I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Sv: I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...

Legg inn av KawaJens »

Carpa skrev:Når det er sagt så lar jeg meg forundre over alt hva den teknologien skal hjelpe oss med. En bil med bakkekontroll f.eks.. Burde man egentlig kjøre bil om man ikke behersker å kjøre nedoverbakker?
Uten at eg skal uttale meg bastant, men eg trur ikkje bakkekontroll er meint for vanlige bakker, er gjerne for mer offroad bruk slik som Land Rover en sjelden gang er ut i. Men som sagt, har ikkje heilt peiling på nye biler lenger :)

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...?

Legg inn av L-NA »

Om man blir dum eller ikke skal jeg ikke argumentere hverken for eller i mot, men i en alder av 50, så får jeg av og til nok. Rett og slett nok teknologi. Jeg er omgitt av ny teknologi, mer eller mindre kontinuerlig. I min jobb er det daglige utfordringer og stadige tekniske feil og problemer som må løses. Dette fortsetter gjerne i hjemmet, med Pc, problemer, nye "dupeditter" som en skal lære å bruke, lese bruksanvisninger, videre formidle til andre, ny softwear, oppdateringer, osv.osv.

Når jeg da setter meg på sykkelen er dette en av det plassene der jeg vil ha minst mulig teknologi. Ikke slik å forstå at jeg ikke vil ha hjelpemidler som er både nyttig og øker sikkerheten, men Mobilen slår jeg av, ingen musikk eller kommunikasjon på ørene, Manuell justering på fjærer, og ingen modus på motor. Missforstå meg riktig, kunne kanskje tenke meg å ha noe av dette, men jeg tenker litt sånn at til mer funksjoner og elementer jeg har, dess mer er det som kan gi problemer. Alt med måte, og jeg aksepterer individuelle valg og vurderinger, men for min del så blir det av og til NOK....

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...?

Legg inn av cevillan »

Relax skrev:Om spørsmålet på tråden egentlig er om befolkningen blir dummere og latere av for mye hjelpemiddel, så ja, jeg tror vi blir det .. fordi vi bare er noen enkle mennesker,,,, :roll
Med "dummere" menes da at man får mindre IQ? Jeg tror dette er helt feil. Man blir ikke dummere av å bruke kalkulator foran håndberegning, men man blir dårligere til å håndberegne. Jeg tror ikke delen av hjernen som da tidligere kunne håndberegne visner bort og dør... Se på den teknologiske utviklingen siste 100 år. Det er er ingenting som tilsier at vi mennesker blir dummere av nyskapning, tvert imot. At "ungdommen nå til dags" ikke kan skifte olje, skifte pære eller andre enkle vedlikeholdsoppgaver betyr ikke at de er dummere, de er bare dårligere på akkurat noe som kanskje ikke er så nyttig å kunne lengre fordi det finnes mange tilbydere av tjenester.

At man av og til blir overveldet og trøtt på teknologi, og vil koble av som L-NA skriver, er en helt annen sak. Det å faktisk kunne gjøre dette er jo en vanvittig luksus i seg selv.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...?

Legg inn av Bjerknez »

Man blir kanskje "dummere" med tanke på hoderegning etc. men man blir "smartere" i den grad at teknologien vi bruker for å utføre disse utregningene også må læres å bruke. Det vil bli flere og flere maskiner som gjør jobbene for oss, men disse maskinene må også produseres og vedlikeholdes. Altså, vi blir mer effektive.

Noen har jo også funnet opp kalkulatoren og videreutviklet denne gjennom tidene. Denne kalkulatoren blir mer og mer avansert og trenger mer og mer kompetanse for å utvikles ytterligere og det gjør at vi utvikler oss. Følger man derimot ikke med i tiden og lærer seg disse nyutviklingene så vil man bli "dummere" i den grad at man ikke henger med.

Kan godt være at din eller min oppegående Bestefar var en racer på mattematikk på skolen og banker i bordet med at logisk tankegang og forståelse for tall er viktig når han ikke får brukt kunnskapen til noe annet enn å løse Sudoku og spille Bridge.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...?

Legg inn av Jompa »

Hvis man blitt så avhengig av GPS at man ikke lenger kan huske en enkel veibeskrivelse eller kjøre en vei man har vært før etter hukommelsen,
da er man blitt dummere.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...?

Legg inn av cevillan »

Jompa skrev:Hvis man blitt så avhengig av GPS at man ikke lenger kan huske en enkel veibeskrivelse eller kjøre en vei man har vært før etter hukommelsen,
da er man blitt dummere.
Nei, man har blitt dårligere til å huske veien fordi man ikke hadde så stort fokus på navigering når man kjørte der sist. Man ble fortalt hvor man skulle og kunne derfor ha et større fokus på andre ting. Eller mener du at man faktisk hadde høyere IQ før man tok i bruk GPS? Med den logikken vil jo all utvikling bidra til at vi blir dummere.

Det handler vel ikke om at man blir dummere, men at man tilpasser seg ny teknologi, som gjør gammel metodikk overflødig og havner i glemmeboken. Så er det klart at all denne gamle metodikken hadde vært nyttig å kunne når zoombie-apokalypsen kommer. Men inntil da bruker jeg GPS i stedet for å navigere etter stjerner og mose på trærne.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...?

Legg inn av JohnnyTh »

At man blir dummere tror jeg ikke, men noen blir kanskje mindre interessert nor en maskin gjør jobben.
Når kona setter GPS til å kjøre til en adresse så kommer hun frem uten problemer i de aller fleste tilfellene. Hun følger den da ukritisk. Nå jeg gjør det samme så ser jeg på ruta, lager meg et mentalt kart og følger med underveis på at jeg er enig i det GPS'en sier og slik at jeg hele tiden vet hvor jeg er. Kona har ikke peiling når hun kjører etter GPS 'en

De fleste av oss bruker nok hjernen til noe annet når en oppgave blir utført av en maskin. For mange år siden hadde jeg en formann som sa: Jeg er veldig spesiell jeg, jeg tenker hele tiden.... Det gjelder vel egentlig de fleste av oss.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...?

Legg inn av Jompa »

Et annet eksempel: bil med ryggesensor.
Etterhvert som man blir vant til ryggesensoren driter man i å bedømme avstanden til ting bakom bilen.
Helt til sensorene en dag er dekket av sne.
Snakker av erfaring.

Og nettbrett.
Kveld etter kveld sitter man å leser unyttige nyheter, surfer på meningsløse nettsteder, og bruker alt for mye tid på mcsiden.no
Tid som kunne vært brukt til noe nyttig, f eks kontakt med "levende" mennesker, lufte seg sjøl og hunden, komme seg i garasjen å få gjort noe,
mm, mm.
Snakker fortsatt av egen erfaring.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MickeyMouse
Innlegg: 39
Registrert: 16 okt 2014, 22:04
Motorsykkelen din: '07 ZX10R
Sted: Østlandet

Re: I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...?

Legg inn av MickeyMouse »

Fordummende er det vel ikke, å holde seg orientert på internett. Men enkelte kan utvikle tvagsnevrose/tvangshandlinger, at man MÅ innom facebook og alle forskjellige typer forum etc.....
for å skrive meningsløse kommentarer om alt og ingenting, da er det ikke sunt lenger.

Et sunt forhold til teknologi er om man ser på all teknologi kun som et verktøy, at man bruker f.eks internett til å samle informasjon, eller utveksle informasjon.
Da har man plutselig mye ekstra tid til overs, som man kan bruke til å omgås andre mennesker, eller gjøre andre ting som er viktigere enn å sitte på ræwa.

Det verste jeg vet om, og dette er virkelig ille, det er å samtale med en person som prioriterer en uviktig telefonsamtale fremfor å prate med meg. Dette er det altfor mange som gjør, og da pleier jeg å gå, så kan personen bare stå der alene og prate med mammaen sin (eller hvem det nå enn er).

(Har selv jobbet i informasjonsteknologibransjen helt fra starten av, altså fra 80/90-tallet, og har vært med på utviklingen. Har forutsett det meste, bortsett fra telefonen vi alle har idag. Den ser jeg på som et onde, at man er tilgjengelig til enhver tid)

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...?

Legg inn av cevillan »

Jompa skrev:Et annet eksempel: bil med ryggesensor.
Etterhvert som man blir vant til ryggesensoren driter man i å bedømme avstanden til ting bakom bilen.
Helt til sensorene en dag er dekket av sne.
Snakker av erfaring.

Og nettbrett.
Kveld etter kveld sitter man å leser unyttige nyheter, surfer på meningsløse nettsteder, og bruker alt for mye tid på mcsiden.no
Tid som kunne vært brukt til noe nyttig, f eks kontakt med "levende" mennesker, lufte seg sjøl og hunden, komme seg i garasjen å få gjort noe,
mm, mm.
Snakker fortsatt av egen erfaring.
Det er nok en reell fare for at man stoler for mye på tekniske hjelpemidler. Men jeg mener det er utelukkende brukerfeil. Vi må bli mer bevisst på hva nettbrett gjør med oss, at ryggsensorer ikke kan stoles på alene osv. Men jeg vil likevel påstå at begge deler er et gode.

Her er en gammel myte som viser feil bruk av teknologien cruise-control :-)å
In November 2000, Mr. Grazinski purchased a brand new 32 foot Winnebago motor home. On his first trip home, having joined the freeway, he set the cruise control at 70 mph and calmly left the drivers seat to go into the back and make himself a cup of coffee. Not surprisingly, the Winnie left the freeway, crashed and overturned. Mr. Grazinski sued Winnebago for not advising him in the handbook that he could not actually do this. He was awarded $1,750,000 plus a new Winnebago.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...?

Legg inn av jhn »

Bruk av GPS fører til dårligere hukommelse, kalkulator fører til dårligere mattekunnskaper, kanskje spesielt god gammeldags hoderegning, mange kan ikke bytte dekk, ryggesensor og antikollisjons-systemer forover fører kanskje til litt sløvhet ... dette er ting som er sagt i denne tråden.
Man kan sikkert finne mange flere eksempler.
Hva det har å si for IQ er vanskelig å si. IQ-tester har vel siden de første gang dukket opp utviklet seg i takt samfunnet for øvrig. Det finnes jo også flere forskjellige IQ-tester som vil gi deg forskjellige resultat.
Jeg tror IQ er en særdeles upresis måleenhet.
Vi blir jo stadig mere spesialisert i våre yrker og hobbyer, og har kanskje ikke så mye allmennkunnskap som våre foreldre. Mange vil jo kalle det for å bli dummere.
Jo mere viten vi har i hodet, desto større evner har vi til å resonere oss frem riktig svar i nærmest alle sammenhenger.
Når vi driver å tenker, spekulerer og resonerer dannes jo mere effektive baner i hjernen ... og vi blir smartere.
Det er vel vitenskapelig bevist ... er det ikke?
:-k Men jeg er usikker på om evolusjonen går så fort at vi får øye på den.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...?

Legg inn av Banditmannen »

Fordummende.... Hmmm? :-k
Satte å bladde i en Jernia brosjyre(ja, vi snakker analog, papirutgave) i dag, og tok meg selv i å prøve trykke på et bilde flere ganger, før jeg brøt ut i latter... :lol

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...?

Legg inn av jhn »

Banditmannen skrev:Fordummende.... Hmmm? :-k
Satte å bladde i en Jernia brosjyre(ja, vi snakker analog, papirutgave) i dag, og tok meg selv i å prøve trykke på et bilde flere ganger, før jeg brøt ut i latter... :lol
Kanskje man kan bivåne evolusjonen likevel da :knegg

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...?

Legg inn av Banditmannen »

jhn skrev:
Banditmannen skrev:Fordummende.... Hmmm? :-k
Satte å bladde i en Jernia brosjyre(ja, vi snakker analog, papirutgave) i dag, og tok meg selv i å prøve trykke på et bilde flere ganger, før jeg brøt ut i latter... :lol
Kanskje man kan bivåne evolusjonen likevel da :knegg
Hææææ??? :eh


:knegg

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...?

Legg inn av Jompa »

Banditmannen skrev:
jhn skrev:
Banditmannen skrev:Fordummende.... Hmmm? :-k
Satte å bladde i en Jernia brosjyre(ja, vi snakker analog, papirutgave) i dag, og tok meg selv i å prøve trykke på et bilde flere ganger, før jeg brøt ut i latter... :lol
Kanskje man kan bivåne evolusjonen likevel da :knegg
Hææææ??? :eh


:knegg
Du har akkurat utviklet "trykkerefleksen".
Hver gang du ser bilder og tekst må du begynne å fingre......
Selv har jeg så langt bare utviklet musefingern
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar