Synd ikke dette ble noe.

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Synd ikke dette ble noe.

Legg inn av JohnnyTh »

Jompa skrev:Det måtte i såfall være kombinert med varsellyd /lys, så man ikke trengte å glo på displayet hele tida ?
Jeg har slike speil på sykelen min. Slike som man kan se bakover i. Jeg sitter ikke og glor i de hele tiden selv om de er der :-)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Synd ikke dette ble noe.

Legg inn av LordShaft »

JohnnyTh skrev:
Jompa skrev:Det måtte i såfall være kombinert med varsellyd /lys, så man ikke trengte å glo på displayet hele tida ?
Jeg har slike speil på sykelen min. Slike som man kan se bakover i. Jeg sitter ikke og glor i de hele tiden selv om de er der :-)
:thumleft

Note 4

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Synd ikke dette ble noe.

Legg inn av jhn »

simpson skrev:
JohnnyTh skrev:
jhn skrev:Jeg er enig med JohnnyTh, dette hadde vært midt i blinken for å oppdage elg og rein og dritt og lort.
Var det jeg tenkte. Elg, hjort og narkomaner i veikanten.
De fleste dyr jeg har sett kommer som raketter fra siden og krysser veibanen og ikke rusler rolig i veikanten.
Dette er jo bare en gimmik og ikke noe annet.
Har vært prøvd ut på biler i mange år og har veldig lite for seg.
Både Audi, Volvo, BMW Mercedes osv kan levere dette.
Hadde dette vært noe hadde de selvfølgelig solgt i bøtter og spann.
Dette er billig teknologi i dag.
Så på Flåklypa her om dagen, og dette minner litt om radaren i Il Tempo Gigante :scratch
Ikke vær så snar med å avvise dette selv om ikke du ser nytten, det varierer selvfølgelig med hvor man ferdes og bor,
Reinsdyr f.eks. kommer ikke susende som en rakett, de rusler rolig i veikanten, gjerne litt kamuflert mellom buskas og ur, for så å gjøre et byks ut i veien. Det er et stort antall motorsyklister og bilister som opplever dette.
"Stort antall" er jo relativt, men det skjer gjerne flere ganger hver dag, hele året.
Veldig mange av de jeg kjenner har kjørt på rein, eller hatt mye flaks og så vidt unngått dette.
Selv har jeg opplevd dette to ganger ... en gang i bil, da traff jeg to dyr i ett smell. Det gikk bra med både bil, dyr og folk. Den andre gangen gikk det bra for dyret, sånn passe for meg og kondemnering av sykkel
Reinpåkjørsler er et ganske stort problem, både for trafikantene, reineierne og sikkert også for reinsdyret selv.
Jeg er ikke i tvil om at denne unyttige gimmiken hadde vært nyttig.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Synd ikke dette ble noe.

Legg inn av simpson »

Vel jhn....
Hvor mange reinsdyr blir påkjørt i mørket av motorsykkel i året?
Er vel mest aktuelt med sykkelkjøring der det er reinsdyr når det ofte er lyst hele døgnet?
Dette har kun en funksjon i mørket.
Og hva er rekkevidden på dette? Minimal.
At det kan hende at noen kjører i høstmørket på vidda med sykkel og møter rein, joda helt sikkert. Men det er vel ikke noe stort problem.
Hvis dette er virkelig HELT GENIALT og forbedrer trafikksikkerheten merkbart, hvor brukes det ikke i alle biler og sykler da dette er billig, kjent teknologi, og ikke bare som en skryte funksjon på dyre biler?

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Synd ikke dette ble noe.

Legg inn av Kawagutten »

Det er ikke bare på vidda en kunne ha bruk for dette.Hadde et ubehagelig møte med noen sauer uten lys rett før Hvittingfoss her tidligere som sikkert ville vært synlige på dette utstyret :D
Hadde da kunne spart meg for en hard nedbremsing og unnamanøvering,var ikke spesielt høy i hatten da men veldig glad jeg kjørte Mana850`n med supergode bremser og at den er letthåndterlig :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

ZZR-Erling

Re: Synd ikke dette ble noe.

Legg inn av ZZR-Erling »

Jompa skrev:Det måtte i såfall være kombinert med varsellyd /lys, så man ikke trengte å glo på displayet hele tida ?
:thumleft

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Synd ikke dette ble noe.

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:Vel jhn....
Hvor mange reinsdyr blir påkjørt i mørket av motorsykkel i året?
Er vel mest aktuelt med sykkelkjøring der det er reinsdyr når det ofte er lyst hele døgnet?
Dette har kun en funksjon i mørket.
Og hva er rekkevidden på dette? Minimal.
At det kan hende at noen kjører i høstmørket på vidda med sykkel og møter rein, joda helt sikkert. Men det er vel ikke noe stort problem.
Hvis dette er virkelig HELT GENIALT og forbedrer trafikksikkerheten merkbart, hvor brukes det ikke i alle biler og sykler da dette er billig, kjent teknologi, og ikke bare som en skryte funksjon på dyre biler?
Hvorfor skal det være minimal rekkevidde på dette? Jeg har en billig nattkikkert som jeg brukte før vi fikk utlevert nattoptikk i HV. Den virker da vitterlig på alle avstander. Kan til og med se på stjerner i den. Slik optikk forsterker alt lys uansett hvor langt borte det er. Kun aktive system som har begrenset rekkevidde. Vi har fått aktive på våpnene våre nå og der lyser de flere hundre meter. Faren er at man sender ut IR lys så man ser ut som et fyrtårn i andres nattoptikk. Regner med dette er passivt så man ikke blender annen trafikk med samme system.

For noen år siden ble en lokal narkoman ihjelkjørt her lokalt. Han gikk på veiskuldra uten refleks.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Synd ikke dette ble noe.

Legg inn av Jompa »

simpson skrev:Vel jhn....
Hvor mange reinsdyr blir påkjørt i mørket av motorsykkel i året?
Er vel mest aktuelt med sykkelkjøring der det er reinsdyr når det ofte er lyst hele døgnet?
Dette har kun en funksjon i mørket.
Og hva er rekkevidden på dette? Minimal.
At det kan hende at noen kjører i høstmørket på vidda med sykkel og møter rein, joda helt sikkert. Men det er vel ikke noe stort problem.
Hvis dette er virkelig HELT GENIALT og forbedrer trafikksikkerheten merkbart, hvor brukes det ikke i alle biler og sykler da dette er billig, kjent teknologi, og ikke bare som en skryte funksjon på dyre biler?
Spørsmålet var ikke til meg, men svarer uansett.
Ingen rein blir påkjørt i mørket av motorsykkel, men de fleste mc-ulykkene på veien til Nordkapp skyldes påkjørsel av rein, midt på lyse kvelden.
Årsak: lav kveldsol.

Et infrarødt kamera er uavhengig av lys, det fungerer både på lys dag, i tett tåke, mørke, i regnvær.
Og det er da andre dyr som ferdes langs veiene, sauer, hester, elg, rev og hare og enda fler.
Har du noengang sett en elg som står i ro i skogkanten ?
Den er nesten usynlig.

Har vært borti my rare varslingssystemer på bil. Det "verste" var en MB med varsling hver gang man krysset linjene på veien.
Med bar asfalt og litt fokksne i kantene ble det et himla sirkus, det peip omtrent konstant.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Synd ikke dette ble noe.

Legg inn av jhn »

simpson skrev:Vel jhn....
Hvor mange reinsdyr blir påkjørt i mørket av motorsykkel i året?
Er vel mest aktuelt med sykkelkjøring der det er reinsdyr når det ofte er lyst hele døgnet?
Dette har kun en funksjon i mørket.
Og hva er rekkevidden på dette? Minimal.
At det kan hende at noen kjører i høstmørket på vidda med sykkel og møter rein, joda helt sikkert. Men det er vel ikke noe stort problem.
Hvis dette er virkelig HELT GENIALT og forbedrer trafikksikkerheten merkbart, hvor brukes det ikke i alle biler og sykler da dette er billig, kjent teknologi, og ikke bare som en skryte funksjon på dyre biler?
Har ikke peiling ... er du sikker på at det bare funker i mørket? Jeg har vært en del borti lignende systemer, til sjøs riktignok, men teknologien er stort sett den samme, og det funker utmerket i dagslys også.
Det er det som er tingen ... ikke avhengig av hverken lys eller mørke
Rekkevidden vet jeg ikke, men om man oppdager et dyr 50 m tidligere, så kan jo det gjøre stor forskjell.
Jeg har ikke satt meg inn i hvordan Kawasakis system virker, men generelt har IR-kamera store muligheter.
Jeg vet f.eks. om et system som skal kunne oppdage et menneske som flyter i havet 2-3 km unna, godt isolert i en redningsdrakt. Det funker
Det er ikke bare på vidda det finnes rein, de er ganske godt fordelt over hele nord-kalotten ... fra polarsirkelen, over vidda og til den ytterste holmen på grensen til Barentshavet, 120 mil lengere nord.
Både Norge, Sverige og Finland.
I høysesongen kan du regne med å se sikkert et par hundre dyr på en tilfeldig valgt 20 mils strekning, og da har du vel knapt sett halvparten av de du burde.
Jeg har vel aldri tenkt på dette som HELT GENIALT, og heller ikke at det forbedrer trafikksikkerheten merkbart, i den store globale sammenheng, men i enkelte områder tror jeg dette hadde vært meget nyttig.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Synd ikke dette ble noe.

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
simpson skrev:Vel jhn....
Hvor mange reinsdyr blir påkjørt i mørket av motorsykkel i året?
Er vel mest aktuelt med sykkelkjøring der det er reinsdyr når det ofte er lyst hele døgnet?
Dette har kun en funksjon i mørket.
Og hva er rekkevidden på dette? Minimal.
At det kan hende at noen kjører i høstmørket på vidda med sykkel og møter rein, joda helt sikkert. Men det er vel ikke noe stort problem.
Hvis dette er virkelig HELT GENIALT og forbedrer trafikksikkerheten merkbart, hvor brukes det ikke i alle biler og sykler da dette er billig, kjent teknologi, og ikke bare som en skryte funksjon på dyre biler?
Hvorfor skal det være minimal rekkevidde på dette? Jeg har en billig nattkikkert som jeg brukte før vi fikk utlevert nattoptikk i HV. Den virker da vitterlig på alle avstander. Kan til og med se på stjerner i den. Slik optikk forsterker alt lys uansett hvor langt borte det er. Kun aktive system som har begrenset rekkevidde. Vi har fått aktive på våpnene våre nå og der lyser de flere hundre meter. Faren er at man sender ut IR lys så man ser ut som et fyrtårn i andres nattoptikk. Regner med dette er passivt så man ikke blender annen trafikk med samme system.

For noen år siden ble en lokal narkoman ihjelkjørt her lokalt. Han gikk på veiskuldra uten refleks.
Det er ikke samme som nattkikkert, de er lysforsterkere og ville ha "brent opp" ved bruk på dag tid.
Det er helt klart begrensinger på detaljer og rekkevidde på lysforsterkere.
De fleste rimelige (0-30.000 kr) har sjelden mer enn 1 x zoom.
Jeg har en monoocular og en binocular, og joda du ser i mørket, men ikke faen om jeg ville kjørt etter det.
Sist redigert av simpson den 28 des 2014, 15:49, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Synd ikke dette ble noe.

Legg inn av simpson »

jhn skrev:
simpson skrev:Vel jhn....
Hvor mange reinsdyr blir påkjørt i mørket av motorsykkel i året?
Er vel mest aktuelt med sykkelkjøring der det er reinsdyr når det ofte er lyst hele døgnet?
Dette har kun en funksjon i mørket.
Og hva er rekkevidden på dette? Minimal.
At det kan hende at noen kjører i høstmørket på vidda med sykkel og møter rein, joda helt sikkert. Men det er vel ikke noe stort problem.
Hvis dette er virkelig HELT GENIALT og forbedrer trafikksikkerheten merkbart, hvor brukes det ikke i alle biler og sykler da dette er billig, kjent teknologi, og ikke bare som en skryte funksjon på dyre biler?
Har ikke peiling ... er du sikker på at det bare funker i mørket? Jeg har vært en del borti lignende systemer, til sjøs riktignok, men teknologien er stort sett den samme, og det funker utmerket i dagslys også.
Det er det som er tingen ... ikke avhengig av hverken lys eller mørke
Rekkevidden vet jeg ikke, men om man oppdager et dyr 50 m tidligere, så kan jo det gjøre stor forskjell.
Jeg har ikke satt meg inn i hvordan Kawasakis system virker, men generelt har IR-kamera store muligheter.
Jeg vet f.eks. om et system som skal kunne oppdage et menneske som flyter i havet 2-3 km unna, godt isolert i en redningsdrakt. Det funker
Det er ikke bare på vidda det finnes rein, de er ganske godt fordelt over hele nord-kalotten ... fra polarsirkelen, over vidda og til den ytterste holmen på grensen til Barentshavet, 120 mil lengere nord.
Både Norge, Sverige og Finland.
I høysesongen kan du regne med å se sikkert et par hundre dyr på en tilfeldig valgt 20 mils strekning, og da har du vel knapt sett halvparten av de du burde.
Jeg har vel aldri tenkt på dette som HELT GENIALT, og heller ikke at det forbedrer trafikksikkerheten merkbart, i den store globale sammenheng, men i enkelte områder tror jeg dette hadde vært meget nyttig.
Hvilken teknologi som blir brukt avhenger om det er dag/natt bruk.
Men går ut i fra at dette gjelder i mørket siden "alle" som bruker dette reklamerer med nattbilder/filmer.
Dette er også den billigste måten å lage noe sånt.
Bruker du derimot termisk optikk kan det ha noe for seg, men da koster det mer enn hele sykkelen + litt til bare for kamerateknologien.
Redningsskøyter, helikopter osv bruker infrarød optikk, som fungerer helt utmerket på lange avstander, men det er noe helt annet enn det bil/sykkel bransjen leverer.
Slik optikk koster fort 500.000 + montering og oppover.
Ikke minst krever det grundig opplæring for å ha utbytte av dette.

Og ingen kjøper en GTR til 7-800.000 kr pga termisk optikk?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Synd ikke dette ble noe.

Legg inn av simpson »

Jompa skrev:
simpson skrev:Vel jhn....
Hvor mange reinsdyr blir påkjørt i mørket av motorsykkel i året?
Er vel mest aktuelt med sykkelkjøring der det er reinsdyr når det ofte er lyst hele døgnet?
Dette har kun en funksjon i mørket.
Og hva er rekkevidden på dette? Minimal.
At det kan hende at noen kjører i høstmørket på vidda med sykkel og møter rein, joda helt sikkert. Men det er vel ikke noe stort problem.
Hvis dette er virkelig HELT GENIALT og forbedrer trafikksikkerheten merkbart, hvor brukes det ikke i alle biler og sykler da dette er billig, kjent teknologi, og ikke bare som en skryte funksjon på dyre biler?


Et infrarødt kamera er uavhengig av lys, det fungerer både på lys dag, i tett tåke, mørke, i regnvær.
Og det er da andre dyr som ferdes langs veiene, sauer, hester, elg, rev og hare og enda fler.
Har du noengang sett en elg som står i ro i skogkanten ?
Den er nesten usynlig.
Helt enig, men vet du hva dette koster?
Du snakker om teknologi brukt av forsvar og redningstjeneste.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Synd ikke dette ble noe.

Legg inn av JohnnyTh »

Har dere lest teksten i artikkelen? Det står at det er et IR system som skal oppdage varme og ikke lys. Primært for at en datamaskin i sykkelen skal behandle dataene og varsle om ting i veien. Rekkevidden skal være 300 meter. Displayet et sekundert.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Synd ikke dette ble noe.

Legg inn av KawaJens »

No er her eg bur mye hjort og dei står ofte i vegkanten og piler tversover veien når det komer kjøretøy. Men om det er en fordel å ha nattkamere nede på displayet så ser eg både det posetive og det negative. Men at dyra ikkje står i ro i grøfter rundt om er tull.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Synd ikke dette ble noe.

Legg inn av JohnnyTh »

KawaJens skrev:No er her eg bur mye hjort og dei står ofte i vegkanten og piler tversover veien når det komer kjøretøy. Men om det er en fordel å ha nattkamere nede på displayet så ser eg både det posetive og det negative. Men at dyra ikkje står i ro i grøfter rundt om er tull.
Ofte står de bare og kikker på deg når man kjører forbi. Ofte bare en meter eller to fra veien. Her jeg og bor er det enormt mye hjort.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar