LED instrument lys.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: LED instrument lys.

Legg inn av rogg »

Pollti skrev:Nei, han driver med avanserte kretskort og elektronikk som yrke. Radarer er visst spesialiteten hans.
Ok, var bare lik en jeg har brukt som mekaniker på traktorer:)))
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: LED instrument lys.

Legg inn av tagesk »

Det ble jo fort klart at jeg hadde glemt alt jeg kunne om LED. Men noen timer med nesen i gamle lærebøker gjør susen. Så her kommer en intro til LED.

* Ohms lov gjelder for også for en LED (det heter ikke lov uten grunn :roll ).

* Man kan se på en mostadand på to måter: 0) Noe som bruker energi (blir varm) og dermed begrenser den strømmen (energien) som er igjen til de andre komponentene i kretsen. 1) Eller som en komponent som senker potensialet i kretsen. I henhold til Ohms lov er disse to identiske. Men i praksis er de forskjellige!
Jeg tror at når du sier at en LED ikke er en "ohmsk mostand" er det fordi en LED bør sees ut fra 1) og ikke 0). Eller med andre ord: En motstand (eller en vanlig lyspære om du vil) kan brukes til å begrense strømmen (eller senket potensialet) med ganske frie rammer. Naturligvis, setter du 1000V over en lyspære varer den ikke lenge, men innenfor rimelighetens grenser fungerer de slik at om du tenker på dem som 0) eller 1) ikke spiller noen rolle.

* En LED er ikke slik. Om en LED har "forwaard voltage" på 3V, da kan du ikke sette på 4V og få mer lys. Den brenner ut. Og du kan ikke sette på 2V og få mindre lys. Den lyser ikk i det hele tatt (og fordi dioeden ikke leder er motstanden "nesten" uendelig).
Det er derfor dine tre dioder sluknet. Du satte 14.4V på 3 LED som var "rated" til 3.7V. Men 3*3.7V = 11.1V Du satte på mer potensiale, derfor gikk det mer støm gjennom dem, og de brant opp. Eller mer trolig: Én av dem brant opp; de to andre er i orden. Hadde du satt fire i serie 4*3.7V=14.8V ville det gått bra. Ratingen er jo maximum så med en rating på 3.7V ville de lyst også med 3.6V (14.4V/4).

* Fordi en LED er en diode må vi se på dem som 1). Det vil si at dersom vi skal bruke dem må vi på en eller annen måte sikre at spenningen over LED aldri overstiger "ratingen". Problemet er at når spenningen øker fra 0V går det absolutt ingen strøm (motstanden ser ut til å være "uendelig"). Når potensialet nærmer seg "ratingen" vil strømmen plutselig starte (og LEDen lyser). Øker vi spenningen brenner den ut uten forvarsel.
Når spenningen holdes riktig, da er strømmen riktig, og alt OK. Men, som sagt, Ohms lov gjelder, men bare når du ikke forandrer potensialet!

* En normal LED koster (nesten) ingenting, og er rated til 2.5V - 4V. For å kunne bruke dem i et kjøretøy med "12V anlegg" (som altså er et 14.4V anlegg) må vi enten bruke en motstand foran hver LED for å dempe spenningen, eller bruke flere LED i serie.
Årsaken til at de fleste (også jeg!) bruker motstander er rett og slett at om én slukner (produksjonsfeil, for eksempel) så slukner ikke alle.

Jeg har nettopp montert LED både foran (hvite) og bak (røde) på sideveskene mine, og gule for å gjøre blinklysene mer synlig. Alle er montert i parallell med motstander. Takket være denne tråden har jeg lest meg opp, og føler meg trygg på at jeg har gjort det riktig.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Ragnhild

Re: LED instrument lys.

Legg inn av Ragnhild »

Hva skal vi med Wikipedia, når vi har brukere som tar ansvar?

Takk Tage, hyggelig at du brukte litt tid på beskrive dette, sånn at jeg skjønte hva dere har diskutert i denne tråden. :)

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: LED instrument lys.

Legg inn av cheron »

På Triumphen vi har på verksted skal vi også bytte ut lyspæra på "blinklyset" med LED pære for å unngå at hele systemet "klikker" etter montering av LED blinklys.

Svigerfar sitter nå her og mumler tyske gloser mens han lodder og måler, prøver... Ett ganske artig syn her jeg sitter med whisky'n min og studerer tyske elektrikker kunster :D :popcrn
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: LED instrument lys.

Legg inn av tagesk »

cheron skrev:På Triumphen vi har på verksted skal vi også bytte ut lyspæra på "blinklyset" med LED pære for å unngå at hele systemet "klikker" etter montering av LED blinklys.

Svigerfar sitter nå her og mumler tyske gloser mens han lodder og måler, prøver... Ett ganske artig syn her jeg sitter med whisky'n min og studerer tyske elektrikker kunster :D :popcrn
Har du en moderne sykkel, med moderne elektrisk anlegg, da skal man være forsiktig med slikt. På en moderne sykkel som BMW R1200GS er det nær sagt umulig å installere slikt som LED blinklys eller baklys uten at de spesialdesignet for formålet.

(Skal avstå fra en lengere intro til CanBus her 8) )

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: LED instrument lys.

Legg inn av cheron »

tagesk skrev:
cheron skrev:På Triumphen vi har på verksted skal vi også bytte ut lyspæra på "blinklyset" med LED pære for å unngå at hele systemet "klikker" etter montering av LED blinklys.

Svigerfar sitter nå her og mumler tyske gloser mens han lodder og måler, prøver... Ett ganske artig syn her jeg sitter med whisky'n min og studerer tyske elektrikker kunster :D :popcrn
Har du en moderne sykkel, med moderne elektrisk anlegg, da skal man være forsiktig med slikt. På en moderne sykkel som BMW R1200GS er det nær sagt umulig å installere slikt som LED blinklys eller baklys uten at de spesialdesignet for formålet.

(Skal avstå fra en lengere intro til CanBus her 8) )

[TaSK]
Er akkurat det vi fant ut her i går jeg og Hans Raymond. At vi vurderte at Den Gule fare som vi kaller den, IKKE vil ha LED blinkere. Så funker ikke dette vi prøver nå, gir vi blaffen og skaffer noen andre mini blinkere uten LED...... :)
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: LED instrument lys.

Legg inn av tagesk »

cheron skrev: Er akkurat det vi fant ut her i går jeg og Hans Raymond. At vi vurderte at Den Gule fare som vi kaller den, IKKE vil ha LED blinkere. Så funker ikke dette vi prøver nå, gir vi blaffen og skaffer noen andre mini blinkere uten LED...... :)
Poenget, eller problemet om du vil, er at en riktig oppsatt LED bruker så lite strøm at "sykkelen" tror pæren har gått. Dermed blinken den febrilsk for å fortelle deg det.
For å få en LED-blinker til å fungere må du vite en del om det elektriske anlegget i sykkelen. I særdeleshet: Hvilken strøm forventer "sykkelen" at det skal gå gjennom pæren?

Har du en BMW R12GS, da:
BMW dlelager skrev:LED Front turn signal (you need two): 63 13 7 708 048
LED Rear turn signal left: 63 23 7 710 575
LED Rear turn signal right: 63 23 7 710 576
Et fullt sett koster et par hundre euro tror jeg :oh

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: LED instrument lys.

Legg inn av Jalmar »

Problemet er vel ikke verre enn at man stikker på Biltema og kjøper et blinklysrele som er beregnet for LED-blinklys-pærer? :redface
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: LED instrument lys.

Legg inn av cheron »

Hmm... De er visst ikke helt enig her ved siden av meg i sofaen :) Desverre er mine tyskkunnskaper litt for dårlig til å kunne oversette "alt" som blir sagt...

Vi får prøve i morgen, så lager vi en "how to" etterpå HVIS det funker... :prf
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: LED instrument lys.

Legg inn av cheron »

Jalmar skrev:Problemet er vel ikke verre enn at man stikker på Biltema og kjøper et blinklysrele som er beregnet for LED-blinklys-pærer? :redface
Det har vi prøvd. Funker ikke :(

Vi har til og med kjøpt to for å være sikker på at den ene virker!
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Pollti

Re: LED instrument lys.

Legg inn av Pollti »

Det skjønner jeg ikke. Kobler dere releet riktig ?

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: LED instrument lys.

Legg inn av cheron »

Pollti skrev:Det skjønner jeg ikke. Kobler dere releet riktig ?
Vanskelig å bomme på 3 spor i sokkelen som bare har 3 spor! .. Så ja, vi kobla det riktig. :) Når vi har 2 "vanlige" blinklys og 2 LED blinklys, da funker alt normalt. Setter vi derimot på det 3 LED blinklyset eller for den saks skyld det 4 LED blinklyset også, blinker alle 4 konstant. Innspill? :)
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Pollti

Re: LED instrument lys.

Legg inn av Pollti »

Ja. Spør et mopedfantom. Noen ganger har de svaret på sånt.

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: LED instrument lys.

Legg inn av cheron »

:lol

Må saumfare min omgangskrets etter noen som driver på med moped!
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: LED instrument lys.

Legg inn av Jalmar »

Det er da en del av dem. :terge
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Svar