Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Trenger ikke gjøre dette vanskeligere enn det er.
Tapp systemet, og fyll kaldt vann på gjennom ekspansjonstank og radiator og la det renne ut. Skru igjen tappepluggen og fyll systemet med vann. Start motoren og la kjølevæsken sirkulere noen minutter. Tapp systemet igjen, og fyll opp med 50/50 vann/frostvæske av riktig type. Verre er det ikke.
Tapp systemet, og fyll kaldt vann på gjennom ekspansjonstank og radiator og la det renne ut. Skru igjen tappepluggen og fyll systemet med vann. Start motoren og la kjølevæsken sirkulere noen minutter. Tapp systemet igjen, og fyll opp med 50/50 vann/frostvæske av riktig type. Verre er det ikke.
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Det var vel det vi ikke gjorde da vi skifta på min. Fylle opp vann og la det sirkulere. Vi bare tappa, kjørte vann gjennom, og fylte på ny.
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Ville ikke satset mye på at alt var ute da ..mortenolb skrev:Det var vel det vi ikke gjorde da vi skifta på min. Fylle opp vann og la det sirkulere. Vi bare tappa, kjørte vann gjennom, og fylte på ny.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Deg om det. Jeg gjør dette 4-5 ganger i året på RR-sykkel, og det samme gjør de 50-60 andre jeg er på tur med til utlandet på vinteren (fordi det er forbudt med frosrvæske på racingbane, men syklene må lagres og transporteres med frostbeskyttelse på vinterstid). Dette er helt uproblematisk, og det gjøres på alt fra std 600 til 1000cc superbikes og classic-racere. Landets beste MC-racingmekainkere gjør det. Vi bruker alltid vann rett fra springen, hjemme bruker jeg hageslangen.kjellv skrev:Forsiktig nå...cannon skrev:Ta av ekspansjonstanken og skyll den ren. Kjør motor varm, åpne radiatorlokk, løsne dreneringsplugg (lavt ned et sted, trolig ved vannpumpe), fyll løpende på i radiator mens motor går, til det som kommer ut er blankt. Skru igjen drenering. Fyll helt opp med vann. Tapp deretter ut så mye vann at du får plass til ønsket menge konsentrert frostvæske. Monter etank og fyll halvfull med ferdig blandet frostvæske. Følg med på tempen og kjør varm igjen, til termostat åpner. Det kan være igjen luft i systemet. Etterfyll ved behov.![]()
Mye av det du skriver er bra, men fyll ALDRI kaldt vann på varm motor, enten den går eller ikke. Skal du gjøre denne øvelsen som du beskriver MÅ DET BRUKES VARMT VANN! Ikke varmt vann fra varmvannskranen, det er bare ca 50 grader og i denne forbindelse kalles det fortsatt kaldt vann!
Et lite appropos: jeg kjører også motoren varm før jeg tapper av olje, og jeg fyller på kald (romtemperert) olje på vam motor. Burde jeg "koke" den først???
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Unødvendig å tappe systemet før fylling av frostvæske. Du vet uansett ikke om du får ut alt. Bedre å toppe opp med vann, tappe av ønsket vannmengde og etterfylle med riktig mengde konsentrert. Og; det er bedre å skylle gjennom med rent vann i sirkulasjon, mens motoren går, enn å tappe ned. Tomt kjølesystem betyr masse luft og det kan være trøblete å bli kvitt. På noen sykler er det lufteskrue under tank som i verste fall må brukes, og det er mye ekstra arbeid. Ved å fylle på mens man tapper så "dras" det nye vannet inn når det gamle renner ut, også med hjelp fra vannpumpe. Mindre sjans for luft da;-) Vannpumpe bør ikke jobbe tørt.kjellv skrev:Trenger ikke gjøre dette vanskeligere enn det er.
Tapp systemet, og fyll kaldt vann på gjennom ekspansjonstank og radiator og la det renne ut. Skru igjen tappepluggen og fyll systemet med vann. Start motoren og la kjølevæsken sirkulere noen minutter. Tapp systemet igjen, og fyll opp med 50/50 vann/frostvæske av riktig type. Verre er det ikke.
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Men tar dere ut termostaten, eller hvordan får dere kaldt vann til å sirkulere i motoren Cannon?
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Når flere, i mine øyne "proffe" mekanikere er uenige, har jeg min konklusjon klar. Dersom du ikke er 100% sikker på hva du gjør, ikke kluss med det selv, men lever på verksted.. Det kan fort bli mye billigere enn å fikse sjøl..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Tåkeprat! Det betyr bare at det er mange veier til så å si samme resultatSuperMorten skrev:Når flere, i mine øyne "proffe" mekanikere er uenige, har jeg min konklusjon klar. Dersom du ikke er 100% sikker på hva du gjør, ikke kluss med det selv, men lever på verksted.. Det kan fort bli mye billigere enn å fikse sjøl..

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Når en sier "men fyll ALDRI kaldt vann på varm motor" og neste sier "Vi bruker alltid vann rett fra springen, hjemme bruker jeg hageslangen", da er mitt råd til de som ikke vet, inkludert meg selv, at jeg blåser i hva jeg leser, men leverer til fagfolk. Mange av oss sitter med sykler til mange-hundre-tusen. Hvorfor skal vi da begynne å surre med ting vi ikke har greie på..?TBI81 skrev:Tåkeprat! Det betyr bare at det er mange veier til så å si samme resultatSuperMorten skrev:Når flere, i mine øyne "proffe" mekanikere er uenige, har jeg min konklusjon klar. Dersom du ikke er 100% sikker på hva du gjør, ikke kluss med det selv, men lever på verksted.. Det kan fort bli mye billigere enn å fikse sjøl..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Fordi fagfolk surrer like mye? Faglige uenigheter finner man i de fleste fagfelt. Og når det er sagt: har aldri hørt om noen som koker vannet en tapper på radiator så i dette tilfellet så er det vel enn så lenge bare utsagnet til en?SuperMorten skrev:Når en sier "men fyll ALDRI kaldt vann på varm motor" og neste sier "Vi bruker alltid vann rett fra springen, hjemme bruker jeg hageslangen", da er mitt råd til de som ikke vet, inkludert meg selv, at jeg blåser i hva jeg leser, men leverer til fagfolk. Mange av oss sitter med sykler til mange-hundre-tusen. Hvorfor skal vi da begynne å surre med ting vi ikke har greie på..?TBI81 skrev:Tåkeprat! Det betyr bare at det er mange veier til så å si samme resultatSuperMorten skrev:Når flere, i mine øyne "proffe" mekanikere er uenige, har jeg min konklusjon klar. Dersom du ikke er 100% sikker på hva du gjør, ikke kluss med det selv, men lever på verksted.. Det kan fort bli mye billigere enn å fikse sjøl..
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Vel, jeg har hørt om det motsatte, og dermed lar jeg verkstedet gjøre jobben. Jeg trenger ikke vite hva de har gjort, bare det funker..TBI81 skrev:Fordi fagfolk surrer like mye? Faglige uenigheter finner man i de fleste fagfelt. Og når det er sagt: har aldri hørt om noen som koker vannet en tapper på radiator så i dette tilfellet så er det vel enn så lenge bare utsagnet til en?SuperMorten skrev:Når en sier "men fyll ALDRI kaldt vann på varm motor" og neste sier "Vi bruker alltid vann rett fra springen, hjemme bruker jeg hageslangen", da er mitt råd til de som ikke vet, inkludert meg selv, at jeg blåser i hva jeg leser, men leverer til fagfolk. Mange av oss sitter med sykler til mange-hundre-tusen. Hvorfor skal vi da begynne å surre med ting vi ikke har greie på..?TBI81 skrev:Tåkeprat! Det betyr bare at det er mange veier til så å si samme resultatSuperMorten skrev:Når flere, i mine øyne "proffe" mekanikere er uenige, har jeg min konklusjon klar. Dersom du ikke er 100% sikker på hva du gjør, ikke kluss med det selv, men lever på verksted.. Det kan fort bli mye billigere enn å fikse sjøl..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Uvitenhet er lykke? Jaja.. :-)SuperMorten skrev:Vel, jeg har hørt om det motsatte, og dermed lar jeg verkstedet gjøre jobben. Jeg trenger ikke vite hva de har gjort, bare det funker..TBI81 skrev:Fordi fagfolk surrer like mye? Faglige uenigheter finner man i de fleste fagfelt. Og når det er sagt: har aldri hørt om noen som koker vannet en tapper på radiator så i dette tilfellet så er det vel enn så lenge bare utsagnet til en?SuperMorten skrev:Når en sier "men fyll ALDRI kaldt vann på varm motor" og neste sier "Vi bruker alltid vann rett fra springen, hjemme bruker jeg hageslangen", da er mitt råd til de som ikke vet, inkludert meg selv, at jeg blåser i hva jeg leser, men leverer til fagfolk. Mange av oss sitter med sykler til mange-hundre-tusen. Hvorfor skal vi da begynne å surre med ting vi ikke har greie på..?TBI81 skrev:Tåkeprat! Det betyr bare at det er mange veier til så å si samme resultatSuperMorten skrev:Når flere, i mine øyne "proffe" mekanikere er uenige, har jeg min konklusjon klar. Dersom du ikke er 100% sikker på hva du gjør, ikke kluss med det selv, men lever på verksted.. Det kan fort bli mye billigere enn å fikse sjøl..
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Det er da en liten pris å betale for å få fasiten..?SuperMorten skrev: Mange av oss sitter med sykler til mange-hundre-tusen. Hvorfor skal vi da begynne å surre med ting vi ikke har greie på..?


Neida, jeg skjønner hva du sier. De biler og sykler jeg har sett manualer for sier at kjølesystem skal serves med kald motor. Men det har jo også med sikkerhet å gjøre, ingen produsenter vil vel ha ansvaret for at du skoldet trynet når du uvørent tok av radiatorlokk under fullt trykk.
Ellers er det mange som har fylt kaldt vann rett på sin kokende motor, mange har kjørt videre, noen har endt med skjeve topper og denslags. På den annen side er en motor som har kokt bort vannet ofte betydelig varmere enn en der vannet er på plass ved normal temperatur, så er nok ikke helt sammenliknbart med å etterfylle med kalt vann uten å tappe, som såvidt jeg forstår er hva som blir foreslått her.
Er vel ikke så mange tekniske tema det ikke finnes flere og delte meninger om, ikke minst grunnet det TBI81 sier. Hvis du skal ha konkrete ubestridelige klare svar, får du starte en tråd om beste sykkel, eller olje!


- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Men se på akkurat dette tilfellet, om kjøleveske. Hvis jeg skulle gjøre samme jobben på min sykkel, skulle jeg brukt varmt eller kaldt vann? Hvem skal jeg stole på? Et nettforum er fullstendig ubrukelig når man får to så fullstendig forskjellige svar. Nå tror ikke jeg at noen av tingene nødvendigvis betyr totalhavari, men noe er allikevel mer riktig enn det andre. For en nybegynner som ikke vet hva han holder på med lærer han ikkeno av dette. Jeg er bitt så gammel at jeg bryr meg ikke. Jeg leverer på service. Ikke fordi det er vanskelig, men fordi jeg ikke har interesse av å gjøre det selv. Og da er jeg lykkelig uvitende, noe jeg mener er vel verdt prisen..TBI81 skrev: Uvitenhet er lykke? Jaja.. :-)

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Jeg ville i utgangspunktet bare få frem min konklusjon på tråden. Hvis du ikke vet hva du gjør, lever på verksted, istedet for å stole på hva du leser på internett...PCP skrev:Det er da en liten pris å betale for å få fasiten..?SuperMorten skrev: Mange av oss sitter med sykler til mange-hundre-tusen. Hvorfor skal vi da begynne å surre med ting vi ikke har greie på..?![]()
![]()
Neida, jeg skjønner hva du sier. De biler og sykler jeg har sett manualer for sier at kjølesystem skal serves med kald motor. Men det har jo også med sikkerhet å gjøre, ingen produsenter vil vel ha ansvaret for at du skoldet trynet når du uvørent tok av radiatorlokk under fullt trykk.
Ellers er det mange som har fylt kaldt vann rett på sin kokende motor, mange har kjørt videre, noen har endt med skjeve topper og denslags. På den annen side er en motor som har kokt bort vannet ofte betydelig varmere enn en der vannet er på plass ved normal temperatur, så er nok ikke helt sammenliknbart med å etterfylle med kalt vann uten å tappe, som såvidt jeg forstår er hva som blir foreslått her.
Er vel ikke så mange tekniske tema det ikke finnes flere og delte meninger om, ikke minst grunnet det TBI81 sier. Hvis du skal ha konkrete ubestridelige klare svar, får du starte en tråd om beste sykkel, eller olje!![]()

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Vel det står kun destilert vann i service boka så da ble det fylt på det :-)TBI81 skrev:Fordi fagfolk surrer like mye? Faglige uenigheter finner man i de fleste fagfelt. Og når det er sagt: har aldri hørt om noen som koker vannet en tapper på radiator så i dette tilfellet så er det vel enn så lenge bare utsagnet til en?SuperMorten skrev:Når en sier "men fyll ALDRI kaldt vann på varm motor" og neste sier "Vi bruker alltid vann rett fra springen, hjemme bruker jeg hageslangen", da er mitt råd til de som ikke vet, inkludert meg selv, at jeg blåser i hva jeg leser, men leverer til fagfolk. Mange av oss sitter med sykler til mange-hundre-tusen. Hvorfor skal vi da begynne å surre med ting vi ikke har greie på..?TBI81 skrev:Tåkeprat! Det betyr bare at det er mange veier til så å si samme resultatSuperMorten skrev:Når flere, i mine øyne "proffe" mekanikere er uenige, har jeg min konklusjon klar. Dersom du ikke er 100% sikker på hva du gjør, ikke kluss med det selv, men lever på verksted.. Det kan fort bli mye billigere enn å fikse sjøl..
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Haynes vil jeg se på som en relativt ok 'fasit'. Dekker ikke alt, men dersom det er noe spesielt en bør tenke på så står det der. 'Lever på verksted' ser jeg ikke som gyldig argument i en diskusjon rundt framgangsmåte for å løse et problem :-)SuperMorten skrev:Men se på akkurat dette tilfellet, om kjøleveske. Hvis jeg skulle gjøre samme jobben på min sykkel, skulle jeg brukt varmt eller kaldt vann? Hvem skal jeg stole på? Et nettforum er fullstendig ubrukelig når man får to så fullstendig forskjellige svar. Nå tror ikke jeg at noen av tingene nødvendigvis betyr totalhavari, men noe er allikevel mer riktig enn det andre. For en nybegynner som ikke vet hva han holder på med lærer han ikkeno av dette. Jeg er bitt så gammel at jeg bryr meg ikke. Jeg leverer på service. Ikke fordi det er vanskelig, men fordi jeg ikke har interesse av å gjøre det selv. Og da er jeg lykkelig uvitende, noe jeg mener er vel verdt prisen..TBI81 skrev: Uvitenhet er lykke? Jaja.. :-)
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Helt enig i skepsisen til slike fora. Spør på verksted hvis i tvil. Jeg er helt sikker på at koktvann-metoden ikke medfører totalhavari, så følg den hvis i tvil. Ikke brenn fingrene. Spørmålet om thermostaten: kjør opp tempen til åpningstemp et par ganger og åpne/fyll på nytt. Mine termostater har en by-pass så det siver gjennom litt uansett. Sånn kan det stå og sildre en stund mens man fikser noe annet:-)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Vel, fullstendig ubrukelig bare for at man får forskjellige svar ?SuperMorten skrev:Men se på akkurat dette tilfellet, om kjøleveske. Hvis jeg skulle gjøre samme jobben på min sykkel, skulle jeg brukt varmt eller kaldt vann? Hvem skal jeg stole på? Et nettforum er fullstendig ubrukelig når man får to så fullstendig forskjellige svar. Nå tror ikke jeg at noen av tingene nødvendigvis betyr totalhavari, men noe er allikevel mer riktig enn det andre. For en nybegynner som ikke vet hva han holder på med lærer han ikkeno av dette. Jeg er bitt så gammel at jeg bryr meg ikke. Jeg leverer på service. Ikke fordi det er vanskelig, men fordi jeg ikke har interesse av å gjøre det selv. Og da er jeg lykkelig uvitende, noe jeg mener er vel verdt prisen..TBI81 skrev: Uvitenhet er lykke? Jaja.. :-)
De som spør om råd er vel i stand til å sortere svarene de får ? Og at folk har forskjellige metoder betyr vel ikke nødvendigvis at bare ett svar er riktig ?
Man kan som oftest gjøre ting på litt forskjllige måter å oppnå det samme resultatet.
At en nybegynner ikke lærer noe av å få forskjellige svar tror jeg ikke noe på. En som vil prøve selv, og spør om råd er nok
passelig kritisk til det han leser.
Og ikke minst; har lyst til å lære og å prøve selv.
Flertallet av oss som av og til prøver å gi et råd må iflg din tankegang her være helt på jordet, om vi da ikke slumper til å komme med "facitsvaret"
alle sammen.
Jeg synes i det hele tatt at innlegget ditt er ganske respektløst overfor de av oss som bruker ganske mye tid på å svare på spørsmål ang.
oljeskift, plugger, el.feil og andre tekniske spørsmål.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Som jeg sa over, når man får to ganske forskjellige svar:Jompa skrev:Vel, fullstendig ubrukelig bare for at man får forskjellige svar ?SuperMorten skrev:Men se på akkurat dette tilfellet, om kjøleveske. Hvis jeg skulle gjøre samme jobben på min sykkel, skulle jeg brukt varmt eller kaldt vann? Hvem skal jeg stole på? Et nettforum er fullstendig ubrukelig når man får to så fullstendig forskjellige svar. Nå tror ikke jeg at noen av tingene nødvendigvis betyr totalhavari, men noe er allikevel mer riktig enn det andre. For en nybegynner som ikke vet hva han holder på med lærer han ikkeno av dette. Jeg er bitt så gammel at jeg bryr meg ikke. Jeg leverer på service. Ikke fordi det er vanskelig, men fordi jeg ikke har interesse av å gjøre det selv. Og da er jeg lykkelig uvitende, noe jeg mener er vel verdt prisen..TBI81 skrev: Uvitenhet er lykke? Jaja.. :-)
De som spør om råd er vel i stand til å sortere svarene de får ? Og at folk har forskjellige metoder betyr vel ikke nødvendigvis at bare ett svar er riktig ?
Man kan som oftest gjøre ting på litt forskjllige måter å oppnå det samme resultatet.
At en nybegynner ikke lærer noe av å få forskjellige svar tror jeg ikke noe på. En som vil prøve selv, og spør om råd er nok
passelig kritisk til det han leser.
Og ikke minst; har lyst til å lære og å prøve selv.
Flertallet av oss som av og til prøver å gi et råd må iflg din tankegang her være helt på jordet, om vi da ikke slumper til å komme med "facitsvaret"
alle sammen.
Jeg synes i det hele tatt at innlegget ditt er ganske respektløst overfor de av oss som bruker ganske mye tid på å svare på spørsmål ang.
oljeskift, plugger, el.feil og andre tekniske spørsmål.
fra to, i mine øyne oppegående personer, vet ikke jeg hva jeg skal mene, og da sier jeg til alle som tviler like mye som meg,at da velger jeg å levere på verksted hvis problemet skulle oppstå. Det er da ikke respektløst. Selvsagt, hvis jeg var veldig interessert, ville jeg satt meg ned og lest til øyet var stort og vått, sett youtube-videoer osv.SuperMorten skrev:Når en sier "men fyll ALDRI kaldt vann på varm motor" og neste sier "Vi bruker alltid vann rett fra springen, hjemme bruker jeg hageslangen"
La meg også si det på en annen måte: Jeg kjenner en som leser en del her inne, og som er truandes til å prøve seg på litt av hvert, men som overhodet ikke har peiling. Han ville kunne gjort stor skade. Han leste et annet sted at å ha whitesprit på motoren for å få ut all olja var lurt.. Trenger jeg si noe mer.. Den bilen gikk aldri mer. Det var sarkasme som vedkommende ikke hadde forstått.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Det er et godt poeng, og det minner meg om da jeg jobbet som bilmekaniker på et lite verksted som ung og relativt fersk. Vi hadde et BMW merkeverksted, og et Mazda merkeverksted som nærmeste naboer. Jeg var sulten på å lære og noe av det jeg likte å gjøre var å gå til flere forskjellig av de gamle gutta, og spørre om de samme problemstillingene. Jeg fikk stort sett alltid totalt forskjellige svar, noe som i og for seg var litt komisk fordi gamle mekanikere som kjent er skråsikre bedrevitere som alle var sikre i sin sak.Jompa skrev: Vel, fullstendig ubrukelig bare for at man får forskjellige svar ?
De som spør om råd er vel i stand til å sortere svarene de får ? Og at folk har forskjellige metoder betyr vel ikke nødvendigvis at bare ett svar er riktig ?
Man kan som oftest gjøre ting på litt forskjllige måter å oppnå det samme resultatet.
At en nybegynner ikke lærer noe av å få forskjellige svar tror jeg ikke noe på.
Jeg vil si det var svært lærerikt, selv om det der og da kunne være til mer forvirring enn oppklaring. Dessverre gikk det mye i forgassere, fordeler, stifter, og ting som er totalt irrelevant i dag.
Samtidig har jo SM rett i at det nok er tryggere for en helt uviten å bare levere på verksted, og ikke spørre hva de gjorde, enn å prøve å finne det korrekte svaret fra Internett, mekaniker-venn, en fyr på grava, eller for den saks skyld fra verkstedet. Ikke alle burde skru på eget kjøretøy, og det kan være vanskelig å sile de gode rådene fra de mindre gode, både her og ellers i livet.
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Kokende vann eller ikke kan ikke sammenlignes med whitesprite. Men jeg ser poenget ditt.SuperMorten skrev:Som jeg sa over, når man får to ganske forskjellige svar:Jompa skrev:Vel, fullstendig ubrukelig bare for at man får forskjellige svar ?SuperMorten skrev:Men se på akkurat dette tilfellet, om kjøleveske. Hvis jeg skulle gjøre samme jobben på min sykkel, skulle jeg brukt varmt eller kaldt vann? Hvem skal jeg stole på? Et nettforum er fullstendig ubrukelig når man får to så fullstendig forskjellige svar. Nå tror ikke jeg at noen av tingene nødvendigvis betyr totalhavari, men noe er allikevel mer riktig enn det andre. For en nybegynner som ikke vet hva han holder på med lærer han ikkeno av dette. Jeg er bitt så gammel at jeg bryr meg ikke. Jeg leverer på service. Ikke fordi det er vanskelig, men fordi jeg ikke har interesse av å gjøre det selv. Og da er jeg lykkelig uvitende, noe jeg mener er vel verdt prisen..TBI81 skrev: Uvitenhet er lykke? Jaja.. :-)
De som spør om råd er vel i stand til å sortere svarene de får ? Og at folk har forskjellige metoder betyr vel ikke nødvendigvis at bare ett svar er riktig ?
Man kan som oftest gjøre ting på litt forskjllige måter å oppnå det samme resultatet.
At en nybegynner ikke lærer noe av å få forskjellige svar tror jeg ikke noe på. En som vil prøve selv, og spør om råd er nok
passelig kritisk til det han leser.
Og ikke minst; har lyst til å lære og å prøve selv.
Flertallet av oss som av og til prøver å gi et råd må iflg din tankegang her være helt på jordet, om vi da ikke slumper til å komme med "facitsvaret"
alle sammen.
Jeg synes i det hele tatt at innlegget ditt er ganske respektløst overfor de av oss som bruker ganske mye tid på å svare på spørsmål ang.
oljeskift, plugger, el.feil og andre tekniske spørsmål.
fra to, i mine øyne oppegående personer, vet ikke jeg hva jeg skal mene, og da sier jeg til alle som tviler like mye som meg,at da velger jeg å levere på verksted hvis problemet skulle oppstå. Det er da ikke respektløst. Selvsagt, hvis jeg var veldig interessert, ville jeg satt meg ned og lest til øyet var stort og vått, sett youtube-videoer osv.SuperMorten skrev:Når en sier "men fyll ALDRI kaldt vann på varm motor" og neste sier "Vi bruker alltid vann rett fra springen, hjemme bruker jeg hageslangen"
La meg også si det på en annen måte: Jeg kjenner en som leser en del her inne, og som er truandes til å prøve seg på litt av hvert, men som overhodet ikke har peiling. Han ville kunne gjort stor skade. Han leste et annet sted at å ha whitesprit på motoren for å få ut all olja var lurt.. Trenger jeg si noe mer.. Den bilen gikk aldri mer. Det var sarkasme som vedkommende ikke hadde forstått.
Jeg er også enig i skepsisen din til ting man leser (og ser..) på internett, men at 'konklusjonen' at diskusjon på internettforum har lite for seg og at man heller bør levere på verksted ser jeg ikke. At dette kommer fra en moderator på forumet her forundrer meg også, men la det være en sidebemerkning.. Begynner å bli off topic nå.
Tøm og flush. Med vann. Og fyll opp med kjølevæsken motoren din skal ha. Så blir det nok bra :)
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Han med whitespriten var et bilde på hvor galt det kan gå. Han hadde på whitesprit for å "skylle ut gammel olje" som han sa, og startet motoren.. Sånn kan enkelte finne på. Da mener jeg det er mitt ansvar som moderator å gi et "tredje" råd (lever på verksted) dersom det kommer to totalt motstridende råd, slik det kom oppi her. Det var ikke værre enn det. Jeg føler det er litt mitt ansvar å sørge for at "idioten med whitespriten" ikke gjør flere dumme ting han ikke kan..TBI81 skrev: Kokende vann eller ikke kan ikke sammenlignes med whitesprite. Men jeg ser poenget ditt.
Jeg er også enig i skepsisen din til ting man leser (og ser..) på internett, men at 'konklusjonen' at diskusjon på internettforum har lite for seg og at man heller bør levere på verksted ser jeg ikke. At dette kommer fra en moderator på forumet her forundrer meg også, men la det være en sidebemerkning.. Begynner å bli off topic nå.
Tøm og flush. Med vann. Og fyll opp med kjølevæsken motoren din skal ha. Så blir det nok bra :)
Og Jompa, TBI81 og alle dere andre: jeg er den største beundreren av alle dere med kunnskap her inne. Bare spør AJ. Jeg har nevnt det før, at uten den kunnskapen ville forumet vært helt verdiløst

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Artig diskusjon
Hvis en motor har kokt tørr og man umiddelbart etterpå fyller på springvann eller fra en kald bekk rett i nærheten, så kan toppen slå seg, spesielt alu-topper.
Å flusje og sågar kjøre med kun vann i kjølesystemet går greit, men da kun på sommeren. Ferskvann fryser fort.
Og man må være klar over at vann ikke har noen korrosjonshemmende egenskaper, noe dedikert kjølevæske har.

Hvis en motor har kokt tørr og man umiddelbart etterpå fyller på springvann eller fra en kald bekk rett i nærheten, så kan toppen slå seg, spesielt alu-topper.
Å flusje og sågar kjøre med kun vann i kjølesystemet går greit, men da kun på sommeren. Ferskvann fryser fort.
Og man må være klar over at vann ikke har noen korrosjonshemmende egenskaper, noe dedikert kjølevæske har.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
En annen funksjon frostvæsken har i tillegg til korrosjonsbeskyttelse, er at den hever kokepunktet til kjølevæsken. Jeg mener det dreier seg om noe rundt 10-12 grader ved 50/50 blanding. Når væsken i tillegg er under trykk kan 50/50 blanding ved 12-15psi heve kokepunktet til vannet helt opp mot 125-130 grader.
På den annen side har rent vann bedre varmeleder-egenskaper, så det har neppe negative konsekvenser ved vanlig kjøring, eller på bane som Cannon nevner, kanskje heller tvert i mot?. Men det kan tenkes at det blir aktuelt og nyttig med det høyere kokepunktet på en glovarm sommerdag i kø/gangfart bak en buss opp fra Geiranger, ol. Rent vann er vel uansett bare en midlertidig nødløsning for normal bruk (ikke bane). :-)
På den annen side har rent vann bedre varmeleder-egenskaper, så det har neppe negative konsekvenser ved vanlig kjøring, eller på bane som Cannon nevner, kanskje heller tvert i mot?. Men det kan tenkes at det blir aktuelt og nyttig med det høyere kokepunktet på en glovarm sommerdag i kø/gangfart bak en buss opp fra Geiranger, ol. Rent vann er vel uansett bare en midlertidig nødløsning for normal bruk (ikke bane). :-)