1988 Yamaha Vmax

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Bosted: Skaun

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Alf Torp »

45316 skrev:Veldig bra! Morsomt å følge deg!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Takk for det!
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har ikke fletta peiling på og skru overhodet, men jeg synes av en eller annen merkelig grunn at det er artig å følge med på andre som kan dette.

Håper du viser oss resten av prosjektet også, for det er regelrett ondskapsfullt og bare vise halve jobben :lol

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Bosted: Skaun

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Alf Torp »

Bjerknez skrev:Jeg har ikke fletta peiling på og skru overhodet, men jeg synes av en eller annen merkelig grunn at det er artig å følge med på andre som kan dette.

Håper du viser oss resten av prosjektet også, for det er regelrett ondskapsfullt og bare vise halve jobben :lol
Man lærer ved å gjøre, og begynner man i det små er det utrolig hva man får til etterhvert. Man får erfaring med tid og stunder, og da blir ting lettere og lettere å finne ut av.

Skal forsøke å ta med så mye av prosjektet som mulig :)
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Bjerknez »

Alf Torp skrev:
Bjerknez skrev:Jeg har ikke fletta peiling på og skru overhodet, men jeg synes av en eller annen merkelig grunn at det er artig å følge med på andre som kan dette.

Håper du viser oss resten av prosjektet også, for det er regelrett ondskapsfullt og bare vise halve jobben :lol
Man lærer ved å gjøre, og begynner man i det små er det utrolig hva man får til etterhvert. Man får erfaring med tid og stunder, og da blir ting lettere og lettere å finne ut av.

Skal forsøke å ta med så mye av prosjektet som mulig :)
Demonterte en saks en gang (to deler) og fikk den aldri sammen igjen. :lol

Godt å høre :thumleft

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Bosted: Skaun

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Alf Torp »

Litt fremgang igjen i dag, ettersom nye deler dukket opp.

Overhalte clutch slavesylinderen:
Bilde

Monterte nye vanngjennomføringshylser i toppene:
Bilde

I tillegg ble clutch slaven montert på motoren, primærdekselet festet og girvelger montert. Oljefilter er også satt på plass og ledningene til alt på motoren ligger forhåpentligvis der de skal.

Nå skal jeg avgårde og kjøpe mer lakk, så blir det opplakkering av diverse motordeksel m.m. i løpet av en dag eller to.
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Bosted: Skaun

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Alf Torp »

Litt sliping og lakkjobb på clutch- og svinghjulsdeksel før, under og etter:

Bilde

Bilde

Den skarpøyde vil se at dekselet over er til clutchen og at dette er til svinghjulet:

Bilde

...men siden alt så like ille ut og måtte slipes, stålbørstes og poleres på samme måte er det vel ikke mye vits i å vise begge.

La litt lakk på vannrøret fra vannpumpe til termostat, og termostathuset også:

Bilde
Bilde

I morgen eller muligens i helgen skal clutchen ut, slik at jeg kommer til oljepumpeakslingen så jeg kan kjøre opp oljetrykket på motoren mens jeg har den i motorbukken. Batteridrill er flotte greier. Grei måte å sørge for at det er olje der det trengs før man starter opp.
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av 45316 »

Veldig bra jobba!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Jompa »

Hmm, begynner å ligne noe, ja.
Hva slags lakk bruker du, og bruker du den rett på aluminiumen ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Bosted: Skaun

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Alf Torp »

Jompa skrev:Hmm, begynner å ligne noe, ja.
Hva slags lakk bruker du, og bruker du den rett på aluminiumen ?
Jeg bruker 2k polyuretanlakk (Biltema sin fungerer forbausende bra og gir godt resultat), og om det er rett på alu`en varierer litt ettersom hvor utsatt delene blir, men som regel bruker jeg syregrunning eller annen heftegrunning først.
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Bosted: Skaun

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Alf Torp »

Ble gjort litt igjen i dag:

Vi tager ett stk. sidedeksel, stygt som nøkken:

Bilde

Går på med dødsforakt, stålbørste og grovrengjører aka. "negerkuse"... (politisk korrekt, vettu...)

Bilde

Deretter en liten innsats med slipepapir 240, 400, 800:

Bilde

Til slutt, polering med poleringspasta, sisalskiver og Autosol:

Bilde

Fortsatt noen slipestriper igjen, så jeg går en ny runde med slip og polering ved anledning. Stripene er primært fra negerk....øh, grovrengjøreren. Å ta seg litt bedre tid med 120 slipepapir er å anbefale istedenfor. Hvis du ikke helt bevisst er ute etter å skaffe deg litt ekstra arbeid, da.
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Bosted: Skaun

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Alf Torp »

Nytt rykk:

Da jeg startet i morges så det slik ut:

Bilde

Litt rengjøring og klargjøring så var det på tide å prøve å få inn motoren:

Bilde

Neeeeeesten:

Bilde

Trangt som bare fy, men motorfesteboltene på plass! :

Bilde

Å få på kardangen og hjul gikk greit, så da var sykkelen rullbar for første gang på ca. et år:

Bilde

Nå begynner vi å ane konturene av en Vmax:

Bilde
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av 45316 »

Det nærmer seg nå!


Sent from my iPhone using Tapatalk

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av LordShaft »

Rett og slett imponerende.... Håper jeg får muligheten til å realisere "bygge" drømmene mine selv. Hadde jeg bare hatt 50.000,- i diverse utstyr og verktøy... samt stor mannegarasje jeg kunne skru uavbrutt med Return på platespelaren :lol

Nok en gang, takk for at du deler. Artig å følge med.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Andreas »

Mycket bra :thumleft Godt å se en ordentlig mekketråd også :prop: Begynner å bli lengre og lengre imellom de virker det som...

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Jompa »

Løfta du ramma over motoren ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ZZR-Erling

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av ZZR-Erling »

Fin tråd! :thumleft

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Bosted: Skaun

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Alf Torp »

Takk for det :)

Alltid hyggelig med tilbakemeldinger!

Jeg rakk å montere litt mer i dag. Fikk på plass V-boost systemet og forgasserne. Det ble litt mere prakk en først antatt, for jeg måtte flytte over forgassermembranene fra et annet sett forgassere enn de som hørte til sykkelen. Men det ordnet seg da, så nå ser det slik ut:

Bilde

Bilde

Neste steg er å finne ut hvor i granskauen alle slanger, ledninger og deksel skal være. Der er verkstedmanualen ikke til særlig hjelp, men finner vel ut av det.
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Bosted: Skaun

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Alf Torp »

Andreas skrev:Mycket bra :thumleft Godt å se en ordentlig mekketråd også :prop: Begynner å bli lengre og lengre imellom de virker det som...
Mange *host* kredittkortmekkere *host*... :D
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Bosted: Skaun

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Alf Torp »

Jompa skrev:Løfta du ramma over motoren ?
Nesten motsatt. Jeg satte motoren på et egnet bord, hang sykkelen i verkstedkrana og senket den deretter slik at den gikk under bakre motorfeste på motoren. Vred så bakenden av motoren inn i ramma slik at utgående aksel gikk inn i røret til kardangen. Deretter var det å småjustere vinklene en bråta slik at fremre topp gikk klar av ramma mens jeg forsøkte å vri fronten av motoren inn i ramma. Ble noen forsøk, kan jeg fortelle.
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Bosted: Skaun

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Alf Torp »

Enda mer framgang i dag.
Montert radiator og kjøleslanger, hoveddelen av det elektriske systemet, gasswire, justert på plass bryterne siden de hang på halv tolv og pekte på fiskeprisene i Ravnkloa...

Monterte i tillegg på plass luftscoopene (som ikke har noen som helst funksjon annet enn å se "kule" ut) og dekslene på radiatoren. Bortimot komplett nå.

Bilde

Bilde


Nå gjenstår det å få lakkert opp motordekslene igjen siden jeg fikk silikonflekker overalt sist jeg forsøkte og noen andre detaljer etterhvert. Og så må jeg få montert det siste av elektrisk og eksosanlegg hører jeg de sier er kjekt å ha.
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av DrGreve »

Som V4-fantast følger jeg tråden med interesse selv om jeg ikke skriver så mye. V-max er en av høydene i vår nære mc-historie :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Bosted: Skaun

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Alf Torp »

DrGreve skrev:Som V4-fantast følger jeg tråden med interesse selv om jeg ikke skriver så mye. V-max er en av høydene i vår nære mc-historie :thumleft
Veldig enig. Det er en flott maskin på alle måter, som jeg har siklet etter siden jeg var 15 og Vmaxen ble introdusert. Så tok det bare 20 år deretter før jeg fikk tak i en, og da var jeg helt solgt. Det er kanskje ikke verdens raskeste eller verdens beste i svinger eller egentlig i noe som helst. Men den kan da dra skinnet av pølsa ennå.

Har hatt Vmax i 10 år og er fortsatt forelsket....det må være noe alvorlig galt med meg :D

Bilde
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Jompa »

Det spiller ingen rolle om det er noe galt med deg, hvis det ikke er verre.
Er det originale felger på sykkelen, eller nyere enn 88 ?
Og bare så det er sagt, V-max må være svart :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Bosted: Skaun

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Alf Torp »

Jompa skrev:Det spiller ingen rolle om det er noe galt med deg, hvis det ikke er verre.
Er det originale felger på sykkelen, eller nyere enn 88 ?
Og bare så det er sagt, V-max må være svart :thumleft
Framfelgen er original, bakfelgen er ombygd av Boxenstopp til 17". Original: 15".

Er ikke så nøye på fargen jeg, så lenge den er i god og bortimot originalstand. Det finnes mange grufryktferdelige forsøk på ombygginger rundt omkring.
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Bosted: Skaun

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Alf Torp »

Nå da! FØRSTE FORSØK på start etter fulloverhalingen, kjørte opp oljetrykk og fylte forgasserne helt før jeg i det hele tatt gadd å tenke på å starte. Eksosanlegget var symbolsk montert, en bolt for hver sylinder. Det ble slik:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=oP8jjMAQ_2I[/video]

Etter å ha montert eksosen bedre, men fortsatt uten noen form for justering av motoren:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=W-4spM1Lbps[/video]

*klapper meg selv på skulderen* :\m/:
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

Svar