Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av RuneMC »

Hvis bildet i første innlegg er framdrevet ditt så er det absolutt på tide med nytt kjede og drevsett. Klassiske "haittenner" på drevet.
Det er det enkleste - begynn med det og se om det ordner seg.

Både kjede og drev skal byttes samtidig - fordi kjedet strekker seg (slitasje) og passer overens med de slitte drevene etterhvert.
Du kan også måle om kjedet er strukket over "service limit":
Tell 21 av pinnene som holder kjedet sammen og mål avstanden. Er det strukket mer enn 319,4 mm skal det skiftes uansett hvor fint det ser ut.
Gjenta evt et par steder langs kjedet (strekk enkelte punkt på kjedet kan forekomme).

Ad kjøp fra utlandet + 25% mva, pluss viktig å sjekke fraktpris. Vet ikke om det er så mye å spare.
Kjede/drevsett jeg kjøpte hos MC-Oslo i vår til min har varenr 3603441 - koster 1658,- (D.I.D. kjede med klipslås og JT for-/bakdrev)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ZZR-Erling

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av ZZR-Erling »

Ketil skrev:Hei Barbarozza og takk for tips og link! Er ikke så erfaren med å bestille deler eller forsåvidt andre ting fra utlandet, hvordan blir det i forhold til fortolling av slike varer? Utgjør fratrekket av engelsk moms omtrent det du må ut med i norsk fortolling?
Du får 25% moms på summen av varene og frakt + http://www.posten.no/produkter-og-tjene ... a-utlandet" onclick="window.open(this.href);return false;

ZZR-Erling

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av ZZR-Erling »

...disse verksmestrene......oppskrytte typer, iblandt...

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Barbarozza »

Med frakt kommer et komplett sett på 109,44 pund det er ca 1160 kr da er den engelske momsen trekt fra. gang med norsk moms 1,25 + postens fortollingsgebyr 270 kr

1720 kr levert på post i butikk så nærme han som mulig alt inkl

DID kjede med JT sprocket, noe særlig bedre finner du ikke levert hjem

Hos xlmoto koster det tilsvarende 1837 kr og det er vel fraktfritt over 1500 kr

http://www.xlmoto.no/drevpakke-jt-og-di ... strom-2004" onclick="window.open(this.href);return false;

Ikke så mye forskjell, men skal du handle mer blir diffen større :-D
Memento mori

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Ketil »

Det er et fantastisk forum dette, nok en gang tusen takk for alle tips og gode råd :-)
Jeg så jo litt svart på tilværeslen her i forhold til status for min kjære vstrom og så for meg en komplisert og kostbar reperasjon. Så det er overhodet ikke noe stort problem for meg å vente noen ekstra dager på kjede og drev. Har nå lagt inn en bestilling hos Wemoto i England på kjede og drev, tok også med verktøy for kutting og klinking av kjede + en ny klutsjvaier (som sikkert er kjekt å ha i reserve). Prisen for dette ble litt over kr.1600,- før tollvesenet slår til. Har ikke bestilt fra England før, så dette blir en ny erfaring. Jeg tenker også investere i en ny bakdemper. Har fått tilbud på en wilbersdemper til 5000,-, ser også at det er tilsvarende pris på Øhlins. Hva med orginal demper, hvordan er det med pris og kvalitet? Er godt fornøyd med oppgraderingen jeg gjorde med framgaffelen med wilbers progresssive fjærer og olje.

Solo-rider
Innlegg: 785
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Solo-rider »

Hallo :vs

Godt at det ordner seg med sykkelen din. :thumleft
Jeg har kjøpt og brukt dette kjedeverktøyet fra Wemoto http://www.wemoto.com/bikes/honda/xl_65 ... n_riveter/" onclick="window.open(this.href);return false;

Var litt plunder når jeg skulle kutte/presse ut kjedelinken med den.Jeg brukte en vinklesliper til å kutte kjedet isteden.
Klinkefunksjonen var bra.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Barbarozza »

Jeg hadde Wilbers på min forrige sykkel , den dyreste versjonen, noe jeg ikke ville valgt idag da jeg oppdaget at jeg brukte innstillingene svært lite. Derimot er en ny demper en meget god innvestering.

Morten Maager er en trivlig fyr som selger Wilbers i Norge. Wilbers er ikke like hotte som Øhlins og heller ikke like gode for banekjøring sies det, men igjen...det er jo på vei du ferdes :-) Jeg var i alle fall kjempefornøyd med min, og det har vel de fleste andre her inne vært også.

Dog kan kanskje en ny fjær og overhaling av den du ha med ny nitrogen gjøre samme nytten for halve prisen ? bare et forslag :roll

Krysser fingrene med bestillingen, jeg kjøpte også kjedeverktøyet til DID, og det virket veldig greit. Det viktigste er å måle "klinkbredden" etterpå slik at den har fått riktig bredde

Det står forøvrig i papirene du får med kjedet ditt eller verktøyet

Lykke til
Memento mori

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Ketil »

Takker og bukker igjen!
Trodde ikke det var mulig å overhale bakdempere, men hvis det er mulig så er jo det helt klart et alternativ. Er dette noe man kan gjøre selv? Kjøpte gaffelfjærer av Morten Maager og er veldig fornøyd med servicen han ga, en absolutt trivelig kar ja. Så en wilbersdemper vil absolutt bli vurdert. Kjøpet dette kjedeverktøyet http://www.wemoto.com/parts/picture/bj-jtct1/" onclick="window.open(this.href);return false; Håper det gjør jobben. Ser det er flere fine videoer ute på youtube av kutting og klinking av kjeder, så tror dette bør gå greit.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Ketil »

Da er nye drev og nytt kjede på plass og etter en testtur er det svært gledelig å konstantere at all ulyd er borte, bare godlyd :-) Skiftet samtidig simmeringen/pakningen rundt stangen som går inn i klutsjen, regner med den lille oljelekasjen jeg hadde kom derifra. Nå venter jeg på ny bakdemper og med den på plass er Vstromen i toppform og klar for ny tur.

Nok en gang takk for alle gode råd og tilbakemeldinger. Dette er bare et utrolig bra forum!

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Flanker »

Ulempen med å montere en ny og bedre bakdemper er at du merker bedre hvor ræv gaflene på V-Strom'en egentlig er. Minimum nye fjærer for å avhjelpe det... Lukk opp din lommeboooook (synges med Sputnik-stemme) :-D

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Kjellrf »

Flanker skrev:Ulempen med å montere en ny og bedre bakdemper er at du merker bedre hvor ræv gaflene på V-Strom'en egentlig er. Minimum nye fjærer for å avhjelpe det... Lukk opp din lommeboooook (synges med Sputnik-stemme) :-D
Enig. Greit at front og bakende harmonerer :)

Ellers er Sunstar-drev (var ihvertfall før) fra samme produsent som leverer originaldrev til Honda (og andre merker), og hadde med den kanten utenfor som skal forhindre bakhjulet i å låse seg hvis kjedet hopper av. Best kvalitet, som det heter.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Ketil »

Hei Flanker! Gaffelen er allerede oppgradert med wilbers progressive fjærer og olje. Så med ny wilbers bakdemper så blir det nok bedre kjøreegenskaper.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Flanker »

Ketil skrev:Hei Flanker! Gaffelen er allerede oppgradert med wilbers progressive fjærer og olje. Så med ny wilbers bakdemper så blir det nok bedre kjøreegenskaper.
Da har du jo allerede lukket opp da... Hehe :-)

Har du en fork brace på den? Hvis nei så anbefaler jeg det på det varmeste. Hvis ja, tut og kjør. Jeg tror du har rettet på det lille som er av småplukk på den sykkelen fra fabrikk :-)

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Ketil »

Ja har montert både fork brace og senket fothvilerne. Så den begynner å bli bra nå, til tross for at den er en 10 år gammel mc med 65 k på telleren. Regner med den går en sesong til før jeg skal vurdere en oppgradering til nyere mc med mer kubikk.

Svar