Kjøring på vegskulder, over sperrelinje etc.

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
AndreasB
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000

Re: Kjøring på vegskulder, over sperrelinje etc.

Legg inn av AndreasB »

lars_helgek skrev:Jeg legger meg i køen. Midt i mitt felt, og "krever min plass i køen" som om jeg var en bil.. Kjedelig, ja, men heller litt safe
Utryggt! Ingen kontroll på en bil som potensielt kjører i baken på deg! :)

Det er tryggere å lanesplitte enn å stå i køen. Det er jo bare varmt.. kunne like gjerne kjørt bil og hatt aircondition.

AndreasB

Legg inn av AndreasB »

RuneMC skrev:
Heltrukken kantlinje avgrenser kjørefeltet og det er ikke lov å kjøre på utsiden.
Har aldri sagt noe anna! Mange steder er det MASSER av plass.. Selv når de ligger på venstresiden av kantstripa..
RuneMC skrev: Rent praktisk er det også grunner til å ikke kjøre over kantlinjen - spesielt om du ikke er kjent på strekningen.
I granskauen snakker du om kantlinje for? Skal ffs ligge innenfor, trodde det var en selvfølge?
RuneMC skrev: Det med å "vike til siden og om nødvendig stoppe" er en regel et fåtall i Norge respekterer.
Da bør de miste lappen iht §3. (Selv om jeg hater §3 så jæævlig..
RuneMC skrev: Praktisk eksempel - går køen i ca fartsgrense så ser jeg ikke som bilist noen stor grunn til å vike over kantlinjen for å slippe fram MC'er bak - de kommer 10 - 20 biler framover i løpet av noen km, som tar ca 5 sek å kjøre inn.
Spiller absolutt INGEN rolle, det er IKKE din jobb å vurdere det! Vennligst hold så langt til høyre som mulig.. Du kjører ikke tilfeldigvis en audi? Høres slik ut.
RuneMC skrev:
A) Står køen omtrent stille eller går veldig sakte

B) ville jeg lagt meg helt opp mot kantlinjen, men ikke over, for fort vekk har du en som kommer på veiskulderen.
A) Spiller absolutt INGEN rolle om det er 5, 10, 100 eller 150km/t.. les nå B..
B) så SKAL man legge deg så langt mot høyre som mulig... No questions asked. VTL sier ikke at man KAN legge deg til å høyre om noen signaliserer at de vil forbi..
Det står at man SKAL. Det kan ikke mistolkes.
Sist redigert av AndreasB den 13 jun 2014, 08:01, redigert 1 gang totalt.

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Hmmm... Er det noen som har fått mensen sin i dag? Det var da ikke måte på så ufordragelig vi skulle være i dag! Ta deg en lang luftetur... Kjenner jeg ikke gidder å kommentere slike innlegg på en saklig måte

Sony Z2

AndreasB

Legg inn av AndreasB »

LordShaft skrev:Hmmm... Er det noen som har fått mensen sin i dag? Det var da ikke måte på så ufordragelig vi skulle være i dag! Ta deg en lang luftetur... Kjenner jeg ikke gidder å kommentere slike innlegg på en saklig måte

Sony Z2
aww, beklager :P Truth hurts, I know..

Banditmannen
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500

Legg inn av Banditmannen »

Regner selvfølgelig med at hvis man er fanatisk opptatt av å følge §3, også er like opptatt av å følge alle de andre paragrafene i Veitrafikkloven, som f.eks §6 :roll

AndreasB

Legg inn av AndreasB »

Banditmannen skrev:Regner selvfølgelig med at hvis man er fanatisk opptatt av å følge §3, også er like opptatt av å følge alle de andre paragrafene i Veitrafikkloven, som f.eks §6 :roll
Klart man følger §6.. Er en del audi og golf GTI, i tilegg til gamle kjerringer og menn som absolutt skal ligge i venstre felt..

§3 er noe ordentlig herk.

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

AndreasB skrev:
RuneMC skrev: Det med å "vike til siden og om nødvendig stoppe" er en regel et fåtall i Norge respekterer.
Da bør de miste lappen iht §3. (Selv om jeg hater §3 så jæævlig..
§ 3 er vel på mange måter den mest fornuftige §en, men den blir for lite brukt av politi.
Jeg har inntrykk av at de fleste har omtrent lik oppfatning av hva som er aktsomt og hensynsfullt, og ser nytten av og opptre på den måten, og har ingen problemer med den §en.
De som hater §3 så jæævlig har gjerne en litt annen forståelse av de to begrepene enn de fleste andre.
AndreasB skrev:
RuneMC skrev: Praktisk eksempel - går køen i ca fartsgrense så ser jeg ikke som bilist noen stor grunn til å vike over kantlinjen for å slippe fram MC'er bak - de kommer 10 - 20 biler framover i løpet av noen km, som tar ca 5 sek å kjøre inn.
Spiller absolutt INGEN rolle, det er IKKE din jobb å vurdere det! Pell deg til h4e¤%#"%#"¤ så langt til høyre som mulig.. Du kjører ikke tilfeldigvis en audi? Høres slik ut.
Voldsomt til roping det var her da ... Men det er din jobb å drive høylytt trafikkopplæring, og vurdering Audi-eiere? Jaja, nok om det ... må jo si meg enig med RuneMC, selv om det kanskje ikke er helt i henhold til lover og regler. Om jeg kjører i eller over fartsgrensa, eller trafikken begynner å ligne ei kø, så slakker jeg ikke av, og krysser ikke kantlinja. Men jeg legger meg helt ut til linja.
Og jeg mener det er en mindre forseelse enn å kjøre forbi i ulovlige hastigheter. Med mindre skadepotensiale. Så om du mener du har grunn til å rope, så har jeg større
Det er tross alt den forbikjørende som har det største ansvaret for at det går for seg på en forsvarlig måte.

AndreasB

Legg inn av AndreasB »

jhn skrev: § 3 er vel på mange måter den mest fornuftige §en, men den blir for lite brukt av politi.
HAHA! Ekke 1. april i dag vettu... §3 misbrukes av poltitiet til de graaader..
Var du så uheldig at du dro på for mye så forhulet løfta seg? Ja.. §3 og uten lappen... Makan til idioti, men man kan jo ikke forvente mer av Norge..

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

Regjeringa må gå!!!!!!!!!!!1

morna!

:lol
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

AndreasB skrev:
jhn skrev: § 3 er vel på mange måter den mest fornuftige §en, men den blir for lite brukt av politi.
HAHA! Ekke 1. april i dag vettu... §3 misbrukes av poltitiet til de graaader..
Var du så uheldig at du dro på for mye så forhulet løfta seg? Ja.. §3 og uten lappen... Makan til idioti, men man kan jo ikke forvente mer av Norge..
Tja, det var kanskje litt dårlig formulert, men det jeg mener, sånn ca. er at §3 i utgangspunktet er en god §, men den blir benyttet litt tilfeldig og ofte helt unødvendig ... og like ofte blir den ikke benyttet når den burde.
Politiet burde bli enige seg i mellom om forståelsen av §3. Det ser ut til å være større enighet blandt menigmann om hva som er aktsomt og hensynsfullt

AndreasB

Legg inn av AndreasB »

Snikendeugle skrev:Regjeringa må gå!!!!!!!!!!!1

morna!

:lol
Regjeringa kommer redde Norge fra APenes klør.

AndreasB

Legg inn av AndreasB »

jhn skrev: Det er tross alt den forbikjørende som har det største ansvaret for at det går for seg på en forsvarlig måte.
Helt klart.. OG det forutsetter at den foran er smart nok til å holde til høyre slik de skal.

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Det er dyrt å kjøre på skulder...

http://touch.tb.no/nyheter/35-tatt-for- ... -1.8482011" onclick="window.open(this.href);return false;
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Re: Sv: Kjøring på vegskulder, over sperrelinje etc.

Legg inn av Carpa »

På Skøyen har de eget sykkelfelt som bare er skilt fra veien med hvit oppmerking og her ser jeg daglig at både mopeder og motorsykler kjører. Det kan vel ikke være helt lovlig og jeg lurer på hva bota for en slik forseelse kan være?

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar