Bjerknez skrev:ser svært lite (aldri) på racing...
Men la oss si at man er en kammeratgjeng som kjører rundt på vanlige norske veier. Han ene kjører R6 og den andre en 125cc. Begge er mer eller mindre like gode. Jeg tror jeg vet hvem som vinner de fleste etappene.
Så sant man ikke leter opp elendige sjafører som kjører sykler som R6 da. Men man kjøper seg vel ikke en R6 uten at man har over middels interesse for aktiv kjøring vil jeg tro.
I teorien samt på racingbane vil jeg tro en 125cc har et forsprang hvis svingene er krappe og veien er stort sett uten bakker etc. I virkeligheten når man kjører sammens med sine kompiser og andre i trafikken vil jeg tro med stor sikkerhet at en R6 har overtaket i de aller fleste tillfellene.
Jeg har ikke hatt lappen mer enn noen måneder selv så erfaren kan man vel ikke akkurat si at jeg er men la meg få kjøre om kapp med en 125cc fra A-B på vanlige norske veier med min cruiser så er jeg ganske sikker på at jeg hadde kommet først frem. Sammenlagt så tror jeg krefter teller mer enn svingvillighet. På en bane bygget for 125cc kjøring hadde jeg så klart ikke hatt nubbesjans, men slik er da altså ikke virkeligheten.
Jeg ville gått for en 1-2 sylindret maskin uansett om et lukter motorsag eller ikke. De kreftene i bunn er morsomme og ha.
Dette har med krefter å gjøre, ikke hestekrefter, men tyngdekraft og sentrifugalkraft! De 50-60+ kiloene mindre som en Aprilia RS 125 veier i forhold til en R6, gjør at det er mindre vekt som skal bremses og flyttes på.
Det vil igjen si at man kan bremse seinere og mindre inn i svingen, og holde høyere fart gjennom svingen.
Så på en svingete fylkesvei med lite rettstrekker vil en som kan utnytte en Aprilia RS 125, helt klart kunne hamle opp med en R6.
Den gamle totak 125 klassen i GP-racing(som nå er byttet ut med firetaks 250) hadde en toppfart som var ca 60 km/t lavere enn Moto2 klassen(moderat trimmede 600cc),
men likevel var gjennomsnittsfarten gjerne ikke mer enn 5-6 km/t lavere, alt p.g.a høyerer fart i svingene.
PS. Alle mine påstander her er bygd på hva jeg har sett, hørt og lest, og IKKE på egne erfaringer, så det hadde ikke gjort noe om noen med faktisk erfaring kunne bekrefte dette...