RuneMC skrev:
Heltrukken kantlinje avgrenser kjørefeltet og det er ikke lov å kjøre på utsiden.
Har aldri sagt noe anna! Mange steder er det MASSER av plass.. Selv når de ligger på venstresiden av kantstripa..
RuneMC skrev:
Rent praktisk er det også grunner til å ikke kjøre over kantlinjen - spesielt om du ikke er kjent på strekningen.
I granskauen snakker du om kantlinje for? Skal ffs ligge innenfor, trodde det var en selvfølge?
RuneMC skrev:
Det med å "vike til siden og om nødvendig stoppe" er en regel et fåtall i Norge respekterer.
Da bør de miste lappen iht §3. (Selv om jeg hater §3 så jæævlig..
RuneMC skrev:
Praktisk eksempel - går køen i ca fartsgrense så ser jeg ikke som bilist noen stor grunn til å vike over kantlinjen for å slippe fram MC'er bak - de kommer 10 - 20 biler framover i løpet av noen km, som tar ca 5 sek å kjøre inn.
Spiller absolutt INGEN rolle, det er IKKE din jobb å vurdere det! Vennligst hold så langt til høyre som mulig.. Du kjører ikke tilfeldigvis en audi? Høres slik ut.
RuneMC skrev:
A) Står køen omtrent stille eller går veldig sakte
B) ville jeg lagt meg helt opp mot kantlinjen, men ikke over, for fort vekk har du en som kommer på veiskulderen.
A) Spiller absolutt INGEN rolle om det er 5, 10, 100 eller 150km/t.. les nå B..
B) så SKAL man legge deg så langt mot høyre som mulig... No questions asked. VTL sier ikke at man KAN legge deg til å høyre om noen signaliserer at de vil forbi..
Det står at man SKAL. Det kan ikke mistolkes.