Mange grunner til at litt eldre modeller veier en del en helt nye modeller som kom feks kun noen få år siden.
VFR feks ..ABS systemenene veide mer før, enkeltsvingen, stålkonstruksjonen i bakramma, dobble radiatorer, og en relativt tung motor, tunge felger osv osv og ikke minst veide eksosanlegget en god del, pluss støtta.
Jeg letta jo Hondaen CBR1100 min med 8 KG med nytt eksosanlegg (hel), av med midtstøtte. Sykler på 90 tallet var ofte ganske tunge og VFR er i grunn en 90 talls konstruksjon selvom den kom i 02.. Det er noen triks du kunne gjøre med VFR også og senke vekta med 10 kg. Dessuten har VFR 800 22 liters ståltank og det veier også litt.
Men den virka betraktelig tyngre og topptung en ZZR1400. Og det samme merker du mellom en VFR800 og VFR1200 der 1200 er enklere å vippe når du sitter overskrevs på den, den virker faktisk lettere en ZZR også..
Men nå handler det mye mer om sentralisert masse (aka Stelvioen til AJ) og selv en Z1000SX veier 230 kg men virker ikke sånn. Nye ZZR veier jo enda mer en den gamle og det gjelder mange modeller, de blir tunge pga ekstrautstyr osv...tror man enkelt og greit kan glemme å tenke på vekta
Den spiller liten rolle for oss landeveiracere og touringfahrere
Slank deg heller 5 kg og slutt å dra med deg så sjukt mye på ferie så er mye gjort
