Mirakelvask av sykkel?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Mirakelvask av sykkel?

Legg inn av Tobben84 »

Elolz skrev:Min mirakelvask er skikkelig forarbeid. Hvis en tar en skikkelig rengjøring 1 gang i året, så er det veldig kjapt gjort å holde den ren resten av sesongen. For at dette skal fungere er det viktig å få vekk ALT av skitt fra lakken, slik at skitten ikke får festet seg igjen. Jeg tar en grundig vask med avfetting, for så å bruke claybar og lakkrens. Er utrolig hvor glatt lakken blir av claybar. Deretter poleres lakken, før det legges FLERE men TYNNE lag med voks oppå. Dette tar sin tid å gjøre skikkelig, jeg tok det over en helg med noen timers arbeid hver dag.

Etter dette har jeg kun hatt behov for å vaske sykkelen 2 ganger, og da er det lekende lett. Viktig å da bruke en mild såpe som ikke tar voksen! Har en veldig god fra Meguiars som er laget nettopp for dette. Trenger absolutt ikke noe avfetting da. Eneste er felgene, pga olje fra kjedet tar jeg de med Turtle Pre-Wash T og sørger for å ikke få dette utover andre deler av sykkelen da det stripper voksen.
Pricbort og surfex hd(svak blanding 1-20) vil i liten grad strippe voks. Har brukt begge deler en gang i uka gjennom vinteren på bilen og opplevd god effekt(sheeting og beading) av voks selv etter 3 måneder. Turtle produkter bruker jeg ikke, så kan ikke svare for extreme prewash, men har hørt at den tilsvarer Pricbort, bare dyrere og dårligere.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Mirakelvask av sykkel?

Legg inn av Tobben84 »

Ja, du bør prøve den, utrolig effektiv:)

Forøvrig veldig enig i at skikkelig lakkrens og voksleggig gjør vasken utrolig enkel, men forsto at trådstarter slet med mye gammel morro, så da antar jeg at han trenger tyngre skyts:)

Btw, jeg vokser også felgene med collonite #45 eller swisswax autobahn, da blir nesten felgrens overflødig også!

Toven

Re: Mirakelvask av sykkel?

Legg inn av Toven »

Hvordan er det med lager, pakninger osv med mye bruk av avfetning?

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Mirakelvask av sykkel?

Legg inn av Kawagutten »

Tobben84 skrev:
Kawagutten skrev:I brukerhåndboka som følger med mc står det at en skal bruke ikke alkaliske midler når en vasker sykkelen.
Noen som har en liste over ikke alkaliske vaskemidler ?
Hmm, står det i din instruksjonsbok? Hvilken mc?

Jeg bruker surfex hd til vask av bad og kjøkken også, i tillegg til vil og mc. Det er alkalisk, og kan ikke fatte og begripe at det kan gjøre noen skade.
Jeg leste det i boka til en Aprilia Mana850.Har ikke tenkt på å se etter det når jeg har lest brukerhåndbøker for andre sykler før.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar