PC og hardware tråden: Kjøpstips og forslag til PC på side 2

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: PC og hardware tråden

Legg inn av PCP »

Elolz skrev:
Kanskje jeg prøver meg på litt klokking etterhvert :-k Kjølingen burde være riiimelig grei. Så litt på slike all-in-one vannkjølingskit (Antec Kühler/Corsair Hydro etc), men merker jeg er litt skeptisk. Kabinettet scorer ekstremt bra i tester, og med max antall vifter + en ok kjøler burde det være mulig å klokke en god del. Test av dette litt spesielle kabinettet: http://www.hardware.no/artikler/test-co ... 540/134967
Gratulerer med ny maskin da! :thumleft

Er veldig lenge siden jeg sjekket sist, og det var lenge en mangel, men har man omsider fått på plass trim-støtten for SSD gjennom RAID med Intel RST-driveren nå?

Ellers vil jeg påstå det bare er å klokke i vei med det du har, det er ikke noe problem så fremt du ikke jakter på det mer ekstreme med tilhørende høy spenning. De fleste CPU-eksemplarer har jo uansett et punkt (en viss frekvens) der man må til med uforholdsmessig mye høyere spenning for å komme nevneverdig videre, stabilt. Er man bare ute etter å få litt mer ytelse med minimal risiko, så stopper man gjerne like rundt det punktet, og kan som regel da også klare seg uten allverdens eksotiske kjøleløsninger.


Hos meg går forresten funksjon foran estetikk, og jeg ser jeg har et stykke igjen til Snikendeugles imponerende orden... :P :p
IMG_0610 (Large).JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: PC og hardware tråden

Legg inn av PCP »

Elolz skrev:
Skulle ønske jeg turde å prøve vannkjøling, har du noengang hatt uhell med det? :-k
Skulle gjerne sagt nei, for jeg har absolutt ikke lyst å skremme noen vekk fra vannkjøling. Jeg har hatt mange forskjellige vannkjølings-anlegg siden 2004, og til en hver tid to forskjellige maskiner gående, og har med alle de forskjellige oppsettene hatt lekkasje en gang.

Jeg vil likevel si at sjansene er minimale, og man kan gjøre enormt mye mer enn jeg har gjort for å sikre seg hvis man er bekymret. Jeg har ikke vært forsiktig, kuttet tidlig ut slangesikringer, ikke testkjørt anlegg skikkelig før strømsetting, og de første årene brukte jeg ikke silikonslanger (Som ble det fatale, den ene gangen). Stort sett eneste synden jeg ikke har begått var å kjøpe billige ferdig-sett, som ofte har vært av laber kvalitet, og hvor feks selve vannblokken gjerne kunne lekke.

Er ikke helt sikker, men tror den var denne AMD Opteron maskinen med vann på CPU, GPU, og NB som fikk en ørliten lekkasje i en slangtilkobling, så det dryppet ned på lydkort og et TV-kort. Det var usikret, og relativt dårlige slanger som også ble gjenbrukt fordi jeg byttet hardware oftere enn sokker på den tiden.
Bygging nye media 024 (Large).JPG
Det endte med at Lydkort og TV-kort ble seende sånn ut;
Lekkasje vannkjøl DFI 006.JPG
Jeg klarte å rense og redde hovedkort og TV-kortet, og det verste med hele episoden var at jeg brukte uhorvelig mye tid og energi på å finne ut av feilen, som bla ga seg uttrykk i random bsod som var forskjellige hver gang, og også div minnefeil som kom og gikk helt usystematisk. :scratch

Har vært nære på andre ganger også, men da har det vært snakk om litt mer ekstrem bruk/klokking/benchmark hvor jeg bevisst har lekt med ilden, eller dvs omvendt, lekt med kulden. Brukte en periode aktiv vannkjøler som på sitt beste fikk vannet ned i et par minusgrader.

Denne saken her;
Vannkjøler 006 (Large).JPG
Vannkjøler 001 [1600x1200].JPG
Da gjaldt det å følge med på værmelding og duggpunkt på varme sommerdager, siden alt var uisolert.
Her har vi en duggfrisk og fin GPU-blokk, og "interne regnbyger" i vente:
Vannkjøler 003 (Large).JPG

Uansett, jeg ville ikke vært så veldig bekymret bare du er litt nøye, og går for komponenter litt bedre enn det aller dårligste. På den annen side er det jo som uglen har nevnt slik at luftkjølere har blitt ekstremt mye bedre med årene, så forskjellen er mindre enn den var. I tillegg har kjølebehovet også gått ned.

Jeg syns nok personlig mye av gleden ved overklokking (og dermed vannkjøling) også har forsvunnet litt. Det har blitt noe hvem som helst kan gjøre uten å kunne eller skjønne noe av systemet, men er til gjengjeld nå fullt av begrensninger både som en følge av arkitektur-utvikling, og mer "politiske" valg fra Intel. Feks har Intel alltid tatt 999 dollar for toppmodellen, og tidligere kunne man da heller kjøpe en til 150 dollar og overklokke den 50-60% og dermed sitte med noe som hadde ytelse milevis over hva penger kunne kjøpe. Idag er det ikke lenger sånn, man må kjøpe noe veldig nær toppmodellen, ellers får man mindre cache, færre kjerner, ikke HT, eller ikke klokkemulighet i det hele tatt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: PC og hardware tråden

Legg inn av Voodoodoo »

For dere som er ivrige på vannkjøling og slikt så anbefaler jeg techbay.no
Jævlig bra nettbutikk som har det meste en trenger til slike prosjekter.

Når filserver/htpc'n her tar kvelden tenkte jeg å bygge et monster med full vannkjøling igjen. Nå er støy ikke noe tema da server'n står på eget rom og det kun er kabelgjennomføringer ut til tv/stereo.

Men foreløpig funker E8200 cpu'n fra 08 greit nok så da får det bare være.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: PC og hardware tråden

Legg inn av PCP »

Bare hyggelig det Elolz! Du får si fra, og/eller legge ut noen bilder, om du våger det ut i det. :D

Støtter forresten tipset fra Voodoodoo. Mannen bak Techbay (Hans Petter Faale) vil jeg si er den som bragte vannkjøling (og bling-bling "casemod-stæsj" som du tilsynelatende liker) til Norge, da under navnet Microplex.

En veldig fin fyr som også sto bak svært de stillegående "klokkevennlige" Mist strømforsyningene, og som sammen med LianLi utviklet noen av de tidlige LianLi-kabinettene spesielt tilpasset vannkjøling. Dessverre gikk han på en smell med en av Mist PSU-revisjonene som ble plaget av lekkasje i elektrolytt-kondensatorer. Noen er helt sikkert uenige, men jeg syns den episoden satte han i et enda bedre lys, garantien ble utvidet, han deltok aktivt på div entusiast-fora, og mange, inkludert meg selv, har fått svar på ulike support-henvendelser i helger og kveldstid.

Om han fortsatt er fullt så ivrig vet jeg ikke, men det var i alle fall en type butikk jeg syns fortjener all støtte de kan få, i lille Norge.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: PC og hardware tråden: Kjøpstips på side 2

Legg inn av Kawagutten »

De står litt her http://www.klikk.no/teknologi/data/article812255.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar