heimavernet er i jobb resten av året. Trur dei alle oss kjem 20 minutt for sein te jobb kvar dag fordi me ikkje klare å tenke oss noenlunde fram til kor lang tid det tar å kjøre te jobb? Eller trur dei me sitt og tvinne tommeltotta heile året og glede oss te neste års øvelse, og derfor har ingen begrep om tid? Og nr 2: RUSH? Til BØMOEN? Må nesten ha vert på voss for å forstå kor bak mål da va. Skal alle dei besøkande då stå opp halv sju for å valfarte inn til bømoen for å se det magnifikante synet ein heimevernoppstilling er? Var det bekymringen kanskje?

Iallefall, det endte opp med at ca godt over halvparten reiste heim til si varme seng, og samtlige møtte opp til avtalt tid. Dette gjaldt også befal. Det gjekk altså bra gjennom rushtrafikken. Eg kjørte mc, så det redda nok meg. Men sidan det ikkje var nok sengeplasser, og mange måtte sove i telt, så var det altså noen stakkere som måtte sove i telt ute når det var ledige sengeplasser i kaserna fordi folk som var innkvartert der reiste heim for å kvile ut, sjølvsagt uten å gi beskjed da det ikkje var lov. Alle visste det foregikk, og garantert også Mensamedlemmene i toppen av idiotiet kalt HV.

Så korfor i helvette ikkje berre sei at det er greit, ta ein vurdering på om du klare å møte opp te avtalt tid, så får du reise heim. Så er det nok plasser på kaserne til alle, og folk slepp sove i telt. Akkurat dette er hovedproblemet mitt med HV. Me er voksne folk heile gjengen. Me klarer oss fint i det sivile liv. Så gje no ein jævlig god faen i å behandle oss som 18årige drittsekker som aldri har sove ei natt utafor mor og fars hus før, og aldri har hatt ein sjølvstendig tanke i hodet før!

Blei litt gira på slutten der, men summa summarum: hv suger :)

Svar